Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lys Lionne

Lys Lionne

11-04-2009 om 20:25

Help, ik heb een tuin!

In het kader der onzinnige problemen of 'waar maak je je druk om': ik heb een tuin en ik weet niet wat ik ermee wil (
Situatie nu: tuin ligt op het westen, is bijna 6m breed en 14m lang, omheind met schuttingdelen. Op 3 meter van het huis (tegenover keukendeur) staat de schuur (4x2m)- links aan de lange kant. Rechts aan de lange kant, bijna paralel aan de schuur is een border van 6x1m. De rest van de oppervlakte is geheel bestraat met 30x30 betontegels. Door deze inrichting hebben we een wat typische straat dan wel terrasverdeling. Wat zon betreft: achter de schuur geen zon, daar staan dus de vuilcontainers en de regenton en 'rommel', rechtsachterin de tuin (dus 'achter' de border) de ochtend en vroege middag zon. Hier staat een pichnicktafel. Tegen het huis een terras, hier vanaf een uur of 14.00 de zon. We hebben hier een tafel + 4 stoelen staan.

Hoe krijgen we nu zonder de hele tuin op de schop te nemen toch wat leuks voor elkaar? Vorig jaar al her en der kuipplanten neer gezet, dat fleurde al wat op (allemaal 1 jarig spul, moet dus weer opnieuw nu). Eigenlijk wil ik de border wel anders, maar het groenten verbouwen in de zomer vinden we ook zo leuk. En dat kan denk ik niet achter de schuur omdat daar nooit zon is....Tjé lastig hoor. Iemand hier nog wilde suggesties?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fruit!

Heb me niet in het hele probleem verdiept, maar mijn oog bleef hangen op 'groenten kweken lijkt ons ook leuk'. Neem dan geen groenten die je in hetzelfde seizoen ook al bijna voor niks bij de groentenboer koopt. Wel leuk is snijbiet (makkelijk, nauwelijks verkrijgbaar in de winkel) en doperwtjes. Vers gedopte erwtjes zijn lekker!

Maar verder zou ik zeggen: fruit. En dan zou ik vooral denken aan dingen die je in de kleine veel te dure bakjes moet kopen, als frambozen en kruisbessen. Voordeel daarvan is dat het om struiken dan wel vaste planten gaat, dus je hoeft niet jaarlijks te zaaien.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

11-04-2009 om 21:27

Pergola

Klinkt alsof je tuin last heeft van het pijpela-effect, nog versterkt door die schuur op die plaats en die langwerpige border.
Je kunt wat breedtewerking aanbrengen door bv. een pergola te bevestigen aan de huiskant van de schuur, en dan over de hele breedte van de tuin. Als je zelf iets wilt kweken kun je er druiven tegenop laten groeien. Verder kun je erover denken om die lange border aan te pakken. Bijvoorbeeld door er een stuk uit te halen en ook te bestraten.

Bastet

Bastet

11-04-2009 om 22:59

Fruit

Dek fruit af met blauwe netten,daar houden vogels niet zo van.Verder kun je eens googlen op de term potagere,een combi van groentes etc. afgewisseld met snijbloemen,dan combineer je het nuttige met het mooi.
In de bieb vindt je ook veel info hierover in boeken over moestuinen.
Groetjes,Bastet

reina

reina

11-04-2009 om 23:05

Leifruit

0m het pijpenla-effect te doorbreken kun je bijv. leiperen in de breedte planten, dan heb je fruit én het staat leuk. Ook leuk en lekker zijn bakken (vaste of bijv. zinken teil etc) met kruiden.

Lys Lionne

Lys Lionne

13-04-2009 om 19:00

Ga door!

Ik word helemaal blij van jullie ideeën! Het zet ook aan tot echt nadenken over wat we nu willen We hebben met houten balken op de straat uitgemeten wat we konden met de border: hij wordt nu 180x350 en achteraan op de smalle kant komt een ijzeren mat met hedera. Je ziet dan nog net dat daarachter nog een zithoekje is, lijkt me wel grappig. Aan het einde van de schuur wil ik ook een ijzeren mat met klimop plaatsen van 90 cm breed, zodat eventuele fietsen meer uit het zicht staan en je een zig-zag effect krijgt vanaf het terras bij het huis. Mogelijk achterin de tuin (schuurkant en dus in de schaduw) ook een korte border in L-vorm met planten die goed in de schaduw kunnen.
Groenten kunnen we dan blijven houden in de border, veel is het nooit hoor: wat kroppen sla, andijvie, uitjes, dat soort dingen. Fruit vinden we ook erg leuk, we hebben een braam tegen de schutting links-achterin de tuin naast de poort en aan de andere kant van de poort een druif. In de border staat sinds vorig jaar een kruisbes en van de week heeft mijn man een kiwiplantje meegenomen....
Jullie zien, we zijn dus op dreef gekomen door jullie. Maar nog meer ideën zijn erg welkom! Bijvoorbeeld: wat doen we als afscheiding van de straat/border. Nu hebben we een houten randje die helemaal verrot is, dat moet dus wat anders worden.

