Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Alina

Alina

05-01-2010 om 09:49

Geschikte slaapplaats baby

Graag zou ik jullie mening willen.
Wij wonen in een oud huis, beneden ziet het er allemaal redelijk uit, maar boven is het echt heel oud. Het is niet geïsoleerd, je kijkt zo tegen de dakpannen aan. Als het buiten waait, waait het binnen ook. Beneden is 1 slaapkamer, waar op dit moment al kinderen slapen van 5 jaar en jonger. Nu vraag ik me af of jullie een van deze plekken een geschikte plaats vinden om een baby te laten slapen. Op dit moment is er geen geld om een kamer te isoleren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

05-01-2010 om 10:35

Beneden

Je hebt feitelijk dus alleen beneden. Dan moet je daar dus een plekje vinden. Gewoon in de kamer? Ik liet (jonge) baby's overdag altijd in de kamer slapen. Pas na een paar maanden zal het lastiger worden.

Ilva

Ilva

05-01-2010 om 10:37

Waarom

Waarom heb je wel genoeg fin. middelen om aan nog een kindje te beginnen (want kinderen kosten toch een hoop geld) maar heb je geen geld om de boel te isoleren. Als je huis geisoleerd is bespaar je een heleboel stookkosten zodat je uiteindelijk goedkoper uit bent. Ik heb er weinig verstand van hoor maar misschien kan je ergens subsidie krijgen? Informeer eens bij de gemeente. Isoleren lijkt me heel belangrijk, zeker als je een baby in huis hebt.

Ilva

Ilva

05-01-2010 om 10:37

Waarom

Waarom heb je wel genoeg fin. middelen om aan nog een kindje te beginnen (want kinderen kosten toch een hoop geld) maar heb je geen geld om de boel te isoleren. Als je huis geisoleerd is bespaar je een heleboel stookkosten zodat je uiteindelijk goedkoper uit bent. Ik heb er weinig verstand van hoor maar misschien kan je ergens subsidie krijgen? Informeer eens bij de gemeente. Isoleren lijkt me heel belangrijk, zeker als je een baby in huis hebt.

tonny

tonny

05-01-2010 om 10:39

En als wij nu vinden van niet...

of stelde je een retorische vraag?

Vroeger, voor de CV-tijd en voor het dubbele glas (laten we zeggen begin jaren 60 en daarvoor), waren alle slaapkamers enorm koud, je kent vast de verhalen van mensen bij wie het ijs in de lampetkan dreef. (jaja, da's nog weer langer geleden...)

Ik lag in het ledikantje met een kruikje, wantjes aan en een mutsje op.

Maar een feest lijkt het me niet.

tonny

tonny

05-01-2010 om 10:41

Praktijk

In de praktijk van deze koude winter zou ik lekker met z'n allen beneden slapen. Slaapbank (dubbel) in de woonkamer en baby ook daar.

En hard sparen voor isolatie.

tonny

tonny

05-01-2010 om 10:41

Ilva

Je opmerking is begrijpelijk, maar niet elke baby komt op het geplande moment.

Ilva

En al was de baby wel gepland, dan nog is je opmerking op zijn minst mosterd na de maaltijd. Het kind is er, terugstoppen zal niet gaan.

Sparen voor isolatie lijkt mij overigens inderdaad wel aan te raden. En kan je zolang niet kranten en plastic ertegenaan zetten/plakken? Dan is het nog koud, maar wel minder tochtig, hopelijk.
Hoe dan ook, ik zou de baby maar beneden doen. Of overdag in de kamer en 's nachts bij jullie in bed.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

05-01-2010 om 11:29

Waar slaap je zelf dan?

Ik vraag me af waar je zelf slaapt, is dat onder die dakpannen of bij de andere kinderen beneden? En hoeveel ruimte is er nog in de kamer waar de andere jonge kinderen slapen?
Ik lag vroeger als baby zelf bij mijn oudere zus op de kamer, kennelijk ging dat goed.
Sowieso zou ik zinnen op een mogelijkheid om die zolder te isoleren, de warmte vliegt op deze manier je huis uit. Stuur eens een brief aan zo'n tv-programma?

