Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hester

Hester

30-06-2009 om 14:37

Heb je wel eens een professional organizer ingehuurd?

Hallo,

Ik post al een tijd zo nu en dan op het forum onder een andere nick. De reden dat ik nu onder mijn eigen naam post is dat ik jullie een vraag wil voorleggen die met mijn werk te maken heeft. Forumbeheer heeft toestemming gegeven voor deze vraag.

Een tijdje geleden ben ik vrijwilliger geworden voor Humanitas in een project dat Homestart heet. De bedoeling van Homestart is dat jonge gezinnen (en dan natuurlijk vooral de moeders) wat extra ondersteuning kunnen krijgen als ze dat nodig hebben. In “mijn”gezinnen merkte ik dat er veel behoefte is aan ondersteuning op hele praktische zaken: hoe gebruik je je tijd zo dat je de dingen doet die je wilt doen, hoe krijg je je huis weer opgeruimd als dat er een tijd niet van gekomen is.

Ineens klikte het in mijn hoofd. Dit is zo leuk! Dit wil ik niet alleen als vrijwilliger wil doen. Ik wil er mijn vak van maken! Ik word professional organizer!

Ik ben nu bezig een praktijk op te zetten. Waar ik heel erg tegenaan loop is de overgang van vrijwillig naar betaald. Tot nu toe werkte ik met mensen die al voor zichzelf hebben toegegeven dat ze een probleem hebben en dus openstaan voor oplossingen. Maar als ik hier van wil kunnen leven dan zal ik ook mensen moeten aanspreken die niet zo’n groot probleem hebben maar er toch toegevoegde waarde in zien om mij in te huren.

En dat is wat ik graag aan jullie wil vragen. Wanneer zou je overwegen een professional organizer in te huren?

Zou je bijvoorbeeld iemand willen inhuren op het moment dat je de zolder gaat ombouwen naar een kinderkamer en alle spullen ergens in huis een plekje moeten vinden? Of als je eindelijk wel weer eens de auto in de garage kwijt wilt kunnen? Stel dat je gewoon een grote opruimklus hebt liggen waar je al tijden tegenaan hikt, zou je dan iemand inhuren om de klus samen snel te klaren? Welke drempels moet je overwinnen voor je een onbekende in huis haalt om het over de (vermeende) rommel in je huis te hebben?

Hartelijk dank voor het lezen van dit stukje! Ik hoop op veel, eerlijke en hopelijk enthousiaste reacties!

Met vriendelijke groet,

Hester

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

30-06-2009 om 15:35

Handlanger

Als er een dusdanige bende zou zijn ontstaan dat ik het gevoel had dat ik het zelf niet meer aankan. Maar die kans is niet zo groot, ik ben redelijk georganiseerd van nature.

De kans is groter dat ik je zou inhuren als "handlanger". Een term uit de advieswereld, die betekent: ik huur jou in om extra gewicht te geven aan iets wat ik toch al wilde, om iets thuis door te drukken wat ik zelf niet voor elkaar krijg. Een heel grote klus voor een verhuizing bijvoorbeeld, om de boel op scherp te zetten: nú moet het gebeuren, want nú komt de PO. Geen uitstel meer mogelijk.

MaximeM

MaximeM

30-06-2009 om 16:21

Meerwaarde

Hoi,

Ik ben zelf ook opgeruimd van nature, maar de meerwaarde van een organizer zou ik vinden dat het sneller gaat, er werkelijk werk uit handen genomen gaat worden, dus niet samen doen, maar jij doet het de opdracht gever geeft alleen aan hoe het eindresultaat moet zijn, en dat je bijvoorbeeld tevens de zooi naar de kringloopwinkel/vuilstortplaats brengt is ook een toegevoegde waarde.
Heb je al eens gegoogled op websites van concurrenten (nederlands of buitenlands) ik weet dat ik regelmatig zo'n organizer bij Oprah heb langs zien komen, misschien kan je daar wat reclame-tips uit halen.

