Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

02-03-2010 om 12:39

Groene tegels en aardappelwater

Jaaaaaaaaaaaaaah het is zover! Ik heb in de tuin gezeten! De temperatuur was wel een graadje of 18 in de luwte in het zonnetje.
Alleen heb ik nu weer die groene tegels gezien. Dit jaar wil ik die aanpakken met aardappelkookwater. Alleen wordt het wel erg veel aardappelen eten met ons terrasoppervlak. Hoe doe ik dat dus?
Kan ik het aardappelkookwater verdunnen? Kan ik weinig aardappelen koken in heeeeeeeeeeeel veel water? Kan ik het aardappelwater bewaren of moet het er kokend heet op? Kan ik het ook over mijn teakhouten tuintafel gooien?
Hoera, lente!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gaat het niet vanzelf weg?

Hier een terras op het zuiden ook vol groen aanslag. Volgens mij gaat het vanzelf weg door de zon. Je zou er anders ook wat scherp zand op kunnen strooien en dat een paar dagen laten liggen. Daarna tussen de voegen vegen, is ook goed voor je terras. De aanslag is dan ook meestal weg en het lijkt me minder werk dan schrobben met aardappelwater.

Volgens mij

gaat het gewoon om gekookt water.... dat maakt de algen dood en alle plantjes die tussen de tegels groeien. Mijn moeder giet echt al het water wat ze afgiet van het koken over de straat..... zelfs van de bieten (af en toe zou je denken dat er een moord is gepleegd...)
Dus volgens mij zou je ook gewoon zelf de waterkoker aan kunnen zetten als je het perse op deze manier wilt doen.
Succes!

amk

amk

02-03-2010 om 13:27

Temperatuur

is waar het om gaat, want al die groenteresten die in dat kookwater zitten maken juist dat het sneller aangroeit.

Guinevere

Guinevere

02-03-2010 om 13:31

Solanine

Zit het 'm niet in de solanine? http://nl.wikipedia.org/wiki/Solanine

Guinevere

Guinevere

02-03-2010 om 13:34

Of deze tip

Ik las deze ook ergens op internet: "Groene terrassen zijn zeer goed schoon te maken met een gieter met 10 liter kokend water met daarin een scheut schoonmaakazijn. Giet dit over het terras als de zon schijnt en een dag later is het terras schoon! U hoeft dus niet te schrobben". Ook geen gek idee, ik houd namelijk niet van schrobben.

Ja guinevere

ik gebruikte vorig jaar voor het eerst azijn (schoonmaak of om te eten maakt niet uit) op onze kasseien. Overigens gebruikte ik het onverdund, dus nu ga ik een verdunde versie proberen, scheelt toch weer in sjouwwerk en kosten als is azijn gelukkig lekker goedkoop.
Toen deed ik het in een forse plantenspuit en dat was nog wel een hels karwei om alle stenen in te spuiten.
Nu gaat het dus gewoon in de gieter en dan een halve fles azijn erbij of zoiets denk ik.

Let inderdaad wel op de de zon nog een aantal uren erna blijft schijnen anders is je werk voor niks.

Morgen zou dus een prima dag moeten zijn )))

Guinevere

Guinevere

02-03-2010 om 14:34

Ben aan het testen

Ik heb nog geen aardappelen gekookt, die staan vandaag niet op het menu. Wel heb ik gewone azijn in een spuitding gedaan, daarmee de tafel bespoten en een stuk tegel. Verder heb ik nog kokend water met ongeveer 10 procent azijn in een gieter gedaan. Eén deel heb ik over een zonnige tegel gegoten en één deel over een beschaduwde tegel. En een deel over een teakhouten tuinstoel die in de schaduw staat.
Ik ga kijken of het allemaal even goed werkt.

tonny

tonny

02-03-2010 om 20:09

Ha, kijk eens aan!

Mooi dat jullie het allemaal even testen, daar kan ik mijn voordeel mee doen. Volgende maand of zo.

En guinevere

heeft het gewerkt?

Guinevere

Guinevere

03-03-2010 om 21:58

Weet nog niet

Ik weet het nog niet, ik kwam pas thuis toen het al donker was. Morgen ga ik kijken!

