Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rozenstruikje

rozenstruikje

11-04-2010 om 13:13

Gootsteen verstopping

Hi

Mijn gootsteen van de keuken zit redelijk verstopt want het water loopt maar heel langzaam weg.
Nu heb ik gootsteenontstopper gekocht van Citin en gebruikt: 375 ml erin, half uur wachten, goed doorspoelen. Maar dat heeft niet geholpen. Nu heb ik er net weer 375 ml ingegoten en laat ik er maar wat langer inzitten, dat raden ze ook aan op de fles bij hardnekkige problemen.

Iemand nog andere tips?

Rozenstruikje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

11-04-2010 om 14:49

Siffon al losgedraaid?

emmertje eronder en loodgietertje spelen? Smerig hoor, maar het helpt meestal wel.

tonny

Leiding volgen

Geen idee of je in een eengezinswoning woont;

Het kan ook zijn dat het probleem verderop in de leiding zit. Kijk even in de kruipruimte onder je huis of er geen leiding los ligt ofzo, of dat daar problemen zijn.

Je kunt een trekveer in de bouwmarkt kopen en die door je leiding trekken. Ook geen leuk karweitje, maar als je al gootsteenontstopper erin gestopt het, chiffon losgedraaid en je vindt verder niets, dan is dat nog een oplossing.

En anders: de loodgieter. Is je vaatwasser trouwens ook op de afvoer van je gootsteen aangesloten? Daar zou het probleem nl. ook kunnen zitten. Dat merk je aan het laagje water dat in je vaatwasser blijft liggen.

rozenstruikje

rozenstruikje

12-04-2010 om 20:11

Tja

Chiffon is een goed idee maar heb ik nog niet losgedraaid want ik ben bang dat ik hem niet meer in elkaar krijg, ja heel blond, ik weet het. Iemand tips of is het gewoon heel makkelijk dat het niet kàn gaan lekken?

Mijn vaatwasser heeft er overigens geen last van.

En zo'n trekdraad, waar trek je die dan heen? Of prop je die er juist in?
Ik heb een appartement in een flat dus kan ik niet in de kruipruimte.

Rozenstruikje

Guinevere

Guinevere

12-04-2010 om 20:58

Chiffon (o.t.)

Euh...voordat er hier een nieuw nederlands woord ontstaat: bedoelen jullie toevallig de sifon?
Zo'n veer kan je inderdaad bij de bouwmarkt halen, of lenen bij de buren. Het kost wel enige (draai)kracht om 'm in de leiding te krijgen. Heb je het al geprobeerd met een gewone plopper trouwens? Zorgen dat de bak vol water staat, meerdere malen met kracht die plopper heen en weer halen en vaak is dat afdoende, zolang de verstopping niet te diep zit.

rozenstruikje

rozenstruikje

12-04-2010 om 22:14

Plopper? huh?

Wat is dat dan? Gaat die ook in de afvoer dan?
Heb ik geloof ik nog nooit gezien!

En inderdaad misschien spel je het wel als sifon.
Je merkt het, mijn loodgieterskennis is zo rond het nulpunt ofzo hihi.

Rozenstruikje

Guinevere

Guinevere

12-04-2010 om 22:25

Plopper

Ja, hoe dat dan in het echt heet weet ik dan weer niet, haha. Ik bedoel zo'n stok met zo'n leuk rood rubber ding eraan (grote zuignap), waarmee je de leiding vacuum blobt. Ook heel leuk voor de kinderen om mee te spelen in de douche, zelfs als er geen verstopping is. Zodra het water langzaam begint weg te lopen pakken wij de plopper, scheelt veel chemicalieën, en het helpt direct.

tonny

tonny

13-04-2010 om 07:58

Ah ja sifon

zo zal dat ding heten, excuus.

De plopper (zo heet dat toch?? Ik ga nu aan alles twijfelen gaat hier altijd het eerst aan het werk. Ik probeer chemsiche middelen zoveel mogelijk te vermijden, al die zooi komt dan toch in het afvalwater terecht en belast de zuiveringsinstallatie.

Pluk53

Pluk53

13-04-2010 om 09:28

Doucheputje

"en dat roostertje is muurvast aan de vloertegels gekit... " Ik denk eerder dat het muurvast vastzit door aangekoekte viezigheid. Het putje + roostertje vormen samen (meestal) de stankafsluiter. Die moet je van tijd tot tijd een keer kunnen schoonmaken.

