Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2011 om 11:30

Hartige taart, wie heeft er een goed recept?

Ik heb ooit een hartige-taart-recept van Berber gekregen waar ik nog steeds dolblij mee ben. Ik heb ook al best veel verschillende hartige taarten uitgeprobeerd, maar ben niet altijd te spreken over het resultaat - eergisteren had ik er eentje van Smulweb met als hoofdbestanddeel huttenkase en die viel een beetje kledderig uit elkaar (en was vrij saai qua smaak). Wie heeft er een goed hartige-taart-recept? Vegetarisch zou fijn zijn, maar een beetje vlees (mits geen varkensvlees) is ook geen probleem.
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ikke

Zalmtaart is hier een van de favoriete recepten..

Springvorm bekleden met bladerdeeg.

Inhoud: 3 losgeklopte eieren, de helft van een grote beker slagroom (da's dus 1/8 liter denk ik), 1 zakje geraspte kaas (of 150 gr zelfgeraspt. Geen parmezan, maar gewoon belegen of zo), 1 blik zalm van graatjes en velletjes ontdaan, i blikje ananas in kleine stukjes zonder vocht.

Hele handel goed door elkaar roeren en in het bladerdeeg storten. Randen eroverheen vouwen & minuutje of 30-40 in de oven tot ie er mooi bruin en gaar uitziet. Lekkere salade erbij & klaar is kees...

Ingrid

Vera*

Vera*

09-03-2011 om 12:17

Kaasperentaart

Springvorm bekleden met bladerdeeg. Één groot blik peren zonder vocht netjes rangschikken (er zitten 8 halve peren in een blik) of in stukjes snijden en er in mikken.
Een pakje (of wat meer) blauwschimmelkaas in stukjes tussen de peer gooien in de springvorm. Zes eieren klutsen met wat peper (en zout) en over de kaas en peren schenken.
Na een half uurtje in de oven is de taart klaar.
Het voordeel is dat je voor de vulling niets hoeft voor te bakken en je kunt alles als 'houdbaar' in de (koel)kast hebben staan.
Zelfs mijn vader vond pas de taart lekker en het is dochters favoriete gerecht.

Vera

Zalmtaart en texmex

Ingridt deed ook al een zalmtaartsuggestie maar omdat ik niet van fruit in eten hou doe ik nog een variant.

Pakje bladerdeeg, klein bekertje slagroom, geraspte belegen kaas, verse peterselie, blikje rode zalm, peper/zout.

In bakvorm bladerdeeg doen. Met vork gaatjes in prikken. Slagroom in kom doen, zalm schoonmaken en erbij, peterselie fijn snijden en ook er door samen met de kaas. Peper en zout naar smaak er bij. In het blik storten en ongeveer 25 minuten op 200 graden.

Lekker met een komkommersalade!

Mexicaanse taart:

Bladerdeeg, klein blikje linzen, klein blikje mais, klein blikje kidney bonen, 250 gram rundergehakt, klein preitje, flinke rode paprika, mexicaanse kruiden, 2 eieren, geraspte kaas (belegen)

Cakevorm bekleden met bladerdeeg. Gehakt bakken, prei klein snijden en er door. Linzen, kidney en mais erdoor samen met de klein gesneden paprika. Flink kruiden met mexicaanse/texmex kruiden. Vuur uitdraaien onder de pan, in een glas de 2 eieren breken en even klutsen. Door het gehaktmengsel roeren en in de cakevorm storten. Geraspte kaas er over en dan 25 minuten op 200 graden in de oven.
Lekker met wat cherrytomatensalade.

Persoonlijk vind ik de zalm een beetje heftig als hele avondmaaltijd. Van de texmex eten we ons daarentegen suf als avondmaal, dochterlief trouwens ook!

Vegetarisch

Deze is ook erg lekker. Met leerdammer, kwark, rozijnen en kerrie.

http://www.smulweb.nl/1354404/koken/recept/Preitaart-met-leerdammer-en-kwark

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Valkyre

Valkyre

10-03-2011 om 00:03

Even zoeken...

Qua vegetarisch... Er staat een lekker recept voor Pecorinotaart in het boek van Ainsley Harriott - ik hoop dat ik er morgen aan denk, want ik ga zo naar bed.

