Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

An

An

22-01-2010 om 14:41

Gezocht: geweldig spruitjesrecept

Zolang ik met mijn man samen ben, hebben we nog nooit spruitjes gegeten. Ik vind ze namelijk afschuwelijk. Maar... mijn man is er dol op. Hij heeft ze dus echt in geen jaren gegeten, nu is hij binnenkort jarig en ik wil als verrassing spruitjes op het menu zetten. Maar de gedachte aan de lucht die in huis hangt als die dingen op het vuur staan, daarbij zakt de moed al in mijn schoenen. Maar ik zet door, dus vandaar mijn vraag: Heeft iemand een recept voor mij? Ik heb al op diverse receptensites rondgekeken, maar daar kom ik niet echt uit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

22-01-2010 om 15:19

Spruitjesquiche

Misschien ook voor een niet-spruitjesfan als jij een idee, staat ook feestelijk: een spruitjesquiche.
Gebruik een ronde, lage ovenschaal, bekleden met deeg voor hartige taart (van koopmans uit de vriezer) of bladerdeeg (is vetter maar wel lekkerder).

Vulling: gekookte spruitjes, uitgebakken spekjes of hamblokjes, evt nog een uitje, knoflook, rode paprika in blokjes. Doe dat allemaal op de bodem. Mix wat kookroom, een of twee eieren, peper en kruiden naar smaak door elkaar. Giet dit over de spruitjes. Daarna geraspte kaas eroverheen, en in de oven zetten.

Ik ben nooit van de hoeveelheden en oventijden, maar een dergelijke oventaart moet volgens mij een half uur tot 40 minuten in de oven, op - laten we zeggen - 200 graden.

Goed idee van mezelf, ik ga dit komend weekend ook weer eens maken.

groet, Mamvantwee

Spruit

Spruit

22-01-2010 om 15:30

Zoet met suiker

Onze kinderen lusten ze zelfs volgens dit recept: http://www.snelklaar.nl/modules.php?name=Recipes&op=viewrecipe&recipeid=6822
Evt. varieren met honing ipv suiker.
Succes ermee!

Niet te lang koken!

De 'fout' die de meesten maken is dat spruitjes te lang gekookt worden. Kleine spruitjes hooguit 6 minuten, de iets grotere 8/9 minuten koken. Tegen de typische spruitjeslucht kun je een scheut citroensap meekoken.
Lekker wat spekjes of bacon uitbakken en dat mengen met spruitjes. Simpel en wat mij betreft 't lekkerste!

Inge M

Inge M

22-01-2010 om 22:15

Recept van spruit, maar dan minder suiker

Het wokken doen wij ook. Alleen voegen wij na het aanbakken stukjes appel en eventueel appelsap toe. Een eetlepel suiker lijkt mij wel erg veel.
Gisteren heb ik ze in de magnetron klaargemaakt. Gewoon in een pan die in de magnetron mag, zout erbij, wat appelsap, en een tijdje in de magnetron.
Spruiten mogen niet te gaar worden dus ik heb de magnetron ingesteld op 3 minuten en daarna telkens omgeroerd en weer teruggezet. Totaal 8 mintuten voor 700 gram was bij mij goed, maar dat hangt dus ook af van je magnetron.
Het voordeel van de magnetron is dat je keuken niet zo naar spruitjes gaat ruiken. Maar in de wok heb je dat voordeel ook wel, zeker als je de afzuigkap flink aanzet.

Suzanne

Suzanne

23-01-2010 om 10:19

Spruitjeslucht?

Ik vind de lucht van spruitjes niet erger of minder erg dan bloemkool, broccoli of andere koolsoorten. Afzuigkap aan, raam een klein beetje open en geen last.. Spruitjes koken en net de laatste minuut na het afgieten nog even wat melk erbij maakt ze al een stuk minder sterk, geeft het een wat mildere smaak.
Lekkere recepten.. hm, ik vind ze roergebakken met gamba's lekker, gekookt en dan gebakken spruitjes erover, met sjalotten en geroosterde hazelnoten, of nèt gaar gekookte spruitjes even in de oven met gorgonzola (eroverheen gebrokkeld), knoflook en gemalen peper, even laten gratineren in de oven. En verder roerbak ik ze vaak, eerst even koken, dan in de wok met wat ik maar in huis heb, uien, paprika, knoflook, kruiden erbij, lekkere wokolie gebruiken.

Zoek in het archief op spruitjes!

Het rijke archief van OO is ook op het gebied van spruitjesrecepten zo goed voorzien. Bij ons favoriet: geroerbakte spruitjes (met bijvoorbeeld roerbakmie en rookworst, zie voor het recept het archief dus) en spruitjesstamppot met appelringen (ook in het archief te vinden ) Eet smakelijk!

Hanne.

Hanne.

23-01-2010 om 14:09

hier 2 succes receptem; bij beide eerst de spruitjes 5 minuten koken of stomen, dan 5 minuten roerbakken met:

1) met wat spek blokjes, een gesnipperd uitje en blokjes rode paprika en paprika
2) 3 el gembersiroop en een hanje pecan noten

laatste recept komt uit de kerst allerhande

Caroline

Caroline

27-01-2010 om 20:40

Lekker met spekjes

Neem de kleinste spruiten, die grote zijn niet lekker.
Kook ze vijf á zes minuten in groente bouillon.
Ontbijtspek in kleine stukjes en uitbakken.
Spekjes door de afgegoten spruitjes roeren en meteen opdienen. Heerlijk.

Als je dikke spruiten hebt zijn die vaak zo melig en al helemaal als ze te lang gekookt zijn.

Elly

Elly

27-01-2010 om 21:30

Spruitjesjanatuurlijk.nl

Dè spruitenwebsite met leuke recepten, nieuwtjes en nog meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.