Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hepij

Hepij

24-10-2010 om 11:20

Heeeeeeelllllppppp Recepten voor gemalen eten.

Na een zware operatie aan haar gehemelte moet onze dappere dochter in ieder geval tot 10 december gepureerd, gemalen eten eten, geen harde stukjes, geen grote dingen, alleen zacht.... nu is ze al 6 en de potjes vindt ze echt niet lekker, (ik ook niet, hihi) maar niet alles wat we zelf koken leent zich ervoor om zomaar gepureerd te worden zonder flauw te worden of zo. En mijn voorraad soep-recepten is nu, na 2 weken, ook aardig uitgeput.

Heeft iemand nog lekkere recepten??? Wij wachten vol smart....

Dank je wel!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Staafmixer in huis?

Wat die potjes kunnen, kun jij ook. Als je de maaltijd gewoon vers maakt en voor haar in de staafmixer doet, krijg je ook geen flauwe smaak.
Wat vindt ze zelf lekker? Kunnen wij suggesties doen hoe je dat dan voor haar eetbaar op tafel krijgt.
Groet,
Miriam Lavell

Hepij

Ten eerste veel beterschap gewenst met je dochter. Dat lijkt me een vervelende operatie. Ik ben zelf 2 jaar geleden geopereerd aan mijn kaak en kon een week helemaal niet eten omdat mijn kaken op elkaar vast zaten. Wat ik toen at was inderdaad veel soep, aangevuld met nutridrink. Dat laatste zou ik in overleg met de huisarts doen, maar geeft je vloeibare calorieen en vitamines.
Nadat mijn kaken los van elkaar waren kon ik weken alleen maar heel zacht voedsel eten. Heel fijn waren stampotjes die extra fijn gepureerd werden met een staafmixer. Ook het vlees deed ik daardoor, of er naast. Pasta met saus en dan evt. ook pureren of de pasta heeel lang laten koken. Risottorijst extra lang laten koken,en er dan paella, risotto of nasi-achtige dingen van maken. Een zachtgekookt eitje druk je zo plat met je tong, en at ik elke dag wel één. Ook heel vers brood zonder korstjes en dat een beetje soppen in soep, zachtgekookt ei of in chocomel.
Ik zou gewoon zoveel mogelijk hetzelfde koken, maar dan voor je dochter het extra lang laten koken (ondertussen de rest van het eten warm houden bijv. in de oven op 70 graden) en een beetje fijnmalen, en later prakken. Alle groente wordt heel zacht als je het extra lang kookt. Vlees zul je even moeten pureren denk ik.
Wat dacht je als ontbijt van roerei, yoghurt of kwark en een smoothie (gepureerd fruit in een glas met een dik rietje). Aardappelpuree is ook heel zacht en met wat kaas erdoor is het ook smakelijker. Vis is altijd heel zacht en als je zo'n zak in de diepvries hebt zitten kun je er zo een stukje voor je dochter uitpakken. Brinta of Bambix heb ik destijds ook veel gegeten. Kun je lekkerder maken met stroop, honing of jam. Lekker ijsje toe, dat heeft je dochter wel verdiend!

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, en anders veel succes met het koken.

Dorry

Dochter

Dochter (toen 15) was tijdens haar vloeibare periode (ook kaakoperatie) gek op rijstepap (wordt je ook erg vol van) smoothies, roerei met aardappelpuree, rabarbermoes (evt. door de aardappelpuree) en ook zelfgekookte appelmoes. Dat laatste kan ook met puree. Soms draaide ik er ook wat gehakt of verse worst gepureerd doorheen... Kook de appelmoes+rabarber zelf. Dan heeft het veel meer smaak.
Ook griesmeelpap was een succes en verder alle papsoorten tot bambix aan toe.
groeten albana

Soepie

Soepie

24-10-2010 om 13:46

Archief!

Er is een paar maanden geleden een maaltijdsoepdraadje geweest. Voor een oude zieke vader geloof ik. Zoek die maar eens op!

soepstengel

soepstengel

24-10-2010 om 16:32

Even denken

als je bv boerenkool maakt en die heel fijn pureert? En wortelstamp? Die hebben allebei een uitgesproken smaak die ook gepureerd blijt.
Een smootie van banaan met peer/yoghurt vult ook lekker.
En pasta met zalm en diepvriesspinazie pureren,alles apart dan? Dan kan ze toch de smaken proeven.
Succes!!

Hermiena

Hermiena

24-10-2010 om 19:28

Beschuit

Het favoriete recept van mijn zoon na zijn zware kaak/gehemelte-sluiting was gemalen beschuit met een klodder chocopasta/appelstroop/smeerkaas. Door melk toe te voegen bij het malen wordt het goed vloeibaar. Verder aten wij veel bloemkool met aardappelen. Voor hem vermalen met smeerkaas. In principe kun je alle stamppotten lekker fijn maken.

