Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Glazen achterwand bij fornuis?

Voor onze nieuwe keuken moeten we nog steeds een beslissing nemen wat we achter het fornuis willen, dwz het stuk tussen het (vrijstaande SMEG) fornuis en de afzuigkap.

Nu voelen we wel wat voor een geharde glazen plaat. En deze dan in een grijzige tint. Onze keuken is hoogglans wit met een antraciet cesarstone blad. Qua kleur komen we er wel uit denk ik, alhoewel ik me afvraag: zou gewoon wit niet ook mooi zijn?
Maar vooral vragen we ons af; wie heeft zo'n glazen achterwand en wil zowel voor- als nadelen met ons delen? Blijft het mooi, gaat het krassen, zijn er gevallen bekend dat het barst van de hitte, is het goed schoon te houden, moet je elke dag poetsen (liever niet!) etc. Kortom; ik riep tegen mijn man: ik gooi het wel op 'mijn' forum! Bij deze dus

Ik hoor het graag van jullie!

Mare


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Luna

Luna

11-01-2010 om 21:13

Ja, hier!

Ik wilde geen tegels in de keuken, dus gekozen voor een glazen plaat achter het fornuis. De muur erachter heb ik eerst in een leuk kleurtje geverfd. De glasplaat is gewoon van helder glas, zit op 4 punten vast in de muur en is bij het aanrechtblad en bij de afzuigkap gekit.

Tot nu toe geen barstjes of krasjes ontdekt (zit er nu 3,5 jaar). Wel vetvlekken, maar die poets ik er een paar keer per week af met glassex of muscle cuisine voor de ergste vetvlekken. Is zo gebeurd, en zou met een tegelwand ook moeten gebeuren. En je ziet op glas lang niet zoveel als op bv een RVS-plaat.

Omdat de glasplaat bij ons aan de zijkant niet gekit is zat er laatst wel een spinnetje achter het glas (er zit amper een milimeter ruimte tussen glas en muur). Gelukkig leefde hij nog en was hij de volgende dag weg, maar als hij daar dood zou zijn gegaan hadden we'm daar niet makkelijk weggekregen. Dit is eigenlijk het enige nadeel wat ik in die 3,5 jaar heb ondervonden.

Guinevere

Guinevere

11-01-2010 om 21:18

Anders gedaan

Wij hebben dit ook overwogen. Uiteindelijk hebben we een grote plaat ceasarstone bijbesteld, uiteraard hetzelfde als het aanrecht. Ik denk achteraf ook dat het mooier is, het is meer een eenheid dan wanneer er een glazen plaat tussen had gezeten.
De keukenboer zei ons dat er vaak vocht achter zo'n glasplaat komt, maar of dat klopt weer ik dus niet.

Puck

Puck

11-01-2010 om 21:50

Net als guinevere

Wij hebben een kersenhouten keuken met zwart granieten aanrechtblad. De achterwand van de hele keuken hebben wij van hetzelfde graniet laten maken. Om dezelfde reden als Guinevere: meer eenheid, rustiger geheel, stijlvoller.

angel3

angel3

12-01-2010 om 09:01

Wat heb je bij de rest van de achterwand?

He Mare!
Wij hebben een 'behang' van pimp your kitchen genomen. Zie gelijknamige website. Dit over de gehele breedte van de keuken. Staat echt mega gaaf. Het is alleen een k klus om het op te brengen. Dit is glad spul en afneembaar. We hebben overwogen daaroverheen nog een glasplaat te doen achter het fornuis. Maar volgens ons is dat toch niet nodig.
Vriendin heeft glasplaat en daar zijn fruitvliegjes achtergekomen. Heel ranzig. Het is dus zaak de boel rondom heel goed af te kitten. Dan heb je lijkt mij ook geen vochtprobleem.
Het lijkt mij mooi glas, maar het hangt ook af wat je verder hebt als achterwand....

groetjes
ps wij zijn nu dus ook verhuisd pffffff.

Mare

Mare

12-01-2010 om 10:47 Topicstarter

Rest achterwand

nou...uhm.... een stuk karton

We hebben die wand nl mooi laten stuccen voor de keuken werd geplaatst, en zolang we nog niet weten wat we tegen die achterwand willen staat er een groot stuk karton. Vol met vetspetters, yuk.
Manlief vindt het nog niet zo urgent, ik ben 't wel zat en wil m'n mooie keuken graag 'af'.

