Herfstvakantie tip: deze avontuurlijke gezinscamping midden in de natuur is magisch
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

luizenspeurder

luizenspeurder

03-10-2010 om 11:44

Help, wat vergeet ik? (luizen)

Gisteravond bij mijn dochter luizen aangetroffen. Jammer was dat het laat op de avond was en dat ze ruim 3 kwartier onderworpen is aan kambeurten door haar extreem fanatieke moeder. Heel wat eruit gekamd, haar een schoon kussensloop gegeven en om 11 uur in bed gelegd.
Daarna heb ik mezelf gekamd; ik dacht een paar neetjes te zien. Maar dat kan niet met een luizenkam volgens mij, dus dat moeten dan kleine luisjes geweest zijn.
Gisteravond laat nog mijn (ons) eigen bed verschoond, op zoek gegaan naar de nisska kam (daarvoor dus alleen met de plastic luizenkam gekamd), borstels in de vriezer gelegd en de knuffels van mijn dochter die in haar bed lagen ook in een plastic zak in de vriezer en onze jassen liggen ook in een zak in de garage.

Vanochtend het hele gezin gekamd en naast dochter ben ik ook het haasje (ok, het luisje - mijn gevoel voor humor is op dit moment ver te zoeken). Ik vond dus een (1) dikke vette luis in de luizenkam bij het kammen van mezelf.
Al het beddengoed van alle gezinsleden gaat nu dus op 60 graden gewassen worden, de banken en het vloerkleed beneden al gestofzuigd, jassen van dochter en mijzelf liggen in plastic zak in de garage, de stapel kleren van mijn dochter die op haar stoel liggen gaan in een plastic zak de garage in voor 48 uur, ik zal mijn auto nog stofzuigen,...
Ik had een jas geleend van iemand gisteren en ik heb die gemaild en gevraagd of ze de jassen (het waren meer van dezelfde) in een afgesloten zak 48 uur wil bewaren.
Gisteren met dochter een nieuwe winterjas gekocht en helaas...in die winkel heeft ze een muts op gehad. Wat doe ik nu; de 48 uur zijn vast voorbij na dit weekend. Of toch even bellen maandag?
NSO en school kan ik morgen pas inlichten.

Maar wat vergeet ik nu nog meer?

Alvast dank voor jullie reacties. O ja, ik heb alle archiefdraadjes al gelezen, dat heeft al een hoop info opgeleverd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Speurder...

Volgens mij doe je teveel....

Lees 'mijn' draadje van een paar weken terug maar eens door. Laat die bedden, jassen en knuffels fijn zitten, en kam ieder gezinslid waar je een levende luis op hebt gevonden de komende 2 weken gewoon heel braaf elke dag goed door met een netenkam.

Klaar.

Ingrid

Yta Chalne

Yta Chalne

03-10-2010 om 13:45

Yep

Winkels bellen en alles wassen, invriezen: niet nodig. Geen paniek, 't is maar een luis. Goed kammen en blijven kammen, en voor het frisse idee 's ochtends de kussenslopen vervangen. Dat is echt wel prima.

Anonix

Anonix

03-10-2010 om 15:24

Joh...

Hier heb ik mijn zoon gekamd, behandeld met shampoo, zijn kussensloop gewassen en natuurlijk elke dag even gekamd. Dat was het hoor. Vond ik alweer genoeg moeite

Ik heb dus zeker niet m'n hele huis overhoop gehaald. Dat wilde ik bewaren voor als het niet met eenvoudige middelen onder controle te krijgen was.

Ik heb een zoon met veel en lang(!) haar en veel luizen, maar ik vond het erg meevallen. Het zijn maar luizen, onschadelijk en hooguit irritant voor het slachtoffer (maar ik geloof dat hij het kammen vervelender vond dan de luizen zelf).

luizenspeurder

luizenspeurder

03-10-2010 om 15:47

Dank voor de reacties

Het lag niet in de planning, maar nu zijn alle bedden tenminste schoon dit weekend. Ik ben toch wat driftiger aan de slag gegaan dan jullie; er zit wel een hoop in zakken. De instructies zijn niet dezelfde; de een zegt een week alles in een zak laten, de ander (RIVM) zegt 2 dagen. Haha, als ik het niet ga missen kan het zo naar de kringloop/container...

