Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Handige huishoud tips

Hoi, ik heb al een tijdje zin om (lekker tuttig) een draadje te starten met tips over huishoudelijke dingen die ik zelf bedacht heb en waar iemand anders misschien ook iets aan heeft. Het lijkt me handig om als titel van de posting dan aan te geven waar de tip over gaat. Je kan natuurlijk ook reageren op een tip. Ik vind het het leukst als het iets is wat je zelf bedacht/uitgevonden hebt. Maar laat ik maar niet te streng zijn!!!
Hier komen alvast twee van mijn tips.

Groetjes,
Vonda


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vonda

Vonda

16-09-2009 om 15:36 Topicstarter

Snel sperziebonen schoonmaken

Soms had ik weinig tijd en was het schoonmaken van de sperzieboenen echt teveel tijd. Ik doe het tegenwoordig zo dat ik een bosje bonen samen pak, even de onderkanten op 'gelijke hoogte' breng door ze tegen mijn hand of een snijplankje te duwen, dan voorzichtig op een snijplankje te leggen en alle kopjes er in 1 keer af te snijden. Andere kant van dat bosje bonen idem dito, het gaat echt vrij snel. Je snijdt wel iets meer weg, maar ach...
Werkt niet zo goed met veel kromme ertussen.
Ik hoop dat het duidelijk genoeg is!

Vonda

Vonda

Vonda

16-09-2009 om 15:40 Topicstarter

Kniekousjes niet hoeven uitzoeken na het wassen

Wie draagt ze niet? Ik beken: ik wel hoor!!
Enfin, vroegah verzamelde ik ze tot ik ene hoop had en waste ze mee en dan was het een heel uitgezoek na het drogen. Tegenwoordig rol ik ze na gebruik weer samen tot een bolletje en dan gaan ze de vuile wasmand in. Om te wassen gaan ze in een waszakje en dan kan je ze na het wassen zo als bolletje laten drogen of per paar ophangen. Scheelt heel wat gesorteer.

Vonda

Pluk53

Pluk53

16-09-2009 om 16:30

Vonda, nog beter

de truuk met de spercibonen gaat nog makkelijker als je ze niet snijdt, maar knipt met een huishoudschaar.
Dat opgerolde-bolletje wassen, dat wordt toch niet goed schoon? De voeten zijn het smerigst. Misschien dat het werkt als je het been-gedeelte in een knoop legt; dan blijft het stel bij elkaar, en word het voetgedeelte toch goed gewassen.

Pluk53

Pluk53

16-09-2009 om 16:35

Gehakt invriezen

koop meestal "kilo-voordeel" ( jaja, schandalig, al dat vleesgebruik ) ). Als ik dan een gedeelte invries, dan in het diepvrieszakje, en dat pakketje zo plat mogelijk maken. Dat gaat vrij makkelijk door het zakje te sluiten zonder lucht, maar met veel "vrije ruimte". Dan kun je het goed plat maken. Het bevriest sneller, en ontdooit sneller op die manier.

Lusitaantje

Lusitaantje

16-09-2009 om 16:42

Oven met schaal voorverwarmen

Als ik de oven aanzet om voor te verwarmen, dan zet ik daar ook meteen de ovenschaal in die ik wil gan gebruiken, zodat die al vast lekker heet is als ik de ovenschotel erin schep. Scheelt weer baktijd. Zeker als het een dikke stenen schaal is.

En als ik niet veel tijd heb tijdens het maken van pastaous, doe ik de gesneden stukjes paprika eerst even twee minuten in de magnetron, zodat ze al een beetje zacht zijn.

Lusitaantje

Pluk53

Pluk53

16-09-2009 om 16:42

Droger gebruiken voor zaken die niet in de droger "mogen"

ik heb een Siemens droger met een "S" stand. Dan wordt er gedroogd met een wat lagere temperatuur. Maar dat is nog altijd teveel voor sommige delicatere stoffen.
Ik droog deze toch vaak "voor" in de droger, in combinatie met de "strijkdroog" keuze. Dan blijft de stof licht vochtig, en wordt deze niet echt heet tijdens het drogen. ( de stof wordt nl pas "echt" heet op het einde van het droogproces, nl de temperatuur van de drooglucht)

Jamaar die rangetjes dan? (boontjes)

Als je die boontjes zo schoonmaakt, blijven de rangetjes toch zitten?

