Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Primavera

Primavera

23-03-2010 om 16:29

Help luizen!

Het kon natuurlijk niet altijd goed blijven gaan, maar helaas voor het eerst heb ik bij 2 van de 4 kinderen neten in het haar geconstateerd. De andere twee hebben zeer lang haar, dat is wat moeilijker zoeken. Wie helpt me even alles op een rijtje te zetten:
Eerst kammen en dan luizenshampoo, allebei of voor en na shampoo kammen?
Beddengoed allemaal heet wassen, maar wat doe ik met de donzen dekbedden en de kussens?
Kortom ik zoek zoveel mogelijk tips om die beestjes zo snel mogelijk weer van de hoofden en uit het huis te krijgen.
Groeten Primavera

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bellatrix

Bellatrix

23-03-2010 om 16:56

Hier pas ook gehad...

Mijn zoons hadden een paar weken geleden luizen. Ik schrok nogal maar achteraf gezien was het helemaal niet zo moeilijk om ze kwijt te raken. We hebben een plantenspuit gevuld met water en antiklit-cremespoeling. Drie maal per dag hebben we eerst de haren natgespoten en daarna heel goed doorgekamt. Al na de eerste dag werden de luizen veel kleiner. De laatste eenzame luis hebben we 6 dagen na de ontdekking gezien. Inmiddels zijn we er zo'n drie weken vanaf.
Luizenshampoo wordt, geloof ik, niet zoveel meer gebruikt omdat er steeds meer luizen resistent zouden zijn.
Succes er mee!

Rafelkap

Rafelkap

23-03-2010 om 17:23

Vreselijk

die rotbeestjes! Wij hadden vlak/in de kerstvakantie een plaag. Mijn zoontje had er 1, de rest liep over naar mij!!! Wat uiteindelijk het snelste hielp was: beddengoed en jassen wassen op 60 graden, dassen/mutsen/truien wat niet op 60 graden kon in een plastic zak twee weken op zolder. Iedereen in het gezin aan de XT- luis (werkt verstikkend), een goedje dat niet stinkt. En elke dag twee keer goed kammen (na een tijdje overgestapt op een electrische luizenkam, die doodt de luizen en kan/moet op droog haar, gaat sneller dan op nat haar). Na een week moet je weer xt-luis (gewoon voor het slapen gaan, volgende dag haren wassen), de neten krijgt je namelijk niet echt weg dus je moet de nieuwe luisjes vangen voordat ze geslachtsrijp zijn. Succes, hopelijk zijn jullie er snel van af!
Donzen dekbedden wassen hoeft dus niet, alleen de hoes.

Rafelkap

Rafelkap

23-03-2010 om 17:26

Bellatrix

Bij mijn weten krimpen luizen niet!? En de anti-klit spoeling wordt gebruikt zodat het haar beter doorkambaar is. Tegen het goedje dat ik noemde zijn luizen niet resistent voor. Mijn man (scheikundige) vond het er wel goed uitzien (geen aandelen)

Bellatrix

Bellatrix

23-03-2010 om 17:43

Rafelkap

Ik denk inderdaad niet dat ze krimpen. Dat zou mooi zijn
Maar blijkbaar had ik de volwassen luizen al heel snel verwijderd. Al heel snel waren er overwegend heel klein wees-luisjes over. Dat is nog even zo gebleven, blijkbaar lukte het me niet om de neten weg te kammen. Er zijn wel middeltjes die de lijmstof van de neten oplossen waarna de neten beter uit te kammen zijn.
Het middel waar jij het over hebt schijnt erg goed te zijn. Ik wilde dat gaan kopen maar moest i.v.m. het weekend even wachten. En toen was het al zoveel beter dat ik het maar even heb laten zitten.
Ik ben gewoon verrast dat we er zo makkelijk vanaf kwamen. Soms zit het zomaar mee....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

23-03-2010 om 20:42

Azijn

Die neten en ook de lege eitjes krijg je makkelijker weg met een mengsel van water en azijn. Het lost de lijmlaag op. De verhouding weet ik zo even niet, even op googlen.
Let ook op dat je de lege eitjes die nog aan het haar zitten, de uitgroei noemen ze dat, ook verwijdert. Het is vervelend voor een kind als het tijdens de controle op school extra uitgebreid wordt gecontroleerd omdat uitgroei wordt geconstateerd.
Dendy

vlinder72

vlinder72

23-03-2010 om 21:33

Beetje stomme vraag

maar hoe weet je dat je kind luizen heeft? Op school is er een echte luizenplaag. Steeds meer vriendjes van mijn kinderen hebben ook luizen. Nu controleer ik steeds de kinderen. Zowel met nat als droog haar en ik zie niks. Maar misschien weet ik niet goed waar ik op moet letten en zie ik die luizen gewoon over het hoofd. Of zijn ze niet te missen en wandelen ze gewoon door het haar van de kinderen? Zaterdag gaan twee van mijn kinderen naar de kapper en dan weet ik tenminste echt zeker dat in ieder geval twee van de vier luisvrij zijn. Nummer één zal ik zelf morgen nog een keer goed controleren want het vriendje met wie hij vandaag speelde heeft ook luizen (voor de tweede keer of waren ze nooit weg, zucht). Ik had spontaan zin om zijn jas (die van het vriendje dus) in de vriezer te stoppen. Erg hè?

