Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Hermine

Hermine

12-02-2010 om 14:22

Grrr...autoruiten krabben

Vorig jaar een niet goedkope relatief nieuwe auto gekocht. Toch heeft ook deze auto, net als onze vorige (dat was een brik) een rot kwaal. De autoruiten bevriezen niet alleen van buiten, maar ook van binnen.
Ben zo steeds 30-40 minuten bezig de ramen schoon te bikken. Leuk hoor ijsschaafsel maar niet aan de binnenkant van je auto.

Wat doen wij hier verkeerd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Clarice

Clarice

12-02-2010 om 14:33

Vochtig?

Bij mijn auto is dat heel soms ook. Ik denk dat het komt doordat het dan vochtig in de auto is geweest of de ruiten beslagen waren en dat dat dan is opgevroren.
Zou dat kunnen?

Guinevere

Guinevere

12-02-2010 om 14:43

Ik ook hoor

Ik heb vanmorgen ook binnen en buiten mogen bikken. De garage kon de oorzaak van het probleem niet vinden.
Wat helpt: gewoon zo'n ruitending over de voorruit leggen aan de buitenkant, dan wordt die ruit toch minder koud en bevriest het aan de binnenkant niet zo snel, bovendien slaat het vocht er dan minder snel op neer (dat was ik dus gisteren in de haast vergeten, grrr).
Verder heb ik altijd een paar zakken bisonvochtvreter in de auto liggen. Die van mij zijn momenteel helaas al volgevreten, vandaar mijn bik-actie van vanmorgen.

Vic

Vic

12-02-2010 om 14:46

Erg

Ik heb daar een keer last van gehad dat mijn ruiten aan de binnenkant bevroren. Bij mij was de oorzaak binnenlopend water doordat er iets in de afwatering onder de voorruit verstopt was. Daar kwam ik achter toen er ineens 5 cm water in de auto stond ;-(

Airco

Een airco kan ook heel goed de boosdoener zijn. Vooral als je kleine stukjes rijdt met de airco aan, geeft dat vocht op je ramen.

Sinds ik dat weet ga ik anders met mijn airco om, ik blaas het laatste stukje van de korte rit even flink zonder airco, of gebruik de airco niet eens. En het helpt, ik heb er geen last meer van.

Puck

Puck

12-02-2010 om 15:32

Huh, moppeke

"Een airco kan ook heel goed de boosdoener zijn. Vooral als je kleine stukjes rijdt met de airco aan, geeft dat vocht op je ramen. Sinds ik dat weet ga ik anders met mijn airco om, ik blaas het laatste stukje van de korte rit even flink zonder airco, of gebruik de airco niet eens. En het helpt, ik heb er geen last meer van."

Met dit weer gebruik je toch überhaupt geen airco?
Overigens ben ik erachter dat de airco juist je beslagen ramen eerder laat verdwijnen. Hier overigens geen last van bevroren ramen aan de binnenkant. Wel vanmorgen prachtige ijskristallen aan de buitenkant.

Minet

Minet

12-02-2010 om 16:22

Juist airco aan

Hermine, je moet gewoon altijd de airco aan laten staan, zomer en winter. De airco haalt nl. het vocht uit de auto, vocht van natte kleren, schoenen en uit je adem. Ik heb mijn airco zomer en winter aan, en heb echt nooit beslagen of bevroren ramen aan de binnenkant.

Brianna F

Brianna F

12-02-2010 om 16:49

Tip

Ik kreeg deze briljante tip, maar ik realiseer me dat deze alleen kan als je in een beetje veilige buurt woont. Het raampje op een heel klein kiertje open laten staan. Echt, het helpt. Tenminste bij ons.

Ha minet...nu weet ik het!! o.t.

dat maakt dat je nooit 1 op 16 ofzo gaat rijden. Airco vreet namelijk ook benzine. Dus mijn tip voor jou....airco uit en lekker met het raam openrijden. Zul je zien...vliegt je gemiddelde omhoog

groetjes van Purk

Guinevere

Guinevere

12-02-2010 om 18:12

Briljant

Briljant, maar ik heb geen airco en rijd meestal met het raam op een kiertje. Maar helaas, het helpt niet.

