Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Help, vegetarier te eten

Hoi allemaal,

Ik krijg onverwacht (maar wel gezellig) morgen mijn zus te eten met haar potentieel nieuwe vlam. Leuk dus, maar hij is vegetarier en hij eet geen rijst, aardappels, deegwaren, wortels ivm koolhydraten. Ik heb zelf geen ervaring met vegetarisch koken en heb 4 redelijk kritische kinderen. Nu kan ik natuurlijk voor hem wel een apart potje koken, vind ik ook niet zo erg, maar wie kan mij helpen aan suggesties? Ik vind het nu erg lastig, zo zonder rijst, pasta of aardappels als basis...

Ik moet morgen ochtend de boodschappen doen, dus ik hoop op snelle hulp|

Jons


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou

ik zou denk ik gaan gourmetten. Gezellig ongedwongen, en laat 'm lekker zelf zijn eten in elkaar knutselen. Veel groente op tafel zetten (paprika, tauge, ui, courgette, ...), veel sausjes en smaken olie om in te bakken, en tegelijkertijd voor jullie zelf nog wat vlees en stokbrood.
anders lijkt het me idd ook erg moeilijk!

Guinevere

Guinevere

17-06-2010 om 21:26

Pech gehad

Dat is typisch een gevalletje pech gehad voor 'm. Met zulke eisen kun je niet verwachten dat iemand nog iets behoorlijks voor je kookt.
Een beetje yoghurtsoep met dille en een bak sla met geraspte kaas, stel ik voor. En verder gewoon normaal eten, dan neemt hij het maar niet.

Wat eet hij wel?

Eet hij wel eieren (ook handig met gourmet). Eet hij misschien zelfs wel vis? Er zijn mensen die zich vegetariër noemen maar wel vis eten.
Tja, iets met veel groente en veel zuivel denk ik.

O wacht, ik weet het: parmigiana (of is het parmigiano?) di melanzane. Dat kan je iedereen voorzetten, het is een vegetarisch Italiaans hoofdgerecht. Ik ga ervan uit dat Italianen er brood bij eten, maar dat kan gast dan laten staan, als hij een koolhydratenfobie heeft. Zelf vind ik het typisch zo'n gerecht waarvan je pas achteraf bedenkt dat het vegetarisch was.

Het is eigenlijk een laagjesgerecht met (van tevren in olie gebakken) aubergine, tomatensaus en mozzarella. Google even voor een recept.

Groeten,

Temet

Wokken en linzen

Ik eet zelf ook vegetarisch, maar dan wel met pasta/rijst erbij. Wokken is in dit geval het gemakkelijkst. Je gooit allerlei groenten in de wok, met wat Italiaanse kruiden en een beetje yoghurt en een lepeltje creme fraiche. Dan neem je een blikje linzen of kikkererwten, warmt die op en gebruikt die zoals je pasta of rijst zou gebruiken. Dat vult lekker, zodat de vlam van je zus geen honger overhoudt aan het diner. Heel erg lekker en zo klaar. Een beetje gekookte spercieboontjes erdoor is ook heel lekker.

Vic

Vic

17-06-2010 om 21:30

Wat eet hij dan?

Klinkt als een gezellige vent Ik kan me niets voorstellen bij een maaltijd zonder pasta, rijst of aardappels. Wat blijft er dan nog over. Zelfs als je een broccolitaart met kaas maakt, heb je nog een deegbodem nodig. En mijn zuurkoolschotel met tofu en cashewnoten is ook niet lekker zonder aardappel.

Oja

Datzelfde kun je zelf dan ook eten, maar met pasta. Voor de kinderen de groenten even in de blender met wat tomatenpuree, dan wordt het een lekkere saus. Geraspte kaas erbij en ze smullen. Mijn dochter moest heel lang niks hebben van groenten, maar op deze manier at ze alles.

Chilli sin carne...

