Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heb jij een geheim ingredient voor snert?

Die je wilt prijsgeven? Ik maak nu zo'n 6 liter erwtensoep zoals ik jaren maak en die naar ieders smaak is. Alleen het soort vlees wat ik gebruik wil nog wel eens veranderen, afhankelijk van mijn eetpatroon (lees: gewicht) van dat moment. D.w.z. soms spek en varkenskarbonade, soms mager rundvlees. Voor de rest de standaard groenten als ui, prei, knolselderij, sellerieblad. Maar hebben jullie van jezelf of overlevering iets heel speciaals wat je aan de soep toevoegt?

Ben benieuwd,
Fély

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pollewop

Pollewop

17-01-2010 om 17:03

Mijn schoonvaders recept

bevat: varkensribbetjes, rookworst en braadworst

Aïda

Aïda

17-01-2010 om 18:35

Mijn moeder

maakt het met een varkenspoot, krabbetjes en als het klaar is doe ze de rookworst erin.

Ze doet ook aardappels erin.

Minet

Minet

17-01-2010 om 18:58

Hips met haartjes erop

dat maakt voor mij de erwtensoep helemaal af!

Getver

wat is dat nu weer minet????

Roos Vicee

Roos Vicee

17-01-2010 om 20:58

Hamschijf?

Volgens mij is een Hips een hamschijf(?) Eisbein in Duitsland. Maar met haartjes? ieuw!

Zelf doe ik er (simpel) hamlappen, spek en rookworst in.

Puck

Puck

17-01-2010 om 22:05

Ieuw, haartjes

Net vandaag bij mijn schoonmoeder een twentse uitspraak gelezen die in het nederlands als volgt klinkt:
op een hoofd is 2 haren bar weinig, maar in de soep kan 1 haar al teveel zijn.

MRI

MRI

18-01-2010 om 00:09

Getver haartjes

Sinds ik op mijn elfde bij een tante snert met varkensvlees met haartjes erop heb gekregen heb ik het nooit meer gegeten! Yuck, wat smerig

MR

Fély

Fély

18-01-2010 om 09:01 Topicstarter

Dank allemaal. Daar ik in Duitsland woon, zal ik bij de slager eens vragen naar behaard eisbein. Maar ik dacht eigenlijk niet direct aan het soort vlees, maar meer een "ongewone" specerij of zo, waarvan je op het eerste gezicht niet zou denken om het in de erwtensoep te doen maar een spectaculair "gewisse etwas" toevoegt.

Smakelijk allemaal,
Fély

Fély

Wat vlees betreft: krabbetjes en spek. Dat laat ik eerst 2 uren meekoken voor ik het vlees van de botten haal en het kleinsnijd. Dat geeft toch ook een bijzonderder smaak, vind ik.
Speciaal ingrediënt... Ik gooi er wel altijd een lepel sambal bij.

Fély

Fély

18-01-2010 om 12:13 Topicstarter

Genista

Ha, voor sommigen cultuurbarbarisme, maar ik doe in mijn kommetje ook altijd sambal badjak, zoals de rest van mijn familie. Niet in de pan zelf.

Brianna F

Brianna F

18-01-2010 om 12:53

Azijn

ik mis de azijn.

Azijn?

Ik doe ik de vreemdste dingen azijn, geloof ik, maar in de snert heb ik het nog nooit gedaan.
En Fély, een uur lang meekoken geeft een ander sambal-effect dan in je kommetje

Tirza G.

Tirza G.

18-01-2010 om 16:46

Kerrie

Ik kook flink wat kerriepoeder mee. Geeft wat body aan de wat laffe, platte smaak.

Tirza

Rafelkap

Rafelkap

18-01-2010 om 17:27

Kruidnagel en laurierblaadjes

Staat al genoemd een ui meekoken beprikt met kruidnagel en wat laurierblaadjes? Wij zijn er dol op. Deze week wil ik een vegetarische variant proberen (pas geproefd), nl. kikkererwtensoep volgens Jamy Oliver.

Oh... eh...

Ik denk dat we in dat geval beter een totaalrecept kunnen gaan neerzetten. Ik dacht namelijk dat die beprikte ui net zo standaard was als de erwten en de rookworst Hij zit er in elk geval altijd in.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.