Maxime

Ik

Ik

30-06-2009 om 16:22

Rommel

hoi

de hoeveelheid rommel die ik heb is vaak afhankelijk van de hoeveelheid (zolder)ruimte. ik heb er wel eens voor gestaan dat ik een mega-zolder met allemaal spulletjes van mezelf moest opruimen. inderdaad even slikken om daar aan te beginnen.
wat ik niet zie is hoe een vreemde me daarbij kan helpen. de spullen die ik op zolder zet hebben vaak emotionele waarde. wat ik wel of niet weg wil doen is niet zomaar even rationeel te bepalen. hoe kan een vreemde, die niet weet wat deze spullen voor mij betekenen, bepalen welke spullen ik wel of niet weg moet doen? hoe kan een vreemde mijn zolder opruimen?

mijn administratie, oke ik denk dat daar een gat in de markt zit. Zoveel mensen die niet weten hoe je een goede eigen administratie bij houdt, en er een grote berg papierzooi van maken. Kan me voorstellen dat ik daar iemand voor in zou huren.

Groetjes
Ik

Nasha 1st

Nasha 1st

30-06-2009 om 17:19

Nou

dat zou ik nog best eens kunnen overwegen ja.....

Mmm

op zich ben ik wel iemand die zoveel mogelijk 'bewaard', dus hoe groter de zolder, hoe groter de troep zeg maar. Maar aan de andere kant...éigenlijk wil ik het ook helemaal niet wég doen. Ik doe dat alleen als het niet anders kan (b.v. een verhuizing)of als ik door omstandigheden of van iémand moet (man b.v.).
Als ik van tevoren een 'idee' zou hebben wat zoiets zou kosten zou ik het kúnnen overwegen. Maar ik ben bang dat ik (als ik aan uurloon denk) dát nu weer 'zonde' van het geld vindt.
Het zou me wel aanspreken als ik een beeld zou hebben van wat 'opruimen' b.v. per vierkante meter kost (zoals een huisschilder b.v.), misschien dat ik dan gedeeltes zou kunnen doen met hulp en zonder hulp.
Maar zo zonder enig idee te hebben zou ik niet eens erop googelen.
Zoals een verhuizing. Toen we gingen verhuizen hebben we wel enigzins gegoogeld op de kosten om het te laten doen. Of om het gedeeltelijk te laten doen. Mijn schoonzus heeft verschillende verhuizers ook offertes laten maken...(en de goedkoopste het laten doen). Maar vóór die offertes zou ik ook al een 'idee' van prijs willen hebben.
Het zou voor mij een soort 'stok achter de deur-effect' kunnen zijn. Maar mijn man/vrienden/vriendinnen/omstandigheden kunnen dat net zo goed zijn.
groeten albana

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-07-2009 om 10:21

Meerwaarde (ik)

"hoe kan een vreemde, die niet weet wat deze spullen voor mij betekenen, bepalen welke spullen ik wel of niet weg moet doen?"

Ik zie het al voor me, de PO die in een uniform en met een stokje staat aan te wijzen: "dat moet weg, en dat ook!".

Nee, zo werkt het natuurlijk niet. Ik ken mensen die op deze manier dozen maken: een doos "varia" , een doos "van alles wat", een doos "nog uit te zoeken".
Je kunt je voorstellen dat dat niet echt opschiet. Een PO kan je helpen dingen te categoriseren.

En daarnaast zijn er een hoop eye-openers op opruimgebied die niet iedereen weet of zelf bedenkt. Zoals bijvoorbeeld dat het geen zin heeft allerlei "handige" dingetjes "voor je weet maar nooit" te bewaren als je niet meer weet dat je ze hebt en dan alsnog naar de winkel gaat voor dat snoertje of bakje.
Of dat je uit sommige categorieën (tekeningen, knutsels, een miljoen vakantiedia's) beter een enkel exemplaar op een mooi plekje kunt bewaren, dan vele dozen vol op zolder te hebben.

Hester

Hester

01-07-2009 om 11:35

Meerwaarde

Hé, wat fijn zo veel serieuze reacties al.

Mijn reactie komt even in twee berichten want anders wordt het zo’n lap tekst (sorry ben enthousiast)

Ik moest wel lachen om het beeld dat Ellen Wouters schets: een soort supernanny of een schoonmoeder from hell die alles afkeurt wat ze ziet en alles eens lekker op haar manier gaat aanpakken. Brrr. Zo werkt het natuurlijk niet (zoals Ellen ook al zei).

De vraag naar de meerwaarde van een personal organizer is een hele goede. Ik ben blij dat er ook al wat suggesties worden gedaan. Zelf zie ik meerwaarde op een aantal manieren.

