Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Handdoeken

De laatste tijd gaan mijn handdoeken zo stinken. Ik gooi ze na gebruik altijd in de was en wanneer ze daarna weer nat worden bij het afdrogen stinken ze zo.Heeft iemand een idee hoe dit komt en hebben jullie tips.groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Te lang nat/niet heet genoeg gewassen?

Vermoedelijk een keer of wat te lang nat gebleven, en die vaatdoekjeslucht krijg je er maar moeilijk uit. Wat kan helpen is ze een keer in de kookwas doen, dan is die lucht waarschijnlijk wel weg (maar dan wel snel laten drogen natuurlijk)

Groeten,

Temet

60 graden

Sinds ik ze op 60 graden was, heb ik er geen last meer van. In het archief staan hier ook een paar draadjes over, met meer tips (die ik niet weet omdat de mijne volstaat

Ja klopt

60 graden, dan is het over.

Lys Lionne

Lys Lionne

11-03-2009 om 23:08

Soms zelfs op 95

Inderdaad, sinds ik handdoeken op 60 en soms zelfs 95 graden was (tegelijk met onderbroeken en stinksokken ) heb ik geen last meer van nare luchtjes bij het afdrogen! 'T is vast niet millieuvriendelijk, maar ik ga tenslotte niet douchen om daarna nog meer te rieken?!

brenda-34

brenda-34

12-03-2009 om 00:52

Laten drogen

ik hang een gebruikte handdoek eerst te drogen (over een deur) voor ik het in de was gooi. Opgepropt in de mand gaat het stinken (misschien schimmelen?)

95 graden

Sinds ik mijn handdoeken, washandjes, beddengoed e.d. op 95 graden was, en alleen maar waspoeder gebruik, dus geen vloeibaar wasmiddel, ruikt zowel was als machine citroentjesfris..

Linda

☼Désirée☼

☼Désirée☼

12-03-2009 om 11:38

Scheutje azijn

bij de was wil ook helpen!Soms heb ik het bij een(dikke)trui die niet snel genoeg is gedroogd, even in emmer water met scheutje azijn en klaar is klara!
succes!
Gr Désirée

Heet wassen

Heet wassen werkt inderdaad uitstekend, maar je hoeft de handdoeken niet echt elke keer zo heet te wassen hoor. Uit milieuoverwegingen doe ik het gewoon af en toe als extra opfrisser.

reina

reina

13-03-2009 om 09:19

Net als tripke

Wij wassen meestal op 40 graden, uit milieu-overwegingen, alleen extra vieze was gaat op hoger. Zo nu en dan was ik witte was (handdoeken etc) een keer op 60 of op 95 graden.

Hebben wij ook last van gehad, niet van stinkende handdoeken want die gaan altijd op 60 maar stinkende donkere was. Ik heb nu witte poeder ipv vloeibaar, scheelt al de helft. En sinds ik alles wat wit katoen is op 60 doe (zuinige stand) geen last meer van stinkwas gehad en het wordt schoner. 1 keer per maand doe ik het op de kookwas. IK moet weer soda kopen want dat werkt goed tegen vuil en kalk kan ik dat er weer bij gooien als de kookwas weer aan de beurt is.

Gekleurde was gaat hier op 40 graden ook op de zuinige stand.

40 graden

Eventuele kots- en poepwas (sorry...) gaat bij mij toch echt op 95 graden, op 40 graden kan dat toch nooit schoon worden?

Linda

Hes@

Hes@

13-03-2009 om 16:58

Schimmel en virussen

Als je handdoeken en beddegoed niet op 60 graden wast besmet je het hele gezin als 1 gezinslid zwemmersexceem heeft of verkouden is. Brr

Guinevere

Guinevere

14-03-2009 om 14:00

Wasdroger

Hier heb ik allemaal geen last van. De wasdroger killt alle enge dingen én de luchtjes. Dus hier gaat alles (afhankelijk van de kleur) op 30 of 40 graden in de wasmachine en daarna de droger in. Nooit stinkhanddoeken, behalve als de werkster weer eens de natte handdoeken "netjes" heeft opgehangen. Dan vouwt ze ze dubbel en drogen ze dus niet goed meer. Snapt ze niet....

Twee tips (joepie! weer een handdoekendraadje!)

Twee tips die bij mij altijd werken.
Tip 1: om luchtjes te voorkomen: alle vuile was (dus ook de handdoeken) pas in de wasmand doen als ze helemaal droog zijn. Op die manier maakt het ook niet uit wanneer je weer gaat wassen, want de boel gaat niet stinken. Ik hang de natte handdoeken dus eerst goed te drogen op de verwarming.
Tips 2: als een handdoek toch gaat ruiken (en dat ruik je inderdaad als je je ermee afdroogt) dan moet je die handdoek een dag voordat je hem gaat wassen, in een emmer doen met water met een scheut azijn. De volgende dag wassen en het vervelende luchtje is weg (ik was overigens alles hooguit op 40 graden en gebruik een vloeibaar wasmiddel).

Vonda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.