Vlinder72

Als je kind luizen heeft zie je ze echt wel lopen door het haar. Ze zitten vaak achter de oren en onder in de nek, bij mijn dochter heb ik ze echter al 2 keer (helaas) gewoon midden boven op haar hoofd zien rondwandelen. Blond haar en grijzige luizen, dus misschien vielen ze gewoon erg op.

(oude)neten verwijderen met water/azijn lukte hier echt niet. Wat wel goed werkt is haar nat maken flinke hoeveelheid cremespoeling (kwart fles ongeveer) erover verdelen en dan met de luizenkam erdoor. In het begin om de dag herhalen en daarna nog een paar keer 1x per week ongeveer.

Bellatrix

Bellatrix

23-03-2010 om 22:14

Geen stomme vraag

Dat is geen stomme vraag. Ik heb heel vaak verkeerd gekeken. Maar toen de kinderen echt luizen hadden zag ik het, denk ik, meteen. Ik dacht altijd dat ik kleine puntjes op de hoofdhuid zou zien. In plaats daarvan vond ik echte insectjes tussen de haren. Ik vond ze schokkend groot.
Het best kun je de haren uitkammen boven een witte wasbak of een wit papier. Dan kun je ze echt niet missen.

Primavera

Primavera

23-03-2010 om 22:23

In het haar achter de oren en in de nek kijken

Nou, normaal gesproken moeten luizen het haar van mijn kinderen niet en tot nog toe waren we de dans ontsprongen. Deze keer zag ik echter na het zoveelste luizenplaagbriefje dat mijn jongste zoon ze toch wat vaker dan normaal op het hoofd krabte. Dus toch nog maar eens extra controleren en toen ontdekte ik wat glanzende speldenknopjes op het haar achter de oren en als je ze eenmaal ontdekt zie je de rest ook makkelijker. Ze zitten vrij dicht bij de hoofdhuid en niet op het eind. Ze verschillen van gewone schilfertjes doordat ze echt goed aan de haar vast zitten en je met moeite ze met de nagels wegtrekt.
De luizen zelf zie je over het algemeen niet, alleen de neten. Ik zag ze tenminste pas nadat ze met de shampoo gedood waren. Volwassen exemplaren zijn wat groter en kun je met een klein vliegje verwarren. Kleine luisjes zijn ongeveer net zo groot als de eitjes alleen dan wat donkerder en onregelmatiger van kleur en niet glanzend.
Ik heb de jongens nou helemaal geshampood en uitgekamd. Bedden verschoond, wat ik net gedaan had. Ook leuk, alsof de wasmachine nog niet genoeg te doen had. Bij de meiden heb ik niks kunnen ontdekken, maar die hoofden zal ik morgen met daglicht nog eens besturen. Man had niks en zegt dat ik ook niks heb, maar dat vertrouw ik niet helemaal. Ik heb nu ook jeuk en weet niet meer of dat nou inbeelding of werkelijkheid is. Aaaarch, rotbeesten!
Groeten Primavera

Kammen kammen

vooral blijven kammen, twee keer per dag, twee weken lang. Wij hebben vorig jaar onze eerste luizenbesmetting gehad en na een week was ik gestopt met kammen. Fout! Kon ik weer helemaal opnieuw beginnen. Toen echt twee weken volgehouden en toen ging het goed.

Sindsdien was ik de haren niet meer dagelijks, van de kinderen 1 x per week en die van mezelf drie keer per week. (voorheen dagelijks) En gel gebruiken dat schijnt ook te schelen. Maar volgens mij is het ook gewoon pech hebben, sommige haarsoorten vinden luizen gewoon lekkerder dan andere...

Linda

Marie E

Marie E

24-03-2010 om 11:21

Handleiding op www.ouders.nl

onder het hoofstuk gezondheid kun je een A4tje vinden met alle nodige informatie over hoe ze eruit zien en wat je moet doen.

Sterkte!