Laat ik beginnen met te zeggen dat de meeste mensen die ik tegenkom wel ongeveer weten hoe ze opgeruimder in tijd en spullen zouden kunnen zitten. Maar om verschillende redenen doen ze het toch niet (ziek, te druk, ellendige tijd achter de rug, geen overzicht).

Meerwaarde zit er dus in de eerste plaats in dat het helpt om een klus samen te doen met iemand anders. Zeker als je er iemand voor betaalt, stop je met uitstellen. De geluksvogels die een geweldig netwerk om zich heen hebben, zullen misschien geen professionele hulp nodig hebben. Maar helaas heeft niet iedereen een buurvrouw of moeder die met alle plezier een paar dagen komt helpen opruimen. Ik word er wel eens verdrietig van hoeveel mensen zo’n netwerk moeten missen.

Zelfs als je wel een groot en warm netwerk hebt, wil je misschien geen hulp aan familie of buren vragen. Je wilt ze niet belasten, je hebt geen zin in hun commentaar of je bent bang dat ze doorvertellen wat ze gezien hebben.

Dus als je wel weet wat je moet doen maar merkt dat je het al een jaar aan het uitstellen bent dan helpt een professional organizer. Ik kom met een goed humeur, de juiste spullen om de klus snel te kunnen klaren, kennis hoe het goed te doen, overzicht en vooral ontlast ik jou van de noodzaak alles te bedenken en in de hand te houden. Je kunt het aan een professional organizer overlaten.

Geeft dit al wat gevoel dat er meerwaarde is?

Hester

Hester

01-07-2009 om 11:40

Hoe kan een vreemde mijn spullen weggooien?

Als je wel een probleem hebt met rommel in je huis en chaos in je week dan wordt de meerwaarde van een professional organizer nog veel groter. Die brengt dan kennis en ervaring mee en kan je coachen om de dingen weer zo te krijgen als jij het eigenlijk wilt.

Wat de klant wil is altijd leidend, natuurlijk. Letterlijk. Ik kom niet met een vooropgezette mening over hoe een net en opgeruimd huis er uit zou moeten zien. Wat de een te netjes vind, is voor de ander nog te rommelig. Ik kom wel met tips over hoe je je huis zo kunt krijgen als jij het wilt. Die tips kan een professional organizer geven vanuit kennis en ervaring.

Dat brengt me dan bij de vraag: hoe kan een vreemde bepalen wat weg moet? Het antwoord op die vraag is supersimpel: niet! Maar een professional organizer kan wel met je bespreken wat je echt belangrijk vindt en wat niet. Als je echt niks, nada, noppes wil weggooien dan kunnen we samen nadenken over betere manieren om alles op te ruimen.

In de praktijk hebben de meeste mensen wel ongeveer dezelfde ideeën over wat bewaard moet blijven en wat niet. Daar praat je dus samen eerst over en dan blijkt dat die vreemde best heel veel kan opruimen op die zolder. Soms is de opdrachtgever bijvoorbeeld ziek of te moe om er steeds bij te zijn. Dan ga ik gewoon in mijn eentje aan de slag met alle afspraken in mijn hoofd en laat steeds zien wat ik doe. Ieder ding dat weggaat, wordt door de opdrachtgever eerst goedgekeurd. Ieder ding dat ik ergens anders op wil bergen ook. De opdrachtgever hoeft er zelf niet zo veel energie in te steken.

De meeste profesional organizers kunnen best voor je regelen dat alles naar de kringloop of de stort wordt gebracht. Stel je voor: anders blijft de rommel alsnog maanden liggen! Weg lekker opgeruimd gevoel.

Krijgen jullie al zin om een professional organizer in de arm te nemen of zijn er nog meer twijfels?

Heb er wel aan gedacht

Bij ons in de buurt is een dame die zo werkt, en die heb ik ooit eens gesproken (zij had ook het meest opgeruimde - maar niet steriele - huis dat ik ooit heb gezien trouwens). Ik had haar wel willen inhuren als vriend daar ook voor had gevoeld. Die zag er het nut niet van. Nou, als hij zijn spullen niet wil opruimen/weggooien en ik gooi de mijne wel weg dan zit straks het hele huis alleen maar vol met zijn zut (troep groeit tot het de gegeven ruimte inneemt, namelijk), en daar had ik geen trek in. Maar de gedachte is wel bij mij opgekomen inderdaad.