Chilli zonder vlees of desnoods met een vleesvervanger die op geruld gehakt lijkt, gewoon te krijgen in een beetje supermarkt.
En dan veel paprika, bonen, mais, tomaten en knoflook en chillipepers natuurlijk en wat andere kruiden zoals komijn en kaneel.
Kun je ook 's ochtends al maken, lekker makkelijk.
Zure room erbij,guacamole en wat brood of wat ik zelf erg lekker vind; tortillachips, even opgewarmd in de oven, heerlijk...
Succes

Cakey

Jeetje

de vraag is dus niet, help een vegetarier te eten (want zo moeilijk is dat niet), maar een 'ik eet niks' te eten. Inderdaad wat Guinevere zegt. Of eet hij ook geen melkproducten???

Linzen goed idee

Ik vind die linzen van Stoepkrijt een goed idee. Heb ook nog een lekker recept (kun je kiezen):
Eier- en linzencurry: 300 g linzen, groentebouillon, 6 eieren, 4 kruidnagels, ½ tl peperkorrels, 1 ui, 2 verse chilipepers, 3 teentjes knoflook, 2½ cm gemberwortel, (2 el currypasta, doe ik tussen haakjes omdat het niet echt nodig is als je de rest van de kruiderijen wat opvoert)), 400 g tomaten uit blik (ws. wat meer), ½ tl suiker, 1,75 dl water, ½ tl garam masala, peterselie

Linzen in bouillon half uurtje zachtjes koken. Eieren koken. Olie verhitten, kruidnagels en peperkorrels paar minuten bakken. Ui, chilipepers, knoflook en gember toevoegen en 5 minuten roerbakken. Currypasta erbij, 2 minuten bakken. Tomaten, suiker, water erbij en laat 5 minuten zachtjes koken tot de saus wat indikt. Eieren, linzen en garam masala toevoegen. Garneren met peterselie. Kun je zelf brood (of naan) of rijst bij eten.
Met de hoeveelheden moet je zelf ff kijken, ik doe meestal maar wat op het oog.

Puck

Puck

18-06-2010 om 09:00

Rijst niet vanwege koolhydraten, eet hij dan wel linzen?

Tjonge, wat moeilijk. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom iemand ook geen koolhydraten eet. Is dat ook één of andere filosofie. Maar én geen vlees én geen koolhydraten, dan blijft er maar bar weinig over. Vetten vooral. Lijkt me niet echt gezond.
En heel gemeen gedacht: als je niet ziet zitten dat je potentiële a.s. zwager een daadwerkelijke zwager wordt dan jaag je hem gewoon de deur uit met macaroni met gehaktsaus ofzo

reina

reina

18-06-2010 om 09:05

Geen koolhydraten (ot)

Is dat niet dr Frank ? (Ik vind het net een doktersromannetjesnaam ) Ik heb een aantal collega's die zo eten, ze vallen er goed van af, maar het zou niets voor mij zijn, aardappelen zou ik niet missen, maar zo nu en dan rijst wel en zeker lekker stevig bruin brood en ciabatta's Zelfs gepaneerde vis of sausjes/soepen aangemaakt met bloem mag niet ....

jons

jons

18-06-2010 om 09:20 Topicstarter

Bedankt!

die koolhydraten zijn volgens mij idd voor een dieet, dus dat zal Dr. Frank wel zijn... Of ik hem zie zitten, geen idee, ik heb de goede man nog nooit ontmoet!

ik denk dat ik voor de eerste suggestie ga, gourmetten dus. Ik heb hier in de winkel een aanbieding voor een soeppakket (tomaten), dan maak ik dat vooraf. Wij zijn geen toetjesmensen, dus dat is geen punt. Ik heb wel wat linzensuggesties opgeslagen voor een later moment.

Ga over een half uurtje boodschappen doen, moet goed komen, zo!

dank allemaal voor de suggesties en ja, ik heb ook gelachen om jullie reacties! Ook dank daarvoor!

Jons

Oh, jee, als je een vegetarische dokter-franker bent....

dan vind ik niet dat je het mensen mag aandoen om voor je te moeten koken....

