Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mien dobbelsteen

mien dobbelsteen

02-10-2009 om 11:47

Hellup tinus???(dansende wasmachine en vaatwasser die niet meer goed schoonwast?)

Tinus?

sinds 5 minuten geleden danst ineens mijn wasmachine zodanig de badkamer door met notabene de droger erbovenop...(beiden aan)
zo erg dat de badkamer deur nu gebarricadeerd is.

manlief moet datdus maar oplossen vanmiddag..ik kon nog net met 1 vinger om de hoek van de deur de power knopen uitdrukken van beiden apparaten.

Maar wat kan het zijn dat ie zo danst???
is daar wat aan te doen?
behalve nieuw kopen of grote reparaties laten uitvoeren?

mijn vaatwasser wast en droogt niet best meer...dat betekent zeker einde vaatwasser?
of heb je nog een mega tip!?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lol

volgens mij bedoel je Rinus.....maar wie weet is Tinus van alle markten thuis...
Ik heb verder geen tips, succes met de apparaten!

Tinus_p

Tinus_p

02-10-2009 om 12:03

Rofl idd

Dit lijkt me idd een vraag voor Rinus -die al jaren niet meer op dit forum is gesignaleerd.

Maar met mijn boerenverstand wil ik wel wat zeggen: Als een wasmachine gaat dansen terwijl hij het jaren goed heeft gedaan, zou ik eerst eens kijken of hij niet overbeladen was.

Tinus_p

Tinus_p

02-10-2009 om 12:03

En die vaatwasser

Eerst eens een keer vaatwasmachinereiniger gebruiken.

Stuk

iets met de trommellagers oid. Ik heb een nieuwe gekocht.

He tinus! hahahaha!

Ik heb nog wel een suggestie voor een nick-wissel: wat dacht je van TRINUS!

Ingrid

Belading

Niet alleen overbeladen, maar vooral ook onderbeladen kan tot wandelende wasmachines leiden, vziw.

Groeten,

Temet

Jakiro

Jakiro

02-10-2009 om 14:09

Kogellagers en afwasmachinereiniger

Onze dansende wasmachine had ook kapotte trommellagers (maakt hij ook een ongelooflijke herrie ?)
En de afwasmachine maak ik één ker per maand schoon met speciale afwasmachinereiniger.
Jakiro

mien dobbelsteen

mien dobbelsteen

02-10-2009 om 15:48

Lol!!!tinus, rinus hahah

jaaaa het zou toch ook verboden moeten worden he van die nicks die veel teveel op elkaar lijken LOL

maar meiden bedankt hoor voor alle tips!

hij maakte idd herrie maar deed dat nog nooit...
eerst maar es afwachten tot dobbelsteen-man de weg naar de badkamer vrij gemaakt heeft...en dan maar zien ...
ga straks eens even die vaatwasser onder handen nemen.

vaatwasmachine reiniger dus...en dat andere filter nakijken...

dank u!!

