Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

elsje78

elsje78

07-05-2009 om 22:35

Help mijn kinderwagen is verspocht

Hoi

Zoals de titel al zegt, mijn kinderwagen is verspocht, zit dus onder de zwarte schimmel.
(ingeklapt in schuur gezet en blijkbaar vochtiger dan ik dacht)

Alle dingen die in de wasmachine kunnen zijn wel weer schoon, maar de kap en zitgedeelte is te groot om in de wasmachine te doen en zitten onderdelen in die er niet in kunnen. Hoe krijg ik dat nog schoon? Of is het niet meer te redden... Schuurspons met wasmiddel/afwasmiddel ed helpt niet, wie weet iets?

Groetjes Elske

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MRI

MRI

07-05-2009 om 23:05

misschien kun je het proberen met een hete lucht/stoom reiniger. Mss krijg je dan niet het zwart eruit maar wel de fungus die het veroorzaakt....
Leuk woord verspocht... kende het niet, klinkt Jiddish.

Hier ook

En ik heb echt alles geprobeerd, maar het is niet meer schoon geworden... Wij hebben dus een andere kinderwagen moeten kopen.

vlaamse gaai

vlaamse gaai

08-05-2009 om 11:52

Chloor maar

Schimmel kan absoluut niet tegen chloor. Maar toch raad ik dat af. Het is een KINDERwagen! Ik zou hem zelf niet met schimmelreiniger (=chlooroplossing) durven schoonmaken. Ik zou hem wegdoen, een dag humeurig zijn en vervolgens marktplaats raadplegen voor een niet te dure vervanging.
En ik sluit me aan bij MariaRosa. Wat een prachtig woord!! Is het Jiddisch inderdaad?

Weer

hoi
verspocht ken ik niet, maar zwarte schimmel helaas wel. Bedoel je dat 't weer er in zit, van die zwarte stippelige schimmel?

Ik heb het er uit gekregen, door het middel van HG speciaal hiervoor "HG vlekweg voor weer". dat kun je in een bad doen, maar je kunt ook met spons/plantenspuit aan de slag. er zitten twee flesjes in, eerst met flesje A behandelen dan schrik je enorm want het wordt allemaal paars. En dan met flesje B inspuiten et voila, perfect weer schoon. Het is ontzettend goed spul, helaas alleen wel 15 euro.

Succes,
Gruffalo

margje van dijk

margje van dijk

08-05-2009 om 16:20

Wat een mooi woord

En ik heb verder geen tip voor je, maar ik vind dat woord zo mooi. Zeg je dat omdat je het kent, als woord, of wist je toevallig dat het bestond en dacht je 'laat ik het eens gebruiken'?

Als de aanslag er trouwens in de wasmachine uit gaat, dan is het geen 'weer'. Dat gaat er niet uit in de wasmachine. Het is dus iets minder hardnekkig. Dan zou ik denken dat je toch zou moeten proberen het er uit te krijgen. Heb je bv. vloeibare biotex geprobeerd? Er op doen (niet te veel verdunnen) en een tijd laten zitten.

Margje

Holiday

Holiday

08-05-2009 om 18:27

Ja verspocht

Voor die aandoening gebruiken wij ook altijd het woord verspocht. Dus niet om 'eens te gebruiken'. Maar omdat ik niet zou weten welk ander woord de lading zo goed dekt. Ja, het weer, dat kan ook. Maar ik lees dat dat niet helemaal hetzelfde is. Nooit bij stilgestaan, grappig dat het blijkbaar geen bekend woord is.

Mijn man komt practisch elk nieuw voorjaar boos melden dat ik de tuinkussens weer eens in de schuur heb laten verspochten.

Volgens mij is dat HG spul de beste oplossing trouwens.

Tihama

Tihama

08-05-2009 om 19:51

Woorden

Grappig. Ik ken het woord ook gewoon als toepasbaar woord, maar mijn man keek me heel vreemd aan toen ik het de eerste keer in zijn bijzijn gebruikte.

Ik weet dat mijn moeder altijd commentaar had als ik mijn gymkleding in de tas liet zitten. "Welja, zeg, laat de hele boel maar verspochten". Zij was overigens niet joods (en ik dus ook niet), dus ik heb gezocht waar het woord vandaan komt.
Via de dbnl site vond ik het volgende:
"Het in Overijsel en Gelderland, ook in het Gooi, bekende verspochten, ‘door vocht bederven, uitslaan van de vocht’*), hetzelfde als wat bij een spiegel verweeren heet, bevestigt op eene merkwaardige wijze het Middelnederduitsche vorspaken, d.i. van linnen gezegd: ‘vlekken bekomen door de vochtigheid’, en het eng. speck, vlek. Verspochten staat namelijk voor verspachten, een indirekt afleidsel van verspaken2), evenals wachten van waken. "

Tihama

Spocht en het weer

Wij gebruiken het woord verspochten ook wel. Een heel gewoon woord. Het weer ergens in hebben is nét iets erger dan verspochten. Dan zit 'het weer' erin. Is iets verspocht dan is het er soms nog uit te krijgen, soms zelfs te vegen...
Wij noemen natte muren ook 'spochtmuren', ook buitenmuren waar je b.v. de regen op hebt staan en die na een regenbui nog een tijdje nat blijven...dat is dan je spochtmuur.Zo kan je ook spochtramen hebben of een spochtdeur (die heeft mijn vader en de buitendeur moet hij dan ook vaker vervangen dan iemand die dat niet heeft).
Je kan ook binnen spochtmuren hebben, dan woon je in een slecht geventileerde muffige woning waar nog nét de schimmel niet tegen de muur groeit.
Ik hoorde pas nog iemand het hebben over verspochte groente (worteltjes in dit geval), die waren al enigzins aan het bederven, maar nog nét niet.
Schijnt dus ook te kunnen, maar die toepassing kende ik dan weer niet.
Schoenen verspochten hier ook regelmatig...zweet, zweet, zweet en niet op tijd luchten.
groeten albana

elsje78

elsje78

09-05-2009 om 21:48

Bedankt en hier het gewone woord voor schimmel

Hoi

Bedankt voor alle tips, en nee het is niet zo dat ik dacht "laat ik eens verspocht gebruiken"
Wij zeggen altijd spocht tegen schimmel...(kom uit het oosten, maar dacht niet dat het dialect was)

Ik ga in ieder geval geen chloor gebruiken, dat lijkt me niet zo goed voor het kindje, maar ook niet voor de kleur. Ga de andere tips eens proberen en anders een nieuwe kopen.

Bedankt en groetjes Elske

Elsje

Chloor zou ik ook niet doen inderdaad, en pas ook op met dat HG spul! Wij gebruiken het hier wel eens voor andere dingen en ook dat is chemische rotzooi hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.