Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

vlinder

vlinder

11-08-2009 om 08:34

Help al die spullen

Ben ik nu de enige die zoveel spullen heeft. Soms denken we dat we een groter huis moeten maar het is toch van de zotte dat we in een huis met drie slaapkamers en maar één kind onze spullen niet kwijt kunnen. Ons kind van 2 heeft de kleinste kamer en hiernaast hebben we dan nog twee slaapkamers van 12 m2 en een bergvliering. Waar laten jullie alle kleding, linnengoed, e.d.???? Hebben jullie bijv. een aparte kast voor winterkleding of doen jullie dit in dozen?
Hoop graag op wat nuttige tips.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

11-08-2009 om 08:43

Hoe meer ruimte je hebt

hoe meer je verzameld.
Wij hebben (mag ik wel zeggen) een vrij groot huis met 3 slaapkamers en een zolder met nog een slaapkamer en een groot berghok.Daarnaast nog een garage met bergruimte.Iedere slaapkamer heeft zijn eigen kledingkast en die zitten allemaal ook echt propvol. Zegt waarschijnlijk heel veel over de hoeveelheid kleding die wij hebben
Maar iedere zomer en iedere winter zoek ik alles uit en datgene wat we niet gebruiken gaat dan in dozen naar de zolder. Nadeel daarvan is dat ik het na een half jaar op de zolder echt muf vind ruiken en ik dus alles wil wassen.Linnengoed van ons ligt in onze kast en linnengoed van de kinderen ligt in hun eigen kast.
Onze planning is dat oudste ooit ene keer naar zolder verhuist, de jongste slaapkamer van oudste krijgt en dan de kleinste kamer vrij komt en ik daar een kleedkamer van kan maken met bijbehorende luxe kast.

angel3

angel3

11-08-2009 om 10:09

Hier

hebben de kids de meeste 'zooi' met name speelgoed en dan van die bakken losse troepjes. Gek word ik daarvan maar goed.
Verder heb ik moeite met het stroomlijnen van alle paperassen, werkjes, polissen etc. Dat ligt dan meer weer ergerns op een stapel op een tafel irritant te wezen. Opruimen is niet mijn sterkste kant.
Ik verbaas me eerlijk gezegd altijd een klein beetje over het feit dat mensen zoveel kleding hebben dat dat dan naar zolder moet. Wij hebben een normale kledingkast voor ons samen en daar past alles in. Ik heb niet een heel strenge scheiding in zomer en winter. Ik draag vaak t shirts met lange mouwen en zelden truien dus dat draag ik jaarrond. Alleen winterjassen en wintersport spul verhuist naar boven of de schuur. Van de kids doe ik bij seizoenswisselingen meteen weg. (doorgeven). Ik weet al zeker dat de kinderen volgende zomer de kleding van nu toch niet meer aankunnen. Dat ruimt dus meteen goed op.
Verder heb ik op zolder kasten met fotoalbums en dat soort ongein....En nu nog die speelgoedberg in toom houden.
Ik zou dus zeggen. Heb je echt al die kleding nog aan????

amk

amk

11-08-2009 om 10:24

1 er in = 1,5 eruit

ik heb best wat ruimte en ben daar ook op gesteld.
De regel hier is inmiddels (omdat ik graag nog wat meer ruimte wil) 1 ding er in betekent ook minimaal 1 of liever meer eruit.

Dochterlief heeft dan ook niet zo veel speelgoed, maar wat ze heeft speelt ze wel heel intensief mee. En natuurlijk probeer ik ook wel af te wisselen, maar ze wil echt niet met blokken spelen.

Zomer en winter draag ik vrijwel dezelfde kleding. Alleen in de winter aangevuld met een ruime collectie vesten. Die liggen in de zomer in een doos op de kast.
Reserve dekbedden liggen onder het bed.

