Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hairy

Hairy

10-02-2010 om 10:26

Haar wassen

Ik heb een vervelend probleempje. Ik was mijn haar om de dag 's morgens, als ik ook douch. Ik heb geen haar dat snel vet wordt, dus elke dag wassen is niet nodig. Soms doe ik dat wel, vb ivm sporten of een feestje.
Ik merk nu echter al een hele tijd (meerdere maanden) dat het wel lijkt of mijn haar (of mijn hoofdhuid?) de tweede dag of soms zelfs al 's avonds de dag dat ik mijn haar gewassen heb, "ruikt". Ik kan het moeilijk uitleggen, maar als ik vb met mijn hoofd schud, dan ruik ik een bepaalde geur die ik niet lekker vind. Ik vind het erg vervelend, maar weet niet wat ik er kan aan doen. Overigens heb ik ook de indruk dat het erger is nu het winter is, maar dat weet ik niet zeker.
Herkent iemand dit? En is er ook een oplossing voor?

Hairy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Talg?

Ik denk dat je last hebt van overmatige talgproductie. Dat veroorzaakt vet haar. En het rare is dat je er meer last van krijgt als je heel vaak je haar wast. Misschien moet je juist proberen om het minder vaak te wassen. Dat zal dan de eerste weken even vervelend zijn, maar daarna wordt het vast een stuk minder snel vet.

Hairy

Hairy

10-02-2010 om 11:18

Triple

Triple: "Ik denk dat je last hebt van overmatige talgproductie. Dat veroorzaakt vet haar."
Maar het gekke is dat mijn haar helemaal niet vet wordt, zeker niet. Het ruikt alleen zo gek en dat vind ik vervelend.

Waarom zo vaak wassen?

Je weet toch wel (althans dat weet dacht ik iedereen) dat vaak wassen met zeephoudende producten ronduit slecht voor je haar en (hoofd)huid is?

Dat je daar dan op een gegeven moment bepaalde klachten door krijgt verbaast me dan niets.

Je zou ook je huid en haar alleen kunnen afspoelen. Dat doe ik ook altijd (ben sportinstructrice) en 1 x per week was ik mijn haar dan echt. Dat is overigens nog meer dan echt noodzakelijk, maar dat vindt ik gewoon prettig.

Die vreemde geur is inderdaad vreemd, maar zal toch wel (zijdelings) te maken kunnen hebben met (te) veel wassen. Kan je wat dat betreft niet verder helpen, misschien dat iemand anders hier het herkent of tips heeft.

Hairy

Hairy

10-02-2010 om 14:25

Vaak wassen?

Is om de dag je haar wassen dan vaak?

Salie

Salie

10-02-2010 om 15:11

Vaak wassen?

Ik was mijn haar ook om de dag. Ik vind dat niet veel. Een vriendin van mij is kapster en dus ook mijn kapster en die doet dat zelf ook. Vaker is niet echt nodig zegt zij, maarja dat is dan een persoon, maar ik hou het niet langer uit zonder te wassen hoor. Ik voel me daar echt niet prettig bij.
Enne Hairy, ik heb geen idee wat je er aan zou kunnen doen. Misschien andere shampoo proberen. Je weet maar nooit.
Gr. Salie.

Hairy

Hairy

10-02-2010 om 16:40

Beemer

Hum, ik had al gegoogled maar dit dus nog niet gevonden.
Het rare is dat ik geen vette huid heb, integendeel, op mijn armen, benen, buik. Kan het dan dat je wel een vette hoofdhuid hebt?
Zucht, toch maar bij de huisarts langs dan? Ik vind dit nogal genant om aan de kapper te vragen.

Puck

Puck

10-02-2010 om 17:26

Hairy

Waarom genant om aan de kapper te vragen? Die zal dat vast wel vaker tegenkomen en heeft waarschijnlijk meer verstand ervan dan de huisarts.
En wat is vaak: ik was mijn haar minder dan om de dag. Eigenlijk zit het bij mij pas fatsoenlijk na een dag of 2 na het wassen, voor die tijd is het sluik en slapjes.

Bennikki

Bennikki

10-02-2010 om 21:58

Of misschien

Wat ik doe: ik was mijn haar bijna nooit maar maak het bij het douchen wel nat en doe er een klein beetje conditioner in. Ruikt alles weer fris en heb je het gewassen-haar gevoel zonder de zeep van shampoo. En je haarkleuring (in mijn geval dan) blijft een stuk langer mooi..
Groet Bennikki