Geen kogellagers, want dat gaat meestal anders

Nou, 'k zal 's proberen....(weet ook wel een beetje van techniek en zeker van wasmachines want dat is mijn afdeling). Kogellagers denk ik niet. Dat gaat anders, een soort schrapend geluid eerst (elke draai 'schraapt' er wat) dat wordt langzaamaan erger en erger en erger tot ie dan een héls kabaal maakt en begint te dansen en dan uiteindelijk stopt. (die kun je ook vervangen, maar dat is een vooral lánge klus, wordt dus zelden gedaan omdat het urengeld dan de pan uit rijst, maar ik heb het wel eens zelf gedaan, maar dat kostte me 1 hele dag werk (eerst uit elkaar helemaal, kogelagers erin en dan weer in elkaar, pfff).)
Het kan ook wel dat dat in 1 keer gebeurd (dan 'zakt'ie door de lagers heen door roest b.v.) maar officïeel moet dat niet kunnen, de lagers zitten in een waterdichte behuizing.
Dus ik ga voor de overbelading, onderbelading of misschien heb je iets zwaars aan alleen 1 kant erin zitten ofzo?
W.s. zit er nu nog water in....die krijg je dus nooit zomaar bij die deur weg. Porbeer dan de slang te pakken te krijgen en de knop op pompen te zetten (al is het door de deuropening) , laat de hele familie klaarstaan met emmers, pomp,pomp,pomp tot het emmertje vol is en dan hup de volgende emmer en dan 1 voor 1 naar de baskamer ofzo brengen. Als ie weer staat check dan ook goed of ie waterpas staat. Als dat niet zo is, gaan (o.a. voor de rest is 't ook niet goed) de kogellagers slijten met dus het gevolg wat hierboven staat. Staat ie niet waterpas, kruip eronder...meestal zijn er wel 1 of 2 of 4 pootjes die je kan draaien zodat ie waterpas komt te staan. Dan nogmaals meten of het waterpas is etc. etc.
Als ie weer op z'n plaats staat én waterpas is, zou ik eerst de droger er tijdelijk even af halen.
En dan probeer je het met een kort programma. Houd je vinger bij de aan/uit knop voor als het mis gaat...
Het kan dus ook best zijn dat ie opeens erg scheef is gaan staan en dat dat de oorzaak is van het dansen. Kijk daar dus goed naar.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Ga ik nu door voor de taart (herinner me dat rinus die ooit ook kreeg....mjam,mjam, mjam...komt doordat het bijna etenstijd is dus vergeef me maar)?
groeten en succes albana

Sancy

Sancy

02-10-2009 om 17:49

ik heb geen verstand van wasmachines, behalve op welk programmaknopje ik moet drukken dan. Correctie, eigenlijk heb ik geen verstand van wasmachines maar dóe ik gewoon maar wat
Maar wat ik in ieder geval zou doen is kijken of ik de deur uit de deurpost kan lichten, zodat de monteur/echtgenoot/buurman of wie-dan-ook er gewoon bij kan

Erbij is het punt ook niet sancy

Dát zal w.s. wel lukken....'t gaat meer om weer op z'n plek en dan uitproberen...en slangen zijn niet altijd meters lang (w.s. niet).En als ie voor de deur staat moet je toch wat? Mét water erin zal het nooit lukken het ding een stukje te verschuiven.
En die monteur wilden ze er nu juist niet bij hebben...
groeten albana

Hetty,*

Hetty,*

02-10-2009 om 21:50

Als je rinus wilt hebben

moet je zijn naam denk ik even googelen met de term hardlopen erbij.
Groetjes Hetty,*

mien dobbelsteen

mien dobbelsteen

02-10-2009 om 21:50

Dobbelman....

heeft bij thuiskomst het hele zaakje kunnen wegschuiven van de deur...

zijn conclusie?
overbeladen...
maarrrr...ik had hem voor 3 kwart gevuld!
en het is een 7kg lader....mot toch kunnen???
maar hij zegt dat de motor dat niet aan kan........
ofzo....
afijn...
hij was aan het centrifugeren dus veel water was er niet meer achter de deur..dus opnieuw aangezet...na er een paar handoekken uit te halen...
en toen deed ie het weer gewoon zonder te dansen...

pfew.............

albana bedankt hoor voor je technische en vooral uitgebreide uitleg! ik was onder de indruk haha!
zo technisch ben ikdus niet!

nu maar hopen dat alles t goed blijft doen!

en op naarde vaatwasser die volgens mij halverwege het programma stopt...
knop een stukkie verder zetten wil wel helpen

Prulletje

Prulletje

02-10-2009 om 23:58

Dobbelman?

Die heet toch gewoon Koos?

Afwasmachine resetten.........

