Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

30-06-2011 om 10:06

Gezocht: timmerideeen voor 6 jarige

In navolging van het draadje hierboven wil ik oudste volgende week wat te doen geven. Zelf timmeren met echte spijkers zou wel erg leuk zijn.
Maar wat te maken? Ik kan alleen een vogelhuisje bedenken.
Zou een zaag geven niet wat link zijn? Moet ik maar eerst wat bottere/grote spijkers geven? Volgens mij heb ik nog een handboor, da's ook wel veilig.
Kortom; ik wil een 6 jarige wat vrijheid geven maar wil ook niet dat hij zich erg verwond.
Iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

30-06-2011 om 10:36

Grotere spijkers

Ik kan alleen even de grotere spijkers aanvullen, dan ram je minder snel op je vingers met de hamer. Zelf mocht ik al heel snel in de werkplaats van mijn vader spelen (dat kon toen nog in de jaren 70 Mijn vader had wel een wat kleinere (lichtere) hamer voor me gepakt. Wat maakten we, een zwaard (lekker snel klaar) een vliegtuig, of zomaar een kistje. Onlangs heeft mijn zoon met mijn vader van afvalhout een tafeltje gemaakt.
Ik zou hem wel de zaag geven, en hem natuurlijk in het begin uitleggen hoe het werk, hij zal heus niet meteen een hele vinger eraf zagen ;-0... maar goed, pleisters bij de hand, volgens mij kunnen ze dat best wel, ik zou dat eerder doen bij een kind, dan twee samen (dan gaan ze klieren en letten minder goed op)

Gewoon laten "muiken"

Dus allemaal verschillende plankjes geven, grote spijkers, een zaag en een niet te zware hamer( ook niet zo'n heel dunnetje, dat is lastig) En laat m maar eerst een ochtend timmeren, dus echt alleen spijkeren. Dan ziet hij zelf wat er met de spullen gebeurt. Je kunt wel ideeën aandragen bv ; een paar op elkaar wordt een bootje? ( later laten varen?)een lange met een korte een vliegtuig etc.
Een huisje is echt nog te moeilijk, ze zien de verbanden nog niet, dat komt pas na een flink aantal keer timmeren.
Succes!

Rafel

Kom anders nog even bij ons langs, gaat dat lukken?
Heel veel hout en ook al vaker gedaan..
woensdag zijn we weg.

koentje

koentje

30-06-2011 om 11:02

Ik zou

hem kleine stukjes hout op een grotere plank laten spijkeren en dat eventueel verven. Ik denk dat je best veel verwacht van een 6 jarige anders.
Ik denk dat het niet veilig is om hem er alleen mee te laten stoeien. Ik heb een zoon van bijna 13; die is dan wat onhandig, maar die zou ik beslist niet alleen aan de gang laten met spijkers en een echte hamer.

Rafelkap

Rafelkap

30-06-2011 om 11:35

Zelf + rb

Ja, eigenlijk kan hij beter zelf verzinnen wat hij wil maken Maar grote spijkers is wel zo handig, die moet ik even kopen. Ik wil ook graag dat hij zoveel mogelijk zelf gaat knoeien omdat ik graag onderuitgezakt zit met een boek, dus niet dat ik uren en uren mee ga werken.
o.t. Rb, is m'n mail aangekomen? Kan maandag wel even langskomen met M., kunnen we inspiratie opdoen.

mari39

mari39

30-06-2011 om 13:39

Vraagje hierover

Heb ook zo'n zoon die graag timmert en zaagt en boort etc. Alleen heb ik niet zo'n houtvoorraad. Waar halen jullie dit?

Merel

Merel

30-06-2011 om 14:26

Bouwmarkt afval?

Mijn eerste idee zou zijn om eens te vragen bij de zaagafdeling van de bouwmarkt. Daar staat vaak een bak met zaagafval, misschien mag je daar een paar stukken van krijgen?

Ja,bouwmarkt

mijn ( nu 24 jarige) zoon is vanaf zijn zesde ( tot ongeveer zijn 11e ) elke zomer met zijn vader naar de bouwmarkt gegaan,voor restafval van hout.( gratis op de zaagafdeling).In onze tuin stond dan ook elke zomer wel een zelfgebouwde hut ,kasteel of iets dergelijks.

Ja,bouwmarkt

mijn ( nu 24 jarige) zoon is vanaf zijn zesde ( tot ongeveer zijn 11e ) elke zomer met zijn vader naar de bouwmarkt gegaan,voor restafval van hout.( gratis op de zaagafdeling).In onze tuin stond dan ook elke zomer wel een zelfgebouwde hut ,kasteel of iets dergelijks.

Kindergereedschap

Mijn zoon van 7 heeft een eigen gereedschapskist met ijzerzaag, schroevendraaiers, steeksleutels, hamer, tang, en zelfs een echte elektrische boor. Laatste is speciaal ontworpen voor kinderen. Zie:
http://www.toolkid.nl/

Hij vindt het allemaal fantastisch en is nog nooit gewond geraakt. Let bij hout wel op dat het zacht vurenhout oid is. Bij hard hout of multiplex is er bijna geen spijker in te krijgen!

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

mari39

mari39

01-07-2011 om 07:51

Goed idee

de bouwmarkt, moeten vader en zoon eens doen!!!

Dank voor de tip.

Schroeven

Hier ook afvalhout gehaald, maar mijn zoon is meer van het schroeven dan het timmeren. Hij loopt de hele dag dan met een handschroevendraaiertje en schroeft alles aan elkaar, zo heeft hij al een plantentafeltje voor mij gemaakt . Ook hebben we voor zijn zesde verjaardag een timmerfeest gehouden, toen heb ik wel overal bovenop gezeten en lagen de pleisters klaar, maar geen gewonden, phew. En wat ik ook altijd doe is hem een kussentje voor zijn knieën geven (hij klust doorgaans in de tuin).

