Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

22-01-2011 om 16:42

Gelezen in ouders van nu Tweedehands schoenen voor kinderen.

heb net gelezen in de ouders van nu;

er is ooit onderzoek gedaan waarbij kinderen uit India zijn vergeleken met kinderen die wel schoenen dragen.Wat bleek? Voetafwijkingen komen minder voor bij kinderen die geen schoenen dragen, schoenen moeten daarom zo soepel mogelijk zijn. Tweedehands schoenen zijn ingelopen en lekker soepel, dus misschien nog wel beter dan nieuwe. Mits ze natuurlijk niet totaal versleten zijn, kan een tweede ronde prima.

... opmerkelijk vond ik dit verhaal, omdat mij altijd voorgehouden is kinderen geen tweedehands schoenen aan te trekken, nu heb ik me hiervan niet altijd iets aangetrokken maar er bleef altijd iets van zo/n stemmetje in mijn hoofd gonzen dat het toch niet helemaal goed was tweedehands schoenen, kan ik nu met een gerust hart mijn oren voor sluiten denk ik...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
freline

freline

22-01-2011 om 17:20

Schoen = bescherming

het enige wat een schoen moet doen is beschermen tegen kou, nat, scherpe dingen enzo.
Dus al dat gedoe over pasvorm en steun en voetbed is flauwekul. Voor de gemiddelde voet.
Dat is ook de overtuiging van mijn pedotherapeut.

Binnenshuis, en met mooi weer buiten: veel op blote voeten of anti-slipsokken.

freline

vlinder72

vlinder72

22-01-2011 om 20:54

Ook doorgeven

Als ze tenminste niet helemaal versleten zijn, gaan schoenen bij ons gewoon door van kind naar kind. Dichte schoenen zijn meestal helemaal versleten maar sandalen (worden toch minder vaak gedragen) schuif ik gewoon door. Net als crocs, snow boots, laarzen, pantoffels, gymschoenen, voetbalschoenen etc.

Mijn "arme" dochter loopt dus al jaren op jongenschoenen. Ben benieuwd hoe lang ze dat nog pikt. Ze is nu 5 jaar en ik verwacht dat ze dit jaar voor het eerst gaat mopperen omdat zij geen meisjes sandalen heeft maar het moet doen met de teva's van haar broers.

Yta Chalne

Yta Chalne

22-01-2011 om 21:17

Grinnik freline

..een pedotherapeut...

Blote voeten: op welke ondergrond?

Ik heb gelezen dat op blote voeten alleen goed is als het op zand, gras, mos e.d. is. Harde rechte gladde vloeren zijn niet goed om op blote voeten te lopen, omdat ze de voeten te weinig "prikkelen" en daardoor de voetspieren te weinig gebruikt worden en de voeten gaan doorzakken etc. Een goede schoen zou de voeten wel "aan het werk" zetten door de voetvorm. Die voetvorm is bij gezonde voeten dus niet bedoeld als steun maar als prikkel (vgl. het mos).

Intuïtief komt dit wel overeen met hoe ik het zelf voel. Lang met blote voeten op een harde rechte vloer lopen voelt op den duur niet prettig aan. Een tijd met blote voeten in de natuur lopen heeft een heel ander effect: alsof ik heel andere voeten krijg! En natuurlijk moet je buiten weer uitkijken om je voeten niet te verwonden, dat is een ander verhaal...

Dit voelde heel gezond voor mijn voeten, geweldig:
http://www.la-ferme-aventure.fr/sentier_pieds_nus.html

