Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

meiske

meiske

31-01-2009 om 15:44

Grijze glibbertjes in mijn huis

wij wonen nu 3 jaar in ons nieuwbouwhuis en ik kom regelmatig een snel rennend klein grijs glibbertje tegen. Ze zijn heel zacht en supersnel (maar ik ben sneller. Hoewel ik bekend sta als Miep Kraak zat er eentje in mijn besteklade. Hyperventilerend heb ik de alle keukenkastjes uitgesopt vanochtend. Geen een meer natuurlijk maar ik haat ongedierte. Wat zijn dit en hoe kom ik er aan, of beter, hoe kom ik er af?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marit

Marit

31-01-2009 om 15:53

Zilvervisje?

Ik denk dat je last hebt van zilvervisjes of ovenvisjes. Het enige beestje gedijt bij warmte, het andere bij vocht. Er is op dit forum al veel over gezegd. ALs je het intikt bij zoektermen, kom je er wel. Je kunt het ook googlen.
Succes,
Marit

amk

amk

31-01-2009 om 15:55

Zilver visjes

Volgens mij beschrijf je zilvervisjes.

Zilvervisjes worden ongeveer twee centimeter lang en worden in Nederland en België vooral gevonden in vochtige hoeken in badkamers of keukenkastjes.
De zilvervis wordt veel gevonden in nieuwbouwwoningen wegens de nog vochtige muren en het gebruikte hout.

De insecten komen vaak het huis binnen door mee te liften met voedsel, meubilair, oude boeken, papier en oude kleding.

Preventie
Hygiëne is erg belangrijk maar niet volledig effectief in het reduceren van de populatie omdat de insecten vaak tussen de muren, in isolatiemateriaal, boeken en andere beschermde plaatsen verblijven. Geef extra aandacht aan stapels kranten, tijdschriften en bedorven voedsel. Door te minderen met water en de luchtvochtigheid omlaag te brengen, bijvoorbeeld door ventilatie en vochtvreters te gebruiken, wordt de woning minder aantrekkelijk voor deze insecten. Door lekkende kranen te dichten en donkere plekken beter te verlichten kan men ervoor zorgen dat de insecten zich op een beter bestrijdbare plaats gaan vestigen. Of bestrijding nodig is bij een populatiegrootte die tot een incidentele waarneming leidt is overigens maar zeer de vraag - ze veroorzaken meestal geen waarneembare schade

vrij geknipt en geplakt van wikipedia.

groet,
Angela

Mamvantwee

Mamvantwee

02-02-2009 om 09:50

Ach ja

Het went hoor, die zilvervisjes. Ik heb intussen de gewoonte om eerst langs de plinten te kijken of er weer eentje zit, zodra ik het licht aandoe in de slaapkamer of badkamer. Even voet erop en weer een zilvervisje minder in huis.

Ook altijd je huis laten luchten, dus raam permanent op een kier laten staan. Dat zorgt ook voor drogere lucht in huis en daar houden ze niet van.

Ze doen geen kwaad overigens. Soms zie ik er drie per week, soms drie weken geen een.

Mamvantwee

Massi Nissa

Massi Nissa

03-02-2009 om 08:00

Lidwien (ot)

Dit verhaal over zilvervisjes vertelde je vorig jaar ook al een keer op dit forum. Sindsdien vind ik ze zelf iets minder walgelijk en roep ik voor ze ik doodsla: jij bent primair vleugelloos en evolutionair gezien een anachronisme. Pats!
Groetjes
Massi

Tihama

Tihama

03-02-2009 om 17:03

Lidwientje

Ik zat gisteren met de laptop op schoot en toen ik jouw bericht las verscheen er een grote glimlach op mijn gezicht. Mijn man vroeg: "waarom moet je zo lachen?". Dus ik las het voor. Toen moest hij ook glimlachen.
En toen ik even later mijn tanden ging poetsen en ik zag het evolutionaire oude beestje over de badrand klauteren moest ik wéér glimlachen.

Dankjewel

Tihama

Manus

Manus

03-02-2009 om 19:29

Kat

Blijkt dus maar weer dat kat net iets meer geëvolueerd is: weg zilvervis!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.