Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Glazen bakplaat schoonmaken

Vast wel iemand met een goeie tip hier.

En of de duvel ermee speelt, vanmorgen dacht ik, ik ga hier een vraag stellen over mijn glazen bakplaat/schaal en .... hij valt in duizend stukjes.
Dus van 1 kant balen, maar ja nu moet ik wel een nieuwe, blinkend schone kopen. Hopelijk zijn ze niet te schrikbarend duur.

De vraag is dus of iemand een echt goed werkende tip heeft om een glazen bakplaat schoon te krijgen.
Wat ikzelf van tijd tot tijd doe:

Met een soort houder waar een soort scheermesje inzit de bodem zoveel mogelijk schoonschrapen. Dit gaat vrij goed met een vlijmscherp mesje, maar aan de randen loopt de schaal met een soort rondingen een beetje omhoog en daar kun je met dat mesje bijna niet doorheen schrapen.

Restjes, in die rondingen en die ik er niet afkreeg, probeer ik dan met staalwollen schuursponsje eraf te poetsen. Dit is lastig, je moet heel hard duwen, maar werkt redelijk. Echter ik krijg die plaat nooit echt helemaal 100 % schoon en dat gedoe met schuursponsjes is gewoon heel vervelend (maar onvermijdelijk vrees ik).

Iemand nog goeie tips die ik niet ken? Ook voor de hele oven, want die is bij mij nog nooit helemaal schoon geworden, ik krijg het gewoon niet voor elkaar.

Misschien leuke om ook nog andere bijzondere schoonmaaktips hier te vermelden? (hoewel er hier al wel tig draadjes over geweest zullen zijn...)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

08-03-2010 om 16:46

Zachte zeep

Ik zweer bij zachte groene zeep bij dit soort klusjes. Je smeert het erop en laat het intrekken daarna is het er met een schuursponsje goed af te halen.

Metaalkrullen schuurding

Ik heb goede ervaring met zo'n sponsschuurding van metaalkrullen. Dus NIET zo'n metaalsponsje met van die roze zeep erin, maar gemaakt van glimmende metaalkrullen als het ware. Vooral van die nare bruine, beetje taaiige aanslag vliegt ermee af.

Ik had ook zo´n glazen bakplaat,

zat bij de oven. dat ding zag er op een gegeven ook niet meer uit, Ben nogal een knoeierdje. maar helaas is die hier dus laatst ook in duizenden stukjes uit elkaar gespat... ben benieuwd waar en of je een nieuwe kunt vinden, af en toe heb je gewoon echt een bakplaat nodig....
cakey

marie

marie

08-03-2010 om 21:10

Duur

Hallo
Ik heb laatst een nieuwe glazen bakplaat gekocht bij de Handyman voor onze Siemens combimagnetron. Dat ding kostte dus € 65,-- ! Maar ja alleen een rooster is wat weinig. Later heb ik een uitschuifbare bakplaat bij de Lidl gekocht.
Ik zorg er trouwens zoveel mogelijk voor dat de glazen plaat niet te vies wordt. Als ik de plaat als "lekbak" onder het roostr gebruik doe ik er eerst alumniumfolie op.
Verder doe ik de plaat na gebruik altijd in de vaatwasser.
succes

Yvonne

Yvonne

08-03-2010 om 22:29

Muscle ovenspray

ongelooflijke troep, je hebt er een gasmaker bij nodig, maar het werkt wel.

pilsje

pilsje

09-03-2010 om 11:09 Topicstarter

Yvonne (grinnik)

Vond jouw posting wel komisch. En ja, ik had via de oo chat al een soortgelijke tip van Morgana Fata gekregen. Zij zei er wel bij dat dat spul beter werkt als je de oven eerst een beetje verwarmt.

pilsje

pilsje

09-03-2010 om 11:11 Topicstarter

Cobi en marie

Glazen bakplaten bestaan wel degelijk en ik was er inmiddels al achter Marie dat ze knetterduur zijn. Ik zag ze op internet voor maar liefst 90 euro!

Hier dus geen glazen bakplaat meer. Ik had al een uitschuifbare metalen (lidl) maar die heb ik eigenlijk nog niet uitgeprobeerd. Ga ik binnenkort dus doen.

Kijk probleem is dat ik betwijfel of die metalen plaat ook op magnetronstand kan, nou ja probleem.... Ik moet 'm dan gewoon steeds eruit halen als ik de magnetron gebruik, dus da's nog wel te doen.

pilsje

pilsje

09-03-2010 om 11:14 Topicstarter

Triple en vera

Groene zeep kan ik allicht eens proberen, alhoewel ik betwijfel of dat echt werkt op ingebrande plekken.
En aangezien er geen glazen bakplaat meer komt hoef ik als het goed is ook niet meer zo hard te boenen

Triple die schuurdinges waar jij het over hebt ga ik toch eens aanschaffen. Er zijn wel meer klussen waar een goeie schuurspons handig bij is. Thanks voor de tip.

pilsje

pilsje

09-03-2010 om 11:15 Topicstarter

Nou cakey

Via internet zijn ze gewoon te koop, dus moeten ze in gewone winkels vast ook te koop/bestellen zijn. Maar ze zijn dus knetter duur! Ik hoef er geen meer voorlopig.

evy

evy

09-03-2010 om 16:25

Supertip

Wat bij mij echt zeer goed werkt ook bij een glazen plaat want die heb ik ook is een nachtje in een vuilniszak met wat amonia. Daarna gaat alles er vrij eenvoudig af ook tussen de ribbeltjes. Dit werkt goed voor alle aangekoekte vet, dus b.v. ook de barbecue.
Succes Evy

Hier ook een combi-magnetron

met een stalen rooster dus ik ga denk ook maar voor een metalen plaat, ik kan niet alleen goed knoeien, ik laat ook nogal eens iets uit mijn handen vallen. En dat is met glas niet handig)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.