Ik ben nu ook bezig vooral spullen mijn huis uit te krijgen. In de schuur staan nog 3 dozen met inhoud die wegkunnen. En dan nog wat babymeubilair dat niet meer gebruikt wordt. Als die kasten leeg zijn in de berging gaan die ook gelijk weg. Want wat je niet hebt aan kasten kun je ook niet vullen.

MaximeM

MaximeM

11-08-2009 om 10:46

Regelmatig ruimen

Hoi,

Ik hoor dat inderdaad ook vaker, mensen die hun zomer en winterkleding opbergen als het seizoen voorbij is. Dat doe ik nooit, trouwens ik heb niet eens een zolder waar ik het zou kunnen laten (heb wel een zolder maar dat is de kamer van mijn zoon, dus die zit niet te wachten op mijn zooi) Alles past trouwens in een kast, die ik deel met mijn man. Wij hebben onze kleding in een kast van 2,50 breed en 60 diep en 2.00 hoog (zodat je even weet wat mijn opbergruimte is) maar daar past makkelijk alles in) Verder ben ik wel goed in het vinden van opbergruimte. Mijn dochter heeft een verhoogd bed met daaronder een diepe ladenkast met 6 laden van Ikea (malm), ze heeft namelijk een kleine kamer en zo meer leefruimte. Haar buro is aan een billykast van ikea aangebouwd, waardoor ze daar ook veel bergruimte heeft.
Verder heeft mijn zoon dus de zolderkamer en hebben we daar ook de schuine wanden aan de zijkanten gebruikt om veel achter op te bergen. Onder ons bed hebben we mooie platte dozen van Ikea staan (ja grootafnemer van ikea) met daarin de nodige bewaarspulletjes. Een reservedekbed heb ik in zo'n zak die je daarna vacuum zuigt met de stofzuiger, neemt dan heel veel minder plek in.
Beneden in de woonkamer probeer ik het niet te vol te bouwen met kastjes/dozen/manden, want dat geeft alleen maar een voller gevoel. Wel heb ik geprobeerd efficiente meubels te kopen/maken. Zo is onze salontafel een kist, waarin alle dvd's en magazines zitten. Als de kist dicht zit zie je daar niets van en je kan er heel veel in kwijt.
Misschien zijn er nog genoeg opbergideetjes voor je te vinden? Ik hoorde laatst hier iemand over een wand met trones-kastjes (ja weer ikea, maar dat zijn schoenenkastjes, waar je natuurlijk ook heel veel andere dingen in kunt stoppen)

Maar goed, ondanks al het opbergen moet je ook regelmatig echt je huis door om overbodige dingen weg te doen. Wij hebben vorige week ook een auto vol naar de stort gebracht.

Maxime

Hester

Hester

11-08-2009 om 17:02

Opruimen

Hoi VLinder,

ik zou natuurlijk willen zeggen: huur mij in om te helpen met opruimen... Maar dan krijg ik ruzie met forumbeheer.

Daarom gewoon wat tips in de vorm van een aantal vragen. Sommige zullen er vreselijk naast zitten omdat ik je situatie niet ken maar andere zullen je wellicht helpen.

De eerste en belangrijkste vraag is altijd: hoe zou je willen dat je huis er uitzag? Wat heb je nodig aan orde en ruimte om gelukkig te zijn?

Heb je veel spullen of heb je de dingen niet zo goed opgeruimd? Waarschijnlijk beide? Dat zijn dus twee sporen om te volgen.

Hierboven zei iemand dat je meer gaat bewaren naarmate je meer ruimte hebt. Dat is waar. OMgekeer kun je er voor kiezen om je hoeveelheid spullen aan te passen aan je woonruimte. Dus als je een klein huis hebt, kun je er voor kiezen minder spullen te hebben. Het hangt er vanaf waar jij gelukkig van wordt.