Fladder

Is het zo'n vrij groot glad vierkant plaatje, zonder enige schroef oid? Dan zou het inderdaad los moeten zitten, dat wip je eraf en dan ga je de viezigheid die je eronder aantreft te lijf. Vaak aangekoekte narigheid die je eruit moet poeren. Geen feestelijk klusje, helaas. Maar dat plaatje moet er dus eerst af en ik vermoed dat het klopt wat Pluk zegt, dat het vast lijkt te zitten doordat het is vastgekit met troep.

Gebruiken jullie stukken toiletzeep bij het douchen? Mijn indruk is dat dat sneller aankoekt dan doucheschuim.

Sterkte ermee,

Temet

Bastet

Bastet

13-04-2010 om 17:30

Pluk

Soms wordt een dergelijk putje helaas gewoon muurvast gegoten,en kan het dus echt niet open.Toen mijn badkamer werd gerenoveerd,moest ik even in discussie met de aannemer,omdat ik dus niet wilde dat het vastgezet werd.
Bastet

Soda en kokend water

zie titel, vooral regelmatig doen ter voorkoming van verstoppingen..!
Verder is een sifon gemakkelijk los te draaien, wel een emmer eronder, het is gewoon dat zwanehalsdeel, meestal zit onder de onderste bocht ook wel een klein dekseltje, anders gewoon die S bocht ertussen uit draaien, evt. eerst markeren wat boven en beneden is, (als je blond bent, bijv. boven een blauw streepje , onder rood) tussen uit halen, schoonmaken, evt. in de afvoer eronder wat poeren met een veer, dan moet het vast wel lukken (of je zet een waterstofzuiger op de afvoer, dat heeft bij ons ook wel eens geholpen!)

Succes

Ps trekveer (goedkoop)

als je niet veel geld uit wilt geven dan kun je redelijk goedkoop een trekveer(tje) bij de WIBRA kopen( tenminste, ik meende dat ik ze daar laatst zag hangen, of was het toch de Action??)

rozenstruikje

rozenstruikje

03-05-2010 om 21:42

Update

Ik heb van alles geprobeerd (en ook veel gewacht in de hoop dat het over zou gaan):
- vloeibare gootsteenontstopper: werkte niet
- plopper gekocht: geen resultaat
- sifon los (laten draaien door mijn vader): helemaal schoon
Conclusie van mijn vader was dat het verderop in de leiding zou zitten, maar daar kun je natuurlijk niet kijken (flat). Een trekveer had hij niet en ik ook niet en nu is mijn zin om dit op te lossen op. Ik heb de woningbouw gebeld.
Dus morgen komt er een reinigingsdienst ofzo langs. Volgens mijn vader kunnen zij ook zien waar de verstopping zou zitten ivm eventuele kosten: Zou de verstopping bij (door) de benedenburen zijn dan zou ik de kosten daar kunnen verhalen. Nou heb ik ten eerste niet gevraagd hoeveel het kost, misschien betaalt de woningbouw het wel, en ten tweede heb ik geen zin om bij de kennismaking met mijn benedenburen een rekening onder hun neus te schuiven.
Goed tot zover de update, morgen weten we meer

Rozenstruikje

rozenstruikje

rozenstruikje

03-05-2010 om 21:43

Plopper

Die heb ik natuurlijk ook gebruikt, hihi.
Lijkt in mijn vorige berichtje of ik hem enkel gekocht heb...

Rozenstruikje

rozenstruikje

rozenstruikje

04-05-2010 om 11:06

Opgelost

En zojuist is de ontstoppingsdienst geweest: de meneer had een apparaat met een draaiende trekveer die hij in de gootsteen heeft gepropt. Na 3 meter zat een verstopping en die is nu weg.
En de kosten worden betaald door de woningbouw,

Rozenstruikje

Moontje

Moontje

19-05-2010 om 22:10

Soda

Flink schudsel soda op je afvoerputje, ff laten intrekken, kleine beetjes water erbij...
desnoods herhalen. Ik doe het periodiek, ook in de douche afvoer en wastafel en het helpt heel goed en is niet milieu belastend.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.