Minet

Minet

12-02-2010 om 19:09

Help

kan mijn posting snel verwijdert worden voordat ik door nog meer mensen op mijn nummer wordt gezet??? Enne.........purk........bedankt he :p (toch had ik daar echt gewoon niet aan gedacht!)

Minka

Minka

12-02-2010 om 20:49

Heel raar

hoi,
Misschien is het heel erg dozig van me, maar kan het zijn dat er een autoraampje op een kier staat? bij ons wil het wel eens gebeuren dat de kinderen het raam net niet helemaal dicht hebben. Aan de binnenkant zie je het niet. Aan de buitenkant zie je dat er een kiertje zit tussen het rubber en het glas. Als wij condens aan de binnenkant hebben, ligt het meestal daar aan.
Minka

Hermine

Hermine

12-02-2010 om 21:55

Raam open/dicht airco aan/uit ;-d

Ik ga het allemaal proberen!

Eerst maar eens twee vochtvreters kopen, dat lijkt me wel wat, nooit aan gedacht.

Auto heeft climate control. Je stelt de temperatuur in en de auto bepaalt of ie daarvoor moet koelen of verwarmen. Tenminste, zo stel ik me dat voor. Op het moment is het meer climat OUT of control, wat een snert systeem.

Verder heb ik bedacht dat ik na het ijs-schrapen eerst de temperatuur maar eens flink hoog ga zetten (al het vocht verdampt) en daarna de Climat Control op UIT en alle ramen open. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude, dus dan moeten we wel ontvochten.

Daarna, om het klimaat stabiel te houden, ga ik alle besneeuwde en/of hijgende kindertjes ritjes weigeren.

Dus als je morgen een idioot met alle ramen open in een glimmende bolide ziet rijden? Dan ben ik dat.

Vera*

Vera*

13-02-2010 om 10:08

Wij waren een aantal jaar terug in een errug warm Zuid-Frankrijk. De auto had wel airco maar nog van het type aan of uit. Ik riep op de heenweg al dat ik het idee had dat de airco het niet deed. Man vond dat ik zeurde. Nu moest hij voor iets anders naar de garage aldaar en zei met handen en voeten ook maar dat de airco het niet deed. De monteur kroop onder de motorkap en hield daarna twee handen omhoog, met in elke hand een stekker. De stekkers weer aan elkaar gekoppeld en we hadden weer airco.
Als je vochtproblemen van de laatste tijd zijn, zou het dan ook zoiets kunnen zijn?
Lang geleden wilden mijn vader juist airco om zo snel mogelijk van het vocht af te zijn aan de binnenkant van de ramen.

Biene M.

Biene M.

13-02-2010 om 10:39

Airco

Kost airco echt zoveel brandstof? Ongelooflijk, ik rijd in onze 5 jaar oude station over een langere afstand altijd 1:20 en op een korter stukje 1:17 en ik heb altijd de airco aan. Kan me niet voorstellen dat ik 1:22 zou gaan rijden zonder airco. Het is nu niet het seizoen om zonder verwarming te rijden, maar wie weet probeer ik het nog eens uit.

Ik doe 'm ook daarom aan hoor...

En ik weet best wel dat een auto mét airco aan meer energie verbruikt. En ook ik doe 'm gewoon aan als het zo hard vriest. Ik doe 'm dan wel weer uit als ik denk dat het zo goed is (ik voel/zie geen vocht meer..het voelt droog) en laat dan alleen evt. de blazer/verwarming aan.
Ik bergijp alle consternatie niet écht.Die auto heb je nu eenmaal, er zit een airco in en dan zou je die niet/nooit gebruiken omdat dat meer bezine verbruikt? Nou dan ga je toch gewoon op de fiets? Dat verbruikt pas weinig bezine. Doen wij meestal ook...alleen als de afstand het niet toelaat pakken we de auto (is dus niet dagelijks, eerder wekelijks) en áls we 'm dan nodig hebben zouden we eerst een half uurtje moeten gaan zitten bikken op de autoruit omdat dat de rit ervoor bezine bespaard??
Sorry hoor, maar ik vindt het de omgekeerde wereld.
Als je werkelijk zo weinig mogelijk bezine wil verbruiken doe die auto er dan onmiddelijk uit! Of rijd er niet meer mee.
groeten albana

Biene M.