Spinazieschotel

ik moet meteen denken aan het favoriete gerecht van onze dochter van 6: ovenschotel van geruld gehakt, spinazie, ei en aardappelpuree. Het geruld gehakt misschien nog wat fijner maken, net als het ei.

Gevraagd aan ervaringsdeskundige

Mijn man heeft vroeger hetzelfde meegemaakt toen hij geopereerd werd aan zijn schisis. Toen ik vroeg wat hij toen at, riep hij meteen: pepernoten of taaitaai met melk in de blender. Heeeerlijk. En verder eigenlijk al het eten maar dan met wat bouillon in de blender gemalen. Hij kreeg op die manier aardappelen, groente en vlees apart in drie bekers.

En waar ik zelf aan denk, bij instellingen als Tafeltje Dekje e.d. kan je altijd eten ook gepureerd bestellen. Misschien is het een idee als je hun menukeuzegids opvraagt om inspiratie op te doen? Daar doen ze vast niet moeilijk over. Dan kan je dochter aankruisen wat haar lekker lijkt.

Hopelijk kan je wat met deze tips.

Groetjes Ruja

Tafeltjedekje

Is tegenwoordig per internet te raadplegen. Je kan in de catalogus zo kijken wat er gepureerd wordt geleverd op www.versaantafel.nl

Hepij

Hepij

27-10-2010 om 21:16

Allereerst allemaal

heel erg bedankt voor het meedenken! Er zaten veel tips bij waar ik verder mee kan....

Helaas mag ze echt nog geen harde dingen, dus zaken met kruimels van het eea vallen af, maar goed, we komen er wel!
Ik heb tot nu toe gewoon ons eten door de keukenmachine gemalen, maar dat gaat niet met alles.... en hutspot etc vallen af omdat ze graag alles apart heeft, niet door elkaar gehusseld...

Ruja, wat grappig, de ervaringsdeskundige, het gaat bij mijn dochtertje ook om een schisisoperatie, haar harde gehemelte is volledig gesloten! En de tip met de pepernoten gaan we absoluut proberen!!! Net als de andere recepten, al dan niet aangepast.

Dames en heren ik sta open voor alle recepten... weet iemand misschien een goed recept voor spinaziesoep of bloemkoolsoep? Ik kan nl het archief niet vinden...

dank jullie wel!

Hellen

Hepij

als jullie even wat anders willen kan je ook gewoon een keer zes maaltijden bestellen bij versaantafel. je hoeft verder nergens lid van te zijn ofzo. Doet mijn vader ook, die krijgt niets vergoed en betaalt gewoon direkt aan vers aan tafel.

Hepij

Hepij

31-10-2010 om 14:56

Nee

het was geen pharynxplastiek, ze hebben het harde gehemelte volledig gesloten, totaan de kaakspleet.... en als alles o goed blijft gaat als nu dan hoeft ze dus de komende jaren niet meer onder het mes!

Hepij

Hepij

31-10-2010 om 14:57

Overigens

zijn alle gegeven recepten hier enorm goed bevallen, kreeg vandaag de vraag
'wanneer gaan we weer van de computer eten....'hihi

Bloemkoolsoep

Een simpele:
Bloemkoolsoep
Nodig: 1 grote ui, gesnipperd
1 bloemkool, in roosjes
1.5ltr kippenbouillon
Ui fruiten in wat boter, bloemkool toevoegen en nog even laten stoven. Bouillon erbij schenken, kruiden met peper en zout en aan de kook brengen. 20 minuten zachtjes laten koken, daarna de soep pureren.

Rembrand

Rembrand

02-11-2010 om 08:57

Variatie

Wat kerrie mee laten fruiten met de ui is ook lekker.
Zelf maak ik er ook regelmatig mosterdsoep van, maar dat kan een kind wellicht minder waarderen.
M.

Hepij

Hepij

03-11-2010 om 17:27

Mmmmmmmm

mosterdsoep, daar had ik nog niet aan gedacht! Ze vindt het lekker om bij de kip of het kroketje (nee nu niet want dat mag ze nog niet hebben) een likje mosterd te hebben, wie weet vindt ze mosterdsoep ook lekker!

De bloemkoolsoep gaan we vanavond proberen

Hepij

Hepij

08-11-2010 om 17:18

Zowel

bloemkoolsoep als mosterdsoep zijn goedgekeurd!
Afgelopen zaterdag had ze het echt te kwaad..... ze wilde zo graag patat.... dus hebben we friet gebakken en er puree van gemaakt..... en het smaakte precies als friet dus ze was helemaal gelukkig!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.