Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilma

Wilma

11-10-2009 om 20:04

Hagelslagvraagje (ja, boeiende discussies hier thuis)

Ik heb een vraag waarbij ik meteen aan jullie dacht.

Ikzelf doe als ik een boterham met hagelslag heb gegeten en er ligt nog hagelslag op mijn bord, dat (al dan niet met een lepeltje) ook nog in mijn mond. Eet de hagelslag dus tot en met het laatste hagelslagje dat op mijn bord ligt op. Zoon doet dat ook, dochter alleen als ze trek erin heeft.
Maar, en nu komt het, mijn man doet dat dus persé niet. En ik, als ik degene ben die de tafel afruim, heb dan dus een gevoel van oh-zonde als ik 't zo in de prullebak kiep.

Vroeger bij mij thuis aten we 't ook op, maar toen was hagelslag niet zo heel dagelijks denk ik en waren we er erg blij mee. Bij vlokken heb ik dit gevoel nog wat heviger, zónde om die weg te gooien, soms zelfs een behoorlijke berg die overblijft op man's bord.

Daarbij komt nog dat nu ik ietwat aan de minderdunne kant ben, ik ook weer denk dat 't niet nódig is om die vlokken of die hagelslag op te eten, want ieder pondje gaat door 't mondje zeg maar, da's dus wéér een andere benadering.

Jullie snappen, we hebben hebben hier heel boeiende vraagstukken tijdens het ontbijt, dus bij deze, eten jullie overgebleven hagelslag of vlokken op die op jullie (eigen) bord liggen of gooien jullie ze bij het afruimen weg ??

Groetjes,
Wilma

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eet het ook op

Wilma, je bent niet de enige hoor.
Zoon van 10 eet ook tot de laatste korrel alle hagelslag op.
Dochter van 12 en zoon van 8 niet. Vaak hebben zij hun boterham te rijkelijk bestrooid, zodat er veel hagelslag op hun bord achterblijft.
Ik zal maar eerlijk bekennen dat ik het bord dan boven mijn hand uitschudt en de korrels naar binnenschuif)

Groetjes,
Petra

Ja, ik ook

met mijn vinger duw ik erop zodat ze aan mijn vinger blijven plakken en dan dus in mijn mond. Man en 2 oudste kinderen niet, die laten het ook gewoon liggen en jongste dochter eet ze vanaf haar brood op en laat haar brood liggen

Anonix

Anonix

11-10-2009 om 21:06

Ja hoor...

.. tot de laatste korrel. En als ik het niet doe, dan doet mijn oudste het wel als hij langs mijn bord loopt. Man eet ook z'n bord helemaal leeg, alleen eet hij nooit hagelslag (maar korrels kaas of stukjes vlees gaan allemaal naar binnen).

Ik gebruik daar trouwens geen lepeltje voor, maar dep ze op met m'n vingers

Guinevere

Guinevere

11-10-2009 om 21:28

Alleen chocohagel

Chocoladehagelslag laat ik nóóit liggen, die gaan ook via een vingertopje naar binnen. Vruchtenhagel eet ik niet eens trouwens. Vlokken schud ik zó uit het pak mijn mond in, waarom daar brood onder doen?
Zoon-1 eet alleen droog brood, zelfs geen losse hagelslag, en zoon-2 eet het ook het liefste zoals de jongste van Sonj@ doet: lekker van het brood afplukken en het brood laten liggen. Er blijft geen "slagje" over op zijn bord!

Hier en guinevere

4x hagelslag lege borden.....

Enne hier doe ik soms geen brood onder de (choco)hagelslag
vooral als ik ongesteld ben...

gr Pham

Vera*

Vera*

11-10-2009 om 21:47

En hier

Bij man en mij blijft de hagelslag op het bord liggen. Als we nog een boterham met hagelslag eten dan wordt het bord boven de boterham weer leeggeschud. Of bij de kinderen wordt het er weer afgeschud omdat er weer geprobeerd is te kijken hoeveel hagelslag er op je brood kan voordat je ouders reageren (daarna is het dus nog verplicht een extra boterham te eten, ook al heb je geen honger). Zoon houdt er verder wel van om zijn bord af te likken.

Het lekkerste

De hagelslag zonder brood vond ik als kind altijd al het lekkerste van de boterham met hagelslag. Ik morste dus altijd lekker veel op mijn bord om een lekker toetje te houden.

Ik eet nog steeds de hagelslag tot het laatste hageltje op. Kinderen meestal niet, maar die willen het ook meestal TUSSEN de boterham en dan blijft alles aan de boter kleven. Manlief vind het geknoei.

