Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

taartenmama

taartenmama

17-02-2009 om 16:42

Help taartenwedstrijd

op school is vrijdag een taartenwedstrijd. het is de bedoeling dat de ouders een taart / cake / gebakjes bakken die door de leerkrachten geproefd gaan worden. Wie heeft er een zeer eenvoudig recept, wat (bijna nooit) mislukt en waarvan ik de ingredienten in Spanje kan kopen? Dank je voor t meedenken

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Arretjescake!

Heel origineel in Spanje, en bloedsimpel, maar ik weet niet of je alles kunt krijgen.
Smelt 125 gram diamantvet of roomboter, roer daar 250g witte basterdsuiker (of gewone) doorheen. Roer er dan 2 eieren door en 4 afgestreken eetl. cacao. Breek 200 gram biskwietjes (of andere "simpele" koekjes) in kleine stukjes en roer die door de massa.
Bekleed een cakeblik met aluminiumfolie en stort de massa erin. Even flink aandrukken in de hoekjes en een paar uur in de koelkast zetten. 't Is heel slecht voor de lijn, maar erg lekker. En mislukken kan haast niet.

Minnie

Minnie

17-02-2009 om 17:48

Succes

Ik heb geen idee welke ingredienten ze in Spanje wel of niet hebben, maar dit zijn twee succesrecepten hier:

http://chocolade.web-log.nl/chocolade/2005/04/recept_amerikaa.html

En worteltaart (echt heerlijk!)

Benodigdheden
Taart
4 Eieren
400 gram Bruine basterdsuiker
250 ml Maisolie
325 gram Bloem
8 gram Bakpoeder
20 gram Bicarbonaat (kan ik niet vinden dus laat ik gewoon weg )
5 gram Kaneelpoeder
1 mespunt Zout
350 gram Winterpeen of worteltjes, geraspt
100 gram Walnoten of pecannoten
80 gram Krenten

Versiering
90 gram Boter
300 gram Poedersuiker
300 gram Roomkaas (philadelfia, monchou, oid)
15 ml Limoensap en de rasp van diezelfde limoen
eventueel 50 gram gehakte walnoten/pecannoten

Bereidingswijze
Taart

* Klop de suiker met de eieren romig.
* Voeg de olie toe en meng goed
* Zeef de bloem, bakpoeder, bicarbonaat en kaneel samen en meng door het ei mengsel.
* Voeg de geraspte wortel, walnoten en krenten toe en meng goed.
* Verdeel het beslag over 2 ingevette bakvormen van 24 cm doorsnee.
* Bak bij 180°C voor circa 35 minuten (even met een prikker erin om te kijken of hij gaar is).
* Laat even afkoelen keer voorzichtig uit op een rek.

Versiering

* Meng de boter en roomkaas met dc poedersuiker tot glad en meng dan het citroensap door
* Smeer een laagje van de versiering op een van de taartlagen en plaats er vervolgens de andere daarop.
* Smeer de overige versiering bovenop en om de taart. Strooi er evtueel gehakte walnoten overheen.
* Plaats de taart afgedekt in de koelkast.

Niet heel makkelijk, maar mislukken kan hij ook niet echt (hier niet tenminste, al moet hij ook wel eens -veel- langer in de oven blijven.. meestal minimaal een uur eigenlijk).

Het ALLER lekkerste vind ik een Herman-vriendschapscake, maar dat kost minimaal 10 dagen

Minnie

Laminaat

Laminaat

17-02-2009 om 19:31

Recept sylvia witteman

Ingredienten

Voor ca 16 punten

* 600 gram bittere chocola

* 6 dl slagroom

* 3 afgestreken eetlepels fijne suiker

* 1 borrelglas amaretto of cognac

* 1 pak bastognekoeken

* 150 gram boter

* cacaopoeder

Bereiding

Klem een stuk bakpapier tussen de bodem en de rand van een springvorm (27 cm), zodat de bodem bedekt is. Vermorzel de bastognekoeken in de keukenmachine, smelt de boter (niet te heet) en roer die door het kruim, bedek hiermee de bodem van de vorm, strijk glad en zet even in de ijskast. Klop intussen de slagroom stijf met de suiker. Breek de chocola in stukjes, smelt deze niet te heet au bain marie (pas op dat er geen water of stoom in de chocola komt, dan wordt het klonterig!) tot een dikke, lauwe saus. Giet de gesmolten chocola, al kloppend met de mixer, in één keer snel bij de slagroom, klop door tot alles vermengd is. Klop dan pas de likeur erdoor, en giet het mengsel in de vorm. Laat een hele nacht in de ijskast opstijven, zeef er een laagje cacao over. Verder niet garneren, dat is niet chic. Haal de taart uit de vorm en sniid hem in smalle puntjes.
Succes,
Laminaat

Daphne Ewalds

Daphne Ewalds

17-02-2009 om 19:54

Hoe lang

van tevoren kan ik deze cake maken? kan ik hem bijvoorbeeld woensdag maken terwijl hij vrijdag gegeten moet worden?