Rafelkap

Rafelkap

24-03-2010 om 17:14

Primavera

Ik zou er op rekenen dat de luizen ook op jou en je man overlopen. Mijn man wist eerst ook zeker dat hij geen luizen had. Het is echt een rotwerk, je kan soms wel 10 minuten kammen voordat je een luis vindt.
Eerste symptomen hier ook: krabbelen. Bij mijn jongste kon ik er ook een zien lopen, hu!
En hier worden de haren van de kinderen 1 keer per week gewassen en dat hielp helaas niet. Gel vind ik niet mooi,maar dat schijnt wel te helpen heb ik gelezen. Of tea tree-olie achter de oren (maar dat stinkt)

Primavera

Primavera

24-03-2010 om 18:41

Luizenkammetje naar de haaien

Tja, die dunne plastic kammetjes gaan niet erg goed samen met heel lang haar heb ik gemerkt. Ondertussen hebben mijn dochters ook een behandeling gehad en nou ik toch bezig was mezelf ook.
Inderdaad Rafelkap vertrouw ik er niet op dat ze bij mij niet zaten. Bij mijn man zitten ze echt niet. Hij heeft ook geen lichtrode plekjes (beten) in het kuiltje achterin de nek die de anderen wel hebben.
Alleen die eitjes krijg ik er zo moeilijk uit, ook met de azijntruuk. Ze zijn gewoon te klein en glippen tussen het kammetje door, al hoewel dit produkt ze wel zou moeten doden.
Morgen maar nieuw (steviger) kammetje halen en doorkammen. Zit weinig anders op vrees ik ;-(
Groeten Primavera

Puck

Puck

24-03-2010 om 21:00

Primavera

Die plastic kammetjes zijn helemaal niets waard. Bij de drogist hebben ze ook metalen kammetjes met minimaal 2 rijen tanden. Die zijn veel degelijker en je haalt er ook meer kleine luisjes mee uit.

Sterker nog (metalen kam)

Die metalen kammen zijn als het goed is netenkammen. Die zijn niet alleen steviger, maar de ruimte tussen de tanden is ook kleiner, waardoor je ook de neten meepakt.

jootje

jootje

24-03-2010 om 23:45

Kapper

Hier ook weer luizen verschrikkelijk
En eigenlijk moeten ze hoog nodig naar de kapper
Al een paar keer gehad dat ze dan net luizen hadden en ik dat niet wist
Ze knippen dan niet verder alleen de pony vond het ontzettend vervelend
Elke keer als ik een afspraak wil maken is het weer raak en ik wil er ook niet heen gaan als ik niet zeker weet of het over is
Doen de meeste kappers dit als ze zien dat er luizen zitten niet verder knippen ???

Tink

Tink

25-03-2010 om 00:45

Neten

... krijg je er met kammen meestal niet uit nee, ze zitten gewoon veel te stevig vastgelijmd. Mengsel van half water, half keukenazijn helpt wel wat. Maar het beste kreeg ik ze weg door ze met 2 nagels van de haar af te 'ritsen'. Die netenkammen krijg ik nl. niet door de dikke haren van mijn kinderen heen.
Hoe verder de neet van de hoofdhuid zit, hoe groter trouwens de kans dat hij al leeg is. Vandaar dat het zaak is dagelijks te blijven kammen (liefst 2x), omdat je dan de pas uitgekomen luisjes vangt voordat ze zelf weer een ei kunnen leggen.
Vergeet trouwens ook de gymspullen niet, en de haarstiekjes e.d. van je dochters. Alles wat niet op 60 graden in de was kan, kan ook 24 uur in de diepvries of een paar weken in een afgesloten plastic zak.

Sterkte, het zijn inderdaad krengetjes!!
*krabt even stiekem op hoofd*

Puck

Puck

25-03-2010 om 08:51

Ja jootje, en terecht vind ik

JA, volgens mij knipt er geen enkele kapper verder als ze hoofdluis ontdekken. En terecht vind ik. Het is vervelend voor jou, maar een kapsalon kan niet riskeren dat ze andere klanten besmetten doordat ze één luisje over het hoofd zien en dat die nu net naar de volgende mee kan. En het is extra werk want alle materialen die ze voor jou gebruikt hebben moeten extra grondig schoongemaakt worden e.d.

Primavera

Primavera

01-04-2010 om 11:05

Zucht, het is echt 3 weken kammen

Nog even een update voor andere ouders die hetzelfde probleem hebben. Het is echt 3 weken kammen geblazen. De volwassen luizen waren zo dood en ik heb het idee dat alle eieren nu ook weg zijn, maar af en toe kom ik met kammen nog steeds een miniluisje tegen. Die zijn ongeveer net zo groot als een eitje of iets groter, maar bewegen en zijn wat lichter van kleur, een soort beige zeg maar.
Ik heb nu een metalen kam met langere tanden en dat gaat inderdaad veel beter. Bedankt voor de tip, al blijft het natuurlijk een pokkewerk. En nu maar hopen dat andere ouders ook zorgvuldig door blijven kammen anders zitten we straks na de paasvakantie weer met die rotbeesten.
Groeten Primavera

Tink

Tink

01-04-2010 om 13:58

Primavera

Sneaky he, die miniluizen. Je ziet ze maar amper. Ik durfde pas te geloven dat we er echt vanaf waren toen ik meer dan een week geen levende have meer had gevonden op de bolletjes.
Sterkte weer, hopelijk is het nu bijna gedaan!

