Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Halvarine of margarine

Ik heb een vraagje over harvarine versus margarine.
Nu ben ik laatst overgestapt naar Bona omdat t 100% plantaardig is en het smelt in de pan als je er een eitje mee bakt. Nu hoor ik dat Bona (niet halfvol, die bestaat ook, maar smelt niet in de pan) te veel verzadigde vettenbevat en die zijn weer verkeerd.

Weet iemand waarom halvarine niet in de pan smelt (komt niet organisch over) en bona wel. En hoe kan iets wat alleen plantaardige vetten bevat verkeerd zijn?

Overigens smeren we t gewoon op brood, maar omdat ik het een keer gebruikt heb om er een eitje in te bakken ben ik van halvarine overgestapt naar margarine. Dacht echt dat het veel natuurlijker was.

mvg

Christina2

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

01-11-2010 om 12:48

Jeetje

Laatst al Silone, die met halvarine een cake ging bakken, en nou ook al eieren bakken?

De reden dat het niks wordt met halvarine in een pan is, lijkt mij, dat er meer water in zit (?). De substantie is juist bedoeld om goed aan elkaar te blijven, want dat smeert lekkerder, dus juist niet om te smelten, lijkt mij.

Maar goed, misschien begrijp ik je verkeerd. Bedoel jij Bona uit een kuipje, of als pakje margarine?

Even kort door de bocht:

Zo'n pakje is stijf. Stijf betekent meestal: verzadigde vetten. Niet goed. Alles wat vloeit is meestal wél goed.

Plantaardige vetten (olie) zijn meestal onverzadigd, en dat is goed. Maar om ze smeerbaar (= handiger) te maken hebben ze een verandering ondergaan (ze zijn gehard), en nu zijn het 'transvetten' geworden. Door dat verhardingsproces hebben ze helaas ook hun goede eigenschappen verloren. Transvetten zitten veel in fabrieksproducten waarin hard vet gebruikt wordt, zoals koekjes en zo. Maar ook in halvarines en margarines.

Transvetten moet je zéker niet gaan verhitten, dan komen er veel toxische (giftige) stoffen vrij.

Oplossing: scheutje (olijf)olie in de pan voor je eitje!

Margje

Yura

Yura

01-11-2010 om 13:04

Vetpercentage

Het grote verschil tussen margarine en halvarine is de verhouding vet/water. Ik dacht dat dat voor margarine 80/20 en halvarine 40/60 is. Daarom kun je dus halvarine niet gebruiken om te bakken, in water bak je namelijk niet, maar kook je. Margarine en roomboter hebben een gelijk vetpercentage, maar omdat deze laatste van dierlijke vetten is gemaakt bevat die meer verzadigde vetten dan margarine. Maar of Bona nu meer verzadigde vetten bevat dan andere margarines kan ik me niet voorstellen. Je kunt natuurlijk in de supermarkt 2 pakjes margarine naast elkaar houden en het etiket naast elkaar houden. Wel heb je heel veel speciale margarines zoals becel, blue band idee etc, die zijn natuurlijk niet te vergelijken.
Hier hebben wij halvarine op brood en margarine uit zo'n flesje om te bakken, meestal van Bertolli.

Roomboter

Doe mij maar roomboter. Daar is minder aan gesleuteld.

Brianna F

Brianna F

02-11-2010 om 20:23

Klopt

het beste wat je kuint gebruiken en geen slechte transvetten.

Christina2

Christina2

03-11-2010 om 14:28 Topicstarter

Geen halvarine/margarine maar roomboter

mmmmmm klinkt lekker!

Bedankt voor jullie reacties.
Transvet, water... ik heb weer wat geleerd.
Eigenlijk is roomboter het meest natuurlijk, maar is dat dan niet weer te vet?