Jitske de Graaff

Jitske de Graaff

12-10-2009 om 07:48

Alles

gaat op, liefst direct met mijn tong

Enne de tafelmanieren?

nee, wij doen dat dus nooit...erger nog wij vinden hagelslag zó zonder brood niet eens lekker, vééééls te zoet! Hoogstens dat jongste (11) in een zoete bui het eens neemt en misschien dat ze dan nog een paar er op haar vinger oppikt, maar het zal er hoogstwaarschijnlijk ook weer mee te maken hebben dat wij zo'n boterham dan niet óverladen met hagelslag(ook te zoet), dus bij ons valt er ook amper wat af. Als er hier 2 á 3 pakken hagelslag per jaar door gaan zal het veel zijn.
Thuis aten mijn ouders en broer wel hagelslag, maar ook daar gebeurde dat niet. Ik geloof ook niet dat ik het prijs zou stellen als jongste ze oplikte,of opat erna met een lepeltje ofzo...
En ik ben ook verbaasd.....als hier wel eens lijntjes lopen over 'tafelmanieren' dan bemoei ik me er maar niet mee....want soms denk ik zelf dat die nog wel enigzins te 'wensen' over laten als wij 'onder elkaar' zijn. Aan de andere kant weten we dan weer wél hoe het 'hoort' en tot nu toe heb ik nog nooit gemerkt dat onze dames buiten het boekje gingen in gezelschap van anderen. Maar hagelslag of wat dan ook van je bord eten is nou niet wat ik daaronder versta....
Dus ik val van mijn stoel van verbazing.
Zou dat trouwens ook doen als hier een kind op bezoek was en mee-at en dat die de overgebleven hagelslag zou gaan opeten. En 'afkijken' van ons kan ook niet....want wij eten dus amper hagelslag.
Het enige van de ruiter dat hier gretig aftrek vindt is gestampte muisjes. En tsja dat is poeder...1 keer te hard uitademen en het is van je bord weg.
groeten albana

amk

amk

12-10-2009 om 08:54

Tafelmanieren

ik vind dit meer in de categorie heimelijke genoegens vallen.
Iets dat je wel "onder ons" doet, maar niet in het gezelschap van buitenstaanders.

Minet

Minet

12-10-2009 om 09:19

Tafelmanieren?

Ik vind het oppeuzelen van hagelslag van mijn bord niets te maken hebben met tafelmanieren. Wat op mijn bord ligt is om op te eten, daarom ligt het nl. op je bord.
Het liefst eet ik alles met mijn handen, echt alles! Maar daarnaast weten wij ons keurig te gedragen, kennen we de etiquetteregels, maar thuis, onder ons, eten wij soms heerlijk ongegeneerd met zijn allen zoals we dat willen.

Anonix

Anonix

12-10-2009 om 09:27

Tafelmanieren!

Ik ontbijt en lunch 9 van de 10 keer alleen, niemand die last heeft van het opdeppen van mijn hagelslagjes. Met gezin doe ik dit overigens ook gewoon, op visite uiteraard niet of in elk geval niet met m'n tong

Ik kán keurig eten, maar doe het niet altijd. Je bord helemaal leeg achterlaten zal in sommige culturen ongetwijfeld het toppunt van goede tafelmanieren zijn

Wilma

Wilma

12-10-2009 om 09:44

Heerlijk!

Die reacties, 'k lig dubbel bij sommige. En even over tafelmanieren, ik heb het uiteraard over als we 'onder ons' zijn en niet ergens op visite ofzo. Mijn ouders eten de hagelslag ook op, dus daar mogen mijn kinderen 't ook best doen. Hoe ze 't bij vriendjes doen, weet ik niet, maar daar eten ze meestal een boterham met niks erop, dus qua tafelmanieren zal 't wel goed zijn allemaal.

Ikzelf doe 't ook met m'n vingertopje inderdaad. En zoon, nu hebben we even vlokken, doet zijn boterham nadat hij er vlokken op gedaan heeft een beetje op de kop zodat er met opzet van alles af gaat.

En dit zal dan wel helemáál niet mogen qua etiquette, doen we dus ook alleen maar onder ons, kijken wie de grootste vlok heeft. Zoon haalt sowieso alle mooie vlokken er vanaf, dubbele of mooidubbelgeklapte of extra grote, en eet die dan als allerlaatste op.

Grappig dat zoveel mensen dit doen, alle hageslag/vlokken van het bord eten als de boterham al op is.

Groetjes,
Wilma

Hmmmmmm minderdunne wilma

Ik koop tegenwoordig van die extra dikke hagelslag maar ik doe heel weinig op brood.

Je ziet dus de boter er nog tussen... mocht er, onverhoopt, toch een hageltje op mijn bord belanden, dan eet ik die natuurlijk op (met vingertoppie idd)

Fijn dat je gewicht weer wat richting normaal (of ietsje meer) gaat, voel je je ook goed??

Liefs, Mien

Opeten

hier wordt het meestal ook opgegeten hoor. Soms als het maar een paar hageltjes zijn niet, maar te veel hagelslag vind ik eigenlijk ook zonde om weg te gooien. Je gooit toch ook niet zomaar een halve plak ham of kaas weg als die naast het brood terecht is gekomen?? En ach die tafelmanieren, zolang je met je eigen gezin bent maak ik me daar niet al te druk over hoor, zolang het maar op een redelijk normale manier naar binnen gaat allemaal.

