Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

28-04-2010 om 21:15

Groepenkast en electrische bedrading, wat kost dat?

In mijn nieuwe oude huis (1955) moeten de groepenkast en de electrische bedrading vervangen worden. Ik heb nu drie groepen (10A) met van die ouderwetse stoppen, een krachtstroomgroep (voor electrische kookplaat) en geen aardlekschakelaars. Alles wordt geleid door met katoen omwonden leidingen. Ik had gehoopt dat ik alles van mijn vakantiegeld zou kunnen betalen, maar dat gaat niet lukken. Ik heb maar een electricien gevonden die binnen drie maanden tijd had (hoezo recessie?). Voor alleen de groepenkast (6 groepen, krachtstroomgroep en 2x aardlek) vraagt hij 2200 euro. Volgens hem moet ik voor het vervangen van de bedrading, incl. nieuw schakelmateriaal en stopcontacten, rekenen op minimaal 3500 euro. Is dat een reële prijs? Ik ga natuurlijk t.z.t. wel verschillende offertes opvragen voor de leidingen (nu alleen de groepenkast vervangen), maar dan kan ik vast gaan sparen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

28-04-2010 om 21:26

Poeh

Ons huis is ongeveer even oud, ook met drie groepen. We hebben twee keer aan een elektricien gevraagd wat het zou kosten om een nieuwe kast met 6 of 7 groepen te installeren en de bedrading te vervangen. De één had het over € 500,-, wat ons bizar weinig leek, en de ander over € 1200,-. De beloofde offertes hebben we helaas nooit van ze gekregen. Maar het verschil met het bedrag dat jij te horen hebt gekregen is wel heel groot. Moet je trouwens nieuwe schakelaars en stopcontacten nemen, of is dat optioneel? Ik kan me namelijk voorstellen dat dat de kosten wel opdrijft.

Nou ja, ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar je snapt dat ik geïnteresseerd ben in de reacties op je vraag

Vic

Vic

28-04-2010 om 21:48

Uitleg gevraagd

De electricien had een lijstje met bedragen opgeschreven (en weer meegenomen). De prijs voor alleen de groepenkast was zo'n 600 euro. Dat komt ook wel overeen met de prijzen die ik bij electrahandels zie. De krachtstroomgroep en de aardlek komt daar dan apart bij. Voor arbeidsloon rekent hij 200 euro (dus het is wel lekker snel klaar). Draden trekken zou volgens hem vier mandagen kosten, à 45 euro ex btw per uur, daarbij zo'n 500 meter leiding, en nieuw schakelmateriaal is dan ook nodig (blijkbaar).

Hmmm

ik zal het morgen een nakijken. Hier hebben we alles laten vervangen, dat kon makkelijk want we hebben alle plafonds vervangen dus de leidingen konden meteen opnieuw aangelegd worden. Prijs heb ik wel ergens, zal dat morgen voor je opzoeken al is de situatie qua huizen/verbouwing anders.

Ons mannetje (klussenbedrijf met allerlei diploma's) deed die electra keurig, dus dat is misschien nog een idee. Ik denk dat hij ook wel eerder kan dan 3 maanden.

dc

dc

29-04-2010 om 17:32

Bedrading

Dit was een beetje mijn vak, maar dan voor winkelketens....

Het grote bedrag zit hem niet in de groepenkast en stoppen (al is dat voor een particulier al vrij prijzig), maar hoeveel tijd er gaat zitten in de bedrading, en dat hangt heel erg van de specifieke locatie af. Als de bedrading moeilijk te bereiken is, dan is het enorm arbeidsintensief. Als het boven een bepaalde hoogte is, dan moet je eigenlijk zelfs met 2 man werken (maar dat zal meer voorkomen in winkels dan in huizen, neem ik aan).

2200 euro voor de groepenkasten en en schakelaars vind ik trouwens erg duur. Ik zou zeker meerdere offertes aanvragen. Waar woon je in de buurt? Ik ken (professioneel) een hele goede en redelijk geprijste electricien in Maastricht.

De info

een dag later maar ik heb het hier voor mij. Wcd=wandcontactdozen (stekkerdoos dus). De offerte is uit 2007. Het is uiteindelijk duurder geworden omdat we meer wcd's wilden hebben. Voordeel van deze wijze van opdrachtgeven is dat je dus weet wat je per wcd/contactpunt kwijt bent.

* wandcontactdozen, schakelaars, centraaldozen, randaardedozen a E 65 per contactpunt
* Jung installatiemateriaal (dit zijn de dingen/knopjes/schakelaars die je op de wand ziet) 27 stuks richtprijs € 675
* groepenkast vv hoofdschakelaar, 2 aardlek 40A, 8 schakelaar automaten 16A (ampere) € 849
* aansluiting 3 fasen meter Nuon € 77
* standleiding a E 70 per stuk (5x)
* randaardepin slaan 24m1 (strekkende meter) a € 150 p.st
* opvangen bestaand leidingwerk 8 uur a € 280
* extra groep, wasmachine/droger a E 70 ps st
* extra contactpunten was/droger (2 wcd/1 schakelaar/1contactdoos) 4xa E 260

subtotaal van deze offerte was € 4971 ex btw

Zo kan je even wat vergelijken qua prijzen.

Biene M.

Biene M.

29-04-2010 om 20:40

Wow manda

Wat een geld!

Goede prijs

ik heb ook nog even een andere offerte erbij gepakt en dat bedrijf rekende E 6000,- ex btw. Dus zaten we met deze rond de E 6000 incl btw goed.

Het is ook geen standaard klusje geweest. We hebben nu voor zo'n 125.000 euro verbouwd in 2 jaar tijd. En dan ook echt alles, leidingen, electra, stucwerk, trap, plafonds, vloeren etc etc etc alles.

Er zat in dit huis niet eens een wasmachine kan je voorstellen. ja het was leuk, na 7 volle sloopbakken kon je van de zolder naar de woonkamer kijken. En nu nog de zolder, de electraleidingen liggen klaar, nu moet het nog opgebouwd worden met wanden, isolatie, leidingen etc etc. En dan nog de tuin verder. Maar dan heb je ook wat

dc

dc

29-04-2010 om 22:12

Offertes electra

Die kunnen echt enorm verschillen. Het is dan ook belangrijker om een gedetaileerde prijsopgave te vragen (hoeveel uur/welke matererialen voor welke prijzen, en hoeveel man).

Ik heb voor een winkel in A'dam een offerte gehad van 20.000 euro voor de electra en een ander heeft het uiteindelijk geklaard voor 7000 euro. Scheelt toch even.

Dus echt, vraag tenminste 3 offertes voor je iemand kiest en vergelijk welke materialen ze aanbieden.

Vic

Vic

30-04-2010 om 12:31

Ga ik zeker doen

Omdat ik heel graag volgende week de nieuwe groepen en meterkast wil hebben (ik 'moet' een vaatwasser, en kan nu niet tegelijkertijd wassen en/of drogen en/of stofzuigen), mag die electricien voor 2200 euro alles aansluiten. Voor de nieuwe bedrading en schakelmateriaal ga ik t.z.t. zeker meerdere offertes aanvragen. Ik begrijp nu dat de prijzen nogal kunnen variëren dus dat het wel kan lonen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.