Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

gourmetstel, waar op letten?

Toen wij net samenwoonden maar nog geen kinderen hadden deden mijn zwager en schoonzus ons een gourmetstel cadeau (geen idee waarom trouwens). Jaren werkloos in de kast gestaan, maar uiteindelijk - er waren inmiddels kinderen, en ze waren niet meer zo heel klein - toch maar eens gaan gourmetten. Nou, kinderen vinden het leuk enzo, maar ik zit me kapot te ergeren aan dat apparaat.
Vroeger in mijn ouderlijk huis hadden wij een set met spiritusbranders. Dat ging perfect, maar tegenwoordig zijn ze vziw allemaal electrisch en ik weet niet of het daaraan ligt, maar dat ding wordt niet heet genoeg. Er is een grote plaat bovenop waaronder de spiraal loopt die de zaak verhit, en daar weer onder kan je dan pannetjes zetten. Noch bovenop, noch onderop wil het echt vlotten. De biefstukjes koken meer dan dat ze bakken. Uiteindelijk wordt de boel wel gaar, maar het gaat niet van harte.

Dat moet beter kunnen, maar voordat ik mij nou door de BCC-puber van dienst het eerste de duurste apparaat laat aanpraten: waar moet ik op letten bij de aanschaf van een gourmetstel? En zijn die oude met spiritusbranders nog te koop?

Groeten,

Temet

Moni

Moni

10-04-2015 om 18:36

teppanyaki plaat

Ik zou gaan voor zo'n plaat. Vergelijk het vermogen en koop er een met instelbare warmte. Op die plaat kun je van alles. Geen pannetjes nodig. Pannenkoekjes kunnen ook, eventueel met pannetje van het stel dat je al hebt. Op elektriciteit werkt prima.
Als je een gourmetstel koopt, moet de warmte van onder komen, niet van boven.
Warmte van boven is alleen bedoeld om kaas te smelten, niet om te bakken.

Oja, ik hoor ook goede verhalen over een pizzarette. Dan bak je kleine pizzaatjes.

Barvaux

Barvaux

10-04-2015 om 19:09

inderdaad zo'n plaat

Wij halen hier nooit de hoogste stand en je kunt er prachtig pannenkoeken op bakken bij kinderfeestjes (iedereen kan dus zelf een vormpje maken als je het beslag in een poffertjesspuitbus doet).

Die platen heb je voor twee tientjes, vaak ook bij de supermarkt in sommige delen van het jaar.

Theekopje

Theekopje

10-04-2015 om 19:21

Spiritus

Die met een spiritusbrander heb ik ooit op koninginnedag op de vrijmarkt gekocht. En ik zie ze elk jaar weer liggen op rommelmarkten. Dus sla je slag op 27 april.

Inanna

Inanna

10-04-2015 om 21:10

Ik zeg ook plaat

Wij gourmetten standaard met een groep vrienden met oud en nieuw en steeds meer van de gourmetstellen werden ingeruild voor bakplaten, tot er alleen nog maar platen over waren. Je kunt er pannetjes op zetten, voor het geval je iets wilt maken dat echt in een pannetje moet (wel ver genoeg naar de kant zetten zodat de handgrepen niet smelten, sprak zij uit ervaring ), maar wij mikken alles gewoon op de plaat, gaat prima.

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

10-04-2015 om 21:50

Kijk ook eens naar...

Diner4all van princess
Onwijs leuk soort gourmetstel!

Steengrill/pannenkoekjes

Wij hebbenn al jaren plezier van deze steengrill. Op ons model kan je ook pannekoeken en omeletten bakken, leuk voor kinderen. Op steengrill gaat vlees goed. De pannetjes vind ik een drama. Die zijn allleen geschikt voor raclette. Pakrika en slavinkjes doe ik nooit in een pannetje. Moni maakt ook een opmerking hierover. Als de warmte van boven komt, is de afstand warmtebron voedsel te groot en duurt het te lang.
Ik kocht mijn grill bij een supermarkt tijdens kerst, model zie link.

http://www.bol.com/nl/p/severin-steengrill-set-rg2341/9000000011034887/?bltg=itm_event%3dclick%26pg_nm%3dpdp%26slt_id%3dprd_reco%26slt_nm%3dproduct_recommendations%26slt_pos%3dC1%26slt_owner%3dccs%26itm_type%3dproduct%26itm_lp%3d3%26itm_id%3d9000000011034887%26itm_role%3din

Adama

Adama

11-04-2015 om 00:41

zonder anti-aanbaklaag

Ik wilde perse zo'n zo'n apparaat zonder tefal-achtige anti-aanbaklaag. Bleek verdomd moeilijk te vinden, uiteindelijk vond ik er een bij amazon.de.

Waarom geen tefal-achtige anti-aanbaklaag? Ik vind dat een verschrikkelijk onding. Het gaat niet lang mee, is giftig (bij kapotgaan of oververhitting) en kan niet heet genoeg worden. Ik heb daarom alle tafel-pannen uitgebannen.