Over welke cake heb je het nu?

De arretjescake kan best 1 of 2 dagen van tevoren gemaakt worden.

Let op

Arretjecake met roomboter wordt volgens mij niet echt hard, tenzij je hem direct uit de koelkast snijdt en eet.
Beide recepten kunnen wel 1 of 2 dagen van tevoren gemaakt worden. Let op met dat recept van Witteman, het is lekker maar zoals met veel van haar recepten wel genoeg voor een gemiddeld weeshuis. Je kan 'm ook prima maken met maar de helft van de ingrediënten.

Ik zou trouwens gewoon een Hollandse boterkoek bakken, da's nog makkelijker en dat kennen ze in het buitenland niet.

Groeten,

Temet

Cobi toch

Arretjescake, dat is één van de ultieme familierecepten! Zoiets dat één keer per jaar mag en waar je dan ook heerlijk zwelgend van zit te genieten. Dat ga je me toch niet afnemen, hè? En ja, met frituurvet is hij echt nog lekkerder dan met roomboter, harder ook. Mocht je ooit op de koffie komen, dan is de kans klein dat ik je hem zal serveren. Dan zou je net die ene keer per jaar moeten komen...

Vet vs boter

Ook van arretjecake geeft Witteman een recept, en zij is heel gedecideerd: vooral geen frituurvet (want vies), maar roomboter (het recept is oorspronkelijk met Delfiavet, maar dat bestaat vziw niet meer).

Mijn oma maakte vroeger wel arretjecake, ik vermoed dat zij margarine gebruikte (van die harde, uit pakjes).
Wij vonden het geweldig, maar tja, dat was in de tijd dat een koetjesreep voor ons ongeveer het summum van genot was.

Groeten,

Temet

Cobi - het kan nog erger

"maar ik moet zelf echt niet denken aan een taart met de overheersende smaak van goedkope koek"

Nou, het kan nog erger. Ik dacht eens handig te zijn door bij het maken van een cheesecake (ja, ook een recept van Sylvia W) een koekkruimelbodem te maken met speculaasjes (dat hoorde zo) die al wat te lang lagen (en dat hoorde niet zo).

Als jij akelig wordt van de smaak van Bastogne moet je de smaak van oudbakken koekjes in je taart eens proberen

Hij was gelukkig voor thuisgebruik, en de bodem liet zich op het schoteltje vrij eenvoudig scheiden van het bovenstuk, dus de schade bleef beperkt. En ik had een wijze les geleerd: oudbakken koekjes zijn nergens meer goed voor, behalve misschien het voeren van de vogeltjes.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

18-02-2009 om 12:01

Cobi

ik kan je die amandeltaart echt aanraden. Mijn ken wordt er altijd erg vrolijk van. (gemalen amandelen verkopen ze hier niet )

Smaken verschillen

Ik heb beide versies geprobeerd, met vet en met boter, maar vet is hier unaniem favoriet. Naar mijn idee is het meer het idéé van vet, dan dat het echt vies is. Mijn ervaring is namelijk dat mensen het héérlijk vinden - totdat je vertelt wat erin zit

Tirza G.

Tirza G.

18-02-2009 om 14:43

Bastogne

Noemen wij hier thuis altijd zwembadkoeken. Memories.......verplicht koffie kopen bij de zwemles, met zo'n Bastogne-ding erbij wat je dan tóch maar op gaat zitten knagen, vermengd met de geur van chloor......heerlijk.

Tirza

Duh

Ik heb jouw fa-mi-lie-re-cept voor Cobikekse ook in dank aanvaard...

Even in ernst

Cobi, ik weet dat het gevaar van nostalgie op de loer ligt. Maar. Ten eerste zijn er zo idioot veel recepten voor arretjescake te vinden op Internet, dat het veel verder reikt dan alleen onze familie. Kennelijk toch heel veel mensen die het lekker vinden.
Verder schreef ik al dat veel mensen het lekker vinden TOT je vertelt wat erin zit. Dat werkt bij frikandellen net zo, overigens Echt, een aantal mensen die niet kenden, heb ik het zien eten en die vonden het gewoon lekker. En tenslotte vroeg taartenmama om iets eenvoudigs dat niet kan mislukken. Voilà.
Je hoeft het van mij echt niet lekker te vinden. Ken mag huilen op het aanrecht, allemaal tot je dienst. Maar wij genieten er hier van. Eén keer per jaar

Daphne Ewalds

Daphne Ewalds

18-02-2009 om 17:58

En het wordt........

de arretjescake! ik ga mijn best doen, in Spanje kan ik geen Diamantvet kopen dus het wordt echte boter.....

