Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help- wasmachine

Mijn wasmachine (10 jaar oud) weigert dienst!!! Met 4 kinderen is dat dus geen optie, het ding moet weer aan de praat. Het is een Siemens Siwamat en geeft storingscode 03 aan. Hij doet een deel van het programma, maar centrifugeren doet hij niet meer. Ik kan geen online gebrukshandleiding vinden, dus dat helpt ook niet.

Een monteur of nieuwe machine kunnen we ons niet veroorloven, (nee, ik heb geen buffer!), maar ik heb wel een handige man, die, als hij weet wat hij moet doen, best wat kan...

Wie kan mij helpen?

Jons

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jakiro

Jakiro

04-02-2010 om 11:07

Codes weet ik niet

Maar het lijkt erop dat de afvoer verstopt zit, of de pomp.
Meestal rechts onderin zit een klepje, waarachter de pomp zit, weer verborgen achter een draaidop.
Probeer die draaidop los te krijgen (handdoeken eronder, er loopt een ongelooflijke bups water uit) en probeer met je handen te voelen of je iets tussen die schoepen van de pomp voelt zitten en trek dat dan los.
Uiteraard met de wasmachine uit !!
Soms kan er ook iets tussen de trommel en de manchet zitten (mis je de laatste tijd een beugel uit je BH bijvoorbeeld, volgens onze monteur een heeeeeel veeeeel voorkomend probleem ?)
Succes !
Jakiro

Roos Vicee

Roos Vicee

04-02-2010 om 11:26

Koolborstels?

Ik heb even gegoogled. Kijk eens of je wat hebt aan http://www.klusidee.nl/Forum/about14683.html
Daar moesten de koolborstels vervangen worden.
En heb je voor de handleiding ook gezocht op http://www.gebruikershandleiding.com/zoekresultaten.asp?page=303
Nou ja, weet niet of je wat hebt aan deze bijdrage, maar ik heb een poging gedaan

Roos Vicee

Roos Vicee

04-02-2010 om 11:46

Jons

Stom, een link eronder stond deze, met allemaal Siemens handleidingen, http://www.gebruikershandleiding.com/Siemens/handleiding-4-3398.html
Ik hoop voor je dat hij er tussen zit en dat je er wat aan hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2010 om 12:53

Jons

Als het goed is, als ze hun werk goed doen dus, hoor je hiervoor een noodpotje te hebben. Wij hebben indertijd voor een klein bedrag bij de kringloop een wasmachine gekocht die het meerdere jaren gedaan heeft. Toen die het begaf hebben we dat opnieuw gedaan en ook die doet het alweer meerdere jaren goed bij ons.
Ter overbrugging zijn we naar een wasserette gegaan. Best duur, maar je moet toch wat.
Je oude kunnen repareren is natuurlijk het prettigst!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-02-2010 om 14:33

Jons

Ik ben helemaal niet technisch, maar inmiddels weet ik dat wasmachines zo ongeveer de meest eenvoudige apparaten zijn die er bestaan. En de meeste dingen kun je prima zelf verhelpen. Probleem is inderdaad vaak dat er iets in het filter of in de slang zit. Als je de achterplaat even van de wasmachine schroeft, dan kun je bij de slang. Gewoon even losmaken en kijken wat je er in tegenkomt (zo kwam ik vorig jaar een gouden kettinkje tegen dat ik al een jaar kwijt was - een erfstuk notabene).
Als dit niets oplevert, zijn het waarschijnlijk de koolborstels. Even googlen op 'koolborstels vervangen' en je weet hoe dat gaat. Er zijn wel verschillende soorten. Je kunt ze heel snel online bestellen, maar wellicht heeft zo'n onderdelen-shop in de buurt ze wel op voorraad.
Dat is zo'n beetje alles wat er mis kan zijn. Ja, ook nog de aandrijfriem van de trommel, maar dat zal bij jullie niet het geval zijn.

Succes!

