Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kari1

Kari1

27-02-2009 om 08:58

Havermout

Ineens kreeg ik, na jaren, weer eens zin in havermout als ontbijt. Pak aangeschaft, gelezen, en oja, dat kan natuurlijk in deze moderne tijd ook in de magnetron, handig!
Er staat: vermeng havermout met melk, verwarm gedurende 3 minuten in de magnetron op 800 Watt in een ruime kom. Maar wat voor kom, bak, schaal, mengbeker etc. ik ook neem, het kookt over. En uit de magnetron geschraapte havermout smaakt toch net iets minder :-s. In een pannetje op het gas lukt wel, maar die magnetron leek me nou juist zo handig.
Wat doe ik fout?
Kari

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lady Grey

Lady Grey

27-02-2009 om 09:12

Omroeren?

Magnetron verwarmt onregelmatig, dus af en toe omroeren.

Overigens, sinds ik heb gelezen dat melk bij verwarming in de magnetron van structuur verandert (eiwitten worden ´leeg´ of zo) gebruik ik de magnetron praktisch nooit meer voor het opwarmen van melk, alleen tot 500W schijnen de eiwitten intact te blijven.

Maar met al dat uitschrapen van de magnetron is het dus sneller om even een pannetje op het vuur te zetten. Kun je het ook even zachtjes laten doorkoken, zodat de havermout heerlijk zacht wordt.

Doe je er overigens wel eens rozijnen door? Wordt het lekker zoet van en dan hoeft er ook geen suiker meer overheen!

Nog een havermoutvraagje

Dames, is er iets te doen aan het aankoeken van de steelpan bij het op het fornuis koken van havermout? Ik zet het ding direct in de week na gebruik, maar voorkomen is beter dan genezen. Ik spoel het pannetje tevoren om met water en roer regelmatig, maar het koekt altijd aan

Groeten,

Temet

Te lang

Volgens mij hebben we dezelfde havermout, Kari1, die van Quaker, toch? 3 minuten is voor 650 watt. De meeste nieuwe magnetrons hebben een veel hoger vol vermogen, ik meen dat de mijne zeker iets van 1000 heeft, misschien wel meer. Op vol vermogen doe ik een groot/vol bakje er 2 minuten in, dan kijk ik even. Ziet het er goed uit dan even laten staan en daarna eten, is het nog erg waterig (beter gezegd melkig) dan nog even een halve minuut er in terwijl ik er bij blijf staan. Met 2,5 minuut op vol vermogen zou het echt overkoken. Ik zou dus eens je kommetje er in zetten en er dan bij blijven staan en bijhouden wanneer het omhoog komt, dat is de tijd die jij voor jouw magnetron moet aanhouden. Dan even omroeren en kijken of het 'goed' is. Is het nog te waterig dan moet je de volgende keer in verhouding meer havermout gebruiken.
Ik houd zelf trouwens van stevige havermout en doe melk en havermout een op een, heb een kleiner kommetje om dat af te meten.

Lady Grey

Lady Grey

27-02-2009 om 11:30

Temet

Vaak staat erop dat het een paar minuten moet doorkoken, maar dat doe ik niet. Tot het kookt goed roeren, zelfs op hoog vuur brandt het dan niet aan, als je goed roert. Zodra het begint te borrelen uitzetten, omroeren, deksel erop en 5 min. laten staan. Dan wordt het ook nog een stuk dikker, vergis je daar niet in.

Wat bij mij altijd aanbrandt is de tarwegriesmeel. Overigens heb ik geen ervaring met de duurdere havermout, haal altijd de goedkope van 39 cent!! En met rozijntjes!!

Twee bakjes

Elke ochtend maak ik voor man en zoon twee bakjes havermout in de magnetron. (Samen 1/2 liter melk)
Ik zet hem op 4 minuten op vol vermogen, dat is bij mijn magnetron 850 watt. Na 2 minuten begint 1 van de twee bakjes (meestal eerst het porceleinen bakje, zoon krijgt een plastic bakje) een beetje te pruttelen, die roer ik door en zet ik weer terug. Dan duurt het weer een halve minuut ofzo voordat er weer eentje begint te koken, weer roeren en terugzetten. Dat doe ik net zolang totdat hij gelijk begint te koken zodra je hem weer terugzet. Dat bakje gaat eruit en het andere bakje is daarna ook heel snel klaar.
Dus twee minuten wachten (en niet langer, dus wel de krant uit de brievenbus gaan halen maar niet gaan lezen want dan kookt het over.....) en daarna twee minuten erbij blijven. Dat is mijn tactiek.
Man en zoon vinden het lekker (en ikke vind het stinken, maar ja....)

Succes, Lionne

Fonneke

Fonneke

27-02-2009 om 21:57

Bord havermout

Ik zet elke ochtend een bord havermout 3 minuten op vol vermogen in de magnetron. Dat gaat altijd goed. Het is inderdaad erg handig in de magnetron.