Rafelkap

Rafelkap

01-07-2011 om 09:01

Intussen

intussen in de schuur mijn oude gereedschapskist gevonden, bijna helemaal leeggeroofd door mijn ega Veel gereedschap hebben we dubbel, heb al eea erin gedaan en grote spijkers opgeduikeld. Ook heb ik m'n oude handschroevendraaier gevonden.
en nu op naar de gamma dus
Alleen dat zagen, daar wacht ik nog even mee, dat wil ik wel onder begeleiding.

Leuk rafelkap!

Mijn oudste (8) kreeg onlangs voor zijn verjaardag een eigen gereedschapskist met gereedschap van zijn overleden opa. Dat laatste maakte het voor hem natuurlijk nóg mooier. Hij is er enorm mee in de weer. Hij maakt zelf dingen, ze lijken nergens naar (als je een objectieve maatstaf zou gebruiken, maar dat moet je natuurlijk niet doen Hij verzint gewoon dingen: een "tentje" voor de vogels in de tuin, een hekje, vanalles. Maar wat ook leuk is: dingen uit elkaar laten halen. We hadden nog wat oude traphekjes en kinderfietsjes, daar heeft hij zich heerlijk op uitgeleefd.
Zagen heeft mijn man hem geleerd, maar regel is wel dat-ie dat alleen doet als wij erbij zijn (én dat vriendjes dat niet mogen, moet er niet aan dénken wat er kan gebeuren).

Nog een simpelig begindingetje

Een "autootje": bovenop een blokje hout een bierdopje of andere kroonkurk bij wijze van stuur en aan de zijkanten vier dopjes bij wijze van wielen.

tonny

tonny

01-07-2011 om 22:23

Ah jaaa!

Wat leuk, dat timmerplan!

Ik herinner me mijn oudste zoon, toen een jaar of twee, drie ouder dan de jouwe, die met een maat samen met veel geduld van die 'oefenmannetjes' voor het voetballen knutselde, je weet wel, zo'n rijtje dat er staat als er bij het doel in de buurt een vrije schop wordt genomen (je ziet wel dat ik weinig van voetbal weet Ze hebben uren gezaagd, geverfd en getimmerd en na drie keer schoppen waren de mannetjes aan gort. Maar oh wat hebben ze zich vermaakt!!

mari39

mari39

02-07-2011 om 14:22

Houtafval

ik heb ze gebeld, die bouwmarkten om te vragen of ze houtafval hebben. Maar dat doen ze niet, houtafval weggeven.Een doet het niet omdat het eigendom is van een andere klant, die heeft er voor betaald, en een andere krijgt zelf geld voor houtafval. Mag ik vragen naar welke bouwmarkt jullie dan gaan?

Rafelkap

Rafelkap

02-07-2011 om 15:11

Houtafval

Tja, vandaag kwam/komt het er nog niet van een bouwmarkt te bezoeken. Dus nog geen idee, verschilt misschien ook per filiaal. Wij hebben nog wat hout in de schuur, dat wordt eerst opgebruikt. Zoon is erg enthousiast!

Grofvuil/verbouwingsafval

Als er ergens ge- of verbouwd wordt en er staat zo'n stalen bal voor de deur voor het afval dan zitten daar ook vaak mooie stukken hout in.

Hier in Amsterdam is het nog makkelijker, daar wordt grof vuil op vaste dagen buiten gezet en dan valt er helemaal goed te scoren.

Wat een onzin van die bouwmarkt trouwens. Of de afsnijsels worden meegegeven aan de klant, of als ze achtergelaten worden (klant hoeft ze niet) dan kan je ze toch net zo goed weggeven?

Groeten,

Temet

Ook maar in groepjes

Er zijn hier ook heel wat hutten gebouwd en verbouwd.
Maar altijd in groepjes. En de 'basis' leerden ze op een vakantiekampweek waar de hele week hutten werden gebouwd.
Vanaf 4 jaar gingen ze daar hier heen en dan de hele basisschooltijd lang.
Logischerwijs krijg je als 4 jarige natuurlijk niet veel kans om te zagen als er naast je een 10 jarige staat
Ze hebben daar wel een truc om afgezaagde vingers te voorkomen die ze hier ook vanzelf nadeden.
Aan je linkerhand, de hand die vasthoud dus (als je links bent is het andersom) doe je een werkhandschoen. En met de andere zaag je. De handschoen beschermt tegen afgezaagde vingers....Ook hebben ze daar een wat kleiner formaat zaag erbij. Waarmee je wel écht kan zagen. Misschien is dat een beter zaagbegin voor een 6 jarige?
Hout haalden wij (hier thuis dus) bij houtfabrieken, maar die moet je maar net hebben in je omgeving. Hier een kastenfabriek en een kozijnenfabriek en daar stoken ze afvalhout op in de kachel. Dus konden we het gratis meenemen. Ook pallets (bij elke fabriek te krijgen, ook bij metaalfabrieken b.v.) gebruikten ze veel, maar daar zitten wel splinters in. Maar die zijn weer handig als 'muur' of 'vloer'.
Als ze hutten bouwen halen wij met regelmaat kromme spijkers uit de bak. Want ze gebruiken ze zo weer en juist daarmee sla je je gauw op de vingers.
groeten albana

Bij de praxis

kreg ik het eerst voor niks en nu mocht dat niet meer, van uit boven zeg maar, kreeg ik van de medewerker een volle kar voor een euro en....niet voor niets hahha!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.