Ook lekker: "Spaanse Tomatentaart" van de AH website. Zit wel chorizo in, maar dat kun je ook vervangen door half pecorino, half parmesan. Lekkerrrr.... Moet je wel knoflook aan de uien toevoegen, want dat zit er buiten die chorizo niet in (on-be-grij-pe-lijk!) Eventueel extra slagroom/eidooiers toevoegen. Ik experimenteer er lustig op los en het komt altijd goed, alleen moet-ie bij mij wel altijd langer bakken...

Broccoli

Hier is broccolitaart favoriet.
Gehakt bakken met uitje en kruiden, broccoli even koken, spul bij elkaar. Cakevorm bekleden met bladerdeeg en daar de boel in doen. Met kaas, als je dat wilt. Ik hou zelf niet van gesmolten kaas en maak 2 gedeeltes (1 zonder en 1 met kaas) met een stukje aluminiumfolie ertussen. 2 eieren klutsen met bakje creme fraise, peper en zout. Dat over de broccoliprut gieten. Afdekken met bladerdeeg en in de oven.
Variaties: broccoli en bloemkool, of aardappelen er bij. Zonder gehakt is het vast ook wel lekker.

margje van dijk

margje van dijk

10-03-2011 om 12:49

De truc

Hartige taarten vallen niet uit elkaar als je er altijd ongeveer dit overheen giet: 3 eieren losgeklopt met 1 bekertje creme fraiche en 3 eetlepels yoghurt. Of, wat IngridT doet, 3 eieren en een bekertje slagroom. Ik heb het ook wel eens met alleen yoghurt gedaan toen ik geen creme fraiche had (was wel hele volle yoghurt - en dan natuurlijk wat meer dan 3 eetlepels).

De eieren stollen in de oven en geven je hartige taart structuur.

De bodem kan je van bladerdeeg doen of van zelfgemaakt (quiche lorraine) deeg. De vulling kun je vervolgens aanpassen aan je eigen smaak: een combinatie van bv. wat uitgebakken spek / gehakt / zalm en een leuke groente als prei of broccoli is al gauw goed. Zelf hou ik ook enorm van champignons erdoor (bakje champignons even uitbakken in een beetje roomboter met een snufje peper en zout - als ze heerlijk gaan geuren mogen ze in de taart). Vaak strooi ik er wat kaas overheen (kan ook van alles zijn - gewone belegen kaas, of blauwe kaas of zo).

Van de week had ik zelf een quiche lorraine gemaakt volgens een recept van Sylvia Witteman, waar ze hetzelfde principe hanteerde, alleen dan met 5 eieren. Dat rees bij mij de pan uit. Voor mij zijn 3 eieren echt voldoende, dan zit de eiersmurrie dóór de vulling en niet er overheen (daar hou ik niet zo van).

Mijn favoriete recept is nog altijd: bladerdeeg, vulling van 1 bakje champignons en 1 fijngesneden prei, dan de eiersmurrie zoals boven, met voldoende peper en zout, en dan nog flink wat belegen kaas er overheen. Voor de niet vegetarische variant leg ik nog wat (heel licht uitgebakken) ontbijtspek of bacon o.i.d. op de bodem.

40 minuten op 200 graden of zoiets, ik doe altijd maar wat qua oven. Die eieren stollen al gauw, en als het er dan van boven mooi uitziet haal ik 'm eruit.

Margje

Massi Nissa

Massi Nissa

10-03-2011 om 14:20

Zo hee

Wij kunnen weer vooruit, dank jullie wel! Ja Margje, meer eieren, dat had ik ook al bedacht. Bij die huttenkase zaten er twee door, maar het bleef een soort rare derrie. Ik ga morgen de eerste maken volgens een recept van dit draadje, nog even bekijken welke. Erg bedankt allemaal! Ik ben dol op hartige taarten, het is geen werk om ze te maken en ze zijn zo lekker met een grote bak sla erbij. Enige probleem is dat ze ook vaak te groot zijn voor ons drietjes, maar dan eet ik het restje als lunch (heeeel goed voor de lijn).
Groetjes
Massi

Tijgeroog

Tijgeroog

10-03-2011 om 19:44

Champignontaart met thijm

Wij hebben vanavond deze weer eens gegeten, van AH. Erg lekker, maar als ik zelf een recept bedenk laat ik het idd ook bij een stuk of 3 eieren.