Primavera

Primavera

09-04-2010 om 17:51

Grr, nog steeds. waren komen ze toch vandaan?

Zeg me dat we er eens van af zullen zijn, ik zit me hier helemaal een RSI te kammen. Jawel, eigen schuld, ik wilde zo nodig 4 kinderen en dus zijn er bij een luizenepidemie ook 4 stuks te kammen. Eieren zijn weg, miniluizen ook, maar iedere keer als ik denk nou hebben we het gehad dan kam ik weer zo'n volwassen exemplaar of twee van een hoofdje. Ik wordt helemaal gek!
Waar komen die beesten toch vandaan? Heb ik die eerder toch gemist? Iets met wassen overgeslagen? Of zouden ze van één van de vriendjes overlopen? Kunnen ze ook op katten blijven zitten? Ik dacht dat luizen soortspecifieke parasieten waren en in ieder geval het antivlooien en tekenspul van de katten ze vast ook niet goed zou bevallen, maar nu begin ik toch te twijfelen.
Groeten Primavera

Rafelkap

Rafelkap

09-04-2010 om 18:54

Allemaal

hahaha, nee die beestjes houden alleen van mensenharen. Zijn jullie allemaal aan de antiluisshampo gegaan? Hier dacht de vader dat hij niet besmet was, dus waren we langer zoet ermee. Toen we allemaal aan de Xt-luis gingen gingen het pas goed (geen aandelen).
Met een elektrische kam kam je wat sneller mee (op droog haar) - nat kammen vond ik nogal tijdrovend.
Alle jassen en dassen/mutsen op 60 graden gedaan? Anders was het een herbesmetting via school?
Gewoon doorgaan!!! Sterkte!!!

Waar komen ze vandaan?

Nou, waarschijnlijk van degene waar je ze de eerste keer van opgelopen hebt.
Bij mijn dochter hadden we ook telkens weer een joekel. Totdat ze haar luizencape op school ook ECHT ging gebruiken, toen waren we er zo vanaf! Overlopers dus.
XT luis hebben we hier ook gebruikt, dat is tenminste niet giftig.

Tink

Tink

11-04-2010 om 00:52

Hou vol primavera!

Ik denk inderdaad ook aan overlopers. Of hele kleine luisjes die je in het begin gemist hebt en die nu groot genoeg zijn om wel gevangen te worden. Gelukkig geen neten meer, dat scheelt alweer een hoop.
En hopelijk zijn alle andere moeders op school inderdaad net zo nauwkeurig als jij, anders blijft het probleem gewoon bestaan.
Extra maatregel: de haren van je dochters strak invlechten zodat ze niet zo snel tegen de haren van een klasgenoot aan komen, en eventueel gel in de haren van je jongens. Luizen houden niet zo erg van niet schone haren en ook niet van gel, lak etc. Daar hebben ze minder houvast op met hun haakpootjes.
Van katten of honden houden ze inderdaad niet dus daar zal het niet aan liggen

Primavera

Primavera

11-04-2010 om 23:18

Thanks voor de supporting

Het lange haar van mijn dochters moet ik zo wie zo nat kammen met een halve fles allergoedkoopste balsem erover, anders kom ik er niet doorheen, dus droogkammen valt af. En als ik dan toch bezig ben kunnen de jongens er ook wel bij gedaan worden. Vlechten of vlecht doen we eigenlijk al vrij vaak en persoon 1 was hier dan ook waarschijnlijk de zoon die er de meeste en ook van uitéénlopende grote had.
Ik heb het idee dat ze hier nog nooit van luizencapes gehoord hebben en helaas zijn er ook een boel ouders die denken dat één keertje antiluizenspul genoeg behandeling is. Niet dus, een paar krengen blijken het te overleven en planten zich weer vrolijk voort. Volgens de apotheek moest je het ook veel langer laten inwerken dan er op de gebruiksaanwijzing stond.
Gelukkig komt het mooie weer er weer aan en zijn we binnenkort weer maandenlang zo goed als jasloos, dat scheelt ook tegen overlopers.
Het zal me alleen nooit meer overkomen dat ik er pas zo laat achterkomt. Voortaan gaat de eerste die zich twee keer op z'n hoofd krabt gelijk onder de luizenkam of we nu briefjes van school krijgen of niet.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.