Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

meisjesmama

meisjesmama

13-09-2009 om 13:14

Help groen aquarium!

het aquarium (ca 40 liter) van onze jongste dochter word niet telkens groener dan groen na een dag of 5. ik ben niet van plan om het elke week helemaal schoon te maken. Nogal wat werk en het zou niet nodig moeten zijn. wie weet wat we moeten doen? we hebben er een filter inzitten, plantje, gebruiken kraanwater en voeren niet teveel. wie heeft de gouden tip voor ons?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

13-09-2009 om 13:33

Plantjes

Misschien meer plantjes erin? En ipv kraanwater is wat (schoon) slootwater erbij ook goed, dat geeft wat meer 'levend' water, maar dat moet je wel bij de hand hebben.

100%mama

100%mama

13-09-2009 om 14:36

En als

er geen lamp boven zit, eentje zien te plaatsen (wel een speciale he, geen gewone lamp). Volgens manlief (ik citeer hem hoor, heb er de ballen verstand niet van) heb je 2 lampen nodig om een goed aquarium te hebben, een paarse en een witte. De witte mag max 6-8 uur aan per dag waarna de paarse of blijft branden of uit kan als je gaat slapen. Hiermee creer je de situatie "in het wild" na. De pomp die erbij wordt geleverd zorgt alleen voor een juiste stoming. In een goed aquarium heb je ook een sterke filter nodig. Kijk idd goed of er hiernaast niet te veel zonlicht aanwezig is of dat wellicht het water te warm is (of kan worden door zon). Hoe warmer het water, hoe meer alg vorming je krijgt. Verversen moet je wel wekelijks doen. Haal 1/3 deel water eruit en ververs dit. 1x per maand filter je de bodem. Geen plastic planten of assesoires, dit pakt alleen maar alg aan. De ruiten van het aquarium moet je vrijwel elke dag schoonmaken met een ruitenwisser.

Nou, alsdus het citaat van manlief he! We hebben zelf een goeddraaiend zee-aquarium dus op zich zal er wel waarheid in zitten, hahahahah

meisjesmama

meisjesmama

14-09-2009 om 12:25

Algen

bedankt voor jullie tips, het aquarium staat een groot deel van de dag in de zon en we wonen in Spanje dus........

vanavond gaan we het water nog een keer helemaal verschonen, alles afwassen en dan nog een keer met frisse moed er tegenaan, aquarium in de schaduw.De lampen die erin zitten zijn prima volgens de dierenwinkel waar het aquarium gekocht is. PH waarde is gecontroleerd. Op hoop van zegen......

Aatje77

Aatje77

14-09-2009 om 13:13

Voer?

hallo,

Ik heb geen ervaring met een echt aquarium maar wel met onze grote vissenkom (model klein aquarium) En daar werd de eerste tijd ook heel snel het water vies van en op aanraden van de dierenspeciaalzaakmeneer zijn we toen de vissen een kleinere hoeveelheid voer gaan geven en dit werkte meteen! Water werd niet meer vies.

Misschien gaat deze voor een echt aquarium wel helemaal niet op maar ik wilde het je toch niet onthouden

en inderdaad als de bak in de volle zon staat wordt het water ook sneller vies.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-09-2009 om 18:12

Hier een vissen-kenner

Nou ja, ik zelf niet hoor, maar mijn man wel. Algengroei heeft vaak met de hoeveel licht te maken. Direct zonlicht is slecht! Kun je de bak niet op een andere plek zetten? Of de zijkant 'blinderen'?
Daarnaast kun je overwegen een algen-eter te kopen. Een (lelijk bruin) visje dat de hele dag niets anders doet dan alg eten.

Gallifrey

Gallifrey

14-09-2009 om 21:15

Ander forum?

Ik wil je absoluut niet wegjagen maar kun je deze vraag niet beter stellen op een aquariumforum? Deze is heel druk bezocht:
www.aquaforum.nl
Garnalen eten trouwens ook veel algen en zijn erg leuk in een aquarium.
Succes er mee!

Licht en voedsel

Als wij, met groot tropisch zoetwateraquarium, weer eens onze algennood klagen bij de aquariumboer dan is het standaardantwoord: "Geef maar een weekje geen eten en hou die bak uit de zon." Als de vissen geen eten krijgen gaan ze de algen eten namelijk. Ook wil het wel helpen om een paar dagen de lichtbak niet of minder lang aan te doen. Maar maatregel nummer 1 is toch: uit het directe zonlicht halen. En daarna: veel minder eten geven.
Wij verversen nooit het water, we vullen het alleen regelmatig aan. Je verstoort met al dat verversen namelijk iedere keer het bacterie-evenwicht.
Onyx

Wel water verversen!

Het water moet je wel regelmatig verversen! Anders hopen fosfaten en nitraten zich op. Dat is heel akelig voor de vissen en kan dodelijk zijn. Vissen die de ophoping langzaam meemaken, overleven dat nog wel een tijd, maar doe je er nieuwe vissen in dan leggen die in no time het loodje. Het voelt voor een vis vergelijkbaar met als wij in een rokerige ruimte zitten zonder ventilatie, maar dan nog vele malen erger!
Zo lang je niet al het water ververst, maar ongeveer 20%, is er met het bacterie-evenwicht niets aan de hand. Voor de zekerheid doen wij er soms een extra schepje aquabacter bij, dat zijn bacteriën. Maar dat hoeft eigenlijk niet als je aquarium in balans is.
Voor de algen: behalve licht beperken moet je goed filteren, je hebt ook zakjes met algenfilters die je in de pomp kunt doen. Wij gooien ook regelmatig een scheut Crystalwater in het water. Dat vangt minuscule stukjes algen op en maakt er grotere stukken van die dan weer door het filter van de pomp worden afgevangen. Het water wordt er heel snel helder van. Ik weet niet of je in Spanje ook zoiets hebt, maar dat zal vast wel. Regelmatig de aquariumwand poetsen helpt ook. Ik doe dat elke 2 a 3 weken. Gaat vrij snel. Algeneters werken ook, wij hebben 2 grondels (geloof ik, weet ik niet zeker) en een meerval. Die maken de algen op zich niet echt minder, maar het wordt wel gemakkelijker om de ruiten schoon te houden. De algen laten gemakkelijker los.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.