Biene M.

13-02-2010 om 16:23

Airco vervolg

Daarnet heb ik terwijl de motor stationair draaide de airco laag, hoog en uit gezet. Bij uit verbruikte de motor 0,5 liter per uur, bij aan 0,6 ongeacht of hij zoemde of loeide. Dat komt niet in de buurt van 10% verschil.

Overigens heeft onze auto geen verwarming naast de airco, er is maar één systeem.

Vic

Vic

13-02-2010 om 17:51

Volgens mij ook

20%, een verschil van 0,1 op 0,5.

Biene M.

Biene M.

13-02-2010 om 17:54

Jaja

Denken jullie dat de airco meer verbruikt naarmate je harder rijdt?

Vic

Vic

13-02-2010 om 17:55

Maar

Dat is dus niet 20% van je totale benzineverbruik als je rijdt. 0,1 liter meer per uur dat je airco aanstaat, dus als je 8 liter verbruikt op 100 km, verbruik je met airco aan 8,1 liter. Zo'n klein verschil lijkt me dan weer niet kloppen. Hmmm ik ga maar eens koken, want ik ga blonde dingen zeggen.

Biene M.

Biene M.

13-02-2010 om 21:20

Pelle

Ik vertrouw de informatie die ik met mijn eigen ogen van mijn dashboard aflees meer dan wat algemene informatie op een website. De informatie hierover verschilt nogal per website, hier hebben ze het over 25%, elders (bij VROM) over 3%. Wat geloof jij? Overigens verbruikt een volautomatische airco (hebben wij) weer minder energie dan een gewone.

Het verbruik lijkt me nogal afhankelijk van de omstandigheden waaronder je de airco gebruikt. Wil je je auto koelen naar 20 graden terwijl het buiten 35 graden is, dan zal dat meer energie kosten dan wanneer je je auto wilt verwarmen. Volgens mij kan daarvoor warmte gebruikt worden die toch al vrijkomt door de motor.

Nasha 1st

Nasha 1st

13-02-2010 om 21:38

Ook airco

en ja, ik gebruik die ook in de winter....gaat echt sneller!