Hetzelfde materiaal heb ik wel overwogen maar het voelt zo massief ben ik bang. Ons blad is echt donker-antraciet, tegen 't zwarte aan. Zo'n zwart vlak lijkt me gewoon een (te?) groot contrast met de wit gestucte muren links en rechts ervan.
Wel hebben we overwogen dat langs de rest van het blad te doen. We hebben een L-vormige keuken.
Links koel/vries, dan kastje - fornuis 90 cm. - kastje - hoekkast (dus de hoek om) dan vaatwasser - gootsteenkast - servieslade 100 m. - kast. Dat stuk waar je de hoek om gaat heeft 3 ramen. Tussen de ramen zit steeds een kolom. Omdat we een extra hoge keuken hebben (97 cm.) hebben we het blad mooi door laten lopen bij de ramen, over de originele vensterbank heen. Die stukjes muur of kolom zijn ook gestuct en daar moet dus ook op het onderste stuk 'iets' overheen. Aanvankelijk dachten we ook aan het blad. We zijn echter bang dat het zo'n 'kom' wordt.
Ik zag bij een IKEA-keuken een voorbeeld van een erg mooie MOSA-tegel; 5 x 60 cm. in exact de kleur en textuur van ons blad. Dat lijkt me wel prachtig, dan wordt het onderbroken door een (kleine) voeg.
Die tegel wilden we eerst achter het fornuis, maar we zijn bang dat a) de voegen lastig schoon te krijgen zijn met vetspetters, en b) dat het te druk wordt op zo'n groter vlak.

Pimp your kitchen; daar heb ik ook naar gekeken! Leek me echt geweldig.. ik krijg alleen mijn man niet zo ver. Ben wel heel benieuwd welke jullie hebben Angel3, of hebben jullie een eigen ontwerp?

Wat ik wel heb gedaan, was nav een tip hier op het forum. We hebben op de site cutitout.nl ons eigen recept van appeltaart af laten drukken. Dat hebben we nu op een muur in de keuken staan. Ge-wel-dig leuk. Krijgen er enorm veel complimenten voor.
En omdat het een echte eet- en leefkeuken is waar iedereen aan de tafel aanschuift, klopt dat appeltaart ook wel... al ben ik nu net aan de lijn, haha.

Ik ga je even prive mailen angel3, want ik ben erg benieuwd naar al je verhuisperikelen. Ik heb met enige regelmaat aan je gedacht ...

Tot slot; dat verhaal over die beestjes/fruitvliegjes, daar gruwel ik wel van. Mochten we het doen, dan moet het dus idd goed afgekit worden.

Nou, wellicht komen er nog meer tips.
groet

Mare

angel3

angel3

12-01-2010 om 11:40

'lakken'

Heb je ook prive teruggemaild met fotos
Je kunt je achterwand ook 'lakken' met een soort speciale afneembare latex. Eenvoudig en effectief.
In vorige keuken hadden wij wel tegels met een voegje. Kleine vierkante 10 bij 10 tegeltjes ofzoiets. Ging prima. Nooit problemen met vieze voegen gehad (had wel een grijs voegje)
Groetjes

Ulla

Ulla

12-01-2010 om 11:57

Rvs

Wij hebben een rvs plaat op maat laten maken en erachter geplaatst. Staat bij ons erg mooi en het is makkelijk te onderhouden (af en toe een nat lapje overheen).

Puck

Puck

12-01-2010 om 14:07

Mare

Wij hebben ook een zwarte granieten achterwand, ook L-vormige keuken. Ik wil je wel foto's mailen zodat je een indruk kan krijgen of je het te massaal vind worden.
Wij waren bang dat het te donker zou worden maar door de glans van het graniet en de spotjes valt dat heel erg mee en door het doortrekken van het aanrechtblad krijg je juist een ruimtelijke luxe uitstraling.

Coating

Wij hebben ook een witte hoogglans keuken en een zwart glanzend stenen aanrechtblad. Wij vonden tegels te druk en hebben de muur boven het aanrecht en achter de kookplaat met een witte coating behandeld.
Is gewoon nat afneembaar en je ziet geen verschil met de gestucte muur. Wij zijn er heel blij mee.
Ooit bij kennissen met een glazen achterplaat gezien dat er zilvervisjes achter zaten...
Margoth

reina

reina

12-01-2010 om 16:28

een plaat van hetzelfde ceasarstone als je aanrechtblad?