Kari1

Kari1

27-02-2009 om 22:20

Nou

nog maar eens verder experimenteren dan. Minna, er staat idd Quaker op het pak. Maar er staat toch ook echt 3-3,5 minuut op 800 Watt, en daarna nog even laten staan. Nou had ik al geen 800 W genomen (vooral omdat mijn magnetron dat niet haalt ) maar nog kookt het vrolijk over.
Fonne, een bord heb ik nog geprobeerd, alleen verschillende kommen en schalen.
Lionne en Lady, erbij blijven staan en telkens opletten en omroeren is nou net niet mijn bedoeling. Dat lukt bij een pan ook wel. Ik wil het er juist inzetten, iets anders gaan doen en als ik er aan toe ben staat er een schaaltje te dampen in de magnetron.
Temet, geen aanbrandproblemen hier. Ik verwarm de melk met regelmatig roeren, havermout er in, minuutje roerend doorkoken, en klaar. Ik heb daarvoor een oud emaille steelpannetje.
Kari

Maar

Je hoeft er ook niet steeds bij te blijven staan, dat hoeft alleen de eerste keer om op te letten na welke tijd het omhoog komt. Als het omhoog komt is het namelijk klaar, dus als je eenmaal weet hoe lang dat bij jou magnetron duurt hoef je er in het vervolg niet bij te blijven. Is het na het omhoog komen te waterig/hard dan doe je er de volgende keer meer/minder havermout bij. Even experimenteren en dan heb je goede havermout waar je niet bij hoeft blijven te staan.

Appel is trouwens ook lekker er doorheen, samen met rozijntjes en kaneel!

Lady grey

Vandaag geprobeerd: na de eerste 'bloep'het gas uit, en een paar minuutjes (nog geen 5, trouwens) laten staan. Pan was nog steeds wat aangekoekt, helaas, maar wel aanzienlijk minder. Dus dank voor de tip (spaart ook nog gas).

Groeten,

Temet

Op werk

wij hebben voor bewoners op 't werk wel eens havermoet dat opgewarmd moet worden. w.s. is de hoveelheid wel minder (250cc). wij doen dit in verschillende magnetrons op verschillend vermogen dus. standaard doen we 1 minuut. en dan kijken we 's een keer (even afwasje tussendoor ofzo)meestal heeft ie dan wel even gestaan en dan roeren we even door en dan nog halve minuut ofzo....(afhankelijk van hoe warm ie is) en klaar.
groeten albana

Met water

Ik kook het met water. Brand minder aan en kookt minder over.

In de magnetron voor een snel hapje: gewoon flinke lepel in een mok, beetje water erbij en laten koken in de magnetron. Dan scheut koud water erbij (als je een melkmens bent kan melk ook), zodat het op de goede dikte komt. Als ik haast heb doe ik er een ijsklontje in.

Ik eet het meestal met wat zout en een klontje boter. Maar met rozijnen is ook heel lekker inderdaad.

mammie2

mammie2

02-03-2009 om 20:47

Nog een havermouttip

Wij eten ook elke ochtend havermoutsepap met donkerbruine suiker. Het is heel goedkoop en ook nog gezond en lekker.

Ik heb gemerkt dat je het niet op de hoogste gasstand aan de kook moet laten brengen. Je kan het beter net iets lager zetten. Verder moet je een minuut roeren wanneer het aan de kook raakt. Ik zet het vaak nog even op het warmhoudplaatje. Als je het namelijk met een beetje meer melk dan voorgeschreven maakt (bijv. 1 kop melk op 1 kop havermout) en het een beetje laat inkoken, wordt het heerlijk romig. Ik maak het trouwens met houdbare melk van de Lidl waardoor het helemaal een goedkoop ontbijt is.

Nog een havermouttip

Voor mijn dreumes maak ik 's ochtends havermout.

Gek genoeg kan ik heel slecht tegen melk koken. De geur vind ik afschuwelijk.

Nu heb ik een superreceptje (beetje van mezelf en een beetje van Oprah )

Schaaltje vullen met een laag (flinke laag in het geval van mijn dreumes). Beetje appelsap erop gieten voor een lekker (zoet) smaakje. Gekookt water erop zodat de havermout goed onderwater staat (de havermout zet natuurlijk nog wat uit) en even doorroeren dan een schoteltje of dekseltje erop om het warm te houden. Heel eventjes wachten en een heerlijke en supermakkelijke havermout is het resultaat waar ik ook slecht van af kan blijven.

groene specht

groene specht

03-03-2009 om 09:15

Gewoon laten weken

Wij koken de havermout nooit, maar gieten er hete melk over en laten dat een minuut of 5 staan. Je kunt ook havermout in deels heet water, deels (koude) yoghurt laten weken, dat duurt een half uur. Zelf vind ik die ook lekkerder, wat frisser. De havermout die we gebruiken is de goedkope van 39 cent.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.