Puck2

Puck2

16-09-2009 om 16:52

Rangetjes?

Ik ken rangetjes alleen als snoepjes, ik wist niet dat ze ook een onderdeel van boontjes waren
Ik denk dat je de draden bedoelt die wel eens aan boontjes zitten? Tegenwoordig zijn die er bijna niet meer dus de tip van Vonda e.a. is prima te gebruiken.

Mayte*

Mayte*

16-09-2009 om 17:07

De schoonste gootsteen

Geleerd van mijn hulp: een stralend schone gootsteen zonder kalk of andere aanslag krijg je door de bak even in te spuiten met een beetje chloor en dat met de afwasborstel uit te vegen, afspoelen en klaar is uw gootsteen. Afwasborstel daarna wel even mee laten draaien in de afwasmachine.

Oppassen met chloor bij rvs

Als je gootsteenbak van rvs is, moet je uitkijken met chloor. Chloor gaat namelijk een verbinding aan met het staal, waardoor de laag chroomoxide wordt aangetast en er putcorrosie ontstaat. Bij voorkeur dus een ander schoonmaakmiddel gebruiken dan chloor.

Chris

Vic

Vic

16-09-2009 om 18:17

Piepende deuren

Krakende en piepende deuren kun je, bij gebrek aan een 'echt' smeermiddel, ook prima smeren met olijf- of zonnebrandolie.

Bastet

Bastet

16-09-2009 om 18:59

Koffiedrab

Spoel afentoe koffiedrab door je afvoer,het verwijderd goed vette aanslag!(tip v. installateur)
Groetjes,bastet

Boontjes rangen

Ja hoor, dat bestaat Google maar es, maar ik zie wel dat het dialect is (ik ken het uit Limburg, maar Google geeft het als Drents dialect). Enfin, ze geven een vervelend mondgevoel (zeikerd ben ik hoor), dus ik wil ze er echt allemaal af hebben. Maar voor de minder kieskeurigen is het een goeie tip!

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2009 om 19:30

Koffiefilter

met gebruikt filterzakje erin open zetten als je eten voorbereidt. Dat is dan meteen je GFT-afvalbakje. Vooral met eieren gaat het prima, eierschalen druppen altijd zo hatelijk na en dat wordt prima opgevangen door de koffiedrab. En ook vliesjes van uien blijven lekker "plakken" in de kleffe filter. Na de bereidingswerkzaamheden de randjes voorzichtig naar elkaar toevouwen en flop, zo de GFTbak in.
Jaaaaaaaa doe dat maar eens na met je Sensatie-petje.

Tirza

Dirkje

Dirkje

16-09-2009 om 19:49

Jaa, boontjes rangen

Hier een echte tukker van geboorte en wij deden dat ook: boontjes rangen. Nu doe ik het niet meer. gewoon met een mesje de boven en onderkant er afhalen. Die rangen vind ik nauwelijks terug en als ik ze een keer zie, dan neem ik ze voor lief. Maar boontjes echt rangen vind ik veel te veel werk
Groet,
Dirkje

Dirkje

Dirkje

16-09-2009 om 19:54

Nog een functie voor koffie(drab)

gehoord van een oude verloskundige: sterke koffie en de koffiedrab die er achterbleef door elkaar, watten erdoor en dit tijdens de uitdrijving van een baby tegen het perineum deppen. Zou inscheuren tegengaan... Ik kan het op details natuurlijk niet goed begrepen of onthouden hebben, maar volgens mij was dit de basisgedachte. Heel bijzonder....
Groet,
Dirkje

Massi Nissa

Massi Nissa

16-09-2009 om 20:55

O dirkje

Dat soort tips vind ik altijd de mooiste, zo vergezocht dat het haast waar *moet* zijn. Al zal ik nu van mijn levensdagen nooit meer normaal naar een kwakje koffiedrab kunnen kijken .
Groetjes
Massi

barfleur

barfleur

16-09-2009 om 23:06

Koper poetsen met tomatenketchup

Geen grap! Vuil koper dun insmeren met (goedkoopste) ketchup en zachtjes inwrijven. Afspoelen en afdrogen. Je gelooft je ogen niet!