Het apparaat heeft een gietijzeren plaat (met gladde kant en kant met gril-ribbels) en een stenen plaat. Ook emaille pannetjes voor eronder, maar dat is zoals gezegd alleen om kaas te laten smelten en tomaat/champignon e.d. te laten garen. Pannetjes op de plaat zetten heb ik nog niet geprobeerd.

Tot nu toe heb ik alleen de gietijzeren grilplaat gebruikt, voor allerlei soorten vlees en vis, en ook stukjes brood. Het is een groot succes. Snel, makkelijk en lekker. De plaat kan zeker heet genoeg worden, we zetten deze nooit op z'n heetst. Biefstuk is heel snel klaar, andere soorten vlees en vis ook. Het produceert wel wat walm in de kamer, dat wel.
Ook de pannetjes hebben we gebruikt, voor stukjes groente met wat kaas e.d. Leuk, maar de grilplaat is the real thing.

Er zit een kookboek bij met allerlei lekkere recepten, ook voor flensjes, toetjes, allerlei vlees- en visgerechten, maar dit kookboek hebben we nooit gebruikt, gewoon goede gemengde vlees- en vispakketten (bijv. van Landmarkt) op de grilplaat is al een succes.

Dit is het apparaat, te verkrijgen met of zonder stenen plaat erbij:
Steba Raclette RC3 plus
http://www.amazon.de/Steba-RC-plus-Gourmet--Raclette/dp/B0000AQY8K/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1428705147&sr=8-1&keywords=Steba+Raclette+RC3+plus

Let op, het gaat om een gietijzeren en/of stenen grilplaat, je moet daarmee om kunnen gaan, net als met gietijzeren pannen.

Temet

Temet

14-04-2015 om 22:40 Topicstarter

raclette, ja verdraaid

Dank voor de reacties. Er gaat mij nu een licht op, er staat op de verpakking inderdaad iets als gourmet/raclette set ofzo. Dus kennelijk is de ruimte onder het verwarmingsspiraal bedoeld voor raclette. Dan snap ik de constructie wat beter.

Maar bovenop dus zo'n plaat, maar die is gewoon prut. Ik had het in mijn openingsposting niet duidelijk gemaakt, maar die plaat is dus om op te bakken. En dat doen we ook, maar het ding wordt niet heet genoeg dus schiet het niet op.

Kijken op 27 april is misschien wel een idee ja. En anders toch maar zoeken naar een andere die wel instelbaar is. En heet genoeg wordt.

Groeten,

Temet

Carla

Carla

15-04-2015 om 10:15

temet

hoe lang heb je het geprobeerd met die plaat?
Wij hadden hetzelfde probleem totdat bleek dat je m beter minstens een half uur tevoren kunt aanzetten omdat het gewoon heel lang duurt eer hij door en door heet is. Maar daarna gaat hij als een speer.

Barvaux

Barvaux

15-04-2015 om 10:49

carla

Goed punt, inderdaad dat is het wel en Temet weet nu ook dat je onder de plaat alleen maar kaas kunt smelten dus ik zou het nog een keer proberen.

Omdat wij zo gewend waren aan een half uur tot drie kwartier opwarmingstijd gingen we de eerste keer de fout in met die teppanyaki plaat die vele malen sneller heet wordt

gourmetstel

mijn twee meiden vinden het ontzettend leuk om te gourmetten en dus doen we dat erg regelmatig. We hadden eerst een tefal, daarna overgestapt met princess want die had zo'n leuke combi met steengril enzo. maar wat een waardeloze aanbaklaag zat daar op! binnen een jaar hebben we weer een 'ouderwetse' tefal gekocht.

15 minuten van te voren aan zetten, en dan boven op het vlees en groente bakken. Mijn meiden vinden het erg leuk om eieren te bakken met groente er in, of iets te gratineren, of bijvoorbeeld tomaat met wat pesto en gesmolten mozzarella er op te maken. Of een lekker peperroomsausje of rode wijnsaus bij de mini-biefstukjes en champignonnetjes opwarmen/maken. Dat gekokkerel gaat allemaal in het onderste pannetje, wij zouden het gourmetten veel saaier vinden als we niet die pannetjes er bij hadden.

Ons apparaat is overigens in temperatuur aan te passen, maar dat is iets wat wij niet gebruiken. gewoon goed heet is prima

Noet

Noet

18-04-2015 om 06:45

veiligheid!

een zo lang (voorkeur) of kort mogelijk electriciteitssnoer zodat de haspel van het verlengsnoer op de grond ligt en niet ergens tussen tafel en grond bungelt.
Als je tweede hands koopt controleer de snoeren dan ook op aansluiting aan het apparaat, maar ook aan de stekker kant. Veel mensen trekken stekkers aan het snoer uit stopcontacten en daarmee de aansluiting draad-stekker kapot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.