Ingrediënten

* 1 bakje champignons (250 g)
* 1 bakje verse tijm (15 g)
* 1 zak champignon roerbakmix (400 g)
* 2 el olijfolie
* 6 eieren
* 150 ml melk
* 1 zakje gemalen kaas belegen (175 g)
* 1 pakje bladerdeeg (10 vellen, diepvries), ontdooid
* boter (om in te vetten)

Materialen

* wok
* springvorm (Ø 24 cm), ingevet

1.
Bereiden

Verwarm de oven voor op 200 °C. Maak de champignons schoon met keukenpapier en snijd ze in vieren. Ris de tijmblaadjes van de takjes en meng ze in een kom met de roerbakmix en de champignons. Voeg naar smaak peper en zout toe. Verhit de olie in een wok en roerbak het champignonmengsel 4 min. Klop de eieren los in een grote kom met de melk, kaas en peper en zout. Bekleed de springvorm met deeg en prik met een vork enkele gaatjes in de bodem. Schep het champignonmengsel in de vorm en verdeel het eimengsel er gelijkmatig over. Bak de taart in het midden van de oven in ca. 25 min. goudbruin en gaar.

Kari1

Kari1

10-03-2011 om 22:01

Bladerdeeg?

Ik zie dat de meeste taarten met bladerdeeg worden gemaakt. Persoonlijk vind ik dat wat minder lekker, nogal vet en machtig, zeker als er (en dat is meestal) room, creme fraiche e.d. door de vulling gaat. In plaats van een pakje met plakjes bladerdeeg neem ik liever zo'n pakje met hartige taart deeg. Of deeg maken van een half pak broodmix. Als het snel moet kan croissantdeeg uit een blikje ook.
Tegen kledderigheid werkt het uitstrooien van wat couscous op de bodem voordat de vulling erin gaat ook goed.
Kari

Massi Nissa

Massi Nissa

11-03-2011 om 08:00

Ja, kari

Ik gebruik zelf ook vaak croissantdeeg, maar of dat nu zoveel minder vet is dan bladerdeeg zou ik niet weten. Het nadeel van croissantdeeg is dat het randje van de taart vaak zo donker wordt (dat erbovenuitstekende randje). Dat snijd ik er dan meestal maar af voor het opdienen.
Tijgeroog, die champignontaart klinkt heerlijk - de taart van Berber is ook met paddenstoelen. Ik denk dat het de zalmtaart wordt vanavond, ik bericht nog.
Groetjes
Massi

Kari1

Kari1

11-03-2011 om 12:08

nog meer alternativo's.
Massi, bij mij wordt dat randje niet te bruin. Ik zet meestal wel na de helft van de baktijd de oven op onderwarmte, ook weer goed als anti-kledderigheid. Je kunt ook de laatste baktijd wat aluminiumfolie over de bovenkant doen.
Cobi, lekker, kwarkdeeg! Maar van 2 el olie, 2tl zout, 200 gram (vk 7granen of wit)meel en 2dl water? Dan denk je de kwark erbij?
Kari

Herstel zalmtaart!

Oh, zie ik plots dat ik ben vergeten te vermelden dat er door mn zalmtaartmengsel ook nog 2 eieren moeten! Ai!

judiths mama

judiths mama

17-03-2011 om 10:13

Kwarkdeeg

Heerlijk Cobi, jouw kwarkdeeg. En supersimpel. Ik doe er alleen volgende keer iets minder zout in. Misschien zijn mijn theelepels iets groter dan gemiddeld...
En van Tijgeroog het champignon-tijmrecept gejat, beetje aangepast, onder andere kastanjechampignons gebruikt, die blijven wat steviger. Heerlijk gegeten dus, gisterenavond.

Niet echt taart maar zeker zo lekker

Niet echt een hartige taart maar zeker de moeite waard

Wat verse aardappelschijfjes koken
ui bakken met knoflook
paprika in ringen snijden
kerstomaatjes wassen
3 eieren loskloppen met een scheutje melk peper en zout

In een ingevette ovenschaal

aardappelschijfjes leggen, gebakken ui er overheel hierop de paprika en de kerstomaatjes en dan het ei mengel eroverheen

afbakken tot gestolten en bruin.

Zelf doe ik nog gebakken ontbijtspek door de uien

Koud nog lekkerder dan warm.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.