Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ol3

ol3

08-03-2009 om 21:29

Hekwerk in nieuwbouwtuin

het is tijd om aan om de tuin te gaan beginnen in onze nieuwbouwwoning!!
we hebben met een aantal bewoners uit ons rijtje contact gehad en we willen met 3 tuinen dezelfde bankirai hekken, maar nu de indeling....onze buren willen het geheel dicht onder het mom dat ze een onderhoudsvrije tuin willen (ze laten het ook geheel betegelen). Ik zou graag een aantal draadschermen tussendoor willen waar klimop of iets anders tegenop kan groeien. Lekker kleur in de nieuwbouwtuin en daarbij wordt het als het allemaal dicht is net een tunnel (tuin is 5 breed en 11 lang).

we hebben met de andere buren inmiddels het hek laten plaatsen en dit is 2 dicht, 2 draadscherm en 2 dicht geworden en dit is m.i. perfect!

hoe ga ik nu hiermee om? we hebben normaal contact met de buren en dit wil ik graag zou houden natuurlijk! Maar een 11 meter dicht hekwerk zit ik ook niet op te wachten...de buurvrouw is bang dat ze veel onderhoud moet doen maar zal dit nou echt zo zijn als wij alleen aan onze kant beplanting doen? ik begrijp dat dit er doorheen gaat groeien maar zal zij er dan echt veel werk aan hebben??

wie of wie heeft goede adviezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

08-03-2009 om 21:51

Vergis je niet

zeker als je snelgroeiende klimop hebt/wilt zullen de buren ook hun kant moeten bijhouden. Zelf hebben we op onze dichte schutting die metalen roosters die met afstandshoudertjes op de schutting zijn geschroefd. Poes vindt ze perfect om de schutting op te klimmen en wij hebben er verschillende klimmers tegenaan groeien.

ayla

ayla

09-03-2009 om 09:12

Onderhoud

In de tuin van ons huidige huis staat klimop tegen de uur van de garage op, zowel aan de tuinkant als aan de straatkant. De vorige bewoners hadden blijkbaar niet veel zin om er iets aan te doen want mijn god, volgens mij een halve meter dik en heleaal onder het dak van de garage in. We hebben het tot een meter hoog teruggesnoeid maar groeien dat dat kreng doet. We moeten het toch echt enkele keren per zoer weer terug snoeien.

Best wel veel werk dus

reina

reina

09-03-2009 om 09:13

Klimop

Ik vind klimop een ramp, het groeit niet alleen op je hekwerk, maar als je het niet heel goed bijhoudt ook over de grond en wortelt vrolijk verder, vorig jaar echt tientallen meters (en nu al weer heel wat trouwens). Mijn buurvrouw heeft nl zo'n hek en daardoor komt mijn hele tuin vol met dat spul als ik niet uitkijk! Het is een lief mens en ik zeur er niet over, maar trek me een rotje Ik zou gaan voor het dichte hek, daar kun je van alles tegenaan laten groeien en leiden. Minstens net zo mooi en veel tuinvriendelijker!

Waar zit de zon?

Ik heb een hekwerkachtige afscheiding links, en dat is niet toevallig: de zon komt van die kant (tuin op het noorden). In de zomer maakt het weinig uit, maar een dichte afscheiding betekent in het vroege voorjaar nog minder zon dan ik toch al heb.
Nadeel: omdat de zon van links komt, trekken de planten ook die kant op. Als mijn druif vrucht zou dragen - dat doet-ie niet - dan hadden de buren daar lol van.

Tegen mijn scherm overigens geen klimop, maar kamperfoelie. Woekert minder, groeit wel breder uit dan klimop. Buren hebben er gelukkig geen bezwaar tegen en ik heb ze gezegd dat alles wat aan hun kant groeit en storend is, zonder pardon mag worden weggeknipt. Daar hebben ze gelukkig ook geen bezwaar tegen.

Klimop heeft inderdaad zijn nadelen.

Groeten,

Temet

ol3

ol3

09-03-2009 om 20:56

Tuinligging

hoi Temet,
we hebben een tuin op het oosten, de tuin is vrij lang en weinig hoge bebouwing rondom dus we hebben best goede zon maar ik begrijp je punt!
ik heb even gegoogled en vind de kamperfoelie erg mooi!

mijn man vertelde dat de buurman laatst in een gesprek had gezegd dat ze dan wel rozen tegen het gaaswerk wilde laten groeien dus dat klinkt wel postief

dan de vraag; 'bijten' sommige planten elkaar? als je het dan over een kamperfoeli en een rozenstrijk hebt??

ol3

ol3

10-03-2009 om 10:34

Kamperfoelie

ik dacht dat Kamperfoelie hele dikke winterharde bladeren had??

ishtar

ishtar

10-03-2009 om 10:45

Ik had een wintergroene clematis

met hele mooie bloemen in het voorjaar. Clematis Armandii Apple Blossom.
Er zijn ook wintergroene kamperfoelies: Lonicera Henryi. Ook in de variant Lonicera H Copper Beauty. (hier te zien: http://www.jacobsplant.nl/plantinfo.php?plantid=237)

Bastet

Bastet

10-03-2009 om 16:30

Copper beauty

Ik heb de copper beauty geplant,afgelopen herfst,is inderdaad mooi groen gebleven,ik ben benieuwd naar de bloemen.
Bastet

Kamperfoelie en inkijk

Inderdaad hebben wij inkijk in de winter, althans, dat zouden wij hebben als de buren in de winter in de tuin zouden zitten, maar dat doen ze niet (wij trouwens evenmin).
Ik heb gewoon de allereenvoudigste kamperfoelie trouwens (Serotina oid geloof ik), die lekker ruikt en lang bloeit (en helaas spuugbeestjes en luis aantrekt, en vroeger thuis ook veel dikke kruisspinnen maar die heb ik hier nog niet gezien).

Rozen: nog los van het werk lijken de doorns mij ook niet handig als je de verhouding met de buren goed wilt houden. Of hebben die er geen problemen mee?

Wat trouwens ook leuk kan zijn is eenjarige klimmers: oostindische kers (let erop dat je de rankende variant hebt), kanariekers, blauwe winde (mooi! als-ie het goed doet), lathyrus of zijn broertje de doperwt (zelfgekweekte erwtjes zijn lekker!). Alleen duurt het wel lang voor de boel een beetje dicht zit, dat soort planten begint pas in mei eens een beetje te groeien, helaas.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.