Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Praia

Praia

08-11-2009 om 20:03

Heel, heel veel bruine paddestoelen in de tuin

Ik heb een grasveld en een paadje (met oude stoeptegels) vol met bruine hoedjespaddestoelen. Ze zijn lichtbruin met een beetje platte, redelijk grote iets donkerder bruine hoed.
Het lijkt zelfs hier en daar alsof er uit de hoed hapjes gegeten worden? Er zijn rafelige hoekjes uit hier en daar en ik heb geen idee wie die paddestoelen nou eet. Ratten, muizen, slakken of vogels?
Het zijn er in elk geval heel erg veel. Vorig jaar heb ik ze weggehaald van het grasveld, maar er zijn er nu nóg meer teruggekomen. Ik vind het eigenlijk wel een mooi gezicht.
Maar ik wil weten of het kwaad kan? Is er iets slechts aan de hand in mijn tuin dat ik zoveel paddestoelen heb? Ik heb ook megaveel slakken gehad, heeft dat met elkaar te maken? Heb ik een gekke bodem ofzoiets? Moet ik ze weghalen? Is het slecht voor het gras?
Wie weet raad?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Volgens mij....

kunnen paddestoelen nooit kwaad, behalve als je ze op eet, dat wil nog wel eens lullig uitpakken.

Ik weet precies welke paddestoelen je bedoelt, ik heb ze op sommige plekken ook af en toe met honderden in de tuin staan. Ze verdijnen vanzelf. En weghalen is nutteloos...je weet toch dat het 'schimmel-bloemen' zijn, neem ik aan? En die schimmeldraden in de grond die krijg je never nooit niet weg. Maar dat hoeft ook niet...dus who cares??

Volgens mij zegt het niks over je grond of tuin, behalve dat het redelijk vochtig is. (en dat is ook de enige link met de slakken denk ik, die houden ook niet van droogte, net als paddestoelen)

Wist je trouwens dat schimmels de grootste levende organismen ter wereld zijn? Weet het niet meer precies, maar volgens mij kunnen ze zich over honderden vierkante meters verspreiden. 1 en hetzelfde organisme, bedoel ik. Heel bijzonder....

Ingrid

Probeer deze site eens....

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=paddenstoelen&menuentry=identificatie

Daar kun je determineren....

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.