Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Gietijzeren pannen... alles bakt aan! :-(

Wat doe ik verkeerd? Ik heb een hele dure van Le Creuset en eentje van de Hema. Maar bij allebei blijven de kipfiletjes aan de bodem plakken, om maar een voorbeeld te noemen. Ik heb de pannen altijd alleen maar schoongemaakt met heet water (afwasmiddel zou niet goed zijn heb ik gehoord), maar toch gaat het altijd mis. En ze zijn zo zwaar... ik hoop dat ik de gouden tip krijg, anders stap ik toch maar over naar die lichte pannetjes met anti-aanbaklaag...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 15:53

Ik lees mee

Herken het probleem

Even wachten...

Bij gietijzeren pannen duurt het veel langer voordat ze 'op temperatuur zijn'. Dus gewoon wat langer op het vuur voordat je de kip er in doet.

Puck

Puck

22-09-2010 om 16:44

En niet los trekken

Behalve wachten tot hij echt goed op temperatuur is moet je je vlees ook niet te snel "los" willen trekken. Als je even langer wacht komt het vanzelf los van de bodem. Daarom vind ik een gietijzeren pan niet geschikt voor snel klaar produkten maar meer voor dingen die wat langer nodig hebben om gaar te worden. En hier gaan ze overigens gewoon de vaatwasser in. Jammer als ze daar niet tegen zouden kunnen, hadden ze maar geen pan moeten worden.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 17:27

Langzaam

voorverwarmen, goed doorwarmen en dan de boel er in. De tijd geven en inderdaad: dan komt het vanzelf los. Voorzichtig beetje duwen met spatel
Hier gaan ze gewoon in de vaatwasser en af en toe wrijf ik ze op met olie. Werkt prima tegen roestpuntjes.

Tirza

Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 18:01

Ja, roestpuntjes!

Zeg inmiddels maar rustig roestvlekken. Inwrijven met olie dus?
En geduldiger braden dus.

Bastet

Bastet

22-09-2010 om 18:29

Heet

Je moet die pannen eerst goed heet laten worden,bij mij branden ze echt nooit aan!
Bastet

margje van dijk

margje van dijk

22-09-2010 om 18:50

Geen herkenning - alles gaat erin

Wij hebben ook twee van die pannen, een rode en een groene. Geemailleerd gietijzer, van binnen antracietgrijs. Van de Hema (of nee, de rode is van de Albert Heijn, maar hij ziet er precies zo uit als de groene). We hebben ze denk ik al bijna 20 jaar, en we koken er elke dag in. En elke dag gaan ze in de vaatwasser. Iets van roestpuntjes begin ik wel eens te ontwaren bij de rand, maar ik heb er tot nu toe nog geen werk van gemaakt.

Alles wat sauzig is gaat erin (pastasauzen), groenteschotels, curry, gehaktballetjes, etcetera. Mijn man gebruikt die pannen steevast voor zijn Hollandse groenten (gestoofde andijvie, rode bietjes).

Wij zijn er dolgelukkig mee en van aanbranden hebben we nog nooit last gehad. Soms gaat iets aanvankelijk aan de bodem vast zitten, maar dat laat dan altijd ook wel weer los. Er gaat trouwens wel altijd een scheut olijfolie in (ik had een tante die weigerde om ook nog maar iets van vet in zo'n pan te doen, want het was toch een anti-aanbakpan?).

Margje

Margriet*

Margriet*

22-09-2010 om 19:17

Kip

is het enige dat bij ons 'vastbakt'. Andere dingen nooit. Bij ons wordt ie met de hand afgewassen. wij hebben al 15 jaar een gele van de Hema. Bij ons is de rand wel eens beschadigd en is er wat emaille af. Vandaar dat ik hem nooit in de afwasmaschine doe, gaat ie echt van roesten is mijn ervaring.
Grappig Margje dat jullie hem ook voor groenten gebruiken, ik vind het meer een braadpan en sauzen/stoofschotels etc worden er in gemaakt.

En het is toch echt geen antiaanbakpan hoor, gietijzer aan de binnenkant is het.

Tirza G.

Tirza G.

22-09-2010 om 19:40

Roestpuntjes

Men neme een lome dag, een leeg aanrecht, een fles goedkope slaolie of ander oliebucht en een dot keukenpapier. De rest wijst zich vanzelf, met licht draaiende rondcirkelende bewegingen lekker de roestpuntjes opwrijven, daarna met een schone prop even lekker de hele pan aan de binnenkant, omspoelen met heet water en dan nog een keer de roestpuntjes. Hij is weer als níeuw.

Tirza

Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 21:02

Ga ik doen!

Want eerlijk gezegd gebruik ik mijn pan al een tijdje niet meer door die plekken. Dank voor de gebruiksaanwijzing, het wachten is nu op die lome dag en met name de lege aanrecht
En de pan eerst heel heet laten worden, dat doe ik ook nooit. Als hij schoon is ga ik aan de slag.

Anna3

Anna3

22-09-2010 om 21:20

Pannenkoek

Is het heel dom als ik blijf proberen om een pannenkoek te bakken in een gietijzeren koekenpan?
Die blijven bij mijn namelijk ook plakken, ondanks dat de pan echt goed heet is.
Is daar ook een truc voor?