Alina

Alina

05-01-2010 om 11:45

Verduidelijking

Het leven loopt inderdaad niet altijd zoals gepland. Op de kamer van de andere kinderen zou nog wel ruimte zijn voor een klein bedje, maar ik ben wat terughoudend, omdat ik bang ben dat de andere kinderen, gezien hun leeftijd, per ongeluk de baby pijn doen in hun enthousiaste. Zelf slapen we boven, inderdaad in een tochtige kamer. Deze kamer is best wel ver van de kinderkamer. Dus als er wat is, staan we er niet direct. In de woonkamer zou natuurlijk kunnen, maar waar blijven we zelf dan, vanaf een uur of 7 tot aan onze eigen bedtijd?

Guinevere

Guinevere

05-01-2010 om 12:05

Dus...

Dus jij ligt in het kamertje boven ook tegen de pannen aan te kijken? Anders zou ik zeggen: ruilen van kamer. De kinderen die nu beneden slapen naar boven laten gaan, en jullie met de baby beneden.
Ik zou nog wel even op zoek gaan naar provisorische isolatie voor de zolderkamer, iets is beter dan niets. In elk geval die kieren dicht, wie daar ook slaapt. Marktplaats? PURschuim?

Guinevere

Guinevere

05-01-2010 om 12:11

Nog meer vragen

Wanneer komt de baby dan, of is die er al? En is er überhaupt verwarming in die tochtige kamer boven? Heb je handige mensen in je omgeving die kunnen helpen klussen? Dat isolatiemateriaal op zich is niet het duurste, als je het provisorisch aanbrengt (zei de leek). Misschien ken je iemand die nog een paar rollen materiaal heeft liggen?

Maxime.M

Maxime.M

05-01-2010 om 13:38

Woonkamer

Hoi Alina,

Je schrijft: " In de woonkamer zou natuurlijk kunnen, maar waar blijven we zelf dan, vanaf een uur of 7 tot aan onze eigen bedtijd?"
Ik zou dan gewoon in de kamer blijven, de meeste kinderen slapen juist prima met het geluid van papa en mama om zich heen. Desnoods plaats je nog een kamerscherm rond het bedje dat het een wat rustiger uitzicht heeft en slapen maar.

Maxime

Maylise

Maylise

05-01-2010 om 13:54

Oplossingen

Ik zou er voor kiezen om de baby de eerste maanden in de woonkamer te laten slapen. Jullie hoeven zelf niet de woonkamer uit als de baby slaapt. De meeste babies slapen ook prima met geluid om zich heen als ze het van jongs af aan gewend zijn. Als het weer straks weer wat beter is dan kan je de baby 's nachts bij jullie op de kamer laten slapen (dus boven) en dan uiteraard wel goed aangekleed, met kruik en dekens. Gedurende de zomer kan de baby dan boven slapen.

Als het dan aan het eind van het jaar weer koud wordt is de baby al bijna een jaar en dan kan je de baby gewoon bij de andere kinderen in de kamer beneden laten slapen.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de baby bij jullie in bed te nemen 's nachts. Dan weet je zeker dat de baby warm genoeg is en heb je hem vlak bij je. Voor de eerste maanden ook een prima oplossing.

Maylise

tonny

tonny

05-01-2010 om 16:05

Woonruimte in tweeën delen

- Een grote kast (of twee) dwars door de kamer plaatsen, zodat de kinderen uit zicht liggen.

- Kun je in de avonduren een gezellig plekje in de keuken maken? Daar de TV neerpoten? Aan tafel zitten lezen, computeren, handwerken, puzzelen, brieven schrijven, achterstallige foto's inplakken?

tonny

tonny

05-01-2010 om 16:08

En nog wat

Kun je van de benedenslaapkamer jullie avondleefruimte (plus afgeschermde babyslaapplek) maken en de kinderen in de woonkamer laten slapen?

