Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help! welkom in de wereld van luizen

Met de eerste net 3 weken naar de basisschool trof ik vanmorgen een groot plakkaat in de klas dat er een mega-uitbraak van luizen is en dat iedereen zijn kind moet kammen. Op de terugweg gelijk naar de apo gereden en de kam is al gekocht. Heb ook al diverse sites bezocht maar wat ik me afvraag is:
- als ik gezinsleden check op luis, doe ik dat dan op droog haar en kam ik dan in eerste instantie alleen achter oren en nek?
- als ik luizen constateer ga ik dan over op de zgn nat-kam methode?
- checken jullie je kind elke week ook als er geen sprake is van een uitbraak op school of hoe vaak dan?

Pff, hoop echt dat ik vanavond geen luizen aantref. Heb al spontaan de hele dag jeuk (en nog geen moed om mezelf te checken, wacht eerst kind maar even af )

Oh ja, voor het geval deze specifieke vraag al eens eerder op het forum is gesteld/behandeld: ik ben niet zo handig en kon het niet terugvinden in het archief. DUS, bij voorbaat hartelijk dank voor jullie wijze woorden.

Groetjes, Poekie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

27-01-2011 om 12:25

Jeuk

Lekker, ik krijg ook gelijk weer jeuk. Bedankt.
Ik check inderdaad ook "droog". Daarna de overstap naar de bewerkelijker methodes, als het tijdstip me niet uitkomt blijft het overigens bij droog kammen zonder cremespoeling.
Gelukkig smaken mijn kinderen kennelijk minder lekker, dus meestal gaan de luizen ons huisje voorbij.

Chippie

Chippie

27-01-2011 om 13:11

Poekie

Hier tig van uitbraken gehad (één keer zo'n massale...) want ik loop al iets langer mee op basisschool.

Hier gelukkig nog nooit (al ben ik ook heel simpel, wees blij dat je kind alleen maar luizen heeft, ik kan me nog veel ergere dingen voorstellen...). Ik controleer elke maandag na schoolvakantie even heel erg vlug (zonder kam, even goed kijken bij de haarinzet met name achter de oren en in de nek) omdat ik het zo sneu zou vinden als ze door een luizenpluismoeder eruit worden geplukt (geen drama, maar toch...). Ik heb standaard een luizenshampoo in huis (geen idee of die dingen over de datum kunnen zijn). Die kam koop ik wel als het zover is.

Ach ja, en zo'n plakkaat ken ik wel. Maar ik zou echt niet eindeloos gaan kammen als er nog geen luis in zicht is.

Om luizen te voorkomen kun je wel wat dingen doen:jas/das/muts in luizenzak, tea tree olie (doe ik niet), jongens flink veel gel en meisjes haren vast (doe ik dus wel een paar dagen als er luizen in de klas zijn geconstateerd). Vraag ook even of ze op school de poppenhoekspullen, leeskussens, etc luisvrij maken. Wat gebeurt er met jas, kleren, muts etc bij gym/zwemles/bso?

Voor de rest controleer ik nooit. Je merkt vanzelf wanneer je kind begint te krabben, denk ik maar...

Mona

Mona

27-01-2011 om 13:43

Niet meer schrikken

Die plakkaten zie je zo'n 2 tot 3 keer per jaar op school hangen en eens per jaar is er luis geconstateerd bij een kind uit de klas, dan krijgen ze nog een brief mee naar huis ook.
Mijn kinderen hebben 2keer luizen gehad. En je herkent het zo hoor. Een neet (luizeneitje) lijkt op roos maar zit vast aan het haar, je krijgt het niet weg door te blazen of er even met je vinger langs te gaan, je moet een neet echt tussen je nagels van het haar af ritsen. Dus als je gewoon even kijkt, inderdaad boven de oren zie je ze het vaakst en daar zit niets, dan hebben ze geen luizen en anders ontdekken ze het vast wel op de luizencontrole op school, hier werden de kinderen een paar keer per jaar gecontroleerd door de luizenmoeders (vond mijn zoon altijd heerlijk dat gepriel in zijn haar, echt!)
Pas als je luizen hebt gezien dan kan je gaan kammen met de luizenkam, eerder is niet echt nodig. Je hebt ook een netenkam, maar ik kreeg daar nooit een neet bij weg, die moest ik toch echt handmatig verwijderen.

PoekieXX

PoekieXX

27-01-2011 om 13:48 Topicstarter

Dank voor snelle reactie

Ik ben niet in paniek en luizen zijn niet het einde van de wereld natuurlijk maar ik haat kriebelbeestjes (krijg alweer jeuk ...). Goed om te horen dat het checken "droog" kan gebeuren. Nu maar hopen dat ik niks vind en dat het niet overslaat op middelste want die vindt haren wassen/nat maken wel het einde van de wereld Heb ondertussen ook een filmpje gevonden voor gr 1-2 waarin een luizenmoeder controleert en bij Flip de beer luizen aantreft. Ga haar dat vanavond maar even laten zien, kent ze dat fenomeen ook weer. We hebben Flip hier al gehad dus hoop niet dat ze nu denkt dat evt. luizen via Flip vespreid zijn, hahahaha

Verder denk ik dat iedereen het wel een keer meemaakt en dat je er een tweede of meerdere keer vast relaxter in staat....

