Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Monica70

Monica70

03-02-2010 om 16:16

Help! hoe maak ik klein verwaarloosd huisje bewoonbaar?

Vanwege mijn scheiding verhuis ik binnenkort van een groot duur nieuwbouw huis naar een klein huurhuisje waar echt van alles aan moet gebeuren en zeer gedateerd is (hoe en waarom ik niet naar een duurder en/of koophuis kan is een heel verhaal apart en gaat het nu niet om); alleen al voor mijn kinderen zal dit een hele shock zijn.

Ik wil het zo gezellig en bewoonbaar mogelijk maken maar ik heb en totaal geen ervaring met hoe zoiets te doen, werk bijna fulltime en heb zo goed als geen financiele middelen om dit te laten doen + amper familie en vrienden in de buurt.
Echt alle tips en ideeen zijn dan ook welkom hoe dit voor elkaar te krijgen/aan te pakken en zodoende voor mijn kinderen en mijzelf een zo gezellig mogelijk huisje ervan te maken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ol3

ol3

03-02-2010 om 16:33

Wit wit en nog eens wit

ik zou het vooral heel wit houden! zeker als het klein is zoals je beschrijft, dit maakt ruimtelijk, fris en rustig. De muren latex wit verven en kleur in je accessoires of planten zoeken.
Moet je ook nieuwe meubelen bij elkaar sprokkelen? Lang leve Marktplaats, gewoon heel veel op de nieuwe advertenties in Huis en Inrichting surfen, je moet gewoon gelukkig hebben dat je net tegen iets aanloopt wat voor weinig weg mag of soms zelfs gratis, ik scoorde ooit een Klippan Ikea bank voor 10 euro, kocht er een nieuwe hoes bij en voila!

dit geldt natuurlijk ook voor kringloopwinkels waar je echt tegen leuke dingen kan aanlopen!

ik ben geen echte klusser dus kan je geen tips geven over bouwmaterialen maar ik denk dat je vooral veel geld bespaart als je dus alles lekker wit verft ipv dure behangetjes.

veel succes in de toekomst!!

ps is het huis wel in de buurt van de school van de kinderen? ruimte is maar betrekkelijk joh en als jullie het straks gezellig hebben en het zonnetje gaat weer schijnen in het voorjaar...komt goed!!

Link

Misschien is dit iets voor je? Zitten door het hele land.

Je moet zelf de materiaalkosten , huur van een evt. busje/aanhanger , "koek en zopie",broodjes etc. betalen.Maar geen werkkosten dus.Heb er al veel goede verhalen over gehoord.Misschien hebben anderen in soortgelijke situaties er ook iets aan. Is dus echt voor mensen die het zelf niet kunnen betalen !

http://portal.stichtingpresent.nl/

Damajo

Monica70

Monica70

03-02-2010 om 20:11

Damajo en ol3

bedankt voor jullie snelle reakties!

damajo, ik heb net uitvoerig op de website van present gekeken maar kan nergens vinden hoe ik een beroep op hen kan doen en wat voorvoorwaarden er gesteld worden; alleen maar hoe je je daar als vrijwilliger aan kunt melden.

Nat king cole

..en dan voor 'love' even denken aan die allerdikste liefde zoals die tussen ouder en kind stroomt:


http://www.youtube.com/watch?v=AU8SHP6VAMQ&feature=PlayList&p=362FA65F78E9B86B&playnext=1&playnext_from=PL&index=35

Claudia B

Claudia B

03-02-2010 om 22:28

Valt ook niet op

De button contact staat echt helemaal onderaan de pagina. Daar kijk je zo over heen.
Hieronder de link, klik op de plaats het dichts bij je in de buurt:
http://portal.stichtingpresent.nl/stichtingen#resultaten

Succes!
Groetjes,
Claudia

Nog even concreet

Monica, ik kan me voorstellen dat dit voor jou een heel grote stap is. Een huurhuis heeft ook heel veel voordelen, en een klein huis heeft ook veel voordelen.