Guinevere

Guinevere

04-03-2010 om 11:22

Het resultaat

Alleen de tegels die in de zon liggen, en waar ik dus kokend water met azijn over heen heb gegooid, zijn schoon. De rest is nog net zo mooi groen als eerst. Zonder schrobben, dat wel.
Nu nog een test opzetten met aardappelwater. Morgen staat er boer'nkool op het menu, dus dan kan het.

Guinevere

Guinevere

04-03-2010 om 12:22

Ha, ja, dat staat er weer lekker inderdaad! Ik begrijp trouwens dat het probleem van het groen tijdelijk is, want er schijnt vanavond weer een WIT laagje over het geheel heen te gaan vallen!

Hier ook gesproeid en gegoten

gewoon koud water met flinke scheut azijn via een gieter doet na 1 dag (nog?) niks. Dus vanmorgen maar weer op de knietjes gegaan met plantenverstuiver met pure azijn (schoonmaak of consumptie maakt volgens mij niks uit). Is nog te vroeg voor resultaat, maar dit werkte vorig jaar uitstekend.
Dus ga ik alles maar weer op deze manier doen (zucht, ik voel de blaren alweer opkomen..), dit werkt gewoon sowieso.

Marleen

Marleen

04-03-2010 om 21:08

Van dat spul

Ik ben even te lui om het merk op te zoeken, maar ik heb vorig jaar een fles met spul tegen groene aanslag gekocht. Ik meot zeggen, het werkt erg goed. In de gieter met warm water, beetje verdelen met de schrobber, en de volgende dag helemaal schoon. Maar als het op is ga ik de azijn proberen. Schrobben emt zand ook altijd goed. O ja, wat ik me afvroeg, hoe kan het dat mijn tegels allemaal groen zijn en de gewone stoepen niet? Groetjes, Marleen

Guinevere

Guinevere

04-03-2010 om 21:30

Marleen

Dat was precies wat ik me ook afvroeg deze week. Misschien is het omdat er op de gewone stoepen zout is gestrooid? Of omdat die meer belopen worden?

Belopen denk ik

want soms zie je wel eens een wat groener stukje, maar ik denk ook door het belopen dat het dan minder snel groen wordt.

Azijn

Warm water, flinke hoeveelheid schoonmaakazijn, gieten maar, hele stoep kletsnat, uurtje wachten, kopje koffie, schrobben, 't groen vliegt er af.

Myar

Dat schrobben hoeft dus echt niet hoor.
Ik heb vandaag nog even gekeken, maar waar ik azijn gespoten heb ik het groen helemaal weg.

Of je moet natuurlijk erg van schrobben houden ))

Pilsje

Ik ben dol op schrobben NOT. 'T zal de combinatie weinig geduld, dikke laag groen en pms-poetsbui zijn.

ol3

ol3

08-03-2010 om 09:53

Gisteren veel tegels gedaan

het zonnetje scheen gister goed in de tuin dus ik heb al flink wat tegels gedaan!

ik doe het in een gieter, neem heet water uit de kraan, gooi er wat schoonmaakazijn in en giet het over de tegels en je ziet echt dat het werkt!

idd was hard borstelen niet eens nodig!

helaas nu weer natte sneeuw dus ik kan het vandaag niet afmaken.

De klok en de klepel

Als ik het me goed herinner vertelde mijn buurman dat een stuk plastic spannen ook werkt. Landbouwplastic over het terras en dan schijnt het te verdwijnen.

Guinevere

Guinevere

08-03-2010 om 21:30

Helaas

Helaas, ik kon gisteren niet aan de slag in dat mooie zonnetje. Want zoonlief stond een auto te bouwen op het terras, dus het lag bezaaid met hout, schroeven en een boormachine. Morgen maar weer een poging. Ik heb nu pas 4 grote tegels ontgroend.

Lys Lionne

Lys Lionne

24-03-2010 om 15:07

Schoonmaakazijn werk niet?

Althans, vandaag niet Ik heb 1 liter schoonmaakazijn op 10 liter kokend water gedaan, over de tegels gegoten en verdeeld met een harde bezem (niet staan schrobben hoor). Ik heb nu het terras klaar (daar is dus al 40 liter water overheen gegaan, de waterkoker en de pannen op fornuis maken overuren!), maar ik zie nog maar weinig verschil. Zou de zon niet fel genoeg schijnen of moet ik het toch nog na-schrobben?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.