Groeten,

Temet

Lynna

Lynna

01-07-2009 om 15:50

Lijkt me heerlijk!

En dan zou ik haar vooral inhuren om samen met mijn pubers hun kamers te doen. Wat (aan kinderlijk speelgoed) kan weg, wat moet bewaard voor de toekomst en wat hebben ze echt nog nodig. Scheelt mij enorm veel stress, denk ik.

mirreke

mirreke

01-07-2009 om 15:50

Het zou absoluut iets voor mij zijn!

Hoewel ik delen van het huis absoluut op orde heb voel ik me regelmatig overspoeld (4 kinderen die ook van alles overal neerleggen, school, huiswerk, eigen werk, huis, tuin, administratie), zodat ik nu eigenlijk meer het idee heb dat ik lapwerk verricht dan dat ik goed ordelijk te werk ga. Daarbij komt dat ik een schoonmaakster heb die echter de laatste tijd zeer weinig is geweest, dus komt het huis schoonhouden er ook nog bij.
Ik zou iemand zoeken die samen met mij bepaalde zaken goed op orde brengt en mij op het goede spoor zet om alles (vooral administratie) goed bij te houden en ordelijk op te bergen. Ook bijvoorbeeld een schema om wanneer wat te doen. Ik heb hier al regelmatig aan gedacht. Ik zie ook goed voor me wat ik opgeruimd en georganiseerd wil hebben.
Aan wat voor een tarief denk jij? Per uur of per klus, samen afspreken? In welke orde van grootte...?

Rafelkap

Rafelkap

01-07-2009 om 18:41

Heel fijn maar nee

Het zou hier ook heel fijn zijn, om de overvolle schuur en de gangkast uit te mesten, en ik heb nog wel een kast die dicht moet blijven anders valt alles eruit Maar, wat mij tegen staat is een volkomen vreemde in mijn huis, ik zou dus geen p.o. inhuren. Geef mij maar gewoon tijd.

Nasha 1st

Nasha 1st

01-07-2009 om 22:11

Ik weet

gewoon niet waar ik moet beginnen en daardoor begin ik eigenlijk niet....tot het zo hoog is dat het wel moet, of toen ik onlangs andere meubels kocht en de oude leeg moesten...vandaar dat ik het wel zou kunnen overwegen, maar ik denk dat Nashaman me voor gek zou verklaren ja....

Lijkt me wel wat

Ik heb veel ideeen, maar weet inderdaad niet waar te beginnen, en dan blijft het dozen schuiven...

Nasha 1st

Nasha 1st

01-07-2009 om 22:59

Yep...

en weetje, het is zo oneerlijk....bij mijn oudste zus zijn nooit stapeltjes....het is niet steriel, maar wel netjes, zonder stapels....ik heb altijd stapels, en troepjes en vanallesjes....waarom heeft zij nou gelijk alle opruimgenen gekregen en ik (en mijn andere zus) niet eens 1!!!!

Heb niet de reacties gelezen

wou alleen zeggen dat er misschien veel potentiele klanten onder mensen van BuZa zitten. De man van mijn zusje werkt namelijk bij buitenlandse zaken en ze heeft vanaf haar 22ste in het buitenland gewoond en altijd fulltime huishoudelijk hulp gehad. Ze is nu voor een paar jaar in Nederland met haar vier kids en ze vindt de omschakeling heel erg moeilijk. Ze krijgen al die buitenlandtoeslagen niet, dus voor het eerst van haar leven moet ze werken + ze kunnen die fulltime huishoudelijke hulp niet betalen.

Ik weet dat ze laatst ook een PO heeft ingehuurd omdat ze door de bomen het bos niet meer zag. Misschien zijn er wel meer wanhopige vrouwen die in deze categorie vallen.

P.o. bij psychische oorzaak rommel?