Ik houd me voor dat het slechts luizen zijn, maar gisteravond was ik cooler dan nu: toen vond ik kammen, kammen, kammen en een schoon kussensloop genoeg voor dochter. Nu ben ik met een soort voorjaarsschoonmaak bezig. Ik ga zo maar op pad met de kinderen...(even de zinnen verzetten)

Nogmaals dank en ik geef later nog wel een update.

Luizenspeurder

vertrouw niet op het gebruik van de luizenkam. Afhankelijk van de dikte van het haar kunnen neten er zo door vliegen (fijn haar i.c.m. bijv. niska), de enige remedie is deze met de nagels er uit te halen. Ik lees dat je het kammen bij jezelf doet. Vraag iemand die neten herkend om je te speuren.
mams

margje van dijk

margje van dijk

04-10-2010 om 10:14

Mamsavan2

Je moet juist wél op je kam vertrouwen. Dat die neten er niet allemaal door de kam uitgehaald worden is helemaal niet erg. Je hoeft die neten er ook niet met je nagels uit te peuteren. Een neet wordt vanzelf een babyluis, en dié vang je met de kam. Zo'n babyluis doet er minstens 5 dagen over om enigszins volwassen te worden, en tot die tijd kan hij helemaal geen kwaad. Hij gaat sowieso dood als hij niet vlak bij de hoofdhuid blijft zitten, dus daar kan jij hem dan fijn weg kammen. Voordat die luis uberhaupt in staat is om aan voortplanting te denken, heb jij hem al 5 keer gevangen.

Juist in het begin twee keer per dag kammen is werkelijk genoeg hoor! Ga echt niet ook nog al die neten eruit zitten trekken, dat is toch een akelig en onnodig werk? Luizen vangen is veel makkelijker.

En luizenspeurder, je bent alleen maar zo druk met alles omdat je dat in je hoofd moet van jezelf, omdat dat nu eenmaal goed voelt. Maar werkelijk, die luizen hebben ook zonder jouw perfectionisme geen schijn van kans als je regelmatig kamt. Dus: relax een beetje, het komt goed

Margje

En nu allemaal het refrein: kammûûûh, kammûûh maar!

Inderdaad, al de aanvullende maatregelen die je doet, als het naar jouw idee goed/prettig/weet ik wat voelt, prima de luxe, maar blijf vooral gewoon stug kammen. Je hele gezin bij voorkeur dagelijks en de pechvogel in kwestie in eerste instantie 2x daags. In totaal tot 2 weken nadat je de laatste levende luis hebt gezien. Op die manier doorbreek je de cyclus, want je vangt de babyluizen weg voor ze zelf neten kunnen gaan produceren.

Aanvulling

'In totaal tot 2 weken nadat je de laatste levende luis hebt gezien'

Dat zou ik veranderen in:

In totaal tot 2 weken nadat je de laatste GROTE levende luis hebt gezien.

Je hoeft echt niet 2 weken door te kammen nadat je de laatste babyluis verdelgd hebt. Op het moment dat je zeker weet dat er geen grote eier-leggende luizen meer rondlopen op een hoofd hoef je on principe nog maar een dag of 10 te kammen om alle pasgeboren babyluizen te grazen te nemen. Doe er een paar reservedagen bij voor het geval dat er een traag uitkomend neetje tussen zit, of een slimme babyluis die je niet op dag 1 na geboorte te grazen hebt...dus...14 dagen na de laatste 'grote'...en klaar is kees.

Ingrid (en het werkt echt. Ik heb het zelf vorige maand gedaan. Beter iets meer tijd besteden aan kammen dan als een dolle het huis gaan desinfecteren.)