Puck2

Puck2

17-09-2009 om 11:41

Lol dirkje

Zou een moderne koffiepad hetzelfde effect kunnen hebben....

marie

marie

17-09-2009 om 12:18

Lakschoenen/laarzen onderhouden met olijfolie

Hallo
Onze dochter kreeg laatst nieuwe laklaarzen. Toen ik vroeg aan de verkoopster hoe ik die het beste kon onderhouden zei ze dat ik ze gewoon moest inwrijven met olijfolie. Het was helemaal niet nodig om daar speciale (dure) onderhoudsmiddelen voor te gebruiken.
Aangezien de laarzen nog nieuw zijn weet ik nog niet of het werkt.
Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Groetjes

Polly Shearman

Polly Shearman

17-09-2009 om 13:03

Hele goedkope shampoo

die van de dirk bijvoorbeelt euh 30cent?? werkt enorm goed als vlekkenmiddel.
Dus de vlek bewerken met de shampoo en dan zo de wasmaschine in... geen shout nodig hoor.

groet, polly

Thee-aanslag

...uit glazen is snel en makkelijk te verwijderen door het glas eerst om te spoelen met water en er daarna een schep keukenzout in te doen - even binnenkant glas met zout schuren en het is weer brandschoon.

Groeten,

Temet

angel3

angel3

17-09-2009 om 13:32

Panty

las net in de allerhande. Als je pluizen hebt in de was bijv door papier dat meegewassen is. Dan nog een keer spoelen met pantykousjes erbij. Die trekken de pluizen aan. ...

Hilde

Hilde

17-09-2009 om 14:19

Angel3

Heb je die tip van de panty meespoelen om papierpluisjes uit de was te krijgen, al zelf uitgeprobeerd?
Dat lijkt me het einde.
Want er is altijd wel iemand die een ieniemienie papieren zakdoekje in een broekzak laat zitten en laat dat nu net altijd in een machine met donkere was gebeuren. Grrr!!

Kip knippen

Vetrandjes e.d. van kipfilets verwijderen gaat echt het makkelijkst met een keukenschaar. Als de kip nog half bevroren is, is snijden weer handiger. Zo ook ontbijtspek, snipperen met een schaar gaat reuzehandig, veel beter dan met een mes.

Maxime.M

Maxime.M

17-09-2009 om 18:59

Panty en pluisjes...helaas

Hoi,

Ik heb het laatst geprobeerd maar het werkte niet. Toen maar met een plakroller aan de slag gegaan.

Maxime

Vonda

Vonda, die boontjes en rangetjes heb ik kunnen gebruiken in het feuilleton in Gezellig. Had nooit eerder van rangetjes gehoord. Ook de andere tips zijn super! Ik ga die van het zilveren kettinkje proberen.

Oxy action voor schone gootsteen

Ik doe een schep oxi action in de gootsteen, stop erin en dan kokend water en een kwartiertje laten staan; alle bruine aanslag verdwenen! Vooral heel handig bij een witte porceleine bak zoals wij hebben. Eén keer koffie in de gootsteen en hij ziet er niet meer uit. Maar met deze tip stralend schoon! En geen vieze chloortroep; milieu-onvriendelijk en funest voor je kleding.

Dorry

Bastet

Bastet

18-09-2009 om 14:47

Dorry

Is oxyaction dan zo milieuvriendelijk?Ik kan het me nauwelijks voorstellen..
Bastet

He wat raar

He wat raar ik kan het van die zilveren kettinkjes schoonmaken niet meer vinden.... waar staat dat nou?!?!?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.