Holiday

Holiday

12-01-2010 om 18:31

Ik wel

Ik heb een afneembare glazen plaat. Hij zit met vier (sier)schroeven in de muur en is van hittebestendig glas. Hij is eenvoudig schoon te houden met een beetje glassex en omdat hij er af kan, kan een verdwaalde kruimel of zo geen kwaad. Er achter kun je leuke afbeeldingen doen. Foto's, intereurstickers, behang noem maar op.

Klaartje

Klaartje

13-01-2010 om 09:07

Ik heb

achter de kookplaat een hetzelfde ceasarstone blad als het aanrecht. Ik wilde ook geen tegels meer en we hebben de rest van de muur in een beetje taupe achtige kleur geverfd. Wel een goede verf die je kan afschrobben. We hebben wel het blad een cm of 10 laten doorlopen zodat de eerste spetters worden opgevangen. Blad is bij ons bruin/grijzig van kleur en de keuken is gebroken wit.

Rvs

Hebben wij ook maar ik heb daar echt spijt van. Schoonhouden/maken gaat echt niet zo makkelijk, maar wellicht ligt dat aan mij

Minet

Minet

13-01-2010 om 10:10

Petal (ot)

Nadat je het RVS schoon hebt gemaakt pak je een stukje keukenpapier, doe daar een beetje olie op en wrijf er het RVS mee in, een fantastisch resultaat!

Ik gebruik speciale RVS olie, maar het kan ook met sla-olie of een andere olie.

Vic

Vic

13-01-2010 om 12:30

Rvs

Ik heb ook een RVS-plaat achter het fornuis. Schoonmaken doe ik gewoon met een vochtig doekje met evt wat afwasmiddel en daarna goed afdrogen met keukenpapier. Wordt prima schoon en altijd streeploos.

Mare

Mare

13-01-2010 om 16:32 Topicstarter

Puck en margoth

Een foto zou ik zeer op prijs stellen Puck!
Mail adres is mare01 apestaartje live.nl. Alvast bedankt!

En Margoth, die coating klinkt ook wel interessant eigenlijk. Klinkt een beetje als andere suggesties waarbij je dus eigenlijk niets 'toevoegt' als tegels of plaat maar de muur hiermee afdekt.
Krijg je daar echt alle vetspetters e.d. mee af?

Mare

Mare

Mare

13-01-2010 om 16:36 Topicstarter

Holiday, en plaat en kruipend spul

Klinkt wel goed Holiday, maar komt het dus wel eens voor dat jullie 'm er inderdaad afhalen om diertjes erachter weg te halen? En is het dan makkelijk demonteren, zonder beschadigingen? Ik zoek een combi van mooi maar zeker ook praktisch. En weet niet of ik 'm er dan ook vaak genoeg af zou halen dat het mooi fris blijft ogen.

Geen seconde stil gestaan bij het risico van kruipend spul achter die plaat. Brrr... dat lijkt me zeer goor.
Hoe nuttig nou weer dit forum; ik zocht gewoon bevestiging maar begin nu zelf mijn vraagtekens erbij te zetten.

Overigens; RVS is niks voor mij. M'n zus had het en het viel me iedere keer op dat ik dat alleen maar mooi vond als ze het echt net had gepoetst. Heb nu RVS fornuis en koelkast en dat valt me eerlijk gezegd al tikje tegen
Ga wel die olijfolie tip eens uitproberen overigens!

dank en groet
Mare

Mare

Mare

13-01-2010 om 16:37 Topicstarter

Even ot angel3

Heb je meerdere keren mail gestuurd met foto's van de keuken... komen allemaal retour. Heb beide mailadressen geprobeerd met en zonder foto's maar helaas...
zit je inbox wellicht te vol met OOL mailtjes ??

Holiday

Holiday

13-01-2010 om 21:13

Antwoord

"maar komt het dus wel eens voor dat jullie 'm er inderdaad afhalen om diertjes erachter weg te halen?"

Haha nee joh, ik heb wel dieren in mijn keuken maar dat zijn onze hond en kat waar ik de hele dag over struikel. Achter mijn glazen plaatje heb ik nog nooit een beest aangetroffen!

Het is van boven naar beneden aanrecht, daarna loopt dat nog 20 cm omhoog als smetplint , glazen plaat, afzuigkap. Dus alles sluit mooi op elkaar aan, daar komt niks tussen.

"En is het dan makkelijk demonteren, zonder beschadigingen?"