Fleur Mas

Fleur Mas

04-02-2010 om 15:06

Precies hetzelfde gehad

ook alle tips nagelopen en alle gaatjes opgeschoond,en hij deed het nog niet,ik zat in een extra garantie en de monteur heeft de machine gereset,nu weet ik alleen niet meer welke knopjes, maar als het goed is zitten er op je panel 5 of 6 kleine knopjes, als je twee van deze knopjes(weet dus niet meer welke, maar ms kan siemens zelf dat vertellen)tegelijkertijd indrukt wordt de machine gereset,bij mij heeft dat het probleem verholpen,hoop dat je er wat aan hebt,wan idd 4 kindjes en handwasjes?liever niet,
groet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-02-2010 om 18:57

Koolborstels

Het klinkt alsof de koolborstels zijn versleten. Die kan je best ergens kopen en ze zijn ook vrij makkelijk te vervangen.

Dendy

Geen koolborsteltjes

Dat het de koolborsteltjes zouden zijn, lijkt me niet. Want je zegt dat ie het doet, maar alleen centrifugeren niet. Als je koolborstels zijn versleten dan draait je machine helemaal niet meer is mijn ervaring.

Zoektochtje op internet, dit schijnt de gebruiksaanwijzing te zeggen:

"het antwoord op de foutcode 03 is: de afvoerslang/leiding is verstopt. afvoerpomp dient te worden schoongemaakt. Deze bevindt zich achter de plintklep die met 2 schroefslotjes vastzit"

Overigens kun je ook Siemens even bellen, je kunt zo een handleiding opvragen.

Jakiro

Jakiro

05-02-2010 om 00:01

Gôh

Zelfs zonder gebruiksaanwijzing wist ik wat foutcode 03 is
Maar zonder dollen, het wel wassen, maar niet centrifugeren (grote hoeveelheden water afpompen) is bijna altijd een verstopping ergens. Meest logische is dan de pomp (waar je dus niet voor niks bij kan) of de afvoer zelf.
Als de pomp zelf kapot zou zijn, zou hij al een foutmelding geven bij het wassen, als hij kleine hoeveelheden moet wegpompen en als de koolborstels versleten zijn, hoor je de trommel draaien (dat geluid vergeet je voor de rest van je leven niet meer)
Is het al gelukt Jons ? Heb je je eigen handige Harry al aan het werk kunnen zetten ?
Jakiro

Vic

Vic

05-02-2010 om 11:07

Achter het klepje aan de onderkant

Ik heb dit al met verschillende merken wasmachines gehad, en de oplossing is al genoemd. Achter het klepje zit een wieltje (vlotter?). Als daar iets tussen komt (haarspeldje, bh-beugel) kan het niet meer draaien en pompt de machine het water niet meer weg. Er komt wel heel veel water uit, dus houdt handdoeken en dweilen in de buurt als je dat klepje opent.
Mocht de machine toch niet meer te redden zijn... Op marktplaats staan vaak heel veel wasmachines erg lang te koop. De meeste mensen hebben liever dat je hun oude beestje voor niets komt ophalen, dan dat ze hem zelf naar de vuilstort moeten brengen.

knevel

knevel

05-02-2010 om 20:08

Geen advies...

Maar mail me maar even als het niet lukt de storing zelf te verhelpen. Al verwacht ik dat je een mega-handige man hebt...

jons

jons

05-02-2010 om 20:28 Topicstarter

Gelukt!

lang leve de soda ;(

handige harry heeft de afvoer helemaal schoongemaakt (kwamen toch wat dingen tegen!), maar de storing bleef. Hij maakte zijn programma niet af. Maar elk onderdeel apart aanzetten en dan deed hij het wel! Een monteur gebeld en die gaf aan dat in dat geval er geen groot iets aan de hand was. Waarschijnlijk de sensor die aangeeft hoeveel water er nog in de trommel zit, dat die verstopt was. (sorry voor de kromme zin)
Het advies? Hete was met een pond soda! Als het gaat schuimen dan weet je dat je goed zit. Nou, schuimen deed het!

Afijn, de machine doet het weer! Dus nogmaals, zoals al zo vaak op dit forum gezegd; draai (als je veel met vloeibaar wasmiddel wast) af en toe een heel hete was met een flinke dot soda! Doet wonderen.

Ach, die lieve man van me heeft weer een nieuw apparaat leren kennen, deze had hij nog nooit open gehad, haha.