Ik ken twee gezinnen waarbij de werkelijk gigantische bende voortkomt uit psychische problematiek. Verzamelwoede gecombineerd met koopzucht vanwege onverwerkt leed, zeer wankele relatie en depressieklachten. De al jaren durende psychologische hulp zet qua puinhoop geen enkele zode aan de dijk, in beide situaties. Ik betwijfel zelfs of de betreffende hulpverleners weet hebben van de bende thuis, maar dat ter zijde. In beide gezinnen lijden de kinderen er onder dat ze in zo'n vuilnisbelt leven en dan denken we nog niet eens aan het voorbeeld dat ze (niet) krijgen... Wat zou een personal organizer in zo'n geval kunnen betekenen? De oorzaak neem je er niet mee weg, de kans op 'recidive' is heel erg groot, maar mischien geeft het tijdelijk eindelijk opgeruimde huis weer de nodige hoop?
Ben erg benieuwd!
Onyx

Onyx

"De oorzaak neem je er niet mee weg, de kans op \'recidive\' is heel erg groot, maar mischien geeft het tijdelijk eindelijk opgeruimde huis weer de nodige hoop? "

Dat laatste kan wel. Ooit eens gekeken (ja, ik ben nergens te goed voor ) naar "Hoe schoon is jouw huis" waarin een jonge moeder volledig uit de rails gelopen was na het onverwachte overlijden van haar partner. Ze had de boel volkomen laten verslonzen, en toen e.e.a. weer was opgeruimd was ze dolgelukkig, en hield het daarna prima bij. Maar goed, die vrouw had ook geen lang bestaande psychische stoornis natuurlijk.

Eerder in dit draadje zei ik al dat ik een dame had gesproken die dit werk deed. Zij werkte ook wel voor mensen met een persoonsgebonden budget. Het kan dus wel.

Groeten,

Temet

Hester

Hester

06-07-2009 om 11:11

Reactie

Hallo,

Wat fijn dat er nog zo veel reacties komen!

Een aantal mensen zou er wel over denken om een professional organizer in te huren. Van jullie beschrijvingen gaan mijn handen jeuken. Heerlijk, je wilt graag opruimen maar je weet niet waar te beginnen. Nou, daar ben ik dus voor. Dus als er iemand in de buurt van Zoetermeer woont…

Een paar keer is gevraagd wat dat nou eigenlijk zou kosten? Over het tarief kun je zo in het algemeen niet veel zeggen. Iedere po stelt natuurlijk het eigen tarief vast. Je mag denk ik rekenen op iets tussen de € 50 en € 80 per uur. Wat het in totaal gaat kosten, hangt er ook vanaf wat je precies wilt (laten) doen.

Onyx vraagt of een po ook iets kan betekenen in situaties waarin “de werkelijk gigantische bende voortkomt uit psychische problematiek”. Het antwoord is ja. Maar alleen als het betreffende gezin zelf ook vindt dat er sprake is van een te grote bende en dat wil veranderen. Je kunt niet voor een ander beslissen dat de bende bij die persoon in huis te groot is. Hoewel er misschien een markt zit in moeders die vinden dat het bij hun kinderen wel wat netter mag

Het antwoord van Temet is denk ik juist. Aan het eind van een moeilijke periode, dus als het beter begint te gaan, krijg je weer behoefte aan een opgeruimd huis en ook de energie om er iets aan te doen. Prettige hulp om je huis weer op orde te krijgen, brengt je dan in één keer een hele stap vooruit!

Met vriendelijke groet,

Hester

Linda99

Linda99

06-07-2009 om 13:42

Hester

Eigenlijk alleen even de eerste post en nu de laatste gelezen. En wat een idee zeg. Heb zelf sinds kort de zolder weer "over" na een verbouwing maar het lukt me niet er een praktische en opgeruimde ruimte van te maken. En raad eens waar ik woon Gok alleen dat vriendlief meteen als reactie zou geven: dat kunnen we toch zelf? Ja, misschien wel. Maar het komt er dus nooit van...

(jammer alleen wel dat het tarief niet echt in ons budget past

Hester

Hester

06-07-2009 om 14:23

Linda 99

Hoi Linda,

Leuk! Overleg het eens met je vriend. Als hij het ook een goed idee vindt, kunnen we misschien wel tot overeenstemming komen over het tarief toch? Je zegt het precies goed, je kunt het prima zelf maar het komt er niet van.

Ik vind het niet zo netjes om hier mijn mailadres neer te zetten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we hier reclame gaan maken. Maar als jij jouw hotmailadres geeft dan zal ik daarop reageren, goed?

Met vriendelijke groet,

Hester

Nasha 1st

Nasha 1st

06-07-2009 om 20:50

Niet ver

zoetermeer, maar de prijs is pittg....en ik moet man nog zien te overtuigen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.