Ingrid

Voor een volgende keer

Als hij best leuk is en nog een keer komt eten: omelet. Met champignons, uitje, kaas, kruiden erdoor. Sla erbij. Zelf zou ik er dan nog wat lekker brood bij doen.
Hmmm, nu ik dit zo schrijf denk ik: dit is meer een maaltijd om snel klaar te hebben als man en ik hebben gewerkt en de kinderen naar de NSO zijn geweest dan voor 'feestelijk' als er iemand komt eten. Maar inderdaad, met zulke eisen als hij heeft wordt het wel lastig.

Hilde

Hilde

18-06-2010 om 10:29

Vreemd

dat een vegetariër geen rijst e.d. eet. Dat heb je toch echt wel nodig, dacht ik. Komt hij dan niet een aantal belangrijke voedingsstoffen te kort? Zelfs de heel strikte vegetariërs die ook geen zuivel of eieren eten, eten meestal wel granen.
Ik zou gaan voor een soort groentenstoofpotje. Voor hem kan je er apart linzen of bonen bijgeven (geen prinsessenboontjes, maar vb rodenierbonen) als eiwitvervanger. En wat rauwkost erbij.
Het stoofpotje kan voor jullie ook met vlees of vis erbij en voor jullie dan wel met rijst of pasta of aardappelen. Lijkt me dat je dan niet veel extra werk hebt. Als de liefde blijft duren en je krijgt hem vaker te eten, kan hij je misschien zelf suggesties geven?

Guinevere

Guinevere

18-06-2010 om 10:33

Ben benieuwd

Ik ben eigenlijk reuze benieuwd hoe deze meneer eruit ziet. Ik heb al helemaal een beeld in mijn hoofd gevormd! Een buikje, maar helemaal bleek in zijn gezicht vanwege zijn tekort aan voedingsstoffen. Uitvallend haar, wegens gebrek aan allerlei B-vitamines. En hij drinkt alleen maar water en groene thee.
Sorry Jons, ik kan het niet laten, heb een melige bui vandaag. Ik hoop dat het een leuke zwager is.

Asperges!

Wat dacht je van verse asperges? Het kan nu nog! Gewoon als hoofdgerecht een pond per mond.

Valt prima te combineren met hardgekookte eieren en eventueel lekkere hollandaise saus of gewoon gesmolten roomboter, al dan niet met bieslook. Je kunt de asperges ook grillen en dan lekkere parmezaanse kaas erover, eventueel nog wat meer salade-achtig op een bedje van rucola met wat pijnboompitjes erover.

Heb je gezonde seizoensgroenten, vegetarisch, geen koolhydraten en wel lekker feestelijk. En als vis wel kan; lekker met gerookte zalm.

Karly

Tihama

Tihama

18-06-2010 om 13:04

Dr. frank dieet

Hmmmm
Ik lees nu dus dat het een dieet is. Een afvaldieet. Geen dieet dat iemand vanwege een ziekte of allergie moet volgen. Geen diepgewortelde innerlijke overtuiging a la vegetarisme.

Ik lijn ook wel eens. Maar het laatste dat ik ooit gedaan heb is mijn eisenpakket opleggen aan iemand bij wie ik 'te gast' was. Kortom: wat mij betreft is dit heerschap NU al afgeschreven. Als je lijnt, best, maar je past je aan als je ergens voor het eerst (!) op bezoek bent. Dan val je die dag maar 1 ons minder af.

Dr. Tihama

jons

jons

18-06-2010 om 15:38 Topicstarter

Dr. tihama

haha, nee meid, ik vermoed dat het voor het dieet is, ik weet het niet zeker. Ik vroeg er zelf een beetje om toen ik mijn zus vroeg naar zijn etenswensen. Zij gaf ook aan dat als het allemaal te lastig was, hij gewoon eet wat de pot schaft, hoor. Dus zo erg is het nu ook allemaal niet weer...

Ik ga lekker gourmetten vanavond, heb lekkere groentes en maak daar nog een 'dressing' bij, zodat hij het ook nog wat kan opleuken en met diverse kruiden moet dat toch lukken. Hij kan ook nog een eitje bakken.