We zijn reuze blij!!!

bedankt voor alle tips, waarschijnlijk hebben we wel een eventueel toekomstige verstopping verholpen door die afvoeren goed te reinigen.

groetjes,
Jons

knevel

knevel

05-02-2010 om 20:39

Hoe heet?

Ik neem aan dat je dat eens in de zoveel tijd 'moet' doen om problemen te voorkomen. Hoe heet moet je met soda wassen: 60 of 90 graden?

Wasze dit weekend!

jons

jons

05-02-2010 om 21:08 Topicstarter

of eigenlijk zelfs 95 graden volgens de monteur! Dus echt heet!!!

Dat wordt inderdaad een was-weekend, met 4 kinderen die ook met dit prutweer buiten spelen.... tja...

Jons

Nasha 1st

Nasha 1st

05-02-2010 om 21:18

Leeg of vol?

wat is beter?

jons

jons

05-02-2010 om 21:29 Topicstarter

Gevuld

met bijvoorbeeld de handdoekenwas, was zijn suggestie. Niet leeg, want dan verdeelt de soda zich niet lekker door de hele trommel!

Jons

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-02-2010 om 21:29

Maakt niet uit

Wij hebben net sinds deze week een nieuwe wasmachine. En de verkoper heeft ons ook op het hart gedrukt om minimaal 1x per maand een 90graden was te draaien. Maakt niet uit of het leeg of vol is.
Is bedoeld om het vettige van de zeep goed weg te spoelen - dat is blijkbaar nodig sinds er geen chloor etc. meer in de waspoeders zit.

Precies ijsvogeltje

Die tip heb ik een tijdje geleden van het forum geplukt. Zo af en toe een schep soda bij je waspoeder, om te voorkomen dat je een vettige laag in je wasmachine krijgt. En die vettige laag (het heeft een naam, maar die ben ik even kwijt) kan ook muf ruiken en zorgen dat je was muf gaat ruiken.

Ik had daar last van en hop! Die schep soda erin en een was op 90 graden gedraaid. Weg was het en brandschoon mijn trommel.

Supertip! Sindsdien doe ik het regelmatig. Kan bv. ook als je beddengoed draait op 90 graden met waspoeder, kwak soda erbij, helemaal goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2010 om 22:07

Jons

Ach, die lieve man van me heeft weer een nieuw apparaat leren kennen, deze had hij nog nooit open gehad, haha. ==
Mijn man heeft indertijd zijn tegenzin om te leren hoe je een band plakt opzij gezet en heeft onszelf zo dus meerdere malen geld bespaard.

Guinevere

Guinevere

05-02-2010 om 22:29

Kaaskopje ot

Maar Kaaskopje, kun jij dan zelf geen bandje plakken? Dat meen je toch niet?

Femke_

Femke_

06-02-2010 om 12:37

Nabrander...maar toch

Hallo Jons,
Deze code komt mij maar al te bekend voor...Het bleef bij ons niet bij één keer maar kwam na de eerste keer regelmatig terug. Ik weet niet of je een bovenlader hebt? Bij ons zat de viezigheid namelijk in de overstortbeveiliging voor het pompen. Als dan je water te snel wegstroomt voor de afvoer loopt het weer terug in de machine, als deze verstopt zit gaat de pomp uit en krijg je deze code.
Onze oplossig was uiteindelijk: het hele onderdeel waarin die beveiliging zit vervangen (het is een buisje met een doorsnede van minder dan een cm, werd ook niet schoon na een 90 graden was met soda). Op de site van Siemens kun je voor elk type wasmachine alle onderdelenschema's bekijken en bestellen. De oplossing kostte ons uiteindelijk 15 euro (inclusief verzendkosten) en een uurtje knutselen
Mooie nabrander,maar goed om te weten als de code nog een keer terugkomt
Groet,
Femke

Aatje77

Aatje77

06-02-2010 om 20:00

Vraag....

fijn om te lezen dat ie het weer doet nu!

Ik gebruik ook regelmatig wat soda in mijn wasmachine en wat ik mij nu ineens afvraag; zou dit ook met de vaatwasser kunnen? (of zou de vaatwasser dan meteen verstopt zitten?) Ik gebruik daar nu af en toe zo'n flesje machinereiniger voor dat je in de bestekbak moet zetten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.