Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

moederkloek

moederkloek

13-11-2009 om 11:30

Hebben jullie een noodpakket?

Op de radio hoor ik steeds een spotje over een noodpakket dat je klaar moet hebben liggen.
Hebben jullie zo iets?
Ik heb wel op een vaste plaats een zaklamp liggen en een kaars en lucifer kan ikk ook nog wel vinden maar medicijn en voedselpakketten heb ik niet....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

op 1 of andere manier wil dat bij mij niet om mijn hoofd er naar te zetten. Tenzij je zoiets kant en klaar kan kopen voor een tientje bij blokker ofzo.

Nee

Ik zag het laatst op tv maar ik vind het nog stevig geprijst.

En daarbij liggen alle ingredienten bij ons in huis. Kaarsen, lucifers en zaklamp liggen bij elkaar, juist voor een of anders stroomstoring. Een radiootje hebben we ook en een voorraadje medicijnen kun je nu eenmaal niet aanleggen ivm de beperkte houdbaarheid.

En eerlijk: ik ben ook niet helemaal overtuigd van de noodzakelijkheid van een noodpakket, als je zelf al eea op een standaardplek hebt liggen, dat is wat mij betreft hetzelfde.

ik heb er wel een, maar dan zelf gemaakt. Die kant en klare pakketten vind ik erg duur.
ik heb in een aanbieding een plastic (waterafsluitbare) doos gekocht, en die gevuld met eten, ehbo-doosje, fluitje, radio, lucifers, eigenlijk alles wat er in zou moeten volgens die site. Maar dan ook nog wat extra dingen die mij handig lijken, wat eten enzo, maar ook 100 euro aan contant geld 'voor het geval dat'. Ik heb nooit contant geld op zak, pin altijd alles. als de stroom uitvalt bij een noodgeval, is wat geld volgens mij erg handig. nou ja meer van dat soort dingen dus. Ik heb 'm op zolder staan, kan er snel bij indien het nodig is.

daarnaast heb ik beneden ook kaarsen, lucifers, zaklamp, ehbo-doosje etc.

het enige wat ik niet continu in huis heb is het benodigde water. We zijn met z'n vieren, en nu zoveel water op voorraad te hebben...normaal drinken we het uit de kraan, dus gebruiken al nooit flessen...zou het eigenlijk wel op voorraad moeten hebben maar ja...

Gruffalo

reina

reina

13-11-2009 om 13:20

Nee

Ik heb het idee dat ik er bij een evt ramp toch niks meer aan heb óf dat ik precies die dingen nodig heb die er niet in zitten. Op de een of andere manier vind ik het een schijnveiligheid, ik dénk er zelfs niet over om aan te schaffen. (En ik heb hier al een ruimtegebrek, wij slaan alles wat we niet gebruiken op bij allsafe, dus dan heb ik er toch niks aan )

Linda99

Linda99

13-11-2009 om 13:50

Wij hebben er 1. Via het werk van mijn man. Een klein plastic vaatje met van alles en nog wat erin.

Gelukkig is ie klein anders zou ik niet weten waar ik zo'n ding moet laten. En ik geloof ook niet echt dat bij een ramp ik iets aan dat ding heb, maar dat terzijde

Gruffalo,

ik heb ook geen water in huis. Dom. Want wat kosten nou helemaal 20 flessen van het goedkoopste bronwater? En die blijven toch jaaaaaaren goed?

Ingrid

je hebt helemaal gelijk. zou het moeten kopen en ook boven moeten leggen...ik weet het!

Gruffalo

sw23

sw23

13-11-2009 om 14:38

Nou...

een paar weken geleden had ons hele dorp plotseling geen water meer, door een lek in een hoofdleiding of zo. Dat was tussen 12 en half 3. Toen kwam ik er achter dat ik toch wel heel vaak de kraan gebruik op die tijd. Geen noodgeval hoor, maar toch wel onhandig. Een regenton hebben we, dus de wc doorspoelen was geen punt. Maar daarna heb ik toch een paar pakken water gekocht, voor het geval het weer eens onverwacht afgesloten wordt. Je kunt wel 10 kg aardappels in huis hebben, zonder water gaat het koken toch lastig. De rest heb ik standaard in huis, dus dan zou ik het wel een paar dagen moeten kunnen redden.

