Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Halloumi

Net bij de Turk een pakje Halloumi gekocht. Ben ik al een tijdje van plan. Maar wat maak ik er mee? Iemand een briljant idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hahahaha (ik haak aan)

net afgelopen vrijdag op de markt, bij ons enige etnische kraampje...zie ik daar vacuum verpakte witte hompen liggen. 'Haloumi' staat erop. Ik herinner me dat als zo'n obscuur ingredient dat ik wel eens in een recept heb zien staan, waarvan ik dan onmiddelllijk dacht 'kan ik hier vast nergens kopen'.

Dus ik heb het maar gekocht. De marktkoopman verzekerde me dat het gebakken of gegrild moest worden (in de pan? Oven?) en dat het erg lekker was op bv een hamburger of gebakken ei. Maar dat klonk me niet echt exotisch in de oren. Ik was dus van plan om op receptenjacht te gaan, maarre...ik lees nu gewoon met jou mee!

Ingrid

krin

krin

12-02-2011 om 17:16

Grillen

op een houtskoolvuurtje, lees ik hier: http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=19&t=5139
Had er nog nooit gehoord, vandaar. Een soort kruising tussen feta en mozzarella, zo te lezen, dus vast ook in vergelijkbare recepten te verwerken.
Ben benieuwd wat er uitkomt!

Libertine

Libertine

12-02-2011 om 19:09 Topicstarter

Jottum!

Ha, nog een onwetende op halloumigebied Ingrid. Misschien zijn er wel meer en kunnen we met zn alle een sprong in het diepe wagen en een maandje experimenteren! Jottum!

An

An

12-02-2011 om 19:54

Zweden

Hoi,

Leuk het hier ook eens te lezen. Wij waren met onze zweedse vrienden in la douce France op vakantie en zij zouden koken. Ze wilden graag Halloumi gebakken op salade maken. Niet te koop daar. Ze waren erg verbaasd dat wij (en de fransen) dat niet kenden.
Gebakken in stukjes over salade dus.

groet, an

Graag even evaluatie achteraf

Ik ben benieuwd hoe het jullie bevalt en hoor dat dus graag. Zelf heb ik het een keer geprobeerd, haloumi bakken, en niet alleen bleek dat lastiger dan gedacht, het resultaat was ook niet echt lekker. Ik heb dus ongetwijfeld iets verkeerd gedaan. Dus, mensen, hoe ging het en hoe smaakte het?

Groeten,

Temet

Ideeen

Als je halloumi bakt moet je wel dikke plakken snijden, zeg maar bijna een cm.

Nigella heeft een lekker voorgerechtje met gegrilde halloumi en chili dip, niet te pittig. Kan je op het internet vinden.

Verder in blokjes of plakken over een lekkere sla met geroosterde groenten en pesto is lekker.

En ik maak het als bijgerecht als ik libanees kook: veg. moussaka, houmous, iets van falafal ofzo erbij. Lekker.

Het is trouwens wel erg zout en qua textuur een beetje plastic achtig. Je moet er van houden.

Recept

Kijk, jij hebt het ingrediënt te pakken, ik heb alleen maar een recept dat ik al een tijd geleden ergens vandaan heb gekopieerd. Ik kan dus niet uit ervaring zeggen dat het lekker is. Bovendien zit er ook nog eens quinoa in, nog zo'n moeilijk te verkijgen ingrediënt. Maar goed hier komt het recept:

Roasted tomato, halloumi & quinoa salad

Ingrediënts:
tomaten
olijfolie
rode ui
azijn
komijn
quinoa
halloumi
koriander
pitabrood
yoghurtsaus

Method:
Heat the oven to 220C/fan 200C/gas 7. Put the tomatoes on a baking tray, drizzle with 1 tbsp olive oil and season. Roast for 25 minutes until the edges are frizzled. Put the onion, vinegar, 1 1/2 tbsp olive oil and cumin in a bowl with lots of seasoning and toss.

Cook the quinoa following pack instructions, drain well then toss with the onion and dressing. Grill the halloumi until golden. Toss the parsley and tomatoes with the quinoa then top with slices of halloumi and serve. Serve with pitta bread and yogurt for a more substantial meal.