Hoe gebruik je de slaapkamer die geen kinderkamer is? Is dat een nette logeerkamer/ werkkamer of is het eigenlijk een rommelkamer? Wat staat er op de vliering? Schrijf gewoon eens op wat je zoal bewaart. Is dat een lijst van dingen die je hier op het forum zou durven plaatsen? Bestaat de bulk uit babyspullen of staan er ook oude tv's, pc's etc, bureaustoelen met een wieltje eraf, een nog bijna goed vloerkleed? Wat kan er zo al weg? Als je dingen gaat wegdoen, komt er dan een echtelijke ruzie van?

Draag je al je kleding? Het schijnt dat de meeste mensen slechts 50% van hun kleding daadwerkelijk dragen. Stop eens alle kleren die je het afgelopen jaar niet gedragen hebt in een doos. Zet die maar op de vliering en als je na een jaar nooit in die doos bent geweest, doe hem dan (ongeopend!) naar de kringloop. Heb je nu plek voor je lakens? Misschien kan de winterkleding zomers in een doos in de kast blijven? Of moet er nog meer ruimte komen?

Kijk dan eens naar je bergruimte. Is er in de slaapkamers voldoende kastruimte? Heb je kasten en dozen die passen bij wat je wilt opruimen? Of bewaar je veel los, op de grond, op een oude bank etc. Probeer ook in een rommelkamer/vliering zoveel mogelijk spullen in een kast te bewaren. Dus ook de koffers, de lege dozen, de extra monitors etc.

ALs je een huis hebt met weinig bergruimte en je vindt dat je niet buitensporig veel spullen hebt, kun je ook nog overwegen om een groot deel van de dingen die je niet regelmatig gebruikt buitenshuis te bewaren bijv bij citybox of shurgard.

Heb je hier iets aan?

Met vriendelijke groet,

Hester

Rafelkap

Rafelkap

11-08-2009 om 17:32

Vraagje maxime over dozen onder bed

Is het niet onhandig al die dozen onder jullie bed ivm schoonmaken? Weet jij hoe hoog die dozen zijn (ikea) onder je bed?

MaximeM

MaximeM

11-08-2009 om 18:54

20 cm ongeveer

Hoi,

Ik heb de dozen toendertijd bij ikea gekocht (wéér) en ze zijn dus ongeveer 20cm hoog en iets van 40x50 qua afmeting (als je het precies wil weten ga ik even meten) ik heb er 3 op een rijtje onder het bed staan en ik stofzuig daar zo'n beetje omheen. De deksel wordt inderdaad wel stoffig, die neem ik zo nu en dan af, sowieso als ik er wat in of uithaal.

Maxime

amk

amk

11-08-2009 om 20:57

Hoe meer onder het bed

hoe minder stof er natuurlijk kan liggen.
Je moet wel goed afsluitbare dozen en zakken hebben anders werkt het trucje niet natuurlijk.

Zelf gebruik ik voor de dekbedden de dimpa zakken van Ikea. En ik heb ook een plasticbak met deksel eronder. Mijn ikea bed heeft dan ook een vrije ruimte van 30cm. Daar past ook de wasmand onder.

vlinder

vlinder

11-08-2009 om 21:01

Bedankt.

voor al jullie tips en ideeen. Mijn man en ik zijn vandaag aan de slag gegaan met als resultaat 5 afvalzakken vol en een boekenkast die eruit is gegaan. We hebben de boel boven anders ingericht.
Dit is het begin. We willen in de slaapkamer een grotere kast kopen. Die er nu is is wel mooi maar geeft toch niet echt voldoende bergruimte.

HESTER: helaas hebben we geen vliering waar een kast kan staan. We doen alles in plastic bakken. Het nadeel van de vliering is dat er zoveel spinnenwebben, stof en papierbeestjes zijn.

lennest

lennest

12-08-2009 om 11:52

Opruimen is 't enige wat helpt!