Google-en

hoi lara
ik ben wat rond gaan googlen en kwam oa op dit lijstje

* Radio op batterijen, afgestemd op de rampenzender, met extra batterijen.
* Zaklamp met extra batterijen.
* Eerstehulpdoos met eerstehulphandboekje.
* Lucifers in waterdichte verpakking.
* Waxinelichtjes.
* Warmhouddekens.
* Gereedschapsset.
* Waarschuwingsfluitje.
* Voorraadje van de medicijnen die u op doktersvoorschrift gebruikt.
* Contant geld en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren.
* Reservesleutels van huis en auto.
* Plattegrond van de omgeving, een autokaart en een lijstje met de telefoonnummers en adressen van mogelijke schuiladressen.
* Desinfecterende handgel.
* Drie liter water per dag per persoon, voor minstens drie dagen.
* Voorraad houdbaar eten voor minstens drie dagen (plus blikopener als het eten in blik zit).
* Voorraad verzorgingsartikelen: wc-papier, vochtige doekjes, zeep, wasmiddel, maandverband, tandpasta, tandenborstels.
* Lichte regenponcho per gezinslid.
* Iets om drinkwater mee te vervoeren (fles of jerrycan).

groetjes
gruffalo

tonny

tonny

13-11-2009 om 17:25

Nee

ook al niet.

Laatst op mijn werk zag ik in het ANBO-tijdschrift een fraai pakket aangeprezen. En dat je die waterdichte tas dan in de meterkast kunt hangen. Met daarbij wat persoonlijke dingen (zoals foto's) die je niet kwijt wilt.

Maar goed, het enige wat ik in mijn meterkast ligt voor geval van nood is een zaklamp, kaarsen, lucifers en zes flesjes water.

tonny

Noodvoorraad

Ik heb ooit wel eens een lijste gemaakt van wat er zoal in zo'n pakket moet, maar heb er tot nu toe geen werk van gemaakt. Een jaar of twee geleden hadden we hier opeens ook 1,5 dag geen water door een lek in de hoofdleiding. Nou, dan sta je toch een beetje gek te kijken.

Toen de overheid begon die noodpakketten actief te promoten stond er een keer een artikel over in de Volkskrant en wat zoal nuttig is om te hebben. Het lijstje van Gruffalo is behoorlijk volledig, maar daaruit heb ik nog onthouden dat het heel handig is om een voorraadje vuilniszakken te hebben, voor van alles en nog wat, maar ook om in te poepen.

Tja.

Chris

Kaaskopje

Kaaskopje

13-11-2009 om 22:03

Nee

We hebben een voorraad kaarsen, meer ook niet eigenlijk.
Vorige week las ik de nuttige tip dat het handig kan zijn om toastjes, bouillon e.d. in huis te halen voor het geval de griep uitbreekt. Wat deed ik...? Ik haalde toastjes, bouillon en een nieuwe thermometer in huis en prompt heeft mijn dochter verhoging en trek in toastjes. Als ik nou een noodpakket in huis haal...?

Katrien

Katrien

13-11-2009 om 22:35

Water

Sinds wij in de zomer, toen het 30° was van 8u 's morgens tot 14u in de namiddag zonder water zaten en van 9u 's morgens tot 17u zonder electriciteit (jaja, op dezelfde dag én totaal onverwacht), hebben we altijd flessen water in huis.

We hebben ook een gasstelletje in huis en kunnen dus in geval van nood nog wel iets warm maken. Een paar zaklampen, kaarsen, lucifers, radio op batterijen, enz. Maar niet samen in een pakket.

Katrien

Jessica O

Jessica O

15-11-2009 om 12:56

Hout

Wel een lading hout op voorraad, om de kachel aan te maken, kunnen we in elk geval warm zitten en wat eten warm maken.
Volgens mij houden we het met de keldervoorraad wel een week of wat uit.
Misschien een keer wat extra pakken/flessen water inslaan.

Wel hebben we trouwen ook een generator, dus we kunnen wel wat water pompen (grondwater).
Oh, gaat helemaal goed komen.

Jessica

Chantelle

Chantelle

15-11-2009 om 20:22

Wij niet...

Wij niet. Maar zonder komen we hier een heel eind. Vrienden hebben een stroomstoring van 2,5 dag meegemaakt midden in de winter. Winkels gesloten, CV werkt het niet, inductiekookplaat werkt het niet, koelkast werkt het niet, geen tv, geen radio, mobieltjes niet opladen, etc. En toch... ze hebben het prima gered samen met de buren.
Pleisters, zaklampen, waxinelichtjes, etc. Dat ligt wel ergens in huis. We hebben altijd geneog voorraad. Als de nood aan de man is, is het eten wat er is. Brood zonder beleg, of kaas zonder brood, chips als ontbijt, etc.
Wat ik wel van belang vindt (ondervonden tijdens die vreselijke sneeuwval een aantal jaren geleden in Oost-Nederland): water, een warme jas, een paar voedzame repen en isolatiedekens (nog geen euro bij de action) in de auto.

3 liter

3 liter water per dag per persoon? Hm, best veel. Je gaat het in een geval van een ramp toch gebruiken als drinkwater. je drinkt niet 3 liter per dag.

