Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Roos Vicee

Roos Vicee

01-02-2010 om 08:55

Gietijzeren pannendragers in de vaatwasser?

Ik heb al verschillende keren in twijfel gestaan of ik die lompzware gietijzeren pannendragers van mijn mooie gasfornuis ook in de vaatwasser zou doen, maar ik heb het tot nog toe niet aangedurfd. Mij fornuis is nog geen twee jaar oud en ik ben er superzuinig op, maar ik vind het een rotwerk om die zware ondingen (6 stuks) goed schoon te krijgen steeds. Vooral omdat ze niet glad zijn maar wat 'bobbelig'.
Iemand ervaring met gietijzer in de vaatwasser?
Worden ze niet dof, en krijg je er dan niet van die witte aanslagvlekjes of roestvlekjes op?
Ben benieuwd!
Groetjes, Roos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

01-02-2010 om 09:04

Neeeeeee, niet doen

Roos, echt zonde, niet proberen hoor! van dat poreuze gietijzer kan absoluut niet tegen die agressieve vaatwasmiddelen, ze gaan roesten en je krijgt er hele lelijke vlekken van. Ik maak ze eigenlijk dagelijks even schoon als ik het gasfornuis ook schoonmaak. Eigenlijk is een doekje met een sopje dan altijd wel genoeg.

Petr@

Petr@

01-02-2010 om 09:49

Wel gedaan

en ben daar snel mee gestopt. Ik heb drie van die onhandige lange gietijzeren dingen, maar haal ze af en toe eens door een sopje.

Hanne.

Hanne.

01-02-2010 om 10:19

Geen probleem

Hier is het geen probleem. Heb sinds ik 3 jaar geleden een nieuwe keuken kreeg ze er regelmatig ingedaan, en ze zien er nog perfect uit. Geen roest of vlekje te bekennen.

Jetske

Jetske

01-02-2010 om 11:27

Oh?

Nooit gerealiseerd dat het eventueel niet zou kunnen. Ik mep ze al jaren zeer regelmatig bij de rest van de vaat, al naar gelang wat ik heb gekookt en of dat zonder overkoken/spetteren is gebeurd. Als er plek is, dan doe ik ze gewoon in de vaatwasser. En ik zie nog geen aantasting.
Jetske

margje van dijk

margje van dijk

01-02-2010 om 16:17

Ik ook

Ik heb ook een paar gietijzeren pannen die er al hun hele leven in gaan (dwz sinds ik een vaatwasser heb, een jaar of 8). En de ijzers van ons vorige fornuis gingen er ook in. Ook nooit wat aan gemerkt.
Margje

Roos Vicee

Roos Vicee

01-02-2010 om 16:44

Hmmm

Dubbel dus... de een zegt dat ze lelijk worden en de ander dat het prima gaat :s
Als ik naar mijn gietijzeren braadpan kijk dan zou ik zeggen dat het prima kan idd. Maar die pan is mooi glad (al komen er idd ook wel wat roestvlekjes op). De pannendragers zijn dat dus niet...
Arrrch! wel doen...? niet doen....? Nou weet ik het dus nog niet :s )))

Petr@

Petr@

01-02-2010 om 16:59

Bij twijfel

niet doen (= mijn motto!)

Roos Vicee

Roos Vicee

01-02-2010 om 22:39

Ja zeg cobi

Zegt ze eerst dat poetsen zo stomvervelend is en daarna is het doodleuk: ach een roestvlekje poets je er zo weer af
Nee, ik doe het voorlopig toch nog maar even niet...

Tirza G.

Tirza G.

01-02-2010 om 23:09

Olie

Dat poetsen van roest op gietijzer doe je gewoon even met een dotje keukenpapier met olie. Mag de goedkoopste zijn
Ik gooi mijn gietijzeren wokken (woks?) al jaren en jaren lang in de vaatwasser, geen centje pijn. Heel af en toe heb ik er iets in gemaakt wat een soort laagje achterlaat (of ik laat iets een tikje aanzetten) en dat wil wel eens de indruk van roest geven. Maar wel proppie-olie-keukenpapier is dat zo weer opgelost.
Hoppekee, er in met die rekken.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.