Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Coco

Coco

23-01-2011 om 12:15

Help, sticker op harp!

Mijn zoontje speelt harp en dacht zijn harp op te leuken door er een sticker op te plakken. Daar was op z'n zachtst gezegd ik niet zo blij mee. Het is het soort sticker dat je er niet zomaar weer af kunt trekken zonder dat de helft blijft plakken.
Ik durf het instrument echter niet met stickerverwijderaar of thinner te lijf te gaan. Dus ik heb de sticker in de eerste instantie maar even laten zitten.
Is er hier iemand die genoeg verstand van (houten) muziekinstrumenten heeft om advies te kunnen geven hoe dit aan te pakken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Terpi

Terpi

23-01-2011 om 12:34

Aansteker

Ik weet niet of je dit wel durft dan maar ik leerde ooit in een winkel een truc. Ik zag daar een kassadame prijsstickers verwijderen door de lijm met een aansteker te verwarmen en daarmee gemakkelijk de stickers te verwijderen. Ik ben het thuis ook gaan proberen en het werkte inderdaad als een zonnetje!
Ik word trouwens niet gehinderd door enige kennis van houten muziekinstrumenten dus voel je vrij om mijn advies lachend in de wind te slaan

Wasbenzine of lauwe fohn?

En eerst even op een ander plekje proberen ? Maar ook hier geen ervaring met houten instrumenten.

Olie

Je kunt stickers bijna altijd verwijderen met gewone olie. Maaktniet uit welke olie, ik neem meestal zonnebloem- of olijfolie uit de keuken. Beetje erop smeren , even in laten weken, losse, weke stickerdelen eraf prutsen, en de restanten weer even met olie inwrijven, etc. Dan hoef je niet met agressieve oplosmiddelen aan de gang. (Trouwens, een aansteker bij een harp vind ik me ook griezelig hoor!)

Uiteindelijk vetresten nog verwijderen met een doekje en evt. wat afwasmiddel.

Janna3

Janna3

23-01-2011 om 15:12

Olie geeft vlekken

Ik weet niet of de harp een dikke laklaag heeft, maar zo niet, wees dan voorzichtig met olie, dat geeft blijvende vlekken. Ik denk dat je heel voorzichtig met je nagels moet proberen de sticker eraf te krijgen, ik zou niets anders willen proberen. Dan duurt het maar iets langer...

Guinevere

Guinevere

23-01-2011 om 15:26

Vraag het de leraar?

Kun je de sticker niet beter laten zitten totdat je het aan een echte expert hebt gevraagd? Wie weet kan de muziekleraar je meer vertellen of een instrumentenreparateur.
Bijzonder trouwens, een harp. Moet je die iedere keer zelf meenemen naar de les?

Coco

Coco

23-01-2011 om 17:07

Bedankt, en guinevere o.t.

Ik denk dat ik het inderdaad maar even aan zijn harplerares vraag. Een aansteker bij de harp lijkt mij niet zo'n fijn idee (stel dat het hout gaat werken en er een barst in komt). Olie lijkt me gevoelsmatig een betere remedie. Van de middelen die ik normaalgesproken gebruik ben ik bang dat ze ook de vernis van de harp aantasten.
Guinevere, hij heeft les aan de muziekschool. Daar hebben ze harpen staan. Maar hij gaat vanaf volgende maand ook bij een kinderorkest spelen dan moeten we die harp wel elke week meeslepen naar de repetities. Dat wordt dus halen en brengen tot hij zelf zijn rijbewijs heeft, ben ik bang.

Tineke

Tineke

23-01-2011 om 19:23

Hmz

Als harpjuf weet ik het ook niet, nog nooit eerder bij de hand gehad. Als het een Aoyama is, zou ik olie durven proberen. Is het Camac of Salvi, dan zou ik dat weer niet durven. Bel anders even met Otja Harpcenter, misschien dat zij het weet. Of als het om een harp van Nederlandse bouw gaat, neem dan contact op met de bouwer zelf. Succes, en wens je zoon van mij veel harpspeelplezier, het is echt het geweldigste instrument dat bestaat.

Abel

Abel

23-01-2011 om 19:49

Variatie op de aansteker

Ik maak stickers ook wel eens warm met de fohn, het gaat om het warm worden van de lijm en dat lukt ook prima zonder brandgevaar Succes!

Guinevere

Guinevere

23-01-2011 om 20:32

Geen risico nemen

Ik zou met zo'n instrument in elk geval geen enkel risico nemen. Veel te mooi en duur, zo'n harp. Zoon zit er ook zo'n beetje naar te "gluren", maar het zit hier niet in het aanbod.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-01-2011 om 22:47

Inderdaad fohnen

Begin bij een hoekje en als dat los kan trek je het voorzichtig omhoog. Weer er onder fohnen en langzaam, langzaaaaaam trekken en blijven fohnen. Een kwartier ben je zo bezig. Als je het te snel doet blijven er resten achter.
Hier gelukkig geen fratsen met de harp, behalve dat kind wel wil optreden maar niet wil oefenen...

Aoyama?

Zelfde geintje heb ik ruim 30 jaar geleden ook eens op mijn Aoyama uitgehaald. Die heeft sterke lak, daar kun je wel het nodige op uitproberen.
Andere merken, poeh, daar zou ik zelfs met olie voorzichtig zijn.

Fohn lijkt me geen goed idee, met plaatselijk verwarmen zet het hout plaatselijk uit, dan verhoog je toch de kans op schade.

Is die sticker trouwens echt storend? Anders laten zitten joh, het heeft wel iets een wat meer gepersonaliseerde harp, vind ik.

Coco

Coco

24-01-2011 om 08:56

Dirksmama

Het is een Salvi-harp. Al een dagje ouder ook (12 jaar).
Hij had de sticker gekregen bij een bezoek aan de classic-express, waar hij erg van onder de indruk was (hij loopt nu te roepen dat hij daar over vijf jaar ook aan mee gaat doen, want er was een violiste van vijftien) en het leek hem een logische zet om hem als "gelukssticker" op zijn instrument te plakken.
Misschien is het inderdaad beter om hem maar te laten zitten. Hij zit op de klankkast en ik dacht dat het het geluid misschien niet ten goed zou komen. Bovendien denk ik ook alweer een beetje vooruit: als hij aan een andere harp toe is willen we deze misschien weer doorverkopen en dan zijn stickers niet zo handig. Maar dat zien we dan wel weer.
Wie weet, misschien brengt de sticker hem echt geluk!

Sawo

Sawo

24-01-2011 om 16:37

Doorverkopen dan zo snel mogelijk eraf

Hoi Coco

Hoe langhr een sticker erop zit hoe moeilijker het er af gaat. Dus als je het toch wil proberen dan zo snel mogelijk. Met een fohn lijkt me het beste gewoon op een niet te warme stand.

groet

Saar

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.