Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

cecile_s

cecile_s

11-04-2009 om 17:19

Help - lekkende douche

We wonen in een oud huis met nieuwe badkamer/douche (althans de douche zal inmiddels 13-15 jaar oud zijn). We hebben eigenlijk al jaren problemen met de douche omdat hij lekt (in de woonkamer).

In het verleden hebben we de douche een paar keer zelf opnieuw gekit en vervolgens door loodgieters (of installatiebureaus, hoe het ook heet) laten kitten. Er kwamen een paar langs en allemaal hadden ze het meteen over opnieuw kitten. Helaas... probleem niet opgelost.

Zodra we langer dan ca. 5 a 10 min douchen begint het weer te lekken. Ons bad draait dus overuren (ook wel relaxed, maar ja, niet de bedoeling).

Onze badkamer heeft een marmeren vloer en ook de vloer van de douche is van marmer (met een stenen randje, niet zo hoog, waar het water tijdens het douchen wel overheen loopt op de badkamervloer). We hebben dus geen (kunststof) bak of zo in de douche, gewoon alleen een marmeren vloer. Wij vragen ons af of het kan zijn dat de marmeren stenen wellicht poreus zijn en dus water doorlaten? Of zou het toch aan de kitlaag liggen?

De laatste keer dat we lieten kitten ging het volgens mij (als ik het me goed herinner) wel even goed (dat zou er dan op wijzen dat het aan de kitlaag ligt), maar al snel niet meer. Maar ik weet het niet meer zeker.

De afvoer heb ik al getest en die lijkt goed te zijn. Ik wil nu wel alle kitlagen proberen te testen maar het is moeilijk, want het water stroomt natuurlijk overal heen (ook over de marmeren vloer en dan weet je niet waar het aan ligt).

Heeft iemand een idee waar het aan ligt en hoe je dit probleem nou goed aanpakt? Hebben jullie een idee wie we zouden kunnen vragen (laten uitzoeken) waar het aan ligt?

Als we een keer echt van dit probleem afkomen zou me veel waard zijn, dus alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt.
Cecile

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

11-04-2009 om 17:44

Muur?

komt het water ook tegen de muur?
Want dan zo het kunnen zijn dat de afdichting van de voegen niet goed meer is en het water dus achter de tegels langs stroomt.

Het kan ook de afvoer zijn maar dan het punt waar je het niet zo makkelijk ziet, of een bocht nog verder op.
Meestal zijn dit soort langdurige lekkages toch wel aanleiding voor enig sloop en breekwerk helaas.

Bij ons

Bij ons waren de voegen van de tegels niet goed en liep het water achter de tegels naar beneden.
Je kan je vloer testen, door de douchekop alleen te richten op de vloer. Als het dan gaat lekken, dan ligt het waarschijnlijk aan de vloer.

Hes@

Hes@

12-04-2009 om 21:48

Bij ons werd de lekkage veroorzaakt doordat de kraan niet was gekit. De leidingen van de kraan komen uit de muur. Over die gaten worden afdekplaatjes geplaatst. In ons vorige huis was men vergeten de leidingen goed in de muur te kitten en daardoor lekte het. Maar omdat die afdekplaatjes er overheen zitten, zie je dat niet. Het duurde heel lang voor iemand tegen ons zei: "nou, wij hadden ooit lekkage door.."

Je kunt dat nakijken door de kraan van de muur te halen.

cecile_s

cecile_s

13-04-2009 om 21:39

Bedankt en nog een vraag

Iedereen die al gereageerd heeft alvast hartelijk bedankt. Geweldig, ik ga de tips uitproberen (hopelijk dat we niet hoeven te breken).

Klinkt het voor jullie logisch dat als we kort douchen (dus 5 a 10 min) er geen lekkage optreedt in de woonkamer, maar bij lang douchen wel? Kunnen jullie dat verklaren?

Andere tips wat we kunnen proberen en/of waar het aan zou kunnen liggen, zijn ook nog zeker welkom...

Cecile

amk

amk

13-04-2009 om 23:08

Opgenomen

het water wordt de eerste periode opgenomen door de omgeving, tegels, vloer etc, en lekt dan bij verzadiging pas door.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.