Primavera

Primavera

05-01-2010 om 16:18

's nachts bij jullie in bed, overdag in de woonkamer

Hallo Alina,
Je kunt het beste de baby in ieder geval voor de eerste 6 maanden in dezelfde kamer houden als waar jullie zijn. 'S avonds in de woonkamer in de kinderwagen of gewoon op de arm van één van jullie. Baby's slapen het beste als ze zich veilig voelen, niet persé als het doodstil is.
'S nachts neem je hem/haar gewoon bij jullie in bed. Samenslapen is een stuk veiliger dan een baby alleen of bij andere kinderen te laten slapen en geeft geen risico zolang je de spelregels maar in de gaten houdt:
Zorg dat de baby niet uit bed kan vallen of in een spleet terecht kan komen.
Zorg dat beide partners in bed er van bewust zijn dat er een baby in bed ligt en zorg dat geen van beide versuft is door drank of medicijnen.
Leg de baby nooit op een aankleedkussen of ander niet doorlatend materiaal.
De normale aanbevelingen zijn om geen kussens en dekbedden te gebruiken, maar vooral in zo'n koude kamer is dat erg lastig. Als je de door Unicef aanbevolen positie opvolgt, met de baby tussen jouw licht opgetrokken knieën en je omhooggelegde bovenarm kan de baby niet meer naar onder zakken of naar boven kruipen en is dat niet zo'n probleem meer. Gebruik alleen geen stapels kussen, maar eentje voor jou. De baby ligt met de hoofd op de matras eronder tegen jouw bovenarm aan, zie voor plaatje: http://www.babyfriendly.org.uk/pdfs/sharingbedleaflet.pdf
Nachtkleding: 's winters trekken de ouders wat warmere bovenkleding aan zodat je niet de neiging voelt om het dekbed over je hoofd te trekken en het dekbed laag kan blijven. Wij woonden toen onze kinderen baby waren ook in een oud tochtig huis en hadden toen zelfs een flanellen bovenlaken en grbuikten het dekbed als deken. Door de overslaglap vrij lang te laten konden we bij koude dat eventueel meer om hoog trekken zonder het dekbed over de schouders te trekken. De baby moet je juist niet te warm kleden in jullie bed, want die ligt iets lager en krijgt warmte genoeg van de ouders. Doe een baby die samen in het ouderlijk bed slaapt ook geen mutsje of wantjes aan, omdat je dan riskeert dat hij/zij zijn warmte niet goed kwijt kant.
Terwijl je bij een baby die alleen slaapt juist bij koude snel een muts op doet , omdat via het hoofd de grootste warmteverlies optreed, is het bij samenslapen andersom. Het onbedekte hoofdje zorgt ervoor dat het niet te snel te warm wordt.
Het klinkt misschien allemaal wat ingewikkeld zo op schrift, maar is eigenlijk heel eenvoudig. Al vanaf de oertijd slapen ouders en baby's samen om zich tegen de kou te beschermen.
Groeten Primavera

Alina

Alina

05-01-2010 om 16:32

Met de andere kinderen?

Vanaf hoe oud vinden jullie het verantwoord een baby bij de andere kinderen te laten slapen? De andere kinderen zijn op dit moment 3, 4 en 5 jaar oud....
Op de rest van de tips ga ik vanavond even in.

Primavera

Primavera

05-01-2010 om 17:08

In jullie geval

In jullie geval vindt ik het niet verantwoord om een baby bij de kinderen te laten slapen, omdat je er zelf te ver vandaan slaapt en uit het gezicht en gehoor bent. Om een voorbeeld te geven: zolang baby's nog van alles in hun mond stoppen kun je er niet van op aan dat één van je andere kinderen nooit iets laat slingeren. Of dat ze behulpzaam willen zijn, omdat de baby huilt en daardoor ongewild iets gevaarlijks doen, zoals uit het bedje willen halen, of een ongeschikt knuffelbeest willen toestoppen, enz. Om je een idee te geven zie: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?archief=1&thread=146911&forum=6&post=2357715 en dat was niet eens 's nachts.
Wij hebben onze kinderen meestal met een jaar of twee overgedaan naar de kinderkamer. Dat had meteen als voordeel dat ze gelijk in een groot bed konden. Bij de jongste waren de middelsten toen 4 en 5 en de oudste 8.
Groeten Primavera

Vic

Vic

05-01-2010 om 20:20

Isoleren

Isoleren is niet zo heel erg veel werk, niet zo duur, en niet moeilijk. Latten tegen het dak bevestigen, isolatievellen ertussen, en gipsplaat ertegen spijkeren. Is het anders te doen om een 'tochtvrij' hoekje te creëren waar je de wieg kunt neerzetten? Ik zou geen baby bij kleuters laten slapen, voor de veiligheid en ieders nachtrust.

