Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

herfst

herfst

04-12-2009 om 15:15

Hapjes voor op een feestje

Hallo,

Over een week geef ik een feestje. Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets organiseerde en ben op zoek naar inspiratie betreffende de hapjes.

Wat kan ik mijn gasten (15 ongeveer van leeftijd 30+) voorzetten? en wat drinken mensen tegenwoordig op feestjes?

Ik vind het belangrijk dat de hapjes niet al te ingewikkeld zijn. Ik heb hier wel kookboeken thuis liggen met hapjes erin maar die zijn toch wel ingewikkeld.
Wat serveren mensen tegenwoordig? Geen chips meer denk ik en met blokjes kaas en augurk aan het prikker toch?

Kunnen stukjes stokbrood met franse kaas en paté nog bijvoorbeeld?

Hartelijk dank!! Ik voel me een beetje 'lost' - het leek zo'n leuk idee om een feestje te geven maar nu weet ik het niet meer zo.

Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

04-12-2009 om 15:27

Nou

Ik doe altijd maar wat, los van wat 'mode' is of 'niet meer kan'. Het is jouw feestje toch? Of maak er een retro-feestje van met rauwe groente en een dipsaus - dat is volgens mij wel echt uit...

Maar stokbrood en kaasjes kan prima. Laatst hebben we op een feestje een bak popcorn neergezet (zelf in de magnetron gepopt, staat in de super), en daar vloog men op af. Chips kan ook best.

Of koop een kant-en-klare tortilla of quiche en maak die warm, snij in puntjes. Gooi een diepvriespak borrelhapjes in de oven (of frituurpan) en serveer met curry/mosterd/oid. Maak kleurrijke spiesjes van kerstomaatjes, mozzarella en een blaadje basilicum, evt met wat balsalmicodressing erover. Kun je leuk presenteren geprikt in een halve meloen.

Of zoek even op internet, heel veel inspiratie daar...

groet, Mamvantwee

ayla

ayla

04-12-2009 om 15:34

Hier

eigenlijk altijd stokbrood of toastjes met franse kaas, maar ik heb ook al eens kleine pizzaatjes gedaan. Laatst op een feestje satestokjes, was ook lekker

reina

reina

04-12-2009 om 16:46

Alles kan

Bij feestjes zet je neer wat jij leuk en lekker vindt om uit te delen. Je kunt ook een schaal maken met allerlei tapashapjes (olijven, chorizo, gevulde pepers, gemarineerde champignons etc), maar kaasjes, salades, paté, met stokbrood is altijd goed. Ik vind zelf een grote schaal nachochips met guacemole erbij, ook heerlijk en gemakkelijk. Drinken? Dat is afhankelijk van de groep, in de ene groep wordt vooral fris gedronken (sap, mineraalwater), anederen drinken liever vooral pils en zelf heb ik vnl 'wijn-drinkende' vrienden (rood en droog-wit), ik zorg van alles in huis te hebben, wat dan niet op komt wordt later wel weer gebruikt. Fijn feestje gewenst!

Maxime.M

Maxime.M

04-12-2009 om 18:43

Lekker

Hoi,

Ik maak vaak monchou met ham, heel makkelijk. Een uitje fijn snijden en fruiten in een beetje boter. Niet bruin laten worden. Daarna een pakje monchou erbij in het pannetje en laten smelten en door elkaar roeren. Dan plakjes ham nemen (voorverpakte die mooi rechthoekig zijn) het plakje helemaal smeren met monchou, dan opvouwen telkens stukjes van 2 cm, dus blijven vouwen tot je een lang reepje overhoudt dan snijdt je in 3 stukjes, dus dan heb je 3 stukjes van ongeveer 2x2 cm. Dat doe je tot alle monchou op is en dan heb je dus ongeveer 15 stukjes. (en als je alles dubbel koopt heb je dus 30 stukjes . Het is heel makkelijk en snel om te maken en praktisch iedereen vind het heerlijk.
Verder vind ik trouwens kaas en worst ook gewoon lekker,stukje augurk erop. En de variant die ik hier al las, sateprikker met cherrytomaatje, bolletje mozzarella (je kan ze heel klein kopen he) en een blaadje basilicum boven en onder is ook heel succesvol en erg makkelijk te maken. Ik zag ze laatst gepresenteerd in een cocktailglas, stond heel feestelijk.