Wilma

Wilma

12-10-2009 om 11:03

Mien (ot)

Jahoor, 'k voel me gelukkig een stuk beter, dat zoiets zo kan schelen hè. En m'n gewicht, tja, volgens gezonde nederlandse normen is 't prima, voor mezelf is 't wat wennen dat 't niet meer zo slank is, maar ach, je beter voelen is véél belangrijker !

Bij jou alles goed, zou 't leuk vinden als je weer eens mailt hoe 't reilen en zeilen is bij je!

Liefs,
Wilma

Tirza G.

Tirza G.

12-10-2009 om 12:34

Toeval bestaat niet

Ik heb hier een hagelslagverslaafde in huis, nou, die laat echt geen korrel ongemoeid. Die mogen allemaal in zijn buik plaatsnemen
Ikzelf doe het anders. Ik eet zélden hagelslag, maar als ik het eet, dan smeer ik boter op mijn brood, hageltjes er op, en dan nog een klein likje boter om ze goed vast te plakken. Een soort romige aftopping zeg maar. Jammie.
Is het al lunchtijd?

Tirza

marie

marie

12-10-2009 om 13:19

Nog anders

Hallo
Ook hier worden restjes hagelslag opgepeuzeld met de vingers. En ja dat doe ik zelf ook wel eens.
Het lekkerst vind ik zelf om even een puntje margarine/boter aan de top van een mes en dan daarmee de hagelslagjes te "dippen" en dan op te eten, hmmm.
Wat ik ook wel doe is het de punt van de onderkant van het brood (korst dus) apart te houden. Dan haal ik het mes (het liefst met wat extra margarine) erdoor en knijp de korst samen. En daar dep ik dan mijn bord schoon.
Natuurlijk doen wij dit ook alleen maar thuis of bij mijn ouders, want daar heb ik dat geleerd.
Groetjes

Hanne.

Hanne.

12-10-2009 om 14:01

Hagelslag die van je brood valt?

He? hagelslag die van je brood valt. Dat komt bij ons eigenlijk niet voor (nou ja, misschien af en toe 2 of 3 korreltjes)

Die hagelslag blijft toch gewoon aan je brood plakken. Ik eet het zelfs zonder boter, en dan nog valt er (vrijwel) niets af. Alleen als de kinderen zelf smeren gaat het soms fout, maar dat betekent over het algemeen gewoon dat er te veel hagelslag op de boterham zat...

Mathilde

Mathilde

12-10-2009 om 14:10

Dat is juist de bedoeling

Want als er niet genoeg op je brood zit, kan er ook niets afvallen en dan kan je dus ook niets opsnoepen.
Ik vind hagelslagjes van je bord snoepen nog vrij onschuldig qua tafelmanieren. Het gekke is, mijn moeder was altijd een snob wat betreft manieren, maar in gezinsverband werden wel de borden schoon gelikt. Dat heb ik eenmaal uit huis nooit meer gedaan.
En ja, het is al lang lunchtijd geweest .

Guinevere

Guinevere

12-10-2009 om 20:42

Ik kan het niet eens goed erop doen

Ik krijg het echt niet voor elkaar om hagelslag op brood te doen zonder dat de helft eraf valt hoor! Ben ik nou zou onhandig, of ligt het aan die pakken van de Ruyter?

Nasha 1st

Nasha 1st

12-10-2009 om 20:44

Er is niks lekkerder

dan het kontje van het brood, een lading boter op je bord, daarnaast een laagje hagelslag en dan eerst je korst door de boter (wel veel doen) en dat in de hagelslag dopen....mmmmmmmm

Marlou H.

Marlou H.

13-10-2009 om 20:45

Haha met de tong

Laatst kwam hier een vriendje van zoon eten die de hagelslagjes met z'n tong van het bord wilde likken. Ik zag die lap naar buiten komen en kon nog net zeggen "DAT mag hier niet!" haha, maar er zijn er meer dus lees ik hier. Toch leuk zo'n draadje over een alledaags onderwerp als hagelslagjes.

Marlou

Wilma

Wilma

14-10-2009 om 10:59

Verschil tussen afsnoepen (leuk woord) en oplikken

Ik vind afsnoepen dan niet zo erg eigenlijk, maar oplikken vind ik niet zo geweldig, in gezelschap.

't Is hier even voor mezelf niet aan de orde, gister kaakchirurg geweest, dus ik lees even hier terwijl 't water me in de mond loopt.

Leuk dat er zoveel reacties zijn en dat 't toch een herkenbaar onderwerp is !

Groetjes,
Wilma

krin

krin

14-10-2009 om 11:28

Dubbel fout

Ik laat geen hagelslag op mijn bord achter (en chocola weggooien, zeker? tssss), maar verzamel het op de punt van mijn mes en steek die in mijn mond. Niet direct het goede voorbeeld, maar ik kan het niet laten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.