Ik zal morgen laten weten (of vanavond, als ze op tijd weg zijn) hoe de goede man er uit ziet en of het potentieel blijvertje is of niet
(daarbij, hij is achter in de 50, klinkt al raar als potentiele vlam, maar ja, dat krijg je met een scheiding na 26 jaar huwelijk)

Jons

Jons

reina

reina

18-06-2010 om 18:59

Oh

Achter in de 50, dan is ie ws zijn buikje aan het wegwerken voor z'n nieuwe vlam, dat is wel weer positief

Helen

Helen

18-06-2010 om 19:37

Groenten

Haha, ik heb alleen de beginposting gelezen maar jeetje... Wat een gedoe. Voor als ie de volgende keer komt (jullie zitten nu vast al te eten) is een tip om gegrilde groenten te eten. En dan voor de rest een tartaartje of biefstukje erbij.
Is hier een van de ultieme feestgerechten: uien, (cherry)tomaatjes, paprika, champignons, courgette in niet te kleine stukken in overschaal, plakjes knoflook erbij. Besprenkelen met olijfolie, pp, zout, mint en tijm. Half uur onder de gril en zooooo lekker met wat creme fraiche...

Was ie leuk? )

@ jons

dan hoop ik voor jou dat 't geen 'echte' vegetarier is. Als hij nl. zijn groentes en andere eetbare zaken in diezelfde olie of bouillon gaarmaakt als dat jullie vlees en vis erin doen, krijgt hij tóch iets binnen wat hij niet wil ..

Guinevere

Guinevere

20-06-2010 om 22:07

En en en?

Jons, verlos mij uit mijn nieuwsgierig lijden! Hoe was ie? Ik bedoel: hoe was het eten???

Jons!

Ik kom niet meer aan werken toe! We MOETEN weten hoe het is afgelopen!

jons

jons

21-06-2010 om 20:34 Topicstarter

Uit jullie lijden

Ik zal jullie uit jullie lijden verlossen, hoor! Sorry dat ik niet eerder reageerde, het was hier een beetje een gekkenhuis de afgelopen paar dagen.

Wat een leuke man was dat! En echt, geen sarcasme of ironie zoals jullie van mij wellicht gewend zijn, dit is oprecht. We hebben heerlijk gegeten, ik had groentes om te grillen met een lekkere dressing, eitjes om te bakken en eiersalade en voor ons mini-burgertjes gemaakt en varkenshaasje, stokbrood en patatjes.

De kinderen vonden hem ook leuk en ik hoop voor mijn zus dat ze haar onzekerheden teboven kan komen en deze relatie een kans wil geven. Ik wil die man wel vaker over de vloer, hoor.
Hij gaf ook aan dat hij het enorm op prijs stelde dat ik zo'n moeite had gedaan, maar dat hij echt niet moeilijk wilde doen en gerust ook 'gewoon' gegeten had.

het was een gezellige avond. En nee, hij heeft geen buikje, ja, hij is wat op leeftijd en dat kun je aan zijn gezicht zien, maar dat vind ik helemaal geen bezwaar.

bedankt voor het meedenken en vooral het meeleven, sorry dat ik geen smeuiiger verhaal te vertellen heb

groetjes,
Jons

Guinevere

Guinevere

21-06-2010 om 21:49

Ach

Ach, voor ons geen smeuïg verhaal, maar voor jou en je zus is dit wel zo prettig! Van harte met je nieuwe zwager dan maar. Nu ben ik wel benieuwd waarom hij zo'n Dr. Dinges dieet volgt, als hij toch al slank is???

jons

jons

21-06-2010 om 22:05 Topicstarter

Guinevere

ach, misschien is hij juist wel slank daardoor? Ik heb het hem eigenlijk niet eens gevraagd, ik zal een volgende keer wat nader informeren, goed?

Kan wel even duren, overigens, mijn zus en ik wonen niet echt heel dicht bijelkaar en nieuwe vrijer woont nog eens 150 km verderop, dusse....

Jons

Zullen we anders een lijstje maken met dingen die we graag van hem willen weten?

Guinevere

Guinevere

22-06-2010 om 13:03

Haha

Als het echt zo'n leuke man is: zet dan zijn NAW-gegevens maar bovenaan op het willen-we-weten-lijstje. Dat moeilijke eten nemen we dan voor lief.

Misschien..

... heeft ie nog een leuke broer?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.