Nee hoor hennah bakerpraatje

hennah zegt:'Ik heb gelezen dat op blote voeten alleen goed is als het op zand, gras, mos e.d. is. Harde rechte gladde vloeren zijn niet goed om op blote voeten te lopen, omdat ze de voeten te weinig "prikkelen" en daardoor de voetspieren te weinig gebruikt worden en de voeten gaan doorzakken etc. Een goede schoen zou de voeten wel "aan het werk" zetten door de voetvorm. Die voetvorm is bij gezonde voeten dus niet bedoeld als steun maar als prikkel (vgl. het mos). '
Nee hoor, dat is een bakerpraatje.
Hier hebben we familiar aanleg tot platvoeten (vader heeft dat, broers ook, ik heb steunzolen gehad maar door toch iets te grote doorzakking toch soms last van de rug). Tot overmaat van ramp heb ik nog een man getroffen die in de familie hetzelfde heeft....van de 7 kleinkinderen van schoonmoeder hebben er 3 gigantische platvoeten. Met alle kinderen moesten wij al voor ze konden lopen naar de podotherapeut en mijn broers ook.
Allemaal verschillende therapeuten trouwens want we wonen in verschillende woonplaatsen. Het eerste advies was (toen ze dus nog erg klein waren) zoveel mogelijk op blote voeten laten lopen! Ook buiten en voorál buiten en ook ´s winters als de temperatuur het toelaat.
Schoenen zijn alleen bedoeld als bescherming tegen kou, scherpe voorwerpen die uitsteken (kan ook boomwortel zijn) en voor als er risico is dat er wat bovenop komt (verkeer b.v.). Mijn kinderen hebben dat ook gedaan. Héél veel! Dus buiten spelen op blote voeten op de plein voor de deur.
En verder is erg goed die simpele slippers, teenslippers b.v. zonder enige steun.
Elke stap op blote voeten is een versterking van je voetspieren wáár dat ook is en op welke ondergrond dan ook.
Ze hebben hier dan ook uiteindelijk geen platvoet gehouden-ontwikkeld. Alleen oudste heeft een iets doorgezakte voet.Mijn broers oudste heeft wel platvoeten, ook omdat mijn schoonzusje erg veel moeite had met dat blote voeten geloop (lijkt raar, je voelt je verplicht het iedere keer uit te leggen, eng er kunnen wel stukjes glas liggen etc.etc.).Hij is nog maar 10 maar heeft er al behoorlijk ´last´ van.Loopt vaak op de tenen (dat ontlast) en heeft nu al rugpijn.
De andere 2 daarbij hebben ze het blotevoetengedoe wat beter doorgevoerd en die gaan tot nu toe goed.
Dus dat verhaal van die harde ondergrond is gewoon kletskoek.
Denk je echt dat er in Indià alleen mos, gras en zand is en geen harde ondergrond? Tuurlijk niet daar is een keiharde aangekoekte zandweg waar je met een steen nog niet doorheen komt en daar lopen ze ook gewoon op hoor.
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-01-2011 om 11:06

Bakerpraatje

"Nee hoor, dat is een bakerpraatje."
Helemaal eens. Of misschien beter gezegd: een marketingpraatje. Schoenverkopers doen ons dit natuurlijk heel graag geloven!

klaver

klaver

23-01-2011 om 12:09

Inderdaad marketingpraatje

Hier ook de hele zomer op slippers. Ik had zelf platvoeten en kree eerst Renata corrector schoenen (die naam alleen al); vervolgens moest ik elke dag verplicht op een kokosmat lopen. H|et laatste uiteraard met blote voeten. Dat laatste heeft geholpen!

Wat ook helpt

Voor sterke voetspieren is op veel verschillende soorten schoeisel, dus klompen, afwisselen met laarsen afwisselen met blote voeten, afwisselen met schoenen, afwisselen met met slippers etc etc
Muizemeis

Albana en klaver: inderdaad

"Ook buiten en voorál buiten en ook ´s winters als de temperatuur het toelaat."

Albana en klaver: maar dat is toch precies wat ik schreef, dat juist buiten lopen, of op iets onregelmatigs zoals een harde zandweg of een kokosmat, juist goed is voor de voeten?!

Met "harde gladde regelmatige ondergrond" bedoelde ik een parketvloer o.i.d. Dat geeft weinig oefening aan de voeten. Ondergrond die onregelmatig is, hard of zacht, is veel beter voor de voeten. Het belang van een "zachte" ondergrond is dat deze vanzelf onregelmatigheid geeft en daardoor extra oefening, niet dat het zacht de voeten streelt of zo. Kijk maar naar die link van dat blotevoetenpad: dat was echt geen fluwelig mospad of zo, dat was afzien met scherp grind, grote keien, modder, koud water (dennenaalden bleken trouwens heel zacht te zijn...). En fijn dat mijn voeten na afloop voelden! En mijn zoontje vond het ook te gek...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.