Maxime

angel3

angel3

04-12-2009 om 18:43

Drank

qua hapjes sluit ik me aan bij voorgangers. Drank vond ik ook altijd lastig maar ben nu wel van: klein assortiment, wat er is is er en anders jammer dan. Bij ons gaat iets later nl helemaal niet op. Ik vind bijv cola light echt vies. Dat wordt hier niet gedronken. Van 3 vrienden weet ik dat die het wel drinken. Ik haal dan dus blikjes in huis, want een aangebroken 1,5 liter fles kun je anders na een week weggooien.
Sterke drank doe ik niet aan en ook niet aan mixjes zoals bacardo cola. Dat wordt in onze vriendengroep ook nauwelijks gedronken maar wellicht in die van jou wel....?
Mijn ervaring met 30+ en kleine kinderen is, 2 wijntjes en dan fris.... Ik kom tegenwoordig makkelijk !!! uit met 1 krat bier. Vroeger kon ik stapelen.....
Ik vind zelf prosecco lekker en dan nog wat rode wijn. Thats it.

reina

reina

04-12-2009 om 19:04

Drank - aanvulling

Het ligt er ook aan of mensen van verder komen en met hoeveel auto's, als er veel de Bob zijn wordt er als het goed is veel minder gedronken dan wanneer de meeste mensen met de fiets of lopend komen (buren bijv.). Ook hier blijft de pils tegebnwoordig idd bijna altijd over, ik koop meestal wat verpakkingen met blikjes, die nemen niet zo veel ruimte in als ze overblijven. Cola light wordt hier bijv weeer wel veel gedronken, gewone cola nauwelijks.

Julia64

Julia64

04-12-2009 om 20:36

Ook lekker:

Laatste keer gemaakt op verjaarsdagsfeest en een groot succes: omeletrolletjes met gerookte zalm.
Dunne omeletjes bakken, besmeren met boursin of iets soortgelijks, beleggen met plakjes gerookte zalm, strak oprollen en even laten opstijven. Daarna in stukjes snijden. Weer eens wat anders dan de overbekende wraps (hoewel die ook altijd lekker zijn).
Verder: lekkere (franse) kaasjes met stokbrood, stukjes oude brokkelkaas met een vijgendip of appelstroop, een goeie pate, een quiche maken en in puntjes snijden, zelfgemaakte tonijn - of eiersalade, ook weer met stokbrood...

Veel plezier alvast!
groet
Julia

Marie L

Marie L

04-12-2009 om 20:43

Een retro-feestje

met gevulde eieren, in ham gerolde asperges, rauwkost met dipsaus... schijnt in sommige kringen weer erg hip te zijn.

Hier meestal wat lekker stevig brood met tapenade, quiche, goeie kaas en paté. Aan drank heb ik rode en witte wijn, wat bier, sap en water.

Veel plezier!

Inge M

Inge M

04-12-2009 om 22:54

Tapenades zijn ook altijd goed

Koop (bijvoorbeeld bij AH of Hema, op de markt nog lekkerder) een aantal bakjes met tapenade. Je hebt ook combibakjes met 3 smaken.
Hema heeft leuke italiaanse stokjes om erin te dippen.
Tapenade die over blijft, komt prima van pas bij koken, salades, en zo.
Oja, koop vooral de tapenade van pepertjes (rosig van kleur, Hema heeft die in een apart bakje). Die is verrassend lekker.

Mayte*

Mayte*

05-12-2009 om 11:09

Hartige taarten, pizza

Wat hier op feestjes altijd verdwijnt als sneeuw voor de zon zijn op puntjes gesneden hartige taart en pizza. Voor 15 mensen zou ik dan 1 hartige taart en twee ronde pizza's maken, of twee taarten en 1 pizza. Maar goed, ik geef mijn feestjes altijd op zondag rond etenstijd, dus men heeft ook echt trek dan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.