Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lys Lionne

Lys Lionne

26-01-2010 om 17:24

Help, waarom lukt mijn bladerdeegbodem niet?!?

Tja, de titel zegt al genoeg hè.... Mijn zoveelste poging om een hartige taart te maken staat op dit moment te mislukken in de oven, zucht! Bij mijn eerste baksels maakte ik mooie bouwwerken van het bladerdeeg, prikte er gaatjes in, vulling erop en in de oven. Het bladerdeeg werd niet lekker knapperig en luchtig. Tip gehad: eerst het bladerdeeg in de schaal, even 10 min. in de oven en dan de vulling etc. en nog even 20/30 min. afbakken. Tja, de bladerdeeg wordt nu wel luchtiger, maaaaaar....stort aan alle kanten in elkaar. Geen opstaande randen dus meer en dus geen houvast voor de vulling. Hoe kan ik dìt nou weer oplossen de volgende keer???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vulling?

Lys, is je vulling droog genoeg? Van veel vocht in de vulling kan het bladerdeeg zompig worden.

Verder maakt het in mijn ervaring veel uit welke oven je gebruikt. In mijn huidige Siemens combi-magnetron lukken hartige taarten altijd geweldig, terwijl ze in mijn vorige oven nooit knapperig werden.

Chris

Puck

Puck

26-01-2010 om 17:56

Blindbakken

Lys,
Wat je ook kan doen is de bladerdeeg voorbakken, zoals je al deed. Alleen dan doe je op de bladerdeegbodem een velletje bakpapier en dan stort je je taart vol met steunvulling, zoals bijv. gedroogde erwten of bonen. Na een minuut of 10 haal je die steunvulling eraf en dan vullen en afbakken. En zoals Chris al zegt: vulling niet te nat. Maar eerlijk gezegd heb ik ook vaak genoeg dat de bodem wat klef is. Ach ja, jammer dan, smaken doet het toch wel.

maan.

maan.

26-01-2010 om 18:34

Geen bladerdeeg

Probeer eens deeg voor hartige taart. Is iets duurder en lukt bij mij ook niet geweldig maar toch vele malen beter dan bladerdeeg.

Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 18:38

Paneermeel

Ik strooi tegenwoordig niet alleen paneermeel op de bodem, maar doe ook een flinke lading door de (al uitgelekte) vulling. Dat helpt echt!

Anonix

Anonix

26-01-2010 om 19:29

Wat hier helpt:

Blind bakken, met gaatjes in de bodem en steunvulling (ik gebruik witte bonen) daarna bonen eruit, bodem insmeren met eiwit en nog even 'n paar minuten de oven in.

Daarna pas vullen en afbakken.

Ik gebruik tegenwoordig alleen deeg voor hartige taart (of ik maak zelf) omdat ik dat lekkerder vind dan gewoon bladerdeeg.

Tips

De kwaliteit van het bladerdeeg is ook nog een factor. Ik vind het roomboterbladerdeeg van Koopmans goed en lekker, maar zag in de comsumentengids dat het behoorlijk ongezond is: veel (onverzadigd) vet. Hartige taart deeg is ook een optie, maar je krijgt wel een heel ander soort bodem. Meer brood-achtig, wel knapperig.

Om vocht te absorberen dat uit de vulling komt kan je ook een klein laagje droge couscous op de bodem strooien voor je de vulling erin doet. Dat absorbeert veeel beter dan paneermeel en smaakt eigenlijk nergens naar. Je proeft het niet in je taart.

Gebruik je slagroom of crème fraiche?

Ik klop altijd een bekertje demi crème fraîche los met een ei en doe daar wat peper en eventueel zout door. Dat geheel giet ik over de vulling. Is in mijn ervaring minder zompig dan slagroom.

En inderdaad, ik gebruik meestal het roomboterbladerdeeg van Koopmans.

Chris

Mamvantwee

Mamvantwee

27-01-2010 om 12:02

Soort oven

In onze oude oven mislukte de bodem ook vaak. Maar sinds we een nieuwe hebben, gaat het perfect! Laatst nog, zonder kunstgrepen gewoon met natte vulling: de bodem is mooi bruin en droog en knapperig... Het ligt (hier dan) echt aan de oven.

groet, Mamvantwee

An

An

28-01-2010 om 11:33

Nog nooit mislukt

en ik gebruik meestal het goedkoopste bladerdeeg.
Vulling goed droogbakken, gaatjes in de bodem en op de bodem een laagje bloem of paneermeel(vind bloem iets beter werken). Eiermengsel met genoeg eieren erop. Dan.....vooral lang genoeg in de oven. Meestal zo'n 3 kwartier minstens. Mijn buuv was wanhopig, zij haalde na zo'n 30 minuten de taart eruit.Mmmmm, lekker.
Voorbakken, nog nooit gedaan.

Succes, An

20 minuten

Hier zijn de hartige taarten na 20 minuten gaar en knapperig (hetelucht, 210 graden). Dus of een ongare bodem echt ligt aan onvoldoende baktijd, zou ik niet zo hard durven te stellen. Volgens mij is de oven zelf de belangrijkste factor.

Maar Lys, heb je inmiddels al wat van de tips uitgeprobeerd?

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.