Wij ruimen twee keer per jaar ons huis op. Na de zomer bekijken we kritisch welke kleren we niet aan hebben gehad: weg ermee. Doen we ook na de winter. Speelgoed: kast vol? Eerst opruimen, er komt geen nieuwe kast en waar je niet meer mee speelt, krijgt een tweede bestemming. Aankopen zolang mogelijk uitstellen, we stellen ons de vraag: hebben we het nodig (meestal niet), vinden we het leuk (meestal wel) en als dat 't geval is, schrijven we het op. Na een week bekijken we het lijstje nog een keer. Vinden we het nog steeds leuk? Wat kost het? is er een alternatief? Als we iets anders zouden moeten weggooien (wat dan?) zouden we het dan nog steeds kopen? We hebben dit systeem ingevoerd vanwege een verhuizing. We zijn ons rot geschrokken van de hoeveelheid zooi die we hadden. Dozen die nooit waren uitgepakt: dan kan het dus weg, want we hebben het niet gemist?? Een paar maanden na de verhuizing stonden er nog dozen in de garage. We hebben een zaterdag gepland en alle dozen opengemaakt en ons afgevraagd: hebben we dit nog echt nodig of is het leuk/handig/emotionele waarde, dat soort dingen. Leuk is leuk, maar kost alleen maar ruimte: weg er mee. Handig: waarvoor hadden we het aangeschaft? Hoe vaak gebruiken we het? Als we het antwoord niet wisten: weg ermee. Emotionele waarde: tja, da's altijd lastig. Maar ook hier hebben we gezegd: wat gebeurt er als we het weggooien? Als we daar geen fatsoenlijk antwoord op konden vinden: weg ermee. We hebben heel erg veel via marktplaats verkocht, het brengt geen kapitalen op, maar leuk was 't wel. De rest ging naar de gemeentelijke stortplaats. En: ons huis is opgeruimd!

Enige wat helpt is de instroom beperken

Ha ha herkenning alom. Ik heb een goed boek van een organizer gekocht en ben eens gaan nadenken en reorganiseren (nog niet af). Het grootste punt is de instroom. Elke keer als ik iets wil kopen denk ik: heb ik het echt nodig? heb ik iets anders dat dienst kan doen in plaats van dit ding? Dat helpt.
Punt twee: voor alles wat het huis inkomt moet er meer uit. Voorbeeld: dochter mag speelgoed kopen en dan gaat er iets anders in de bak voor koninginnedag-verkoop. Maar geldt ook voor onze kleding, boeken enz.
Het meeste moeite heb ik met paperassen en met dingen met een emotionele waarde inderdaad. Soms maak ik er een foto van en geef het dan weg. Dan heb je in elk geval de foto nog. Maar voor de papierwinkel gaat dat niet op helaas.
Jonne

Koninginnedagvraagje

Mijn hoop is dat zoon tot opruimen geneigd zal zijn als hij het weg te gooien speelgoed kan verkopen op de vrijmarkt. Volgend jaar de eerste keer, kunnen we zien hoe het werkt.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, stimuleert dat tot afscheid nemen?

Groeten,

Temet

Hier wel

Ha Temet,
Hier werkt het prima. We sparen het hele jaar spullen op en op de kindervrijmarkt en Marktplaats samen heeft Jonnedochter vorig jaar een halve nintendo bij elkaar verdiend. Feit is wel dat mams de hele dag zit te verkopen en Jonnedochter een deel van de tijd gezellig rondloopt over de vrijmarkt, maar ach. We maken er echt wat van, met kleedje, koffie en zelfgebakken koekjes die we ook verkopen. En we proberen zelf niet teveel te kopen. Dat is dan wel weer lastig. Alles wat we niet verkopen gaat trouwens wel rigoreus naar een goededoelenwinkel ofwel in de klikobak.
Succes,
Jonne