Wat ik eigenlijk wil is zo puur en natuurlijk mogelijk eten en als iets te vet is dan maar iets minder...
Lukt dat dan met roomboter of zie ik iets over t hoofd?
En van welk merk?

bibi63

bibi63

03-11-2010 om 14:43

Roomboter

Afgezien van het feit dat roomboter natuurlijk super lekker is, zitten hier m.i. toch slechte vetten in (dierlijke). Verder zitten heer geen toegevoegde vit. A en D in, wat wel in marga/halvarine zit en het blijkt dat we hier normaliter een tekort aan hebben (net zoals jodium wat in brood is toegevoegd). De voedingstoffen in boter zijn dezelfde als in slagroom.
Transvetten zijn inderdaad ook slecht en daar moet je op letten.
Voor het dagelijks gebruik, gebruiken wij margarine alleen voor op brood (en nee, daar kan je geen eitje in bakken). Dat we geen halvarine gebruiken is omdat dochterlief best wat vet kan gebruiken. Wijzelf gebuiken maar heel weinig op brood. We gebruiken dan Becel of AH met omega 3. Voor vlees bakken gebruiken we vloeibaar van Becel of AH voor vlees en jus ook met omega 3. Verder hebben we ook nog van Becel of AH met omega 3 (voor koken) de vloeibare variant die minder geschikt is voor jus, maar bijv. voor een eitje bakken of uien wathever. En natuurlijk zonnebloem of olijfolie voor roerbakgerechten, nassi enz enz.
Gr. Bibi

Roomboter en olie

Margarine/halvarine is totaal overbodig. Zelf gruwel ik er van. Halvarine is dacht ik voor de helft met water aangelengd, dus je kan net zo goed dun smeren lijkt me.

Of roomboter "slecht" is vanwege de verzadigde vetten is een punt van discussie, en het hangt ook af van wat je verder eet. Als je verder helemaal geen verzadigde vetten eet (koekjes, vet vlees, etc.), dan kan wat roomboter echt geen kwaad hoor. Zeker als je daarnaast voldoende onverzadigde vetten binnenkrijgt. In roomboter zit van nature vitamine A en D, die hoeft er niet kunstmatig aan toegevoegd te worden. In vette vis zit ook vitamine A en D. Echt onzin om daarvoor margarine te "moeten" eten. En als je dan toch kunstmatig vitaminen wil binnenkrijgen, neem dan gewoon een vitaminepil, dat is overzichtelijker dan al die levensmiddelen met toevoegingen.

En verder geven wij de voorkeur aan goede olieën. Koudgeperste "extra virgine" olijfolie is zalig voor salades maar ook voor op brood. Vol met "gezonde (onverzadigde) vetten". Koudgeperste zonnebloemolie, notenolie, maiskiemolie, tarwekiemolie etc. is ook het proberen waard. Zit vitamine E in. Om te bakken kun je het best een olie kopen die daarvoor bestemd is, die heb je ook met extra gezonde vetten, wokolie, rijstolie, etc. Natuurvoedingswinkels hebben vaak een ruime keus lekkere olieën.

Ik vind het zelf lekker om voor vlees en vis bakken een combinatie van olie en roomboter te gebruiken, dat bakt goed en smaakt lekker.

Ik zie geen enkele reden om de margarine-industrie te spekken.

Roomboter en olie voor ons

Ik en manlief gruwelen allebei van halvarine en dat soort dingen. Op brood doen wij roomboter. Als ik mijzelf erg verwen bak ik er ook een eitje in, gewoon omdat ik het zo lekker vind. En bakken van vlees doen we zoveel mogelijk met olie, maar soms gebruiken we daar ook braadspul voor.
Ik eet liever een droge boterham dan brood met margarine of halvarine. Ik vind het zo niet lekker smaken........ Ik ben als kind zijnde ook opgegroeid met roomboter dus dat zal er best mee te maken hebben hihi.

Meestal geen boter op brood

Ik eet trouwens meestal geen boter op brood. Alleen in combinatie met jam, appelstroop, hagelslag en plakjes vleeswaren vind ik boter lekker, of met niks (dus boter zonder beleg op lekker vers brood). Maar met kaas, gebakken ei of hartige smeersels (paté, groentespread, pindakaas, etc.) vind ik boter erbij op het brood niet lekker, te veel verschillende glibbers bij elkaar... Dus boter op mijn brood is voor mij een uitzondering.

En in ieder geval nooit margarine! Liever droog brood dan margarine!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.