Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

breinaald

breinaald

23-01-2010 om 10:35

Handwerkvraag

Kan ik een wollen trui in elkaar zetten met de naaimachine? En moet ik dan ergens rekening mee houden?
Moet het bijvoorbeeld met een flauwe zigzag of toch anders. Of is het geen goed idee?
Wie o wie??

Breinaald

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
breinaald

breinaald

23-01-2010 om 12:23

Gebreide trui in elkaar zetten met naaimachine?

Ik zet het maar even zo neer, misschien dat ook niet-handwerkers het zo sneller lezen
Wie o wie, ik wil zo aan de slag.

Breinaald

Coco

Coco

23-01-2010 om 12:50

Ik zou het niet doen

Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van naaimachines, maar heb vroeger veel gebreid. Volgens mij is het beter om een trui in elkaar te zetten met hetzelfde materiaal als waar hij van gebreid is, in verband met wassen. Het ene materiaal krimpt wat harder dan het andere, met als gevolg dat de trui gaat "trekken" bij de naden. Je ziet dat effect ook vaak bij goedkope T-shirts of andere tricot kleding. Als je gewoon een maasnaald gebruikt kun je ook de steken volgen en de panden met een soort breisteek aan elkaar naaien, dat ziet er ook veel mooier uit.

Nee

Ik heb het eens gedaan en dat viel niet mooi. De rek is dan uit het breisel, en de naden zien er ook gewoon niet mooi uit. Maar misschien dat het met een speciale steek voor rekbare stof wel gaat als je persé wilt. Waarom zet je hem niet gewoon in elkaar trouwens? Dat is nauwelijks meer moeite en ziet er veel mooier uit.

Zonde van het breien

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat niet gaat rekken en trekken.

Wil je het snel afhebben of zo?

Ik zou gewoon lekker zen gaan in elkaar zetten.

Eventueel even het niet-over-buffers-discussie draadje hierboven lezen ter inspiratie.

Kan wel.