Prulletje

Prulletje

13-08-2009 om 13:42

Instroom beperken

Wie heeft goede tips om de instroom te beperken? Vooral in de kinderkamer. Ik zal dan eerst mijn hele familie en viendenkring moeten vertellen dat ze geen spulletjes en kadootjes meer mee mogen nemen.
Mijn dochter is inmiddels wel zo ver dat ze alle acties met poppen en smurfen van de verschillende winkels links laat liggen. Maar dan krijg je ze weer van goed bedoelende buren en oma's.
En gisteren nog: Ruzie gemaakt met mijn dochter. We waren in een pannenkoekrestaurant. Bij een kinderpannenkoek krijg je een speeltje. Mijn kind mocht van mij dus geen kinderpannenkoek en ik heb uitgelegd waarom. Op het moment is ze haar kamer aan het opruimen en nu begrijpt ze wel weer waarom ze gisteren geen duurdere pannenkoek met een speeltje mocht. Maar in het restaurant was het even niet gezellig!

Prulletje. Heel toepasselijke naam als je nu de kinderkamer inkijkt

Rafelkap

Rafelkap

13-08-2009 om 17:42

Prulletje

Ik vind het best een beetje zielig voor je dochter (ruzie in het pannenkoekenrestaurant om een prulletje). Kan je de zooi niet eens per jaar op koninginnedag laten verkopen? Is het werkelijk zo erg? Sla je niet te erg door? Zet anders 1 mandje voor prullaria neer en de eis dat die niet mag overstromen.

Ik steun prulletje

Prulletje, ik voel met je mee. En ik hoop dat je familie- en vriendenkring luistert. Maar ik zou er niet teveel van verwachten...

Mijn schoonmoeder drijft mij op dit punt tot wanhoop. Hoe vaak ik al niet gezegd heb dat ze niet elke keer cadeautjes voor de kinderen moet meebrengen. En de zooi die ze meeneemt! Ik moet haar nageven dat zoon er altijd wel erg blij mee is (maar een kinderhand... etc), en gelukkig is het relatief goedkope zooi dus kost het ze de kop niet (zo rijk zijn mijn schoonouders niet) maar af en toe moet ik echt een lelijk woord inslikken als er weer zo'n plastic mormel wordt aangedragen.

Schoonmama kan trouwens niet weggooien. Laatst kwam toevallig het kangoeroevel ter sprake dat zij al jaren heeft (van Australische kennis gekregen). "willen jullie dat misschien hebben voor het nieuwe huis?" "NEE!" (riep ik net iets te snel en te hard) "Ja, ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee moet doen" "Naar de kringloopwinkel! Die zijn ervoor!" [ja bedankt schoonma, alsof mijn mooie nieuwe en ruimere huis als opslagplaats voor jouw zooi wil gebruiken]

Echt, ze is aardig, maar soms....

Nou ja, de diverse plastic prullen verdwijnen af en toe discreet en verder richt ik mijn hoop dus maar op de vrijmarkt...

Groeten,

Temet

Chantelle

Chantelle

13-08-2009 om 21:19

Hier...

Hier drie kinderen, een groot huis, maar (bewust gekozen voor een kleine) rommelzolder.
Ik ben erg opruimerig. In de kasten van de kinderen liggen alleen maar kleren die ze ook daadwerkelijk dragen. Idem dito voor ons. Op zolder ligt échte seizoenskleding (winterjassen, korte broeken, jurkjes, etc) in een hele grote verhuisdoos. Elk seizoen wordt die doos geleegd en weer gevuld. Maar voordat het in die doos belandt wordt het goed gecheckt. Volgend jaar te klein, niet meer tip-top, bijna nooit aan wordt zonder pardon weggegeven of weggedaan.
Linnengoed heb ik maar weinig. Elk bed heeft een reservestel. Dat spul ligt helemaal bovenin de kast. Zaterdags gaat alles van het bed af, in de wasmachine, drogen en dan weer op het bed.
We hebben de luxe van een speelkamer(tje). In een inloopkast staan daar alle spelletjes, puzzels, knutselspullen. Rest van speelgoed in Trofastkast van Ikea. Hier ook redelijk makkelijk. Kapot, wordt-toch-niet-mee-gespeeld, etc. gaat weg. Op eigen kamer hebben kinderen één plank waar ze allerlei frutseltjes, kunstwerkjes, gevonden dingen, etc. mogen bewaren. Meer niet.

