Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

koentje

koentje

24-08-2009 om 12:14

Groen als gras Gazononderhoud

In onze tuin is een stuk gras van ongeveer 3 bij 4 meter. Het is geen mooi gras; er zit veel onkruid en mos tussen en kale plekken.
Hoe krijg ik het mooi?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

24-08-2009 om 12:19

Verdelger voor eenjarig onkruid en graszaad

Ja, ook gras heeft onderhoud nodig. Sprayen met een spulletje dat eenjarige onrkuiden in het gras te lijf gaat. En elk (na-)jaar de kale plekken instrooien met graszaak. Ik hark het gras ook elk voorjaar flink door, zodat de bodem wat lucht krijgt (echt verticuteren kan ik mijn gehark niet noemen, maar dat is het eigenlijk).

succes, Mamvantwee

Groentje

Groentje

24-08-2009 om 13:16

Als het echt niet meer mooi is en er veel wortelonkruid staat (paardenbloemen, boterbloemen, ereprijs) het hele stuk grond twee steken diep omspitten of doodspuiten. Daarna de grond mooi egaal maken, opnieuw inzaaien of graszoden bestellen. De eerste weken dagelijks sproeien.

Laminaat

Laminaat

24-08-2009 om 22:27

Maaien

Koentje,

Blijf maaien, elke week.

Laminaat

Hier ook probleemgras

Ik heb me een paar dagen geleden verdiept in dit probleem want hier is het gras ook een beetje treurig. Wat ik heb begrepen is dat maaien het belangrijkste is. Liefst 2x maar minimaal 1 x per week. Daarbij moet je het niet te kort maaien. Ook belangrijk is mest met veel stikstof, ongeveer 4 x per jaar gebruiken. Al het groen wat er niet in thuis hoort uitsteken. Pas op met onkruidverdelger, dat tast ook je gras aan. Als er sprake is van mos dan moet je verticuleren. Verticuleren mag zowiezo 2 x per jaar. En gaten van 6 cm boren op meerdere plaatsen is ook goed voor de lucht naar de wortels.
Nu zit ik nog met vragen over sproeien. Wanneer sproei je? Elke warme zomerdag? Kun je ook teveel sproeien?

sjaan

sjaan

26-08-2009 om 21:40

Wij..

Hier strooien wij ieder voorjaar een speciale mix over het gras dat ervoor zorgt dat onkruid, klaver en mos ed weg gaat en het gras bemest. Dit kan je kant en klaar kopen bij de tuin winkels.

Wij hebben een tuin op het noorden en het gras ziet er dan de hele zomer prima uit. Niet te kort maaien en vaak maaien minimaal 1x per week.

Sproeien doe ik eigenlijk niet zo heel vaak. Alleen als het echt heel lang droog is en ik zie ook planten in de tuin zielig hangen dan zet ik de sproeier in de tuin. Als je een tuin op het zuiden hebt zul je wel vaker moeten sproeien denk ik...

Mathilde

Mathilde

27-08-2009 om 10:53

Hier...

Inderdaad, in het groeiseizoen wekelijks maaien, niet te kort (in het begin wat langer, later wat korter). Onkruid uitsteken. In de herfst bladafval goed bijhouden. 's Winters liever niet lopen over een besneeuwde grasmat. In het voorjaar verticuteren (ik doe het met de hand, mijn gras is ook drie bij vier meter en dan heb ik er een lekker sportief half uurtje aan). Daarna met een riek gaten prikken. Als het goed is, ziet je grasmat er daarna verschrikkelijk uit . Dan een laagje aarde inborstelen, royaal bemesten, kale plekken dik inzaaien en verder dun zaaien. Buitje erover en na twee weken ziet het er prima uit. Ik sproei nooit (grasmat ligt op het westen, op zandgrond, halfschaduw).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.