Om met dat huurhuis te beginnen: je hebt zelf geen groot onderhoud. Ook als je erin trekt betekent dat dat je kunt volstaan met oppervlakkige dingen. Het klussen bestaat vooral uit het binnenste schilletje decoratie. Je moet keuzes maken voor vloeren en muren. Muren zijn in de meeste gevallen (huurhuizen waar ik gewoond heb of binnen geweest ben) overschilderbaar. Dit is handig om te doen als je er nog niet ingetrokken bent, maar het kan ook later.

De vloer is het enige dat je echt van te voren moet doen. Laat iets leggen, shop even rond bij winkels of op internet, en maak de moeilijke keuze tussen goedkopere vloerbedekkingen zoals vinyl of laminaat waar je in je dure nieuwbouwhuis wschl niet aan hoefde te denken. Toch kan het heel bevredigend zijn want dit wordt jullie eigen plek. Novilon kan ook heel mooi zijn. Check even hoe het zit met geplakte vloeren, of je die er weer uit moet halen, of dat je kunt volstaan met langs de randen plakken waarmee je het eruit halen vergemakkelijkt.

Verder dwingt een klein huis tot het maken van keuzes. Je kunt niet alles erin zetten en dan kijken hoe je het gaat doen, want misschien past niet eens alles erin. Die keuzes, daar zit uiteindelijk een kiem van geluk in (ik spreek uit ervaring) want je moet prioriteiten stellen... en daardoor omring je jezelf met meer waarde en minder ballast. De dingen die over blijven zijn de wezenlijke dingen.

Mocht je nog spullen nodig hebben denk dan ook aan www.gratisoptehalen.nl. Heb ik erg leuke ervaringen mee (vooral als gever). Mensen zijn blij als ze een goede plek voor hun spullen kunnen vinden.

Dus, samengevat: huurhuis betekent beperkt klussen. eerst de vloeren. muren liefst overschilderen voordat je erin gaat, mocht er te weinig tijd zijn dan deel doen na verhuizing. spullen selecteren als het huis te klein blijft. soms tijdelijke dingen goedkoop van mp of gratisoptehalen, kun je later vervangen door iets dat je liever hebt maar niet zo snel kunt vinden.

En het belangrijkste, wat Nat King Cole zegt... je kunt overal gelukkig zijn, als je maar de liefde voelt. En dat geldt ook voor je kinderen.

A house with love in it is rich indeed
although there are a thousand things that house may need

The carpet may be old, the room so plain and bare
and yet it's beautiful somehow when love is living there

A house with love in it just seems to bloom
as though the month of may were filling every room

So darling through the years with all my heart I'll pray
a house with love in it is where we'll stay

Monica70

Monica70

04-02-2010 om 09:15

Claudia en rodebeuk + vraag

Veel dank voor jullie reakties.

Rodebeuk, ik was meteen weer in tranen na het lezen van je stukje + songtekst.

Er komt heel erg veel op me af + er valt nog heel veel te verwerken. Zucht....

Ik bedacht me ook dat ik echt een verhuisbedrijf nodig zal hebben om grote meubels (bedden, kasten) te verhuizen. Ik weet echter niet hoe ik aan een betrouwbaar en voordelig verhuisbedrijf kom. Ik weet bijna zeker dat als ik er willekeurig wat uitnodig voor een offerte, ze meteen de hoofdprijs vragen gebaseerd op dit huis terwijl ik dus iedere cent om moet draaien.
mocht 1 van jullie hier nog tips over hebben dan hoor ik die heel graag.

Hanne.

Hanne.

04-02-2010 om 09:23

Busje huren

Ipv een verhuisbedrijf zou ik bij een verhuurbedrijf een busje (de grootste die je met een gewoon rijbewijs mag) huren, en dan zelf heen en weer rijden.

Zal vast goedkoper zijn dan een verhuisbedrijf inhuren.

