Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Valkyre

Valkyre

19-03-2011 om 16:49

Heerlijk weer en tuinieren

Oh jongens, wat een heerlijk weer is 't vandaag! Ik had even een dipje (teveel werken, te weinig leuks met m'n lief) maar ik voel me meteen beter! Zoonlief speelt al de hele middag lekker buiten en ik tut een beetje in de tuin, "geholpen" door zoon en een heel assortiment buurkinderen. Ik word er helemaal blij van

Dat wilde ik even delen. Wie houdt er ook van tuinieren?
(null)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

19-03-2011 om 17:56

Jaaaaaaaaaa

Ik doe weinig liever, ik ben blij dat het tuinseizoen weer aanbreekt!

Wokkeltje

Wokkeltje

19-03-2011 om 19:20

Vorige week

Vorige week hadden we hier heerlijk weer. Op de eerste lente-achtige zaterdag gooi ik de hele boel open, alle dekbedden naar buiten, oude blaadjes harken, buiten koffie drinken,kunstmest strooien, straatje vegen, kinderen voetballend in tuin. Heerlijk!

Oh ja!

We zijn hier vorig weekend al erg in de tuin bezig geweest dus eigenlijk wel klaar... maar ik vond toch nog wel wat dingetjes om te doen.
Samen met man heerlijk koffie gedronken buiten, en daarna uitgebreid de krant gelezen.

Ook ik kom uit een behoorlijke stressperiode op m'n werk, en het is alsof de zonnewarmte die stress zo doet wegvloeien; ik kan zelden zo lekker ontspannen als in 't zonnetje. En - wat me normaal ook nooit lukt overdag - ik heb zelfs even een klein dutje gedaan....
Dus ja, herkenning alom hier. En minstens zo fijn; het blijft de komende dagen zulk lekker weer!

Enjoy!

Valkyre

Valkyre

19-03-2011 om 20:50

Kunstmest?

Is dat niet gevaarlijk (ik weet niet hoe oud je kinderen zijn)?

Ik tuinier helemaal biologisch, heb zelfs een dubbele compostbak. En ik ben nooit klaar in de tuin, haha! We wonen hier nog niet zo lang, en ik heb nog grootse plannen (maar geen geld, en ook te weinig tijd) om al m'n plannen uit te voeren. We hebben wel al een mini-moestuintje aangelegd, daar ben ik nu mee bezig (spitten, mesten) en dan nog voorzaaien, verpotten, onkruid wieden... En de hagen bijhouden. Nooit klaar, maar gelukkig dat ik beb met m'n tuintje!!

Ja lekker, de tuin in

Ik heb ook al heel wat gedaan vorige week. Ook al weer aan het zaaien geweest (groenten en kruiden) en komt al wat op zelfs. Veel gesnoeid,er liggen heel wat takken kronkelhazelaar te wachten op de liefhebber, maar pasen valt laat dus we kunnen ze niet kwijt. Echtgenoot en zoon 2 hebben het waterornament (nou ja da's wel een erg groot woord voor een bak met water en een fonteintje met een moelensteen erop) omgebouwd tot vijver. Er zwemmen nu 6 vissen in rond. Volgens mij vinden ze het nog wel een beetje koud. We hadden niet gerekend op nog zo flinke nachtvorsten.

Valkyre

Valkyre

22-03-2011 om 21:26

Vandaag

Was mijn thuisdag. Zoonlief heeft lekker buiten gespeeld (oa lekker geschept in de compost-ui-eigen-tuin - lekker zwart overal natuurlijk) en we hebben in het kasje wat voorgezaaid: tomaten, paprika, aubergine, koriander, basilicum, en natuurlijk zonnebloemen en afrikaantjes voor zoon. Buiten komt de rucola op, verder nog zwarte vakjes... Heb 't ook niet erg bijgehouden met gieten deze week. Zou het nog opkomen? Als de zaadjes al gekiemd zijn en ze drogen uit, wordt 't vast niks meer...

Welke vaste planten in pot

Hoi,
Ook ik heb weer erg veel zin om de tuin aan te pakken!
Elk jaar koop ik weer voor een klein fortuin aan èènjarige, maar ik zou graag vasten planten in pot willen. Ik heb al wat gegoogeld, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Welke vaste plant, hoeft niet perse groen te blijven in de winter, en ook nog het liefst bloeiend kan ik het beste in pot houden?
Groetjes Laura

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-03-2011 om 13:39

Agapantus

Is prachtig in een pot. Moet ook wel, want hij kan niet tegen vorst. Dus in de winter naar binnen.

Fiorucci

Fiorucci

26-03-2011 om 14:47

Vaste plant....

Vaste planten hebben als kenmerk dat ze in de winter ondergronds gaan, en of ze de winter overlven in pot zal afwachten zijn.. Als je een plant wilt die in de winter wel wat kan hebben en groen blijft, dan moet je op zoek naar een groenbijvende heester.