Het lijkt mij dat je die twee grote kinderkamers eens goed moet uit mesten.

Chantelle

Chantelle

13-08-2009 om 21:23

Prulletjes...

Prulletjes (smurfen, verrassingseidingen, kadootje van schoenwinkel, etc) verdwijnen hier vaak geruisloos in de prullenbak. Als de smurfenactie of voetbalplaatjesactie over is, kraait er geen haan meer naar.

Ruzie om een prulletje vind ik wel heel erg sneu...

Ook gekregen troep (gauw kapot, ligt na 2 dagen in de hoek) verdwijnt hier zo maar.

amk

amk

13-08-2009 om 22:33

Prullenbak

is voor prullen, die verdwijnen hier ook vaak in het weekend dat ze bij haar vader is.
O, sorry nergens meer te vinden. Soms twijfel ik en dan zet ik het in mijn berging en gaat het na een maand niet om gevraagd te zijn alsnog weg.

Familie en vrienden heb ik vanaf het begin overtuigd dat het niet de bedoeling is dat omdat ik het jongste kind heb ik de dumpplaats wordt van overbodig speelgoed.
Ik heb mijn voorkeuren voor speelgoed zeer duidelijk gemaakt en houd daar ook aan vast. Jihaa nog maar 1 speeltje met batterijen in bijna 4 jaar.

Ik ben op dit moment vooral kasten aan het leegmaken en dan ook gelijk de kast afvoeren. Kan er ook geen nieuwe zooi meer in.

Prulletje

Prulletje

13-08-2009 om 23:26

Milieu

Het is niet alleen de zooi. Ik probeer mijn kind ook bewust op te voeden. Een winkel in omdat je iets nodig hebt en niet shoppen voor het shoppen. Veel tweedehands spullen en kleding. Ik probeer uit te leggen dat het enorm zonde is als je speelgoedjes koopt of krijgt en je gooit ze vrij snel weer weg. De energie die de produktie kost, en vervolgens weer de afvalstroom. Ik heb flink de pest aan de commercie en deze wegwerpmaatschappij. Dat speelt ook mee. Dus ja, deze keer geen speeltje in het pannenkoekenrestaurant. Want ik weet hoe het met de vorige speeltjes is gegaan. En bovendien probeerde ik haar uit te leggen dat die pannenkoek duurder is, dus dat ik feitelijk dat speeltje voor haar koop. En ik zou die suffe plastic dingen nooit voor haar gekocht hebben.
Maar nogmaals: Vandaag, na drie vuilniszakken, begreep ze het volkomen! Voor zolang het duurt

Prulletje

Chantelle

Chantelle

14-08-2009 om 17:26

Prulletje

Milieubewust opvoeden. Tja, wij komen 1 x per jaar bij de Mac. Als we dan bij een pannenkoekenrestaurant een speeltje krijgen, so be it.

"Ik probeer uit te leggen dat het enorm zonde is als je speelgoedjes koopt of krijgt en je gooit ze vrij snel weer weg." Ja, dat doe ik ook. Maar volgens mij ontkomt geen enkele ouder aan traktatiekadootjes, suffe verjaardagscadeautjes, etc. Maar blijven bewaren is dan ook geen optie.

Tweedehands kleding daar ben ik nu zo benieuwd naar. Ik heb twee zoontjes. Vandaag net heel wat weggestreken. Maar bijna alles is eigenlijk niet goed genoeg voor een volgende ronde. Vlekken, gaatjes, versleten kniestukken. Ik heb echt niets om door te geven aan mijn kleine neefje (behalve stapels buitenkleren...).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.