Ingrid :-p

Casuïstiek... "ik heb het één keer zo gedaan en toen werkte het". Gniffel, ik heb één keer ongeweten een kind met krioelend veel luis op bezoek gehad dat in dochters bed heeft gespeeld en toen kreeg dochter ze niet. Conclusie: hoofdluis loopt niet anders over dan van hoofd naar hoofd?
(voeg hier een enórme knipoog in...)

Ja,nee,genista...

n=2 (Margje doet ook mee) LOL!

Maar als ik heb begrepen hoe het zit met luizen & na hoeveel dagen ze eieren gaan leggen dan is 2 weken na laatste grote luis gewoon waterdicht OK & genoeg (herbesmetting uitgesloten natuurlijk)

Overigens waren die babyluizen zo miezerig lein (we hebben zelfs de microscoop erbij gehaald) dat ik denk dat veel mensen die uberhaupt niet als luizen gaan herkennen. In dat geval zijn onze adviezen dezelfde...LOL!

Ingrid

Guinevere

Guinevere

04-10-2010 om 16:52

En dat op dierendag

Mensenlief, wat een wrede verhalen. En dat op dierendag! Onze zoon kreunde bij elke luis die ik te pakken nam, en dat vergif vond hij helemáál niks. Want het was zielig. Luizen zijn ook dieren.
Dus: laat ze vandaag allemaal lekker zitten!

Zoals ingrid schrijft

zijn de nimfen zeer klein en alleen onder een loepje te herkennen. Deze zitten op de hoofdhuid en moeten daar met een kam afgekrabt worden. Als ze de vervellingsstadia doorlopen worden ze wat mobieler en al makkelijker uit te kammen, maar het risico dat je er dan al 1 mist wordt groter en voor je het weet leggen deze zelf binnen een paar dagen al weer eitjes. De grootste kans om er af te komen is om bij de bron, de neten te beginnen en hopelijk reeds uitgekomen nimfen mee te pakken.
Het kan natuurlijk heel goed gaan......, maar ik heb als luizenouder pas nog iemand op weg geholpen waar, na weken kammen, wassen, 2 soorten gif, er toch nog weer een plekje met nieuwe neten kwam.
De bestrijding, :"luis in je haar, kammen maar", gaat om het doorbreken van de levenscyclus en dat begint met het verwijderen van de eitjes.
mamsa

Hahahaha, dierendag! (o.t.)

Nou, ik heb op dringend verzoek van de kinderen het web van onze "voordeurspin" Freek laten zitten vandaag. Al een paar weken haal ik het dagelijks weg en punnikt Freek met onvermoeibare ijver, een betere zaak waardig, direct een nieuw web. Dat ik de volgende dag weer verwijder, enz Vandaag mocht het dus blijven hangen, maar helaas, uitgerekend vandaag belde er iemand aan die ons nieuwe kozijnen wilde aansmeren en die had het web al weggetrokken om de bel te kunnen bereiken. Toen zij echter aanbood Freek even dood te slaan, ging er zo'n luid protest op, waarin "dierenbeul!" en "dierendag!" de boventoon voerden, dat zij haastig vluchtte. "Zo," sprak mijn jongste zoon tevreden, "weer een dier gered vandaag."
IngridT en Margje, ik ben het op zich wel met jullie eens Toch raad ik het meestal wel aan, omdat de ervaring inmiddels geleerd heeft dat mensen eerder te weinig dan teveel kammen.

