Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

breinaald

breinaald

23-01-2010 om 10:35

Handwerkvraag

Kan ik een wollen trui in elkaar zetten met de naaimachine? En moet ik dan ergens rekening mee houden?
Moet het bijvoorbeeld met een flauwe zigzag of toch anders. Of is het geen goed idee?
Wie o wie??

Breinaald

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
breinaald

breinaald

23-01-2010 om 12:23

Gebreide trui in elkaar zetten met naaimachine?

Ik zet het maar even zo neer, misschien dat ook niet-handwerkers het zo sneller lezen
Wie o wie, ik wil zo aan de slag.

Breinaald

Coco

Coco

23-01-2010 om 12:50

Ik zou het niet doen

Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van naaimachines, maar heb vroeger veel gebreid. Volgens mij is het beter om een trui in elkaar te zetten met hetzelfde materiaal als waar hij van gebreid is, in verband met wassen. Het ene materiaal krimpt wat harder dan het andere, met als gevolg dat de trui gaat "trekken" bij de naden. Je ziet dat effect ook vaak bij goedkope T-shirts of andere tricot kleding. Als je gewoon een maasnaald gebruikt kun je ook de steken volgen en de panden met een soort breisteek aan elkaar naaien, dat ziet er ook veel mooier uit.

Nee

Ik heb het eens gedaan en dat viel niet mooi. De rek is dan uit het breisel, en de naden zien er ook gewoon niet mooi uit. Maar misschien dat het met een speciale steek voor rekbare stof wel gaat als je persé wilt. Waarom zet je hem niet gewoon in elkaar trouwens? Dat is nauwelijks meer moeite en ziet er veel mooier uit.

Zonde van het breien

Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat niet gaat rekken en trekken.

Wil je het snel afhebben of zo?

Ik zou gewoon lekker zen gaan in elkaar zetten.

Eventueel even het niet-over-buffers-discussie draadje hierboven lezen ter inspiratie.

Kan wel.

Toevallig heb ik een hele mooie, griezelig dure, authentieke echt wollen noorse trui. Die heb ik meer dan 10 jaar terug in lapland gescoord. Ik had hem nooit meer aan, want het model was dus helaas toch niet tijdloos. Hij was echt te wijd, dat was ooit hip, maar nu niet meer.

Ik heb de trui vorige maand met al die sneeuw eens goed bekeken, en tot mijn verbazing was ie echt met de naaimachine in elkaar genaaid. Ik heb hem dus naar de kleermaker gebracht, en die heeft hem prachtig vermaakt tot een wat klassieker rechter design. Heb hem inmiddels ook even gewassen (lag al jaren in de kast) en de laatste weken met veel plezier weer gedragen. Is heel mooi geworden.

Dus het kan wel.

maar wat het nut is?? Geen idee.

Ingrid (maar ik ben blij, want ik heb er een prachtige trui bij!)

Zou het ook niet doen

Ik zou een trui ook niet zo snel met de naaimachine in elkaar naaien. Toegegeven, het is niet het leukste werk om het met de hand te doen, maar het geeft wel het beste resultaat. Op de volgende link wordt geïllustreerd hoe je het moet doen:

http://trippy.xsbb.nl/viewtopic.php?f=31&t=104139&sid=ddd2a357a5c3f0536fa96f497414a05f

Misschien heb je hier iets aan? Succes!

Chris

groene specht

groene specht

25-01-2010 om 21:44

Lockmachine werkt het best

Het kan, ligt aan de breisteek (zo glad mogelijk) en dikte van de wol (zo dun mogelijk) en wat de naaimachine in huis heeft aan stretchsteken. Meestal gaat de naad enorm lubberen en golven en lukt het alleen met een lockmachine die de stof zowel vanuit de onderkant alsook de bovenkant transporteert (voortduwt).
Als je de trui gaat innemen, dan kun je een proef nemen met een gewone naaimachine: 3 cm naast de zijnaad een nieuwe naad afzomen, maar ik vind het een waagstuk.
Zelf lock ik alle gebreide dunnere stoffen, maar echt zelfgebreide truien zet ik altijd met de hand in elkaar.

Breinaald

Breinaald

29-01-2010 om 00:19

Helaas

Een kennis had het me gevraagd, maar ik durf het niet aan als ik jullie adviezen lees. Het moet dan toch maar met de hand. Dank jullie wel !

Breinaald

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.