Zeker. Met zijn tweeen, ieder aan een kant. Schroefjes losdraaien en plaat samen van de muur afpakken. Maar dat hoeft eigenlijk nooit hoor, erachter wordt het niet vies. Hij hoeft er alleen maar af als je de muur erachter een ander kleurtje wilt geven bijvoorbeeld. Misschien dat ik nog eens iets ga doen met letters of zo erachter.

angel3

angel3

13-01-2010 om 22:42

Mare sorry o.t

ja mailbox vol inderdaad, want webmail grrr.
Heb je een ander adres gemaild. Hoop dat je nog 1 keer de moeite wil doen
FIJN! zo nieuwsgierig

Mare - coating

Hoi Mare,
Ja ik krijg alle vlekken weg, ook rode-pastasaus-spetters achter de kookplaat. Ik ben heel blij met deze eenvoudige oplossing.
De coating is te krijgen bij de verfzaak en de muur moet eerst geïmpregneerd worden. Als je belangstelling hebt wil ik wel even kijken in de garage hoe het spul heet.
Groetjes,
Margoth

Mare

Mare

15-01-2010 om 19:05 Topicstarter

Ja graag margoth

Man heeft er ook wel oren naar.

Zou kunnen betekenen dat we muur achter fornuis impregneren en coaten, en dan langs het hele aanrechtblad wel tot zo'n 10-15 cm. hoogte die Mosa tegels van 5x60 doen.

Ik hoor het dus graag, alvast bedankt!
Mare

Puck

Puck

17-01-2010 om 20:15

Mare

... heb je mijn foto's ondertussen ontvangen?

Mare

Mare

18-01-2010 om 15:24 Topicstarter

Puck

yep, and you've got mail!

Mare

Barst

Yep, hier een glasplaat. En die is inderdaad twee keer gebarsten door de hitte. Vooral als het buiten (muur) koud is en dan een kokende pan er vlak naast zetten.

Verder geen beesten erachter, makkelijk schoon te houden etc. Maar ik heb zelf nu een nieuwe keuken besteld, met heel bewust tegels achter het fornuis. Ik zou als ik de keus had iets van solide steen ofzo willen hebben...

Miellyn

Mare

Mare

20-01-2010 om 10:19 Topicstarter

Dank we zijn er wel uit denken we ...

.. met dank aan een aantal van jullie die heel aardig foto's van de eigen keuken opstuurden zodat we een beeld hadden van hoe eea er uitziet.

We zijn afgestapt van het glazen plaat idee. Wel heel mooi... maar met meerderen van jullie die vertellen over beestjes, en de barst(en) gaan we dat niet doen.
Ook het doortrekken van ons zo donkere blad valt af.

We denken nu te gaan voor de 'coating van Margoth' over de gestucte achterwand en muurtjes. En daaronder, tot een hoogte van zo'n 15-20 cm. de Mosa tegel waar we al een proefmonstertje van in huis hebben. Hij is 5 x 60; heel aparte maat, maar trekt erg in de breedte. Heel fraai. En, exact de kleur en materiaal van ons blad. Wat we echter leuk vinden, is dat het donkere doorbroken wordt door de voeg, waar het wit van de gestucte muur dan weer in terug komt.

Super, jullie hebben ons erg geholpen. En wie is straks, na al weer bijna 7 maanden, dat kartonnetje tegen m'n keukenwand ook eindelijk eens weg!

Groetjes
Mare

Puck

Puck

20-01-2010 om 13:37

Klinkt goed mare

Graag gedaan, en jullie idee klinkt goed, ik kan het me helemaal voorstellen hoe het gaat worden.

Toch tegels?

Wij hebben grote tegels van 100x33 genomen, en dan platliggend met heel kleine voegen. Ik vind het ideaal. Zo schoon, en ziet er strak uit.

Beetje late reactie - coating.

De coating die bij ons op de muur zit is van Sigma Coatings en heet Facade Topcoat - Satin.
De primer die eronder moet kan ik nergens vinden (misschien was-ie op) dus daar kan ik de naam niet van geven, sorry. Maar dat weet een verfzaak wel, het is een fixeermiddel.
Groetjes,
Margoth

En mare (ot)

Weet jij je @home-draadje nog? Inmiddels is onze keuken dus klaar, en ik heb niet gekozen voor de hilarische teksten, maar er hangt nu een geweldige over the top jaren 50 poster aan de muur. Dit is de link:http://www.printsandstuff.com/fr1154.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.