Vic

Vic

04-10-2010 om 22:18

Och die eerste keer

De eerste keer dat wij met luizen geconfronteerd werden, ben ik helemaal los gegaan. Al het beddengoed gewassen op 90 graden, alle knuffelbeesten in plastic zakken, jassen in de vriezer. Alles gestofzuigd, inclusief de auto, en daarna behandeld met antiluizenspray. Zelfs de bureaustoel op mijn werk heb ik ingespoten. En natuurlijk prioderm gebruikt op oudste en mezelf (ik had ze ook, brrrr).
Het is daarna nog een keer gebeurd. Toen heb ik alleen behandeld met prioderm en de jas van oudste in een plastic zak gedaan. En natuurlijk kammen, heel veel kammen.

margje van dijk

margje van dijk

04-10-2010 om 23:23

Tja, mamsavan2

Ik ben blij met het goede werk dat je verricht (luizenouder zijn), maar ik heb een haat-liefdeverhouding met luizenouders, omdat ze mij keer op keer een briefje meegaven wegens 'neten in het haar'. Dode neten, wel te verstaan, want al centimeters van de hoofdhuid af (dan komt-ie echt niet meer uit). Omdat ik daar maar niets aan deed kreeg ik zelfs een haar van mijn zoon met een plakbandje op een papiertje geplakt mee naar huis ten bewijze: kijk maar, NEET.

En Genista ingedachtig wil ik heus wel geloven dat het niet bij iedereen zo voorspoedig gaat als bij ons, dat je echt last kan hebben er vanaf te komen, maar ik weiger me te voegen in de brigade die dreigt met neten en babyluizen. Dat die dingen zo klein zijn dat je ze nog niet eens kan zien, wat zal je er dan druk om maken? Je kamt hem echt ruim op tijd uit het haar. Zoals ik al eerder betoogde: voordat die luis ook maar aan voortplanten kan gaan dénken heb je hem al 5 keer gevangen. Kammen dus, en al het andere is bijzaak. Of eigenlijk: psychologie. De rest is jezelf wijsmaken dat je er meer dan alles aan doet en dat het dus nu wel goed moet komen, of puur afreageren op de constante kriebel die je vanaf de eerste ontdekking overal voelt. Niets mis mee, mag best, maar voor die luizen hoeft het niet hoor.

Anyway, iedereen die er mee zit: succes!

Margje

Margje,

De meeste ouders werken volgens de richtlijnen van ggd/rivm. http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Pediculus_humanus_capitis/index.jsp#index_9 :
Het uitkammen van de dode luizen en neten zorgt ervoor dat men goed kan zien of er nog actieve luizen aanwezig zijn en hiermee kunnen nog niet gedode neten worden verwijderd.

Een volle van een lege neet is wel te onderscheiden als je ze "knakt" tussen de nagels (een lege is alleen een vlies en barst niet kapot tussen de nagels). Maar als deze lege huls van een slechte ouderluis komt die 'm nou net niet bij de hoofdhuid, maar een centimeter er af gelegd heeft......
Het verschil tussen een dode en levende wordt al wat lastiger, dat is al loepwerk en hierbij geldt hetzelfde verhaal.
Als het voor ons als ouders werkelijk overduidelijk is dat er absoluut geen aktiviteit meer is (dan kan er nog wel een verdwaalde oude neet voorkomen...), volgt er geen hercontrole of we overleggen even met de ouder.
Verder volgen we het protocol, want als we iets over het hoofd zien krijgen we het ook op ons brood.
mamsa

'schattig' (o.t.)

Hier zei jongste ook bij elk gevonden luisje "Achhh, wat scháttig!" , dit tot grote irritatie van oudste die ook gekamd moest worden (had niks) voor de zekerheid natuurlijk. Ik kon de dames nog net uitelkaar houden voor ze elkaar aanvielen! En zó zielig dat ik die gevangen luisjes door het putje van de wastafel spoelde! Grrrr...deed oudste.
De keer erop heb ik ze maar appart gekamd.hahaha!
groeten albana

Guinevere

Guinevere

05-10-2010 om 10:28

Vrij laten

Jullie kunnen de luisjes natuurlijk ook vrijlaten? Misschien zijn er vrijwilligers die willen helpen bij de bescherming van de hoofdluizenpopulatie in Nederland?
Hier trouwens schattige spinnen in huis. Eén had zelfs een prachtig web gemaakt, een kunstwerk. Zoon was in de wolken. Man niet. Weg web, weg spin.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.