Hanne.

Hanne.

05-01-2010 om 20:56

Primavera

Ik heb net de brochure die je aanhaalt gelezen, maar deze is specifiek voor bij borstvoeding, er staat zelfs in dat bij flesvoeding het wiegje de veiligste plek is.

Weet jij toevallig waarom? Ik geef nl geen borstvoeding, maar zowel ik als mijn dochter varen er momenteel wel bij als zij bij mij in bed slaapt (en ik val tijdens het flesvoeden nl ook in slaap). Als ik de zelfde 'spelregels' in acht houd is het toch niet onveiliger omdat ik toevallig flesvoeding geef?

Fris

Natuurlijk moet de baby het niet koud krijgen, maar in een tochtige kamer is in elk geval veel frisse lucht! Dat is juist reuze gezond en niet alleen voor babies. Veel huizen zijn tegenwoordig zo goed geïsoleerd dat wanneer er geen ventilatieroosters open staan er veel te weinig verse lucht binnenkomt. Gevolg: veel astmatisch klachten, allergiën en andere gezondheidsproblemen!

Alina

Alina

05-01-2010 om 22:38

Open kaart

Sorry dat ik niet meteen helemaal eerlijk ben geweest, ik wilde jullie onbevooroordeelde mening graag horen.
Het huis is niet meer mijn huis, maar het huis van mijn ex. Hij krijgt naar alle waarschijnlijkheid binnenkort omgangsrecht met de baby inclusief overnachting, maar heeft nog helemaal niks gedaan om een slaapplek voor hem te creëren. Ik was helemaal verbaasd en vroeg me af of ik nou zo'n hysterische moeder ben, dat ik geen van beide plekken geschikt vind voor een baby om te slapen.
Heel erg bedankt voor jullie meningen. En nogmaals sorry voor de valse voorwendselen.

Puck2

Puck2

06-01-2010 om 09:10

Triple, fris is niet hetzelfde als tocht

Triple, dat een tochtige kamer fris is is nog maar af te vragen. Een tochtige zolder kan ook erg muf blijven. En frisse lucht is wel gezond, maar tocht is dat niet. Om een tochtige kamer per definitie als lekker fris te bestempelen is dus wel erg kort door de bocht.