Valkyre

Valkyre

26-03-2011 om 15:43

Heesters

"Welke vaste plant, hoeft niet perse groen te blijven in de winter, en ook nog het liefst bloeiend kan ik het beste in pot houden?"

Heesters zijn makkelijker dan vaste planten. Hortensias (niet wintergroen), lavendel (goed afwateren!), een miniatuursering. Ga gewoon eens lekker in het tuincentrum snuffelen.

Boom geplant

geweldig, een 3 meter hoge appelboom, palen in de grond, banden, ding erin, aarde erbij. En dan morgen nog het Elstar leiboompje tegen de schuur. geen idee nog of we het bamboeframe eraf halen en dan de takjes met draad gaan doen. Moet ik nog even uitzoeken, het zou geweldig zijn als die takken heel breed kunnen worden, als iemand dat weet dat hoor ik het graag.

Valkyre

Valkyre

26-03-2011 om 17:09

Bamboe laten zitten

Leiboompjes moet je niet met draad leiden hoor, Manda! Dan heb je kans dat de takken in het draad groeien. Het frame eraan laten zitten en evt tussen twee hoge palen vastzetten. Op den duur worden de geleide takken zo dik en stevig dat je het frame weg kunt halen; dan houd je de vorm in stand door snoeien. Sowieso elk jaar snoeien om de vorm te behouden. Even googlen hoe dat moet. Die grote geleide takken kun je zo lang laten worden als je zelf wilt - zolang je ze maar aan een frame horizontaal vastbindt.

Valkyre

hoe lang denk je dat dat bamboeframe eraan moet blijven, ik vind dat frame namelijk niet zo mooi (te aanwezig), draad is mooi dun, dat zie je niet zo.

Fiorucci

Fiorucci

26-03-2011 om 18:42

Weghalen...

Pas als de geleide takken dik en stevig zijn kun je de bamboe weghalen.

Valkyre

Valkyre

26-03-2011 om 21:43

Beitsen?

Misschien kun je het bamboe beitsen? Of anders een vervangend frame maken van een materiaal dat je wel mooi vindt.

Ja zoiets

dank, ik moet zelf iets verzinnen te maken denk ik. Op zich vind ik dat draadje ook nog wel aardig als ik dat met die rubberen bandjes vast zet kan het er toch niet in groeien denk ik.

Of een simpel zwart frame ofzo inderdaad, nu lijkt het meer een Idonesisch feestobject met die bos aan bamboe.

Manda

Twee dingen. 1) vergeet niet dat netgeplante boompjes regelmatig een flinke slok water nodig hebben. Het hele eerste groeiseizoen, hoorde ik (zelf net een boompje geplant).

Als je een boompje aanbindt en je wilt niet dat het gaat schuren tegen draad of wat ook, dan schijn je dat te kunnen doen met oude fietsbinnenband of met oude nylonkous, en dan een achtje maken, zodat dat bindmateriaal ook tussen de tak en de draad (of wat ook) inzit. Dan schuurt het niet en groeit het niet in.

Lekker, Elstar. Is die zelfbestuivend? Nou ja, als er geen vruchten aankomen heb je in elk geval de bloesem nog.

Groeten,

Temet

Temet

ja lekker veel water, elke dag zetten we de tuinslang er even op.

Die elstar bestuift zichzelf geloof ik maar we hebben dat elstar leiboompje erbij gekocht om de grote boskoop (ook appel) te bestuiven want die bestuift zichzelf niet. Ben erg blij met de 2 nieuwe boompjes, ik hoop dat ze groot en vol worden met veel bloesem en eetbare appels (appeltaart en appelmoes). We hebben ook leipeertjes maar die peren smaken nergens naar en ze worden vooral door de vogels opgegeten wat ik ook prima vind want vogels in de tuin is gezellig.

Ik zit nu sterk te overwegen in de border gewoon veel lavendel te planten, ik kom er toch verder niet uit qua planten en lavendel vind ik altijd mooi (die soort die fel paars kleurt). In het stuk waar die boskoop staat heb ik weidebloemen gezaaid, ik moet nog wat zakjes halen denk ik. Onder de boom zelf niet gezaaid, daar doe ik grind anders gaat de poes daar zitten poepen.

Manda

Een tip, als je die nog niet gekocht hebt: papaver "Fairy Wings". Of "Mother of Pearl", da;s een andere naam voor hetzelfde mengsel. Eenjarige klaproos, maar dan in allerlei subtiele kleurtjes. Normaal gesproken hou ik juist van fel, maar deze vind ik wel erg mooi (en ga ik zelf ook zaaien, maar eerst moeten de vaste planten erin en die zijn nog niet bezorgd).

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.