Nivea

Nivea

13-04-2009 om 21:27

Beste investering...

Wij hebben vorig jaar een nieuwbouwhuis betrokken met een enorme tuin. Ik had geen idee wat ik daarmee wilde. Ik wist wel waar wat moest komen (terras, middagterras, gras, speelgedeelte, etc.) maar hoe precies? Geen idee! De beste investering van de hele tuin was een tuinarchitect. Het kostte 400 euro (voor een tuin van 300 m2). Met dat plan konden we, géén groene vingers, goed aan de slag. Onze indeling is aangehouden maar met zoveel leuke ideeetjes. Ja, ik ben er nog iedere dag blij mee.

Met jouw tuin zou ik zeker denken aan breedtewerking. Een tuinarchitect kijkt ook altijd naar zichtlijnen én een goede verdeling tussen groenblijvers en bloeiers (of zoiets).

Lys Lionne

Lys Lionne

14-04-2009 om 09:37

Teveel geld

Aan een tuinarchitect heb ik ook wel gedacht, maar dat slaat wel een enorm gat in ons toch al zeer bescheiden budget. Vandaar dat ik zo blij ben met jullie suggesties, dat zorgt namelijk voor nieuwe inzichten en daar kan ik dan zelf mee aan de slag.

matriarch

matriarch

14-04-2009 om 13:51

In plaats van tuinarchitect

De tuinarchitect Dick C. Huigens heeft een boek gemaakt dat mijns inziens echt heel handig is. Dit is de Biblion recensie:Een zeer instructief boek over hedendaagse tuinarchitectuur en tuinaanleg, speciaal gericht op de beginnende of reeds gevorderde doehetzelver in de doorsnee stads- of nieuwbouwtuin. Uitstekende informatie voor het inrichten en aanleggen van leefbare, moderne tuinen; 25 verschillende ontwerpen worden in aparte hoofdstukken behandeld, waarbij aan de orde komen vormgeving, materiaalkeuze, toepassing van dode materialen en beplanting, alles om de tuinbezitter en het gezin te stimuleren en de mogelijkheden te bieden met enige zelfwerkzaamheid een zo leefbaar mogelijk resultaat te bereiken. Uitstekend fotomateriaal, instructieve en duidelijke tekeningen. Een zeer goed boek.
Ik heb het zelf een tijdje uit de bibliotheek geleend en er veel aan gehad.
Succes!!

Workshop bij een tuinarchitect

Ik heb voor 125 euro een workshop gedaan bij een tuinarchitect in Zoetermeer Ruimte 33 heette het geloof ik. Volgens mij bestond de workshop uit 2 sessies. Ik was zeer tevreden over het advies.

Nivea

Nivea

14-04-2009 om 18:35

Lys lionne

Dat is dus ook wat ik bedoel. Voor onze grote tuin waren we 400 euro kwijt. Voor jouw tuin kost het vast veel minder. Of je doet een workshop. Of je googlet wat rond op tuinplattegrond of zoiets.

Lys Lionne

Lys Lionne

14-04-2009 om 21:57

Of...

...je roept dus de hulp van het oo-legioen in )

Maar ik ga donderdag zeker even naar de bibliotheek, al hebben ze helaas geen boeken van de schrijver die Matriarch aanraad (online de catalogus even bekeken).

matriarch

matriarch

15-04-2009 om 12:53

Toch proberen

Het boek is zo goed dat ik je aanraad het dan uit een andere bibliotheek te laten komen als dat kan in jouw bibliotheek. Meestal wel. Anders is het voor rond de 10 euro te koop via ANTIQBOOK. Via bol.com vanaf 12,95 tweedehands, maar ik weet niet hoe betrouwbaar die bol tweedehandsverkopers zijn. Bij Antiqbook is het mij altijd naadloos gelukt om een boek 2dehands in huis te krijgen. Dick C. Huigens, Zelf uw tuin ontwerpen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.