Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Glucose?

ik zag van de week een receptvoor honeycomb, wat me heel lekker leek, maar er moet glucose in. Wie weet waar ik dat spul kan halen? Alvast bedankt,

Cakey

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

03-02-2011 om 09:51

Druivesuiker

glucose is druivensuiker, dat zal het zoeken een stuk makkelijker maken.
Veel reformwinkels verkopen het.

cakey

cakey

04-02-2011 om 09:03 Topicstarter

Dank je

Ik was al bij een drogist geweest en die zei dat ik het zelf kon maken maar volgens mij bedoelde ze suikersiroop en dat is toch niet hetzelfde?

Cakey

Puck

Puck

04-02-2011 om 15:13

Het eerste dat bij me opkwam

Het eerste dat ik dacht was ook suikerstroop en niet druivensuiker. Buitenlands recept zeker? Misschien kun je uit de beschrijving opmaken of het een vloeibaar of een vast bestanddeel is?

Stroop

Als je honeycomb wilt maken dan heb je een regelrechte mislukkig als je druivensuiker neemt!

Je moet iets stroopachtigs hebben. Het beste gaan het met 'golden syrup' uit Engeland, dan krijgt het ook het honingblonde kleurtje en het typerende smaakje, maar met lichte keukenstroop kom je ook een heel eind. In Engelstalige recepten bedoelen ze soms met 'glucose' ook glucosestroop of maisstroop. Met die laatste vind ik niet dat je echt lekkere honeycomb krijgt. Lichte honing kan trouwens ook, met honing heb je wat minder azijn nodig, omdat er al wat zuur in zit voor de bubbeltjes.

cakey

cakey

05-02-2011 om 19:57 Topicstarter

Golden syrup?

hmm golden syrup heb ik wel in huis en ja het is een buitenlands recept, ik zag het in masterchef australia. Ik zal voor de zekerheid de aflevering nog eens terug kijken, het leek poeder wat hij erbij gooide en daarna bakpoeder en man wat een effect, het rees letterlijk de pan uit. Het zag er echt geweldig uit.Ik ga het volgend week eens proberen en als het goed is gelukt(of niet) laat ik nog ff weten.

Cakey

Dubbelkoolzuur soda (bicarb)

In principe lukt het al met suiker, stroop en bicard.
Verhoudingen als ik het me goed herinner: 10 el witte suiker, 1 el golden syrup, suiker laten smelten in stroop (niet roeren, anders krijg je borstplaat), van het vuur, 1 tl bicarb eroverheen strooien en meteen storten op ingevet oppervlak, in stukken breken als het hard maar nog wel warm is.
Lijkt op een goocheltrucje.

cakey

cakey

10-02-2011 om 09:44 Topicstarter

Dirksmama

dubbelkoolzuur soda? kun je me vertellen waar ik dat kan halen?

Cakey

Cakey

Overal, zou ik bijna zeggen, maar da's niet helemaal waar. In elk geval in de gemiddelde toko. Drogisten hebben het mogelijk ook, het het ook wel sodiumbocarbonaat/bicarbonate of soda of natriumbicarbonaat (de juiste Nederlandse naam)

Groeten,

Temet

Zuiveringszout

zo noemen de meeste drogisten het.

Hibiscus

Hibiscus

10-02-2011 om 21:46

Net gezien

op de BBC bij Baking made easy. In Nederland kun je volgens mij geen IPlayer krijgen anders kon je het daar ook even bekijken. Ze maakte het met golden syrup en het zag er inderdaad spectaculair uit. Grappig, ik had er nooit van gehoord, las het hier en zag het daarna op tv.

80 gr boter zachtjes laten smelten met 160 gr suiker en 80 gr golden syrup. Als de suiker gesmolten is, 5 minuten flink laten koken en dan die 2 tl bicarb erbij. op een plaat gieten en laten afkoelen.

Ben benieuwd hoe het wordt,

Hibiscus

cakey

cakey

15-02-2011 om 15:52 Topicstarter

Hibiscus

als het goed is heb die aflevering afgelopen zaterdag opgenomen. Er er liggen nog drie eerdere afleveringen te wachten. het is moeilijk te voorspellen wanneer ik tijd heb om het uit te gaan proberen maar ik zal het zeker even laten weten.

Cakey (die nu gaat kijken hoe de kaneelrolletjes zijn geworden)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.