Leanne

Leanne

22-09-2010 om 23:12 Topicstarter

Dank voor de reacties! (en anna3)

Als het echt zo eenvoudig is... de pan goed heet laten worden?! Ik dacht dat ik dat al deed, maar misschien moet ik een stapje verder gaan.

En Anna3... ik heb een gietijzeren flensjespan, dus blijkbaar is dat materiaal er wel voor bedoelt! Met dat ding lukt pannenkoeken bakken me dan weer wel... maar die zet ik inderdaad op de hoogste pit en laat ik flink heet worden...

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 01:26

Inderdaad

Terwijl je het beslag aan het maken bent zet je de pan alvast op het vuur, zonder boter. Ik vind het handig om de boter alvast te smelten in een pannetje zodat je de vloeibare en al warme boter over de bodem kunt scheppen met een juslepel. Geen tussentijds gemedder meer met afsnijden van boterklontjes. Als het beslag dus klaar is en de pan goed heet schep je bij de eerste wat meer boter in de pan dan je bij de rest doet. Mijn dochters wachten al jaren vergeefs op een mislukte pannenkoek, want op deze manier gebeurt dat gewoon niet meer.

Mathilde

Mathilde

23-09-2010 om 10:15

Geduld

Mijn man moppert altijd als ik weer ongeduldig kip van de bodem van onze gietijzeren pannen sta te schrapen . Inderdaad, pan flink heet, scheut olie erin, kip erin en dan dus wachten tot het vanzelf loslaat.
Hier gaan de Indiase/Indonesische groenteschotels ook in gietijzeren pannen. Manlief heeft een pannentik, we hebben twee hele grote gietijzeren pannen formaat weeshuis (voor een nieuwe voorraad spaghettisaus), vier redelijk grote en zes kleine. Voor pannenkoeken een aparte aluminium pannenkoekenpan (hihi). De rest van de pannen is rvs spul (waaronder zes steelpannen in oplopende grootte). Ik grap wel eens dat we ons fornuis hebben aangepast aan ons assortiment keukengerei .

Zware pannen

Hmm, ik noem het ook al hieronder in het pannendraadje van Kaaskopje, maar als je de Creusets of Creuset-lookalikes te zwaar vindt, raad ik je een braadpan van BK aan. Een stuk gemakkelijker te hanteren met hetzelfde resultaat en hij kan prima in de vaatwasser.

Chris

Tirza G.

Tirza G.

23-09-2010 om 17:11

Kaaskopje (licht ot)

Kijk, dat vind ik nou weer eens een berehandige tip. Hoevéél boter smelt je dan ongeveer? Indicatie?

Tirza

Leanne

Leanne

23-09-2010 om 19:06 Topicstarter

De bodem is in zicht!

Nou, vanavond geprobeerd met een restje stamppot... dat ging inderdaad best goed na flink te hebben verhit! Bedankt voor de tips dus nogmaals! En nog een pannenkoekenbaktip erbij, gratis en voor niets...

Rembrand

Rembrand

23-09-2010 om 19:10

Vloeibare boter ( tirza ).

Ik gebruik gewoon zo'n fles vloeibare boter ( blue band geloof ik ) en doe daar steeds een scheutje van in de pan. ( ik lieg want mijn man bakt altijd de pannenkoeken omdat hij denkt dat hij het beter kan,,,,,,,,lekker laten denken haha ).
M.

Ineke P.

Ineke P.

24-09-2010 om 12:23

Ultramakkelijke pannenkoeken (nog steeds ot)

Ik maak het beslag gewoon zelf, dus geen mix ofzo, in de blender. voor ik ga bakken smelt ik een klont boter in de pan en die gesmolten boter blend ik dan ook nog even door het beslag. Hoef je daarna helemaal niet meer met boter aan de gang. Op die manier gebruik je volgens mij ook veel minder boter dan bij elke pannenkoek opnieuw een klontje te nemen.De blender heeft een handige schenkkan (hebben alle blenders toch?) Dus ik kan zo het beslag zo in de pan schenken, geen jus/pollepel ook meer nodig en geen geknoei.

Bastet

Bastet

24-09-2010 om 16:31

Ikea

Ikea heeft nu een hele serie pannen en ovenschalen van gietijzer,in een prachtige kleur blauw,ik ga voor het eerst van mijn leven pannen vragen voor mijn verjaardag.
Bastet

Guinevere

Guinevere

24-09-2010 om 21:15

Bastet

Echt waar, bastet? Je bedoelt bakpannen zónder antiaanbaklaag?

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

25-09-2010 om 02:16

Goedkope gietijzeren koekenpan bij ikea

Ikea heeft een puur gietijzeren koekenpan voor 7 Euro:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20114265

Helaas maar in één maat.

Die blauwe gietijzeren pannen lijken me inderdaad ook erg mooi, maar ze zijn aan de binnen- en buitenkant geëmailleerd (kwetsbaar bij stoten?) en veel duurder.

Bastet

Bastet

25-09-2010 om 08:19

Wisse

De gietijzeren pannen die ik heb zijn ook geemailleerd,maar tot nu toe is er nog gen scherfje af,ik heb ze al jaren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.