Volgens de huidarts

Wij hebben (erfelijk) allemaal een moeilijke huid. De een erger dan de ander, vader, broers, onze kinderen etc.
Als kind en puber heb ik járen bij de huidarts gelopen. En toen kreeg ik al te horen dat 1 keer per week wassen met échte shampoo genoeg was. Bij oudste dochter (die allerlei excemen op d'r hoofdhuid had) kreeg ik zelfs te horen dat 1 keer per 10 dagen meer dan genoeg was. Natuurlijk wordt er wel vaker gedouched, maar dan zonder shampoo en zeep. En natuurlijk zegt dat kapper wat anders.....hahaha, die moet toch geld verdienen? Dat is wel een wat ander uitgangspunt....
Maar wij met onze 'lastige overgevoelige huid' merken het meteen als we té vaak met shampoo wassen of zeep. Rond de puberteit wordt die huid wat vetter en kan het wat 'vaker', maar aan meer dan om de 5 á 6 dagen met shampoo wassen komen wij écht niet....Dochter heeft natuurlijk d'r puberkunsten en probeerd met regelmaat vaker, maar moet dat op den duur altijd bekopen met weer problemen en dan moet ze weer speciale shampoo's om de natuurlijke weerstand van de huid weer wat op te krikken. Vet haar hebben we trouwens nooit..ja als we 1,5 week niet wassen (wat dochter wel eens moest van de huidarts en wat ze dan maar opvolgde omdat ze er erge last van had..). Dat je haar na 2 dagen wassen vet wordt is dus ook érg snel...Dát is al een teken aan de wand.
Ik snap dat je geen zin hebt om met erg vette haren rond te lopen...je kan proberen rustig aan de tijd tussen de wasbeurten wat uit te stellen.I.p.v. na 2 dagen 's morgens doe je het dan 's avonds...(=2 en een halve dag) En zo verschuif je de wasbeurt van 2 naar 3 en naar 4 dagen.Of je kiest voor de rigoreuze aanpak en neemt een weekje vrij, sluit jezelf op en wast je haar pas na een week.
Wedden dat het dan over is?
groeten albana

Hairy

Hairy

11-02-2010 om 14:00

Albana en bennikki

Bennikki: “Wat ik doe: ik maak het bij het douchen wel nat en doe er een klein beetje conditioner in. Ruikt alles weer fris en heb je het gewassen-haar gevoel zonder de zeep van shampoo.”
Misschien moet ik deze tip maar eens gaan proberen.
Albana: “Dat je haar na 2 dagen wassen vet wordt is dus ook érg snel...Dát is al een teken aan de wand.”
Ik heb niet geschreven dat mijn haar vet wordt na 2 dagen, wel is het zo dat ik het om de dag was (omdat ik dus die rare geur weg wil hebben”. Maar mijn haren worden eigenlijk niet snel vet, helemaal niet (toen ik tiener was, waste ik het idd maar om de tien dagen, ik weet niet meer waarom en wanneer ik dat veranderd heb).
Denk jij dat de geur te maken heeft met te veel wassen dan?
Volgende week ga ik naar de kapper. Misschien toch ook maar eens vragen.

Ja talg

Ik denk dat het talg is. Daarvoor hoeft je haar er niet eens 'vet' uit zien om dat geurtje te hebben. (is stadium er nét voor denk ik) Jongste heeft dat ook wel eens (b.v.'s zomers als ze veel zwemt/dus vaker wast en dan opeens weer de periode tussen de wasbeurten wat langer moet worden..). Er onstaat dan zo'n muffige kelderachtig luchtje (moeilijk te omschrijven), dan is haar haar nog niet vet, dat is pas een dag ofzo later. Ik ruik dat natuurlijk omdat ze nogal graag 'hangt'of op schoot zit. Alleen met water wassen verjaagt het geurtje ook. De shampoo prikkelt gewoon té veel de hoofdhuid en daardoor onstaat 'overprodcutie' als een natuurlijk afweermechanisme zeg maar. En op een hoofdhuid met overactieve talgklieren gedijn die schimmels (waar beemer al over schijrft) erg goed. Daar komt dat luchtje dus vandaan. Je vette haren gaan trouwens niet weg van alleen water. Daarom is uitstellen, langzaamaan een betere optie. Om er nog een beetje 'fatsoenlijk'uit te zien. Maar het luchtje zal zeker weggaan met alleen water. Je moet er ook voor waken dat je als je je haar wast té veel je hoofdhuid masseert...dat veroorzaakt ook overproductie. Beter is het alleen je 'haar' te wassen en zo weinig mogelijk je hoofdhuid daarbij te raken.
groeten albana

Maartje

Maartje

12-02-2010 om 18:42

Is het je haar / hoofdhuid wel?

Sorry als je het een stomme vraag vind!
Misschien zijn het je oren wel. Oorsmeer kan ook stinken. Of misschien huidsmeer achter je oren of huidsmeer aan je oorbellen?? Ikzelf heb kleine oorbellen die ik dag en nacht draag, ik moet ze af en toe echt even in een bakje sop leggen om schoon te weken.

Hairy

Hairy

18-02-2010 om 16:25

Kapster

Ik ben maandag naar de kapper geweest en heb er toch maar eens naar gevraagd. Volgens mijn kapster is 1x of 2x wassen per week voldoende, zeker als je haar hebt dat niet snel vet wordt.
Ik heb nu mijn haar pas vandaag donderdag gewassen (in plaats van woensdag) en wil het de volgende keer zondag wassen. Even volhouden dat ritme en dan afwachten of het iets verandert.
Het kan dus wel kloppen wat Albana schrijft (ivm talg).
Maartje, ik vind het geen stomme vraag, maar het is niet wat jij schrijft.

Wat ik me verder nog afvraag: als jullie je haar bv. maar 2x in de week wassen, hoe doe je dat dan na het sporten: gewoon douchen en je haar nat maken zonder het te wassen? Of een andere oplossing? In sommige douches is het niet simpel om je haar droog te houden…

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.