Je afasmachine lijkt me een electronisch probleempje te hebben of een technisch, dat de klok moeilijk doet (neit doorloopt ofzo). heb je een boekje? Anders zoek je het op op typenummer op internet (merk,type googelen, zoek gebruiksaanwijzing).
En zoek daar uit waar je 'm kan resetten. Altijd te proberen.
Heeft je man ook gekeken of die machine waterpas staat? Anders staat ie volgende week weer te dansen.....
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

03-10-2009 om 16:07

Vaatwasmachinereiniger is natuurlijk onzin

Dat komt heus niet op plaatsen waar het gewone vaatwastablet niet komt, dus wat zou het dan voor extra's moeten doen? Als je vaatwasser niet goed reinigt, is het slim om de sproeiarmen eens goed door te spoelen en het filter wat onderin zit er zo ver mogelijk uit te peuteren en schoon te maken.

Tirza

angel3

angel3

04-10-2009 om 12:01

Vaatwasser vervuild

wij hebben dit met de vaatwasser ook gehad. Reiniger heeft wel zin want een blokje is zeep en dat geeft ook troep en aanslag. Net als in de wasmachine. Die kun je af en toe reinigen met soda of met reiniger.
Anyway bij ons stopte ie ook aan het einde van program en bleef dan hangen, waardoor niet goed gedroogd, niet heet, niet schoon. Het labyrinth was enorm ranzig. Grote brokken ranzige prut kwamen eruit. Monteur heeft alles doorgespoeld. Kostte 50 euro geloof ik incl voorrijkosten, viel alles mee.
Dit is te voorkomen door af en toe te reinigen tussendoor en door vaat niet al te smerig erin te zetten. Ik geef toe, ik mik alles erin en spoel niks voor alleen hele grote overgebleven resten maar vieze lasagna schaal ofzo ging ik niet eerst afspeolen. Nu dan toch maar wel...
Suk6

Maxime.M

Maxime.M

04-10-2009 om 12:50

Wat je nog kan proberen

het is hier al deels genoemd, ik zou bij de vaatwasser alles los halen wat los mag (volgens heb boekje zeg maar) dus het filter onderin eruit halen en schoonmaken, ik kwam erachter dat ik zelf over het hoofd zag dat ik er nog een filter uit kon halen,dus dat hebben we toen ook schoongemaakt en tot mijn verbazing bleek er een enorme lading viezigheid te zitten onder de deur. Als je de vaatwasser opent en je voelt (doe het niet met blote handen) met een doekje aan de rand van de deur (dus binnenkant van je vaatwasser, het is de onderkant van de deur (in gesloten toestand) als je hem opent is dat dus het deel wat in de vaatwasser zit, daar zat bij mij enorm veel viezigheid. Verder glansspoelmiddel en zout bijvullen en toen deed alles het weer goed bij ons. (er zaten o.a. een paar kleine botjes in het filter verstopt)

Maxime

Volgens mij is dat het niet

Als een programma niet doorloopt en handmatig doorzetten wel ervoor zorgt dat alle onderdelen gedaan worden zit het 'm niet in alle hiervoor benoemde zaken (hoewel die allemaal wel kloppen hoor), maar volgens mien doen álle onderdelen het wel, alleen stopt de klok er tussendoor een keer mee. (als b.v. iets verstopt zit dan stopt de klok ook, maar doet ie het ook niet als je de klok er met de hand op zet...). Ik denk dat het als het niet electronisch is (daarvoor dat resetten) dat het dan iets technisch is. De klok dus. (dat is die knop waar je de programma's mee draait, die dus doorloopt, als je knopjes hebt dan zit er net zo'n mechanische in en heet het ook de klok). Dat mechanischme (die klok dus) werkt meestal met veertjes. En die veertjes krijgen wel eens een kink in de veer. En die kun je voor een habbkrats kopen bij het onderdelenhuis. Dus draai het deksel van de vaatwasser(vrij simpel, w.s. 8 kruisschroeven). Bekijk die knoppen aan de binnenkanten bekijk al die veertjes 's goed. En beweeg ze (door de knop te drukken of te draaien) heen en weer en of dat nog soepel loopt en of ze niet een knik hebben. Die veertjes slijten best redelijk snel en zijn vaak de oorzaak van programma's die niet doorlopen (als het dus geen verstopping is in een programma..). En zo te vervangen. Simpel. Een muts kan het doen (zoals wij).
Wel de deksel er weer op draaien!
En o,ja vergeet niet even de afwasmachine uit de stroom te halen voor je begint los te draaien...je weet maar nooit!
Succes, groeten albana