Tops

Als er gebroken koekjes in zaten, heb je best kans dat het arretjescake was

H@rtje

H@rtje

20-02-2009 om 00:17

Mijn arretje cake...

ik gebruik margarine ipv boter en voeg er ook wat oploskoffie aan toe, mmmh.... heerlijk. Brengt me terug naar m'n basisschooltijd. Op woensdagmiddag met m'n moeder en zussen arretjecake maken!

ishtar

ishtar

20-02-2009 om 10:43

Tops

dat lijkt op de chocoladetaart van Sylvia Witteman. Die staat hier regelmatig op het forum, in dit draadje of het andere taartendraadje van een paar dagen geleden ben ik hem ook tegengekomen.

Elsjefiederelsje

Elsjefiederelsje

23-02-2009 om 15:55

H@rtje; arretjescake

Hee, wat lijkt me dat lekker, oploskoffie. Maar hoeveel voeg je dan precies toe? Hier is de arretjescake ook al jaren een succes in de familie (m'n oma maakte hem, m'n moeder maakte hem en jawel, ook ik maak hem) maar het is wel leuk om eens wat te varieren met het recept.
Overigens gebruik ik altijd roomboter en hij wordt goed hard hoor! Ik zet hem dan wel een nacht in de koelkast of een paar uur in de diepvries. En gebruiken jullie allemaal basterdsuiker? Wij gebruiken altijd (gezeefde) poedersuiker. Heb ook wel eens van een variant met rum gehoord maar het is toch echt een kindertaart dus dat heb ik nog nooit geprobeerd.
En net als Genista vind ik het geweldig om 1 x per jaar (of misschien 2 x) terug te gaan naar m'n kindertijd en genoeg calorieen voor een maand binnen te krijgen.
Els

Daphne Ewalds

Daphne Ewalds

23-02-2009 om 22:06

Hiep hiep hoera voor de arretjescake!

Er waren ouders die meededen aan de taartenbakwedstrijd die ware kunstwerken hadden gebouwd en uren in de keuken hadden doorgebracht! En wat gebeurt er, met een arretjescake die wel heel gemakkelijk maar ook erg lekker was hebben dochterlief en ik GEWONNEN! Zij heeft de koekjes verkruimeld en kreeg als beloning een mooie puzzle, ik heb haar nog nooit zo trots gezien. Mijn dank voor het recept en het is inderdaad gemakkelijk maar wel heel lekker, ook bij de Spanjaarden viel het in de smaak!

Dat is heel grappig

Ze moeten zich vast hun eigen jeugd herinnerd hebben...

Op het Iberisch schiereiland kennen ze Arretjescake namelijk ook al heel lang. Alleen heet het daar 'Salame'.

Hierbij het recept in het Portugees:

Ingredientes:
400 grs de chocolate de culinária
2 pacotes de bolacha maria
4 gemas de ovo
leite (opcional)
manteiga q.b
falha de alumínio

Preparação de Salame:

Deite as bolachas sobre um pano e esmague com a ajuda do rolo da massa, em padaços pequenos.

Num tacho deite o chocolate partido aos pedaços e leve ao lume em banho maria para derreter, pode juntar um pouco de leite para o chocolate ficar mais solto. Bata o chocolate com a batedeira por forma a ficar um creme mais liso.

Entretanto bata as gemas e misture com o chocolate derretido fora do lume, mexa bem.

Acrescente as bolachas já esmagadas e envolva tudo muito bem.

Deite o preparado sobre uma folha de aluminio untada levemente com a manteiga derretida e enrole o salame.

Leve ao frio para que fique duro.

Por fim retire a folha de alumínio e sirva em fatias.

Glorie victorie!

Arretjescake rulezzzzz!!

H@rtje

H@rtje

25-02-2009 om 11:49

Elsjefiederelsje... recept

Hoi Elsjefiederelsje,

ik zal voor de volledigheid alle hoeveelheden even opschrijven, anders krijg je een verkeerde verhouding.

500 gr. margarine
400 gr. biscuits
400 gr. basterdsuiker
100 gr. cacao
10 gr. oploskoffie
3 eieren
Ik doe het in een springvorm laten stijven, 't is teveel om in een cakeblik te doen.
Succes ermee!
H@rtje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.