Chris

Hmm.

Interessant dit. Textuur van plastic?

Enne 'grill the halloumi till golden'. Tja. Dat hele blok in een keer? of in blokjes (a la croutons, zeg maar). En dan op een bakplaat of zo denk ik.

Ha. Ik ben echt benieuwd. Het gaat hem dit weekend niet worden denk ik (ik ga zo de lamsstoof voor vanavond opzetten) Maar het was best heel lang houdbaar geloof ik. (ja, dat heb je met plastic....)

Ingridt

Nee niet het hele blok in een keer en blokjes gaat ook niet zo handig denk ik.

Gewoon dikke plakken snijden, iets dikker dan halve cm ofzo, en dan in een koekenpan zonder olie ofzo.

Af en toe omdraaien en dan zie je vanzelf dat het lekker knapperig wordt.

Plastic is misschien niet wat ik bedoel, rubberig misschien?

jippa

jippa

14-02-2011 om 16:22

Haloumni fans

Wij zijn hier echte haloumnifans. bakken doe we in dikke plakken, even door de bloem halen en dan lekker hard bakken tot goudbruin aan toe.
Blokjes bakken en door de salade is ook lekker.
Of een torentje bouwen , zie recept:
http://www.food.com/recipe/halloumi-and-eggplant-aubergine-stack-67976
Ik vind de combi met een sausje van ketjap, zoete chilisaus en knoflook ook lekker bij het zout. De structuur vind ik zelf ook erg lekker, voor een vegetarier een soms zo gemiste bite vind ik.

Mijn favoriet...

blok halloumi in plakken van 1 cm ongeveer snijden. Koekepan met anti-aanbaklaag goed heet laten worden, klein beetje olie erin, echt heel weinig olie gebruiken en dan de halloumi.
Het wordt al vrij snel bruin.
Op een bord wat rucola leggen, halloumi erop, een gepocheerd of zacht gekookt ei daarop boven op, beetje opengesneden zodat het eigeel eruit loopt en dan afmaken met peper uit de molen en wat kappertjes of fijn gehakte augurkjes.
Heerlijk, ik maak het vaak als een voorgerercht maar het kan natuurlijk ook als een lunch, dan met een lekker stuk brood erbij. Ik krijg nu al trek.

Cakey

Libertine

Libertine

15-02-2011 om 21:14 Topicstarter

Schot in de roos!

Cakey, dat klinkt heerlijk! Ga het morgen gelijk maken met een flinke entrecote erbij!

Volgende week...

dan is het voorjaarsvakantie & heb ik mezelf en de familie origineel gekook beloofd. Dan ga ik de Halloumi wegwerken & de 2 blikken gecondenseerde melk, die al tijden staan te wacjhten om iets lekkers te worden. Ik hou jullie op de hoogte!

Ingrid

Hmmmm

Dat recept van Cakey klinkt heerlijk. Jammer dat ik op het moment geen zacht ei mag eten, maar die onthou ik.

Ingridt, als je van die zachte chewy amerikaanse cookies houdt kan je op de website van 'carnation' een heerlijk recept vinden voor white chocolate en raspberry cookies. Op die website staan trouwens tientallen recepten voor condensed milk.

Ook de millionaires shortbread, wat dirksmam denk ik bedoelt als grote twix.

Ja petal, die grote twix...

Zoiets had ik in gedachten. Nu zoon nog overtuigen, wnat ik heb die 2 blikken aangeschaft voor het produceren van iets uit mijn nieuwe Nigella-kookboek dat hem erg toelachte. maar dat was volgens mij zo ongeveer puur caramel. in elk geval koek-loos, en dat leek mij nou juist zo lekker!

Ingrid (tijd terug voor kerst ook eens iets gemaakt met appels, deeg & gecondenseerde-melk-toffe-kleddr. was ook heerlijk...en alleen al dat kokken van die dichte blikken, de kinderen weten het nog steeds...'wat eten we vanavond mam?' Een dan in de pan gluren...hahahaha!)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.