Laminaat

Laminaat

04-10-2009 om 14:59

De sodamethode

Niet van mezelf, maar van een klussersforum:
Bij storingen waarbij de vaatwasser niet goed schoon wast, verstopt lijkt, en als preventieve methode, zijn een of meerdere schoonmaakbeurten met soda (alternatief voor "vaatwasreiniger") bruikbaar.

Doe dit 1x per maand. Het bespaart een hoop ellende...

Ga als volgt te werk:

* 1 kopje soda oplossen in heet water;
* Dit op de zeef in de machine gieten;
* Er zoveel water in de machine bij gieten totdat de gehele zeef onder water staat;
* Dit enkele uren laten staan;
* Daarna een lege machine met een hoge temparatuur draaien.

Zoals uit de hieronder toegevoegde berichtgeving blijkt, kan deze methode beter werken, indien de oplossing van soda wat later in het programma wordt toegevoegd. Lees dus dat deel ook even! Moderator.

Let op:
Met soda wordt normale huishoud-soda bedoeld.
Gebruik beslist geen caustic soda (gootsteenontstopper) of iets dergelijks.
Uw vaatwasser wordt daardoor ernstig beschadigd!

Laminaat

Tirza G.

Tirza G.

04-10-2009 om 23:34

Vervelend

Ik heb het al tot vervelens toe op dit forum gezet: ik heb een wasmachine van ruim 20 jaar oud. En ik ben aan mijn derde vaatwasser in ruim 20 jr bezig (wegens verbouwen etc). De eerste twee draaien allebei nog. Ik woon in een regio met keíhard water. Ik gebruik geen calgon of andere middelen. Ik behandel vlekken zelden voor en spoel nooit vaat af ofzoiets. Ik pletter de aangekoekte erwtensoeppan er zo in. En ik spoel nooooooit iets door met soda, of draai een lege machine (welke dan ook) op een heet programma. En ze zijn beide storingsvrij (nou ja, op de koolborstels na dan). Normaal onderhoud (filters schoonmaken en waspoederbakkie af en toe uitsoppen) is in mijn ervaring gewoon voldoende.

Tirza

Ja, maar tirza

Is dat niet het rokende-opa-argument dat je hier te berde brengt? Dat het bij jou goed gaat, is statistisch natuurlijk in het geheel niet significant.

Nou ja, ik zeg ook maar wat. Ik draai ook geen lege wasmachines of vaatwassers op 90 graden en hier gaat het ook nog goed, voor zolang het duurt.

Chris

Chris h (totaal o.t.)

Hoezee! Ik heb me suf gepeinsd hoe ik het rokende-opa-argument nog op een natuurlijke manier in het feuilleton kon prakken, maar ik heb jammerlijk gefaald. Gelukkig dat jij het nu hier neerzet!

Haha genista (ot)

Ik moet eerlijk bekennen dat als het lijstje met verzamelde woorden voor het OO-feuilleton er niet was geweest, ik dit fenomeen niet zo kort en bondig had kunnen omschrijven!

We gaan er gewoon het volgende feuilleton aan ophangen.

Chris

Deal! (o.t.)

Een heel feuilleton over het rokende-opa-argument... Zou dat heus lukken?
Sorry Mien, voor het vervuilen van je draad. Waar ben je eigenlijk?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.