(ik heb het altijd zo gedaan, en alles heeft altijd gepast)

Bastet

Bastet

04-02-2010 om 10:42

Inderdaad

Busje huren,en wat sterke familieleden misschien?
Bastet

Hilde

Hilde

04-02-2010 om 11:35

Monica70

Ook ik ben - nu zo'n twee jaren geleden - van een groot nieuwbouwhuis met prachtige tuin naar een klein rijhuisje met klein tuintje verhuisd. Het was voor de kinderen even wennen, maar nu niet meer. Ik heb dit huis wel kunnen kopen omdat mijn ex het andere huis heeft overgekocht. Ook heb ik veel hulp gehad van vrienden en familie, oa bij het verhuizen, dus daarin kan ik je niet veel tips geven, wel over de inrichting.
Het is een echt jaren 60-70 huis. Ik heb het behang overschilderd (lichtgrijs en één wand in mooi lichtfelgroen). Dat groen komt overal als accentkleur terug (in dozen in de kast, in decoratiespulletjes van Ikea, in mandjes, zelfs in de lamp boven de tafel). Pas onlangs heb ik ook gordijnen in die kleur gekocht; had ik in het begin nog geen geld voor. Gelukkig had ik wel rolluiken.
De kamers van de kinderen heb ik ook geschilderd over het behang heen; ze mochten zelf de kleuren kiezen. Dat vonden ze heel fijn.
En dan ziet je huis er al meteen heel anders uit!
Hou het simpel, met wat leuke accenten, en zorg voor voldoende bergruimte (een kleiner huis lijkt snel rommelig als er teveel spullen rondslingeren).
Mijn moeder - die trouwens heel erg van Nat King Cole houdt - zei onlangs: "in jullie grote huis heb ik altijd warmte en gezelligheid gemist, maar hier in dit huisje voel ik het wel; ik zou hier meteen zelf willen wonen." Dat vond ik een heel mooi compliment, want inderdaad: je kan overal thuis zijn, als je hart er maar is.
Ik wens jou en je kinderen een mooie nieuwe start!

Monica

Bij verhuizers kun je gewoon offertes vragen. Dat is pure handel, dus ook al zit je nog in je grote huis, je kunt gewoon zeggen dat het voor weinig moet of niet. Als je in de buurt van een universiteitsstad woont kun je ook nog kijken of je een busje inclusief student kunt huren.

Helemaal zelf doen raad ik af. Ik zou het verhuizen uitbesteden omdat het een megaklus is als je het niet iedere dag doet, en die verhuizers doen het in een handomdraai.

Vraag anders offerte voor de grote dingen en kijk wat er komt... ongetwijfeld is het praktischer om alles in één keer te doen, maar gooi gewoon nog even alle opties open.

En wat die Nat King Cole betreft.... ik wilde je niet aan het huilen brengen maar je schrik of verdriet (die twee lijken op elkaar) stond zo duidelijk tussen de regels dat ik het even op gepaste wijze de ruimte wilde geven. Want anders gaat het in de weg zitten bij de praktische zaken. Doet het toch wel, maar als je het helder hebt kan het soms ook helpen. Of elkaar versterken... ik hoop dat ik mezelf nog begrijp...

Bastet

Bastet

04-02-2010 om 13:11

Ik vergeet nog wat....

Ik vergeet je nog sterkte te wensen met alles enne...home is where the heart is!
bastet

Appel

Appel

04-02-2010 om 22:04

Welke regio ga je wonen?

In welke regio woon je/ga je wonen Monica? Misschien kunnen we wat voor je betekenen?
In elk geval veel sterkte gewenst, misschien kun je via kerk of collega's ofzo wat mensen vragen? Een paar sterke handen zijn toch wel het minste...

Monica70

Monica70

05-02-2010 om 22:29

Hartverwarmend

Hartverwarmend jullie reakties en dan ook heel veel dank tot zover!
Alle tips en ideeen blijven overigens welkom!
Ik ga in het midden van het land wonen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.