Ja hallo pelle

Als er een echte ramp is (ik zie mezelf op het dak van mijn huis bij een overstroming) ga ik niet staan koken

Aha

Ik zag het iets te rigoreus voor me

jan

jan

16-11-2009 om 21:42

Aggregaat

Is een aggregaatje ook niet iets?

Jan

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2009 om 00:37

Overleven zonder...

Een paar dagen overleven zonder elektriciteit of gas is te doen. Een dag zonder water is een enorme ramp.

Misschien is het ook eens goed om in plaats van te kijken wat je zou doen als het er tijdelijk niet meer is, je te verwonderen over dat het gewoon voorradig is.
Ik heb met mijn gezin in 'een' november driekwart week zonder elektriciteit en gas gezeten. Aanvankelijk denk je dat dat een onmogelijke situatie is, maar dankzij een campingkookplaat, die op zolder stond, en een gasfles van vrienden hebben we kunnen koken. We hadden een flinke voorraad kaarsen waar verrassend veel warmte vanaf kwam en het was op het ongemak na eigenlijk nog gezellig ook. Geen tv, geen computer, iedereen rond de tafel bij elkaar. Samen naar de wasserette... Ik moet er niet aan denken om het nog een keer over te moeten doen, maar als zo'n situatie tijdelijk is, is het te doen. Water daarentegen kun je werkelijk niet zonder. Je moet ermee koken, doortrekken van de wc, wassen, douchen, huisdieren die het nodig hebben... dat red je niet met een voorraadje water uit de winkel. Om de dorst mee te lessen is het aardig om een voorraadje te hebben, maar verder zou je compleet versmeren. Het is werkelijk te hopen dat we nooit zonder water zullen zitten.

Minerva

Minerva

17-11-2009 om 08:50

Nee heb ik niet

Wij hebben altijd gezegd,.. als de bom valt gaan wij in de tuin zitten,. zijn wij er het snelst van af.

Geen idee ofdat ik grootspraak is ofdat ik straks anders reageer. Je instinkt gaat toch voor en je kruipt toch in de bezemkast.

Maar als ik om mij heen kijk dan zie ik een overvloed aan eten,. dat zal wel goed komen. Komt de vriezer ook eens leeg.

Minerva

De bom

Minerva, zoals hier al gezegd zijn er behalve de bom ook wel wat kleinschaligere rampjes te bedenken waarbij je behoorlijk omhoog kunt komen te zitten als het om de eerste levensbehoeften gaat en dan met name water.

En die overvloed aan eten is volgens mij in no-time verdwenen als de supermarkten niet meer kunnen worden bevoorraad. Aan die vriezer van jou heb je niet veel als er geen elektriciteit meer is.

Chris (laat zich even meeslepen)

Chris

aan de vriezer heb je wel iets hoor,voordat alles ontdooit is ben je zo 30 uur verder,en aangezien er in mijn vriezer altijd brood en vleeswaren liggen kan je dat de dagen er na nog gemakkelijk eten.

Minerva

Minerva

18-11-2009 om 11:56

Je wil niet weten

Hoeveel er in mijn vriezer ligt;o)) en hoe groot mijn vriezer is. Ik heb een professionele vriezer die nog dagenlang steenkoud blijft. Water is er altijd zat.

Mijn schoonmoeder spaart nog steeds zeep en waspoeder. Dat vind ik nou weer onzin.

Maar nee ik hou mij er eigenlijk niet mee bezig. Als er wat gebeurd dan zit mijn dochter op school en zitten wij op de zaak,. ik maak mij meer zorgen over mijn kind dat ze niet bij ons zal zijn. Niet iedere ramp begint als je veilig thuis zit,. zal je net hebben.

Minerva

Slootwater?

slootwater koken?,daar kan je in elk geval mee poetsen,mee wassen ,de wc doorspeolen en jezelf wassen.

Fraz

Fraz

18-11-2009 om 14:06

een regenton daar kom je ook een heel end mee. Maar goed wij hebben geen noodpakket. Misschien toch wel eens handig daar naar te kijken en dan vooral flessen water voor te drinken en eten mee te koken.

Primavera

Primavera

19-11-2009 om 17:35

Waarom eigenlijk?

Ik vraag me af waarom er nu ineens de behoefte wordt gevoelt dat alle mensen noodpakketten in huis hebben. De laatste keer dat ze echt nodig waren was in Zeeland in 1953 en dan hadden de mensen er nog niks aan gehad als die noodvoorraad zich in de kelder of op de begane grond (meterkast of zo) had bevonden.
Waar ik woon zitten we zeer geregeld een hele dag zonder water of elektriciteit door de beroerde aanleg ervan. Lastig, maar niks onoverkomelijks. Valt prima mee te leven zonder noodpakketten.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.