Kari1

Kari1

14-02-2010 om 09:27

Keuzes

Airco is een prima middel om teveel vocht (en last van beslagen/bevroren binnenkant) uit de auto te verwijderen. “Airco zorgt niet alleen voor een verkoelende, maar ook voor een drogende werking van de interieurlucht. Door de aircowerking worden beslagen ruiten bij een hoge luchtvochtigheidsgraad voorkomen.”
"Volgens de ADAC moeten automobilisten zich realiseren dat bijvoorbeeld een 800 kilometer lange reis naar het zonnige zuiden ook aardig in de 'aircopapieren' kan lopen. Op de autosnelweg werd een extra verbruik gemeten van 0,66 liter benzine op iedere honderd kilometer.” Dat komt neer op 8-9%. Als je voor een lange rit 50 euro aan benzine kwijt zou zijn, betaal je om die rit 's zomers in een heerlijk gekoelde auto te maken 54 euro. Het is nog maar de vraag hoeveel je je bespaart als je de rit ipv met airco met arko maakt (Alle Ramen Kunnen Open) want ook dat kost brandstof.
Ook scheelt het heel veel welke soort airco je hebt (“In het onderzoek werd ook onderscheid gemaakt tussen de goedkopere airco's, die alleen maar koele lucht kunnen binnenblazen en de duurdere, waarmee je de temperatuur exact kunt regelen. De simpelere uitvoeringen zorgen voor fors meer benzineverbruik.”) en of je hem ’s zomers of ’s winters gebruikt. ’s Winters hoef je niet te koelen alleen maar te drogen. Dat kost lang niet zoveel.
Het is beter om de airco ook in de winter regelmatig even aan te hebben. “komt het voor dat de airco in een koude periode soms heel lang niet gebruikt wordt. Hierdoor vermindert de werking van de afdichtingen, waardoor de kans op lekkage van het systeem wordt vergroot. Wanneer de airco langere tijd niet wordt ingeschakeld, kan dit bovendien de bacterievorming op de verdamper bevorderen. Met als mogelijk gevolg een onaangename geur na het inschakelen van de airco. Laat daarom de airco tenminste elke week even draaien.”
En een prima moment om dat te doen is om je beslagen/bevroren binnenruiten snel weg te werken. Tuurlijk kun je je een paar centen besparen (nog geen cent per km dat dat ding aanstaat, en waarschijnlijik nog minder omdat je alleen maar droogt en niet koelt) en bij je start iedere paar honderd meter stoppen om weer wat zicht te maken. Je kunt, wat Albana al zegt, ook gaan fietsen.
Ja, aircogebruik kost geld, zoals alle apparatuur in en buiten huis. Ik kies ervoor om die apparaten te gebruiken wanneer ik het gemak daarvan de energieprijs waard vind. Ik fiets veel, hang mijn was meestal op ipv dat ik de droger gebruik, en zet mijn auto-airco ook in de winter regelmatig even aan.
Kari

Kari1

Kari1

14-02-2010 om 09:33

Proefje van biene

Ik veronderstelde: "(nog geen cent per km dat dat ding aanstaat, en waarschijnlijk nog minder omdat je alleen maar droogt en niet koelt)"
Ik zie nu dat Biene daar een leuk proefje mee heeft gedaan. "Daarnet heb ik terwijl de motor stationair draaide de airco laag, hoog en uit gezet. Bij uit verbruikte de motor 0,5 liter per uur, bij aan 0,6 ongeacht of hij zoemde of loeide. Dat komt niet in de buurt van 10% verschil." 0,1 liter per uur om alleen te drogen en niet te koelen, zou zomaar kunnen.
Kari

Precies kari

De airco is een prima middel om vocht te verdrijven. Alleen als je dat ding altijd maar aan hebt zonder er bij na te denken dat vindt ik wel verspilling en ook wel dom. Maar als je er bewust mee omgaat en 'm bewust gebruikt om of het vocht te verdrijven óf om het koeler te laten zijn dan vindt ik het geen verspilling maar 'gebruik'. Tja en gebruik kost energie, net als al het andere gebruik.
Overigens gebruiken wij de airco in de zomer zelden of nooit...alleen tijdens vakantie's (die we de laatste jaren zonder auto hebben gemaakt) die bloedjeheet zijn of tijdens langdurige autobaanritten in topzomerweer. Maar over het algemeen geven wij voorkeur aan blazen en raampjes open op 80km-wegen en bij langzamer verkeer. Bij regen zetten we 'm ook wel eens aan...(ook voor het vocht) maar ook alleen als het nodig is (ramen beslaan). En in de winter dus als er vocht in de auto 'hangt'. Ik denk dat ons gemiddelde gebruik van de airco ongeacht welk seizoen ong. gelijk is.
groeten albana

Hermine

Mooi wat je allemaal van plan bent - maar doe nou in ieder geval zo'n ding over je voorruit.

Hermine

Hermine

14-02-2010 om 21:43

Ding voor het raam

Nog vergeten in mijn opsomming te zetten.
Heb zo'n zilveren ding voor m'n voorruit zitten nu.

Blijf het wel een beetje idioot vinden. Zo veel fratsen moeten uithalen om het droog te houden. Ik ga ook nog maar eens bij de garage navragen wat het verder nog zou kunnen zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.