Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Puck2

Puck2

26-08-2009 om 19:13

Hellup: recept chocolade/truffeltaart gezocht

Ik wil morgen of vrijdag de chocoladetaart maken. Het recept heb ik ooit eens hier van het forum gehaald maar ik kan hem in mijn receptenmap nu nergens meer vinden. Wie o wie kan mij helpen aan het recept van die superlekkere, vreselijk machtige, calorierijke chocolade-truffeltaart.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

26-08-2009 om 19:44

Arretjescake?

Ingrediënten van Arretjes cake
Boodschappen per SMS?
SMS GO MRB 341 naar 3010
35 cent per ontvangen bericht
Maximaal 1 SMSje

2 pakken goedkope thee kaakjes
200 gram roomboter
1 ei
3 eetlepels cacao
200 gram witte basterdsuiker

Bereidingswijze van Arretjes cake
Kruimel de kaakjes in een kom. Doe de cacao en de suiker en het ei erbij. Smelt de boter en roer dit door de massa heen tot een grote massa. Doe in een bakvorm van 24 cm (cakevorm) met bakpapier erin en schep de massa erin en duw het goed aan tot het stevig is en dek het dan af met folie. Dan een nachtje in de koelkast en dan kan je er plakken van snijden en is heerlijk zoet.

Jesse_1

Jesse_1

26-08-2009 om 20:16

Voila: de truffeltaart

Ingredienten

Voor ca 16 punten

* 600 gram bittere chocola

* 6 dl slagroom

* 3 afgestreken eetlepels fijne suiker

* 1 borrelglas amaretto of cognac

* 1 pak bastognekoeken

* 150 gram boter

* cacaopoeder

Bereiding

Klem een stuk bakpapier tussen de bodem en de rand van een springvorm (27 cm), zodat de bodem bedekt is. Vermorzel de bastognekoeken in de keukenmachine, smelt de boter (niet te heet) en roer die door het kruim, bedek hiermee de bodem van de vorm, strijk glad en zet even in de ijskast. Klop intussen de slagroom stijf met de suiker. Breek de chocola in stukjes, smelt deze niet te heet au bain marie (pas op dat er geen water of stoom in de chocola komt, dan wordt het klonterig!) tot een dikke, lauwe saus. Giet de gesmolten chocola, al kloppend met de mixer, in één keer snel bij de slagroom, klop door tot alles vermengd is. Klop dan pas de likeur erdoor, en giet het mengsel in de vorm. Laat een hele nacht in de ijskast opstijven, zeef er een laagje cacao over. Verder niet garneren, dat is niet chic. Haal de taart uit de vorm en snijd hem in smalle puntjes.

Minet

Minet

26-08-2009 om 20:45

Dat was hem inderdaad, ik sla hem ook maar eens op, want het klinkt TE lekker!

Buuf

Klinkt als mijn buufs chocoladetaart maar dan bakt zij een chocoladecake (mix van 'home made': alleen water toevoegen) en smeert daar het slagroom/chocolademengsel tussen.
Maar met bastogne-koeken bodem klinkt het ook heerlijk!

Puck2

Puck2

26-08-2009 om 22:45

Dikke zoen voor jesse

Yes, yes, yes
Dat is 'm Jesse. Nu ik het recept zie herken ik het weer. 't Water loopt me alweer in de mond. De variant van de buuf van Triple is trouwens ook om te onthouden, maar eerst gaat ie nog een keer met de bastognekoeken.
Thanks

margje van dijk

margje van dijk

26-08-2009 om 22:56

Hij ligt hier nog in de vriezer

Ik heb 'm pas geleden ook gemaakt, ook hier van het forum, maar goeie help wat een hoop chocola was het. Niemand die er van nam at z'n hele stuk op (en ik sneed heus geen megapunten).

Dus de tip van iemand (Temet?) om de helft van alle ingredienten te nemen met een kleine springvorm is wel een hele goede.

Margje

Sinne

Sinne

27-08-2009 om 09:38

Top!

Ik heb hem ook opgeslagen, klinkt precies als iets voor mij

Puck2

Puck2

27-08-2009 om 11:53

Klopt margje

Aan een puntje heb je al een complete maaltijd. Als je voor een minder groot gezelschap maakt dan is de helft idd zat voor een stuk of 10 personen. Dat invriezen: hoe komt je taart er dan uit, gaat dat goed? Of heb je het nog niet uitgeprobeerd.

Hoeveelheid

Die tip van de halve hoeveelheden was inderdaad van mij ja. Het is een recept van Sylvia Witteman, en de meeste van haar recepten zijn berekend op een modaal weeshuis. En ze heeft toch maar 3 kinderen, die vziw nog niet eens in de puberleeftijd zijn.
Ik zat destijds die ingrediëntenlijst te bekijken en bedacht me dat we die taart niet op gingen krijgen, dus toen maar de helft.
Ze heeft ook een lekker recept voor cheesecake waar maar liefst (oa) 800g roomkaas in gaat, en 4-6 eieren, als ik het wel heb.
Ik denk dat mevrouw Witteman gewoon heel vaak eters over de vloer heeft (wat ik me gezien haar recepten ook best kan voorstellen)

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.