Primavera

Primavera

06-01-2010 om 10:53

Hanne

Even uit mijn hoofd, want ik heb nu geen tijd om het exact na te zoeken. Het heeft te maken met statistisch onderzoek wat er gedaan is met samenslapende borstvoeding gevende moeders en samenslapende flesvoeding gevende moeders. De samenslapende borstvoeding gevende moeders bleken daarbij makkelijker als vanzelf de beschreven veilige houding aan te nemen, omdat dat ook vaak de houding is waarbij je een kind in bed de borst geeft. Borstvoedende moeders zullen statistisch gezien bovendien minder snel drank of versuffende medicijnen op hebben omdat ze toch al rekening moeten houden met wat in de borstvoeding terecht kan komen.
Door dit soort factoren bleek dus bij grote getallen dat statistisch gezien bij flesvoeding de veiligste plek de wieg , maar wel OP DE KAMER VAN DE OUDERS IS. Die laatste toevoeging is belangrijk, want alleen op een kamer is bijna net zo gevaarlijk als het kind bij de ouders op de kamer op de buik te slapen leggen. Dit geldt vooral voor baby's jonger dan 3 weken. Na die 3 weken is in bed bij de ouders zo wie zo (bij bv èn fv) net zo safe als in een wieg op de kamer van de ouders.
Dat wil niet zeggen dat een moeder die flesvoeding geeft niet prima kan leren hoe ze veilig samen met haar baby kan slapen. Probleem is dat dat in onze westerlijke cultuur niet zo geaccepteerd wordt en dus moeten ze er met de voorlichting wel bij zetten dat voor fv de veiligste plek de wieg-in-de-kamer-van-de-ouders-is als dat statistisch gezien in een bepaalde periode een heel klein beetje voordeliger uitvalt. Om diezelfde reden wordt in sommige landen ook afgeraden aan mensen met obesitas om de baby bij zich in bed te nemen, want in enkele gevallen zouden die wel eens minder gevoelig kunnen zijn op de baby die daar naast hun ligt.
Het stomme is dat die hele hetze tegen samenslapen is gebaseerd op Amerikaanse onderzoeken waarin alle volwassenen die op een één of andere manier met een baby sliepen op één grote hoop zijn gegooid, dus ook waterbedden, zware rokers op de slaapkamer, dronken mensen, overvolle bedden met andere kinderen, drugsgebruikende ouders en in slaap vallen met de baby op een stoel, bank of sofa. Vooral dat laatste hakt erin wat statistiek betreft.
Doordat banken en sofa's smaller zijn en een rugleuning hebben van zachter, verstikkend materiaal, is het zeer onveilig voor een baby om tussen de volwassene en die leuning te slapen, wegens verstikkings, verdrukkings, en oververwarmingsgevaar. Aan de andere kant valt de baby echter sneller op de grond.
Helaas leeft tegenwoordig bij de overheid en veel istanties de hardnekkige gedachtengang dat mensen in het algemeen en ouders in het bijzonder te stom zijn om wat voor nuance dan ook te kunnen begrijpen en niet in staat zullen zijn om het verschil tussen dronken op een sofa en veilig samen in het ouderlijk bed toe te passen. Dus is men enkele jaren geleden van start gegaan met de belachelijke campagne 'Veilig slapen', waarbij ouders een schrikbeeld opgelegd krijgen wat er eventueel mis zou kunnen gaan, om te voorkomen dat de ouders hoe dan ook, veilig of niet, hun kind bij zich in bed nemen.
Het niet verwonderlijke gevolg is dat ouders die dankzij de campagne niet goed geïnformeerd werden over het algemeen juist meer gevaarlijk slaapgedrag voor hun baby gingen vertonen, zoals de baby op een aankleedkussen tussen hun hoofden inleggen. Dit is niet handig, omdat een aankleedkussen niet uit doorlaatbaar ademend materiaal bestaat en bovendien ben je je minder bewust van een baby die tussen de hoofden ligt, ipv in de armen van één van de partners.
Andere meer risicovollere resultaten van deze campagne is het kind op een eigen babykamer laten slapen. De baby pas in bed nemen als de ouders oververmoeid zijn door slaapgebrek. Dit verklaart waarschijnlijk de statistische uitkomst waarom baby's die consequent de hele nacht bij hun ouders slapen minder risico lopen als baby's die dat incidenteel een keer doen.
Of ouders die uit angst voor gevolgen hun wakker geworden baby niet in bed nemen, maar er mee in de woonkamer op de bank of stoel gaan zitten en vervolgens in deze gevaarlijke situatie onbedoeld samen in slaap vallen.
Kortom als jij als flesvoeding gevende moeder gewoon alle spelregels in acht neemt is het beslist niet onveilig om je baby bij je in bed te nemen.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

06-01-2010 om 11:03

Alina

Of jullie nou samen in dat huis wonen, of je ex-alleen, de beschreven situatie is niet geschikt voor een baby tenzij je ex besluit hem overdag en 's avonds beneden te laten en 's nachts bij zich in bed te nemen, waarbij natuurlijk alle veiligheidsregels in acht worden genomen.
Ik denk alleen dat om het risico te beperken om als hysterische moeder te worden gezien, die haar ex niet gunt om met het jongste kind een band op te bouwen, het belangrijk kan zijn op welke wijze je je bezwaren formuleert. 'Ik wil niet, omdat... ' kan uitgelegd worden als een excuus van jou om niks toe te willen staan. Een omgangsregeling, waarin de voorwaarden worden gesteld waarbinnen omgang mogelijk is in de zin van 'ik vindt het prima, mits ...' komt misschien beter over. Maar ik ben geen expert in deze materie, je zou het aan een professional moeten vragen.
Groeten Primavera