Groetjes, Poekie

soepstengel

soepstengel

27-01-2011 om 19:50

Kijken

Ik keek vaak even voor de in bad gingen toen ze klein waren, en toen dochter ze in groep 5 had, had ik t neit door.
Neten lijken kleine druppeltjes die vast zitten.

soepstengel

soepstengel

27-01-2011 om 19:52

En toen was ie weg....

mijn berichtje.
Ik heb verder nooit tussendoor gekamt alleen gekeken tussen de haren. Je ziet ze dan wel zitten.

Pfff, dat kammen

Helpt hier geen bal. Dochter heeft fijn haar. Die neten kam ik er echt niet uit hier.

Enige oplossing hier is per pluk haar doorpluizen en met twee vingers (nagels) de neten eruit 'schrapen'.

Cremespoelingsacties helpen hier helaas niet.

Het is sinds dit schooljaar al een paar keer raak, om gek van te worden Terwijl ik dit typ krijg ik spontaan jeuk op mijn hoofd LOL

Ik ben continue op mijn hoede en kijk regelmatig. Deze diersoort mag van mij uitsterven, graag!

Maxime.M

Maxime.M

27-01-2011 om 22:47

Moppeke

Moppeke, ik denk dat ze met dat kammen bedoelen dat je dan de neten gewoon laat uitkomen, als je 2 weken iedere dag kamt, dan kam je de lopende luizen eruit, hopelijk nog voordat ze eitjes leggen. Uiteindelijk hou je dan lege neetzakjes over en ben je van de luizen af.
Ik kreeg ze ook alleen weg tussen mijn nagels en de laatste keer heb ik mijn dochters haar heel fanatiek gestijld met de stijltang en zo al die neten verbrand, is ook een remedie

koentje

koentje

28-01-2011 om 10:49

Guinevere

die luisjes kunnen adhd-ertjes niet bijhouden, die springen steeds weg als ze net op dat lekker koppie willen klimmen. Die van mij heeft het ook nog nooit gehad!
(maar hij heeft ook vaak gel in zijn haar: daar houden ze niet vvan)

Maak je geen illusies

Tea tree helpt niet, veel gel helpt evenmin. Ik heb kinderen die volslagen vastgeld haar hadden toch behoorlijk onder de luis zien zitten (met tot bloedens toe opengekrabde huid). Luizencapes werken misschien een beetje, maar niet 100%. Geen enkele shampoo of lotion werkt 100%, wat de fabrikanten verder ook beweren. En onder kammen kom je gewoon niet uit als je ze eenmaal hebt. Maar, en dat is het goede nieuws, met consequent kammen kom je er wel van af.

PoekieXX

PoekieXX

28-01-2011 om 16:30 Topicstarter

Nog steeds de kriebels

Ik heb dochter gisteravond en vanmorgen gecheckt achter oren, in nek en op scheidingen maar zie niks lopen en ook niks wat op roos lijkt. Volgens mij tot op heden dans ontsprongen. Heeft iemand ervaring met dat preventiegoedje van Kruidvat huismerk trouwens? Heb het gekocht, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust hahaha. Het gekke is dat mijn man en ik maar kriebel blijven houden..... zal wel tussen de oren zitten.
Hoorde vanmiddag toen ik dochter ging ophalen twee moeders en juf praten over de lotion e.d. Moeders waren duidelijk besmet.... Ik blijf voorlopig maar even elke dag controleren in de hoop er vroeg bij te zijn mochten ze toch de weg naar haar hoofd vinden. Op school hebben ze trouwens wel luizenzakken, geen -capes.

Nou, ik kriebel weer verder ....

Poekie

69er

69er

28-01-2011 om 22:46

Poekie

De beste controle is ook de "natkammethode" , luizen zullen bij beweging in het haar zo snel mogelijk dekking zoeken. In nat haar en vooral als het wat plakt door cremespoeling kunnen ze zich niet zo snel verplaatsen. Als je googled op" luis in je haar, kammen maar!, zal je vast informatie vinden.
69

Guinevere

Guinevere

29-01-2011 om 11:01

Ja maar koentje

Wat nu als die luizen óók ADHD hebben? Zeker weten dat dat bestaat, bij honden hebben ze ook al eens iets dergelijks aangetoond dus waarom niet bij luizen, tenslotte.

Niet preventief

De beste manier van preventief werken is toch gewoon af en toe kammen. Want de middelen gebruiken die niet bedoeld zijn als preventief middel (de prioderm-achtigen en dergelijke bestrijders), dragen bij aan het resistent maken van de luizen - en waar moet je dan nog mee bestrijden? En er zijn een boel middelen die wel als preventief worden verkocht, maar waarvan helemaal niet is bewezen dat ze echt enige preventieve werking hebben. Én je kunt je afvragen dat als een middel geen enkel schadelijk effect op jou heeft, dat wel op een luis zou hebben? En als het preventieve middel wel een schadelijk effect op je kind kan hebben, is het dan niet erger dan de kwaal?
Wat mij betreft: kijk gewoon eens per week je kind(eren) na met of zonder een luizenkam. Dat is heus preventief genoeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.