Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Goed recept voor pepernoten

Afgelopen zaterdag heb ik met m'n zoon (5) en zijn buurmeisje pepernoten gebakken. Het recept had ik uit een kookboek voor kinderen van de bieb.

Erg leuk, alleen vond ik de smaak van de speculaaskruiden niet zo duidelijk (er gingen twee theelepels op 200 gram zelfrijzend bakmeel)en waren de pepernoten best wel hard.

Wie heeft er een goed recept voor het zelf maken van pepernoten?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Claudia B

Claudia B

02-11-2009 om 14:40

Nou

Ik lees even mee want ik ben ook wel benieuwd.
Een aantal jaar geleden kon je zo'n kant en klaar pak kopen om pepernoten te maken. Die waren erg lekker!
Vorig jaar ook een pak gekocht maar anders dan die van een paar jaar geleden.
Bleek na het bakken dat je dus kruidnoten aan het maken was geweest en geen pepernoten! Men haalt dat nog wel eens door elkaar.
Ik lees mee want zelf pepernoten maken is wel heel erg leuk en lekker!

Groetjes,
Claudia

ChrisH

ChrisH

03-11-2009 om 11:27 Topicstarter

Heb iets gevonden

Ik zag in het blaadje van Super de Boer een verwijzing naar de site van Silvo. En daar staat inderdaad een recept voor kruidnoten (helaas geen pepernoten, Claudia!).

Een groot verschil is dat in dit recept de ovenstand een stuk lager is, namelijk 175 ipv 200 graden. Ook staat bij de bereiding dat je de boter, basterdsuiker, snufje zout en speculaaskruiden eerst goed moet mengen voordat je het zelfrijzend bakmeel en de melk erbij doet. Ik had alles dus in 1 x bij elkaar gedaan, misschien dat daarom de smaak van de speculaaskruiden niet in alle pepernootjes even sterk was.

Nou ja, we gaan het nog een keer proberen met de nieuwe instructies. Zoon vindt het geweldig spannend om te doen.

Chris

Van de site

van de club van sinterklaas.

• 250 gram bloem
• 3 gram bakpoeder
• 5 gram kaneel
• 2½ gram gemalen kruidnagel
• 2 gram kardemom
• 1 gram gemberpoeder
• 125 gram boter
• 125 gram bruine basterdsuiker
• 50 gram schenkstroop
• 3 gram zout.

Zeef de bloem met het bakpoeder en de kruiden in een kom.

• Verwarm de boter met de basterdsuiker, de stroop en het zout al roerend in een steelpan tot ongeveer 45 °C tot alles is gesmolten.

• Schenk dit bij de bloemmassa en roer alles goed door elkaar tot een glad deeg ontstaat.

Laat dit op een koele plaats een paar uur opstijven.

• Rol het deeg uit tot een lap van ½ cm dikte en steek hier bijvoorbeeld met een appelboor of met de achterkant van een spuitmondje gelijkmatige mopjes uit.

• Leg deze op een beboterde bakplaat en schuif die ongeveer 15 minuten midden in een matig warme oven (circa 180 °C).

Neem de pepernoten van het bakblik en laat ze afkoelen.

Maar

Ik weet niet of dit het goede recept is voor heerlijke pepernoten.

Ik heb zelf kardemon op moeten zoeken omdat ik geen idee had wat dat was.

Laat je weten wat jouw lekkerste recept is?

ChrisH

ChrisH

03-11-2009 om 16:01 Topicstarter

Mykje

In het recept van de site van Sinterklaas worden allerlei kruiden gebruikt (zoals kardemom) die volgens mij vallen onder de noemer 'speculaaskruiden'. Ik smokkel en heb die dus kant en klaar in zo'n busje van Silvo gekocht.

Ik zal nog wel even laten weten of m'n nieuwe versie beter bevalt.

Chris

ChrisH

ChrisH

04-11-2009 om 15:11 Topicstarter

Heb vanmiddag heerlijke kruidnoten gebakken

Samen met zoon en speelvriendje heb ik vanmiddag kruidnoten gebakken volgens het recept van de silvo-site. Ze zijn erg lekker geworden. Volgens mij zit het verschil ten opzichte van mijn vorige poging 'm vooral in de lagere ovenstand en het goed mengen van de speculaaskruiden.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.