Alina

Alina

06-01-2010 om 11:59

Primavera

Omdat ik het huis goed ken, wilde ik een zo eerlijk mogelijk beeld neerzetten. Toen ik zwanger bleek, was ook mijn allereerste doel om één kamer te isoleren boven, zodat de baby een goede slaapplek gehad zou hebben. Uiteindelijk was ik voor de bevalling verhuisd. Ik was er vanuit gegaan dat hij ondertussen wel een kamer geisoleerd zou hebben, aangezien hij ook geld heeft voor dure uitstapjes, nieuwe kleding een andere auto (voor erbij) en ik ben blij er specifiek naar gevraagd te hebben. Kijk, het gaat mij niet om een leuke kinderkamer met blauwe/lime-groene muren en een bijpassende kinderkamer. Maar wel om een tochtvrije kamer, waar de baby veilig kan liggen, buiten bereik van enthousiaste kleine kinderen en binnen gehoorafstand van de verzorger op dat moment. En dan ook nog een kamer waar het niet vriest als het buiten koud is. Volgens mij moet het mogelijk zijn de kamer low-budget tochtvrij te maken.
De baby heeft de eerste 7 maanden heerlijk bij mij in bed geslapen, zeker het 2e deel van de nacht. Toen kreeg hij echt behoefte om rustiger te liggen, wilde niet meer doorslapen op mijn bed, en viel wel als een blok weer in slaap in zijn eigen bed na een voeding. Nu is hij gewend aan zijn eigen bedje op zijn eigen kamer.
Daarnaast is mijn ex een fel tegenstander van een baby in bed. En eerlijk gezegd ben ik daar wel blij mee. Bij de oudste was ik een keer in slaap gevallen tijdens het voeden en werd ik net op tijd wakker om hem bovenop de baby te zien rollen. Daarnaast draait mijn maag om hij het idee dat 'mijn' baby tussen hem en zijn nieuwe vriendin in bed ligt. Anyway, als hij de baby bij zich in bed wil laten slapen doe ik daar niks aan, maar ik zal het niet als oplossing aandragen...

Jakiro

Jakiro

06-01-2010 om 13:01

Benedenslaapkamer

De benedenslaapkamer kan toch voor papa en vriendin met een ledikantje erbij ?
Totdat de boel boven geisoleerd is kan dat best, de baby kan nog tot z'n tweede/derde in dat ledikantje liggen en is binnen gehoorafstand van de volwassenen in de huiskamer.
Jakiro

Maylise

Maylise

06-01-2010 om 14:12

Alina

Ik weet niet hoe oud de baby is maar ik zou hem nu nog niet bij de broertjes/zusjes leggen. Ten eerste kan je ex er niet vlug bij zijn als er wat is omdat er een trap tussen zit en ten tweede kunnen kleine kinderen in hun enthousiasme soms inderdaad de baby pijn doen.

Welke leeftijd wel geschikt is hangt natuurlijk af van de oudere kinderen en hoe die zijn maar ik zou zelf zeggen dat vanaf 1 à 1,5 jaar het wel kan. Wel afhankelijk van hoe de oudere kinderen zijn.

Voorlopig denk ik dat de woonkamer de beste oplossing is als je ex de kamer boven echt niet wil isoleren.

Lastige situatie hoor. Heel veel sterkte. Ik kan me voorstellen dat je er enorm tegen opziet om je baby daar te laten slapen.

Maylise

Alina

Even los van alle perikelen rondom de slaapplek wil ik nog even kwijt dat mijn hart naar je uit gaat. Het lijkt me niet makkelijk om je kleintje zo achter te moeten laten.

Maar wat moet dat moet hè...

Hanne.

Hanne.

07-01-2010 om 10:39

Primavera (beetje ot)

Bedankt, je schrijft min of meer op wat ik al vermoedde.

Het grappige is dat ik, ondanks alle campagnes, na de geboorte van mijn oudste 5 jaar geleden van de wijkverpleegkundige te horen kreeg dat ik m'n kind best bij me in bed mocht laten slapen. Helaas vertelde ze er alleen niet bij hoe dat veilig kan.

Ik heb mijn kinderen altijd min of meer preventief bij me in bed genomen, onder het mom: Ik kan ze nu beter bewust bij me in bed nemen dan als ik straks oververmoeid ben per ongeluk, en in een onveilige houding met ze in slaap vallen. En het werkt echt als een tierelier. Zeker de jongste slaapt er veel en veel beter door! En ik daardoor ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.